Stå i stall utan "lyx"?

Spolspilta har jag aldrig ens använt men kan säkert vara bra. Ridbana skaffade jag för ca 15 år sedan och den har jag använt en hel del. Jag klarade mig dock i 17 år utan ridbana, det är en vana det också. Varmvatten har jag inte, har en varmvattenberedare som används några få gånger per vinter. Är det kallt tar jag varmvatten i dunk ifrån boningshuset istället.
Måste erkänna att jag ibland drömmer om lyxen av att stå uppstallad någonstans med närhet till ridhus.
 
Hur gör du med leriga ben osv?
Ger du aldrig dina hästar varmt vatten eller kraft, eller hur löser du det isåfall?

Vattenkokare. På vintern värmde jag alltid upp till en vattenkanna med varmvatten som jag hällde i vattenhinkarna i hagen och samma sak om jag behövde tvätta ben, vattenkokare och vattenhink.

I ett av stallen jag stod i, fanns varmvatten i pannrummet att hämta, men vi använde oftast vattenkokare ändå :D
 
Spolspilta har jag inger behov av alls, bara ta ut hästen på stallplats och spola av.

Absolut går det att göra så också, bara det finns lämpligt ställe ute att hålla till på och en vattenslang som räcker dit :up:

Jag fattar inte? Vad har kraft med varmt vatten att göra :confused:

Jag hyrde ett litet stall med 2 boxar i 7 år utan varmt vatten och spolspilta och kunde ändå ge kraft ;)

"Varmt vatten eller kraft" skrev jag, dvs varm (blöt) kraft. Jag är inte dum i huvudet, självklart fattar väl jag med att man kan ge kraft utan att det finns varmvatten i stallet.

Ridbana inom godtagbart rid avstånd är ett krav för mig.

Hur långt är godtagbart ridavstånd för dig? 1-1,5 km, är det för långt?

Ridbana skaffade jag för ca 15 år sedan och den har jag använt en hel del. Jag klarade mig dock i 17 år utan ridbana, det är en vana det också.

När du inte hade ridbana, tränade och tävlade du då? Åkte du isåfall iväg för att träna på bana, och hur ofta gjorde du det isåfall?
 
Absolut går det att göra så också, bara det finns lämpligt ställe ute att hålla till på och en vattenslang som räcker dit :up:



"Varmt vatten eller kraft" skrev jag, dvs varm (blöt) kraft. Jag är inte dum i huvudet, självklart fattar väl jag med att man kan ge kraft utan att det finns varmvatten i stallet.



Hur långt är godtagbart ridavstånd för dig? 1-1,5 km, är det för långt?



När du inte hade ridbana, tränade och tävlade du då? Åkte du isåfall iväg för att träna på bana, och hur ofta gjorde du det isåfall?
Ja, jag tävlade och tränade mer regelbundet då än nu. Hade dessutom mer än en häst att rida /träna då. Jag red mycket på det som stod till buds. Vid regn (som det ofta är på västkustens vintrar) red jag oftast på då mjuka grusvägar (gör jag ofta idag med). Vid frost red jag ofta på en äng med lite längre gräs som gav en viss svikt även vid minusgrader. Gör jag ofta fortfarande eftersom när det fryser funkar inte ridbanan.
Jag åkte iväg oftare till ridhus 1-2 ggr i veckan. Det tar mycket tid att åka så det undviker jag idag då jag hellre vill komma hem i tid. Idag åker jag sällan till ridhus, hittills den här vintern 2 gånger.
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)

Har testat och ALDRIG! Att ha ett bekvämt stall är för min egen skull halva grejen (andra är för hästen med goa hagar osv) och att vara utan ridhus är OKEJ men inte mer.

Bortskämt? Kanske, men jag vill kunna gå på toaletten, duscha hästen och tvätta händerna i varmt vatten mellan mina andra göromål liksom ;)
 
Jag har aldrig haft varmvatten och spolspilta.
Nu har jag ridbana men ett vanligt hästägande fungerar bra utan ridbana också.

Jag har femton minuter skritt till stor ridbana och ridhus, jag har alltid sett det som positivt att kunna skritta fram hästen på ditvägen, när vi kommer fram kunna sätta igång direkt med det vi ska träna på, och sen skritta av på hemvägen.
 
Har testat och ALDRIG! Att ha ett bekvämt stall är för min egen skull halva grejen (andra är för hästen med goa hagar osv) och att vara utan ridhus är OKEJ men inte mer.

Bortskämt? Kanske, men jag vill kunna gå på toaletten, duscha hästen och tvätta händerna i varmt vatten mellan mina andra göromål liksom ;)

Lite så känner jag också, men eftersom jag inte har "allt" i nuvarande stall heller kollar jag lite på alternativ. Men det är svårt att hitta det där stallet som har allt man söker och som inte kostar för mycket :cautious:
Så därför mina tankar om vad man kan vara utan och vad som är absoluta måsten. Ridhus t.ex., älskade jag att ha men av andra anledningar valde jag att flytta från den anläggningen. Så även om jag verkligen uppskattade det, så klarar jag mig utan också.
 
Jag vill absolut ha tillgång till ridhus, max 15 min ridväg bort. Klarar mig annars utan varmvatten och spolspilta osv.
 
Jag har aldrig haft varmvatten och spolspilta.
Nu har jag ridbana men ett vanligt hästägande fungerar bra utan ridbana också.

Jag har femton minuter skritt till stor ridbana och ridhus, jag har alltid sett det som positivt att kunna skritta fram hästen på ditvägen, när vi kommer fram kunna sätta igång direkt med det vi ska träna på, och sen skritta av på hemvägen.

Har man så nära till ridhus så kan jag absolut hålla med om att det är positivt!
Jag tänker mest på när det inte finns så nära, när det blir ett helt till moment när man ska rida på bana/i ridhus (packa, lasta, åka) jämfört med när man har det hemma/nästan hemma.
 
Vi har varken spolspilta eller varmvatten men har en ridbana som fungerar hyfsat 9-10 månader om året samt att vi kan ta oss till ridhus utan större svårigheter. Nu har vi ju hästarna hemma så varmvatten finns ju i huset. Tror man kan ha andra önskemål om man står uppstallad än om man har hästen hemma.
 
Har man så nära till ridhus så kan jag absolut hålla med om att det är positivt!
Jag tänker mest på när det inte finns så nära, när det blir ett helt till moment när man ska rida på bana/i ridhus (packa, lasta, åka) jämfört med när man har det hemma/nästan hemma.

Beror lite på vad det brukar vara för slags väder där du bor. För några år sedan var vintrarna här bara isiga och det gick inte att rida utomhus överhuvudtaget. Då hade jag dött utan ett ridhus för hästen kan inte vila i 4 månader. Nu är det plusgrader i stort sett hela vintern och då är ett ridhus inte alls lika viktigt.
 
Första stallet jag stog hade varken spolspilta eller ridbana, och bara en liten varmvattenberedare i sadelkammaren (räckte till typ en "vanlig" vattenhink). Jag stog i det stallet i ett år och det funkade väl egentligen helt ok, men jag skulle aldrig komma på tanken att stå i ett sånt stall igen - inte efter att ha stått i ett stall med spolspilta, ridbanor och ridhus...
 
Vi har varken spolspilta eller varmvatten men har en ridbana som fungerar hyfsat 9-10 månader om året samt att vi kan ta oss till ridhus utan större svårigheter. Nu har vi ju hästarna hemma så varmvatten finns ju i huset. Tror man kan ha andra önskemål om man står uppstallad än om man har hästen hemma.

Det tror jag med. Iallafall i min värld, så skulle det väga upp väldigt mycket om jag hade hästarna hemma. Då skulle jag kunna leva med mycket mindre "lyx" än vad jag annars kan tänka mig.
 
Beror lite på vad det brukar vara för slags väder där du bor. För några år sedan var vintrarna här bara isiga och det gick inte att rida utomhus överhuvudtaget. Då hade jag dött utan ett ridhus för hästen kan inte vila i 4 månader. Nu är det plusgrader i stort sett hela vintern och då är ett ridhus inte alls lika viktigt.

Väldigt olika, vissa år plusgrader nästan hela vintern och andra år minusgrader och snö största delen från slutet på november till början på april.
Men rida mycket ute har jag alltid gjort, även när det är mycket is och uselt underlag. Men det är ju helt klart en nackdel att inte kunna rida mycket inne såna vintrar, när man vill ha hästen i tävlingskondition.
 
Första stallet jag stog hade varken spolspilta eller ridbana, och bara en liten varmvattenberedare i sadelkammaren (räckte till typ en "vanlig" vattenhink). Jag stog i det stallet i ett år och det funkade väl egentligen helt ok, men jag skulle aldrig komma på tanken att stå i ett sånt stall igen - inte efter att ha stått i ett stall med spolspilta, ridbanor och ridhus...

Lite liknande tänker jag med... Man har blivit bortskämd när man bytt stall, och bytt av en anledning. Så mycket man kanske hade kunnat tänka sig i början känns mer otänkbart när man är van att ha det bättre liksom.
 
Väldigt olika, vissa år plusgrader nästan hela vintern och andra år minusgrader och snö största delen från slutet på november till början på april.
Men rida mycket ute har jag alltid gjort, även när det är mycket is och uselt underlag. Men det är ju helt klart en nackdel att inte kunna rida mycket inne såna vintrar, när man vill ha hästen i tävlingskondition.

Då hade ridhus varit ett krav för mig.

Här gick det överhuvudtaget inte att rida på vintrarna eftersom det bara var is och stenhårt och ingen snö. Jo skritta gick ju men det var inget alternativ för mig att skritta i 4 månader.
 
stod jag uppstallad skulle jag inte kunna stå utan de, eftersom typ alla stall har leriga hagar. Mitt eget stall däremot som har helt lerfria hagar är de inga problem att inte ha spolspilta och varmvatten. Varmvatten kan jag ta från huset och spola gör jag ytterst sällan sommartid.
Ridbana kan jag inte kompromissas med alls!
 
stod jag uppstallad skulle jag inte kunna stå utan de, eftersom typ alla stall har leriga hagar. Mitt eget stall däremot som har helt lerfria hagar är de inga problem att inte ha spolspilta och varmvatten. Varmvatten kan jag ta från huset och spola gör jag ytterst sällan sommartid.
Ridbana kan jag inte kompromissas med alls!

Hade du kunnat stå uppstallad utan spolspilta om det stallet hade lerfria hagar då?
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)

Jag har aldrig stått i ett stall med ovanstående ;) Det jag saknat/saknar är ridbana. Varmvatten och spolspilta går det helt okej utan.
 
Absolut går det att göra så också, bara det finns lämpligt ställe ute att hålla till på och en vattenslang som räcker dit :up:



"Varmt vatten eller kraft" skrev jag, dvs varm (blöt) kraft. Jag är inte dum i huvudet, självklart fattar väl jag med att man kan ge kraft utan att det finns varmvatten i stallet.



Hur långt är godtagbart ridavstånd för dig? 1-1,5 km, är det för långt?



När du inte hade ridbana, tränade och tävlade du då? Åkte du isåfall iväg för att träna på bana, och hur ofta gjorde du det isåfall?
Hur långt är det i minuter?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 310
Senast: nejlica
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 803
Senast: Cilla
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 500
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp