Bukefalos 28 år!

Spinoff på ”förskoletider”

Jo, det ”var bättre förr”. Tyvärr finns det objektiva studier som visar att vissa saker var bättre förr på civ ing utbildningarna. Men risken är också stor att själva bedömningen av vad som är viktigast att vara bra på inte hänger med tiden. Att man blir fast vid hur det var när man själv gick. Nu har jag både studerat och varit lärare på universitetet så jag har en något större överblick än många andra, men den är också hyfsat föråldrad (15-20 år)

Ja jag tror både KTH och Chalmers har mätt med tentor som ligger lika hela tiden i kunskapskrav så man kan se ganska exakt.

Hur vanligt är det på filfak till exempel att bara 3 av 155 studenter klarar en förstatenta i ett ämne där de allra flesta haft en hög närvaro och stora lärarresurser? Inte menat som kvalitetsstämpel utan tecken på svårighetsgrad.

Uhm hur vanligt är det på ingenjörsutbildningar? Släkting var kursansvarig på teknisk fysik och det accepterades verkligen inte om hon hade lyckats trassla till det så illa. Det var institutionsledningen som klagade inte studenterna.
 
Fast va? Jag som börjar 05 och alltså går upp 0330 är inte folkilsken av sömnbrist kl 15?? Jag är lika pigg och glad då som om jag går upp ''normal'' tid. Jag blir iofs aldrig arg/grinig av att vara trött, trodde inte vuxna blev det.

Hahaha. Jag sommar tidigast 23 och går upp 05 varannan dag just nu. Har aldrig haft så extremt kort stubin som nu, det riktigt kryper i mig. Sedan får man ju behärska sig men jag blir KLART påverkad av tröttheten. Är 24 om det räknas som vuxet.
 
Ja jag tror både KTH och Chalmers har mätt med tentor som ligger lika hela tiden i kunskapskrav så man kan se ganska exakt.



Uhm hur vanligt är det på ingenjörsutbildningar? Släkting var kursansvarig på teknisk fysik och det accepterades verkligen inte om hon hade lyckats trassla till det så illa. Det var institutionsledningen som klagade inte studenterna.
Ja, min mamma lyckades ju ta ingenjörsexamen på chalmers som ensamstående förälder. Vi fick vara på fritids och pappa lär inte ha tagit något större ansvar, så det verkar ju inte vara så omöjligt att klara av.
Enda skadan jag tagit är min mors oförmåga att acceptera att jag är usel på matematik.
 
Nu vet jag vad som stör mig extra mycket @Thera och @kamomillo . När ni som jobbar inom barnomsorgen sitter och sablar ner får jag ett liiiiitet gnagande moln av dåligt samvete i mig, TROTS att mitt barn hade max 6,5 timme på förskola/fritids. Trots att jag slet arslet av mig med snortidiga mornar, partnern jobbar kvällar och vi är lediga så mycket vi bara har råd med. Trots att mitt barn idag 3 år efter att hen slutade fortfarande springer och kramar sin förskolepersonal när vi mötte dem i parken, hen propsar på att vi ska hälsa på minst varannan vecka. Trots att de bad oss skriva in nästa barn hos dem och önskade oss varmt välkomna tillbaka. trots att det är ett fantastiskt ställe skapar ni en liten otäck stämning och snackar om hur personalen ser på föräldrarna, att ni önskar barnen var hemma istället. Attans så effektivt.
Nu vet jag att de gillar sitt jobb, att barnen trivs, det är bra bemanning osv (jag var personalansvarig ideellt i tre år). Men hade jag varit ensamstående och tvungen att själv hämta och lämna och ha heldagar hade ni antagligen gett mig ångest.
 
Nu vet jag vad som stör mig extra mycket @Thera och @kamomillo . När ni som jobbar inom barnomsorgen sitter och sablar ner får jag ett liiiiitet gnagande moln av dåligt samvete i mig, TROTS att mitt barn hade max 6,5 timme på förskola/fritids. Trots att jag slet arslet av mig med snortidiga mornar, partnern jobbar kvällar och vi är lediga så mycket vi bara har råd med. Trots att mitt barn idag 3 år efter att hen slutade fortfarande springer och kramar sin förskolepersonal när vi mötte dem i parken, hen propsar på att vi ska hälsa på minst varannan vecka. Trots att de bad oss skriva in nästa barn hos dem och önskade oss varmt välkomna tillbaka. trots att det är ett fantastiskt ställe skapar ni en liten otäck stämning och snackar om hur personalen ser på föräldrarna, att ni önskar barnen var hemma istället. Attans så effektivt.
Nu vet jag att de gillar sitt jobb, att barnen trivs, det är bra bemanning osv (jag var personalansvarig ideellt i tre år). Men hade jag varit ensamstående och tvungen att själv hämta och lämna och ha heldagar hade ni antagligen gett mig ångest.
Vore ju fruktansvärt att få en förälder att känna så.
Vilket många gör ändå för att de inte kan flexa ut och hämta tidigt
Jag som jobbar i mångkulturella områden har föräldrar som har både två och tre jobb.
Är så impad av dem
Barnen ska alltid ha det bra hos oss och är alltid välkomna.
Och inga föräldrar hoppas jag känner att vi dömer dem för när de lämnar och hämtar
 
skapar ni en liten otäck stämning och snackar om hur personalen ser på föräldrarna, att ni önskar barnen var hemma istället.

Men jösses, jag trodde vi hade rett ut det där. Det handlar inte om att förskolan är dålig, men jag hade inte velat träffa mina barn så lite som 1-2 timmar per kväll.

Sen handlar ju allt om måtta, även om jag exempelvis hade uppfunnit världens bästa huvudvärkstablett och varit superstolt över den, kanske jag inte tyckt det var lika bra om folk tryckte i sig en ask om dagen.
Likaså förskolan, vi har världens bästa, men likväl är det väldigt energikrävande för små barn att lära och utvecklas i grupp hela dagarna.

De flesta av oss är inte på jobbet 50 timmar i veckan, men alla tycker att 1-åringar kan vara det?
 
Men jösses, jag trodde vi hade rett ut det där. Det handlar inte om att förskolan är dålig, men jag hade inte velat träffa mina barn så lite som 1-2 timmar per kväll.

Sen handlar ju allt om måtta, även om jag exempelvis hade uppfunnit världens bästa huvudvärkstablett och varit superstolt över den, kanske jag inte tyckt det var lika bra om folk tryckte i sig en ask om dagen.
Likaså förskolan, vi har världens bästa, men likväl är det väldigt energikrävande för små barn att lära och utvecklas i grupp hela dagarna.

De flesta av oss är inte på jobbet 50 timmar i veckan, men alla tycker att 1-åringar kan vara det?

Nu gör du återigen samma missag. Du utgår från att alla barn lägger sig så tidigt som 19-tiden. Min dotter har öht aldrig någonsin lagt sig så tidigt. (Just nu sitter hon och äter kvällsmat.)
Dessutom tjatar du ännu en gång om 1-åringar som går på dagis i 50 timmar. Ser du verkligen ingenting mellan 1-åringar på dagis i 50 timmar och barn som går 15 timmar per vecka?
 
Vilka alla?
Den enda som pratar om det är du

Igen, det var ju när jag tyckte det var för mycket att en del små barn är på förskolan 50 timmar+ som jag lyckades reta upp en del.
Mitt antagande då blir ju såklart att samma människor tycker det är bra och alldeles ok att ungarna går så mycket.
 
Nu vet jag vad som stör mig extra mycket @Thera och @kamomillo . När ni som jobbar inom barnomsorgen sitter och sablar ner får jag ett liiiiitet gnagande moln av dåligt samvete i mig, TROTS att mitt barn hade max 6,5 timme på förskola/fritids. Trots att jag slet arslet av mig med snortidiga mornar, partnern jobbar kvällar och vi är lediga så mycket vi bara har råd med. Trots att mitt barn idag 3 år efter att hen slutade fortfarande springer och kramar sin förskolepersonal när vi mötte dem i parken, hen propsar på att vi ska hälsa på minst varannan vecka. Trots att de bad oss skriva in nästa barn hos dem och önskade oss varmt välkomna tillbaka. trots att det är ett fantastiskt ställe skapar ni en liten otäck stämning och snackar om hur personalen ser på föräldrarna, att ni önskar barnen var hemma istället. Attans så effektivt.
Nu vet jag att de gillar sitt jobb, att barnen trivs, det är bra bemanning osv (jag var personalansvarig ideellt i tre år). Men hade jag varit ensamstående och tvungen att själv hämta och lämna och ha heldagar hade ni antagligen gett mig ångest.

Exakt så är det, tack för att du sätter ord på det som jag vill uttrycka men inte förmått mig att formulera. Mitt samvete sträcker sig flera år tillbaka, för denna typ av inlägg har förekommit så länge som jag har haft barn. Det otäcka är att jag börjar undra om förskolepersonalen nu sitter och konstaterar, jaha Derivata ska vara på jobbresa tre dagar denna vecka och se då får barnen vara på dagis till klockan 16, hade det inte varit bättre att hon varit hemma och tagit hand om sina barn i stället.

Helt allvarligt har jag tagit 60 minuter lunch en handfull gånger de fyra år vi har haft förskolebarn, det är som att jag känner att jag stjäl tid och varje minut jag sitter ger extra minutrar på förskolan (som då registreras negativt till mitt mammaomdöme)

Jag verkligen lovar och svär att jag ska börja fysiskt träna två luncher i veckan, det kommer alla att må bra av.
 
Igen, det var ju när jag tyckte det var för mycket att en del små barn är på förskolan 50 timmar+ som jag lyckades reta upp en del.
Mitt antagande då blir ju såklart att samma människor tycker det är bra och alldeles ok att ungarna går så mycket.

Precis, det är hela tiden du som pratat om att barn går 50 timmar i veckan. Det som folk retade upp sig på var hur du uttryckte dig och skammar folk.
 
Precis, det är hela tiden du som pratat om att barn går 50 timmar i veckan. Det som folk retade upp sig på var hur du uttryckte dig och skammar folk.

Men om ingen här lämnar så mycket eller ens tycker det är bra, varför blir folk så uppretade då av att jag tycker det är för mycket, som en allmän reflektion?
Och nej, det handlar inte om att jag jobbar på förskola, några var arga redan innan det kom fram.
 
Igen, det var ju när jag tyckte det var för mycket att en del små barn är på förskolan 50 timmar+ som jag lyckades reta upp en del.
Mitt antagande då blir ju såklart att samma människor tycker det är bra och alldeles ok att ungarna går så mycket.
Jag tänker att många av de 1-åringarna sannolikt har det bättre på förskolan än hemma.
 

Liknande trådar

Relationer Hur mycket är egentligen värt att offra för kärlek? Är 38 år, har varit tillsammans med min pojkvän i ett år. Han bor 1 timmes bilfärd...
5 6 7
Svar
132
· Visningar
12 963
Senast: Ramona
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 837
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 311
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 930
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Skäller på andra hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp