Bukefalos 28 år!

"Spur stop"

P

Peppan

Läste att det finns en viss ridteknik inom Western Pleasure som kallas "spur stop".

Någon som vet om det används i Sverige också?

Tydligen är det ganska omdiskuterat och anses bl a skapa hästar med dålig framåtbjudning.

Åsikter, någon?

MVH/Carina
 
Sv: "Spur stop"

Ridteknink vill jag väl inte kalla det...

En del hästar som är tränade i utlandet är ridna så, och därför antar jag att vissa gör spur stop.

Dock är det svårt att dra linjen för vad som är ett spur stop.

Om man använader spur stop mycket och ofta så skapar det absolut hästar med dålig framåtbjudning, irritation osv. Dessa ser domarna ofelbart så det finns ingen anledning att rida så.

Man kan träna in spur stop utan att använda det, mer än tex i nödfall. Inget man ska hålla på med om man inte vet vad man pysslar med, precis som de flesta "specialtekniker/utrustning"!

Man kan också lära sin häst att samla sig och korta upp för skänken, det gör många pleasureryttare men var går gränsen för spur stop liksom....
 
Sv: "Spur stop"

Det är väl att man stannar med hjälp av att använda sporren.
 
Sv: "Spur stop"

Kanonbra artikel!

Illustrerar också det jag försökte förmedla, vad är egentligen ett spur stop. Var går gränsen...?

Att rida spur stop/slow hela tiden bränner ut hästen. Men att applicera det (mjukt) någon enstaka gång om man vet vad man gör tycker jag kan funka. Men som det stor, "if you ride them without release will burn them out" Amen to that! :bow:


Framför allt är mång av (de utländsla) proffshästarna ridna så, o då har man inte så mkt att välja på om man vill få dom att göra något alls :crazy: Många är väl de som fått hem en finfin häst och sedan får den inte att röra sig vare sig framåt eller bakåt, alternativt frfamåt i en hiskelig fart långt ifrån vad som syntes på videon :smirk:
 
Sv: "Spur stop"

Absolut, men en av anledningarna till att många proffstränade hästar är så svårridna!

Säkert tex en anledning till all melsappaloosas unghäst kom hem från träning utomlands och surade och slog med svansen så fort hon lade till skänkeln (som hon skrev om i unghästtråden tror jag det var....)


Läs gärna artikeln, en av mina förebilder Lynn palm är den som jag tycker har vettigast åsikter! Men jag hade inte förväntat mig annat av henne..... :bow:
 
Sv: "Spur stop"

Jag vill också (återigen) säga att detta har uppmärksammats stort iaf i uSA av domarkåren och man slår nu ner ganska hårt på de som utövar spur stop inne på banan, och ja, domarna ser det!!!

Sen är det väl givetvis olika från domare till domare kan jag tro, men man anser att spur stop effekten är en av anledningarna till pleasurehästarnas tidigare bedrövliga rörelsemönster som då premierades inne på banan. Det ser bättre och bättre ut!
 
Sv: "Spur stop"

Men tror du att den här ridningen används mkt i Sverige, jag förstår lite det de vill ha fram , inga underskänklar ell sporrar på hästen hela tiden men hur sjutton ska man kunna samla upp dem, bumpa med benen ? Får en känsla att baken ligger långt efter hästen utan våra ben som ska påminna dem att jobba under sig..
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Spur stop"

Det är det jag menar!

Jag o många med mig samlar hästen med skänkeln, och försöker undvika att använda handen hela tiden.... så var får gränsen för spur stop/slow egentligen....

Som jag ser det, rider jag antingen spur slow hela tiden, eller så går gränsen någonstans där man verkligen använder sporren och tvingar hästen att sakta ner stanna, och att hästen vet att gör den inte det kommer repressalier.... därav de bakåtstrukna öronen, vispandet med svansen och korta spända gångarter (som faktiskt premierades på banan förut!)

Jag rider med underskänklarna intill hela tiden och när jag lägger till sporren vill jag inte få en ökning, utan en höjning av ryggen och mer samling..... och om det är spur slow som sagt ja då rider jag med det. Men jag ger hästen eftergift=låter den vara dock med skänklarna kvar mjukt vid sidan så fort den går som jag vill. Det är väl det som är skillnaden då kanske?
 
Sv: "Spur stop"

Hoppas jag fattade rätt nu. För att sakta farten lägger man till sporren. Hur ökar man farten då?
 
Sv: "Spur stop"

Som vanligt :)
Med att tex använda underskänkeln "bumpande" mot sidan, och väldigt mycket sitsens och överkroppens positions inverkan.
 
Sv: "Spur stop"

Aha, men då rider jag också lite spur stopp, som du också gjör, samlar upp med underskänkeln, lyssnar inte på att jag ber om samling då kommer sporren:) Bumpande använder jag när hon ska störas så lite som möjligt.. men kommer inte att använda mig av att lägga till sporren vid stoppen. Men nu när jag har tänkt efter, har faktiskt sett en del reining ryttare i Sverige som lägger till hårt med sporren i sidorna vid stoppen, spur stopp, har då trott att de har dålig balans o kniper sig fasst... ha, ha.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: "Spur stop"

Ja, och sedan tror jag att man som med alla tekniker kan använda det lagom eller för mycket, mjukt eller aggressivt, positivt eller negativt. Och att det, som med det mesta, dragits till sin spets i USA och använts till absurdum för att uppnå maximala möjliga effekt, vilket givetvis har en stor negativ effekt på hästen!
 
Sv: "Spur stop"

Men det är ju bra att det uppmärksammas , när det går över styr.
 

Liknande trådar

L
  • Låst
Samhälle Först så vill jag vara VÄLDIGT tydlig att SJÄLV KLART så gäller inte dethär för alla! Utan det finns säkert jätte många som jobbar på o...
6 7 8
Svar
147
· Visningar
8 039
Senast: Gunnar
·
  • Låst
Samhälle Jag har funderat en hel del på svenskars relation till religion och speciellt kristendom. Jag vill först säga att jag inte lägga några...
68 69 70
Svar
1 380
· Visningar
40 893
Senast: Mineur
·
Relationer Jag har en nära anhörig, pensionerad sedan drygt tio år, som ibland har så extremt hårda övertygelser om hur saker ÄR. Jag skriver milda...
2
Svar
36
· Visningar
2 993
Senast: skiesabove
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 148
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp