Stå i stall utan "lyx"?

Har man så nära till ridhus så kan jag absolut hålla med om att det är positivt!
Jag tänker mest på när det inte finns så nära, när det blir ett helt till moment när man ska rida på bana/i ridhus (packa, lasta, åka) jämfört med när man har det hemma/nästan hemma.
Drömmen vore att ha ett ridhus alldeles nära.

Du kanske ska räkna på hus mycket i merkostnader det blir om du behöver köra hästen till ridhus istället för att ha den stående på en anläggning med ridhus? :)
 
Senast ändrad:
Stod första mina 20 år som ryttare i stall utan bekvämligheter . Kallvatten, ingen spolspilta, fruset vatten vintertid så man fick hämta vatten i dunkar från stallägarnas pannrum några hundra meter bort. Ingen ridbana men grannen hade belyst ridbana 1,5 km bort så dit red man i mörkret. Övriga tiden red man med pannlampa i skogen eller ute på fälten när de var frusna och vi fick rida där.
Tävlade och tränade så trailade till närmsta ridhus 8 km bort som minimum 2 gånger/vecka vintertid.

Det funkade såklart men det blev oerhört sena kvällar pga att allt tog mycket tid.

Senaste 20 åren har jag stått uppstallad med spolspilta och ridbana, och endera ngn ”kort” skritt till grannridhus, eller ridhus och ridbana (or) på gården.

Jag skulle inte överväga att gå ifrån det idag. Tar för mycket tid och mer jobb än jag vill lägga på enbart logistik och tidsåtgång runt det. Jag vill rida och träna effektivt dvs ffa ägna tiden åt min häst, och ha trevligt runt det, inte tungt runtomkringarbete. Det är jätteviktigt för mig då jag har mycket annat i livet som jag också vill hinna med som är likvärdigt viktigt på olika sätt.

Men visst är det intressant att ändå reflektera över hur man ändrat sina referensramar och prioriteringar osv över tid, i takt med att hästsverige även växt gällande uppstallningsmöjligheter, ridhus runt var och varannan knut osv :)
 
Senast ändrad:
I mina 14 år som hästägare har jag haft hästen hemma på gården där vi (nästan) alltid haft varmvatten, men ingen spolspilta och heller ingen riktig ridbana. Däremot en stor sandplan som fått agera ridbana, och ganska praktiska golvbrunnar i stallgången där det gick att fixa leriga hovar. Dock var det ganska sällan det behövdes, vi har såpass torra och fina hagar att det oftast räckte med att borsta eller svampa av hovarna under de delarna av året det blev lite upptrampat närmast grinden i hagen.
 
Hemma har jag inga bekvämligheter. Inget indraget vatten, ingen ridbana, inte ens uppvärmd sadelkammare. Över en halvtimmes resa. Det funkar, även om det är lite slitigt men ALDRIG att jag hade hyrt in mig i nåt kollektiv med samma "bekvämlighetsgrad"
 
Hemma har jag inga bekvämligheter. Inget indraget vatten, ingen ridbana, inte ens uppvärmd sadelkammare. Över en halvtimmes resa. Det funkar, även om det är lite slitigt men ALDRIG att jag hade hyrt in mig i nåt kollektiv med samma "bekvämlighetsgrad"

Är det kollektivt stall TS pratar om ? Isåfall har jag helt missat det ...:(
Ett kollektivt stall innebär ju ännu mer jobb ang pass som inkluderar att sköta andras hästar än sin egen .
 
Är det kollektivt stall TS pratar om ? Isåfall har jag helt missat det ...:(
Ett kollektivt stall innebär ju ännu mer jobb ang pass som inkluderar att sköta andras hästar än sin egen .

Just det stallet jag hade i åtanke här vet jag inte säkert, men tror det är ett kollektivstall. Dock litet, max en handfull hästar.
Men frågan gäller även mer generellt kring olika stall och vad man "kan leva utan" så att säga :)
 
Allting beror ju på vad man vill ha ut av sitt hästeri.
Där jag står nu, och har stått de senaste 6 åren finns det ridbana (som dock är kaputt på vintern), bra ridvägar ute, 20 min skrittväg till två ridhus, varmvatten i foderkammaren, stora hagar (minst 1 ha vinterhagar per två hästar), ingen spolspilta, lite förvaring (1 garderob, två sadelhängare och två tränshängare), inget ställa att torka täcken på... Allt sköts kollektivt, vilket innebär 1 till MAX 3 pass per vecka och häst.
Jag skulle gärna har ridhus på gården eller en ridbana som är bättre dränerad och går att använda även om det regnar. Stallet ligger bara 7 minuters promenadväg hemifrån. DET är ett enormt plus i mina ögon och uppväger inte ridhus och 30 minuters körväg till ett stall med mer faciliteter.
 
Har stått i stall utan bekvämligheter, ridbana fanns men den var inte alltid ridbar. Red oftast ut istället. Det funkar absolut men nu när jag står i ett stall med varmvatten och spolspilta så vill jag inte vara utan igen. Ridbana finns men allt regnande har gjort att den är full av vatten, trots adekvat dränering. Jag klarar mig ganska bra utan ridbana faktiskt.
 
Har stått i stall utan bekvämligheter, ridbana fanns men den var inte alltid ridbar. Red oftast ut istället. Det funkar absolut men nu när jag står i ett stall med varmvatten och spolspilta så vill jag inte vara utan igen. Ridbana finns men allt regnande har gjort att den är full av vatten, trots adekvat dränering. Jag klarar mig ganska bra utan ridbana faktiskt.

Vilken nivå tränar (och ev. tävlar) du på då? Hur ofta åker du iväg och tränar?
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)

Jag vill ha ridbana som minst. Gärna ridhus. Men det går utan.

Har stått i stall utan allt detta för ca 25 år sen. Dock låg ett större stall några 100 m bort. Där fanns både ridbanor, miniridhus, varmvatten etc att låna.

Varmvatten kan man ju överleva utan, spolbox med. Men för att välja ett sånt stall ska det antingen vara så att jag bor på gården eller det helt enkelt inte finns annat i trakterna där man bor.

Så om jag idag flyttar ser jag gärna att sånt finns.
Om jag skaffar gård skulle iaf planen vara att det skulle finnas inom rimlig framtid.
 
Vi har över 40 ridhus på en radie av 2 mil i mitt område. Helt sjukt hur det har utvecklats.

40 ridhus?! :eek: Vilken dröm!
Jag har 13 inom en tvåmilsradie (men bilvägen är det i många fall bra mycket längre) och av dem är tre helt privata och går inte att köpa ridhuskort i. Resten är på ridskolor/större anläggningar och uppbokade av lektioner och träningar nästan alla vardagar 16-21 typ. Enda som inte är mycket uppbokat av verksamhet är litet (ca 18*35) och med dåligt underlag.
Som tur är har jag tre av de bästa inom en mil, ett av dem är även det mest upptagna och ett är på en anläggning där jag inte vill sätta min fot, kvar finns alltså ett ridhus som har hyfsade tider, bra underlag, tillräcklig storlek OCH rimligt avstånd :banana:
 
Jag är "uppväxt" (= fram till jag flyttade hemifrån) med stall utan "lyx". Hade hästarna hemma, benen svampades på utsidan och frös vattnet så hämtades det vatten hemma i huset. "Lyxigaste" var nog vår uppställnings-/skötplats som vi byggde i ett av husen intill stallen - en bred uppbindningsplats med bra belysning för bl.a hovslagaren. Hade en äng i paddockstorlek som pappa klippte med gräsklipparen (:heart), den reds det på så länge ljus och väder tillät. 10 min trailertur till närmsta paddock och 45 min trailertur till närmsta ridhus.
Det funkade då, både jag och syster tävlade upp till nationell nivå (och småskrattade lite för oss själva när tävlingskompisar -som stod på fullutrustade anläggningar- gnällde över hur jobbigt/svårt det var att hålla igång träningen på vintern).

Men idag hade jag inte velat ha det så, det enda jag saknar är våra fina hagar och ridvägarna på ridskolan (dit vi körde för att rida i paddocken). Idag är jag mycket mer bekväm och vill ha det enklare runt mig med både träning och skötsel. Men ok, spolspilta och varmvatten skulle jag klara mig utan.
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)

Jag stod i ett sånt stall under 1 år då det var det enda som fungerade för min ekonomi då.
Det gick jättebra men hade inga mål med ridningen tävlingsmässigt då.
 
Inga problem. Har stått i stall utan vatten och spolspilta i så många år tidigare, att jag ytterst sällan nyttjar lyxen spolspilta med varmvatten än idag när det finns. Man lär sig andra trick för att få bort lera, man lär sig planera tvätt när man kan nyttja hink o vatten utomhus och man lär sig välja kraftfoder efter sånt som inte behöver blötas upp.

Men ridhus, DET är en sann lyx mörka regniga höstkvällar. Det är en lyx jag gärna inte vill vara utan igen, att kunna rida väderoberoende året om.
 
Inga problem. Har stått i stall utan vatten och spolspilta i så många år tidigare, att jag ytterst sällan nyttjar lyxen spolspilta med varmvatten än idag när det finns. Man lär sig andra trick för att få bort lera, man lär sig planera tvätt när man kan nyttja hink o vatten utomhus och man lär sig välja kraftfoder efter sånt som inte behöver blötas upp.

Men ridhus, DET är en sann lyx mörka regniga höstkvällar. Det är en lyx jag gärna inte vill vara utan igen, att kunna rida väderoberoende året om.

Och jag som är precis tvärt om, van med spolspilta och varmvatten så för mig känns det svårt att tänka mig vara utan, ridhuset däremot saknar jag (och behöver skaffa kort så jag kan åka och träna i regelbundet) men skulle inte nödvändigtvis behöva ha ett hemma på gården :)

Just gällande kraft har jag alltid tidigare gett sånt som inte behöver blötas (förutom gamlingen som behövde sin luserngröt) men nu har jag en som behöver få mycket uppblött mat för att få i sig tillräckligt med vätska, så därför är jag orolig för hur det funkar med bara kallvatten (ger alltid varmt/ljummet till henne)
 
Jag överlever utan ridbana helt klart även om jag skulle sakna den. Jag överlever utan varmvatten och spolspilta med men krasst, jag har allt det där i dag samt uppvärmd skötselplats och jag älskar det. Det gör mitt hästliv så otroligt mycket mer smidigt och enkelt vilket är viktigt för mig för att orka sköta allt själv.
 
Jag står idag i stall utan spolspilta, varmvatten. Finns en liten ridbana men ingen bra kvalitet och liten. Bekommer mig ingenting. Jag vet inte vad jag ska ha varmvatten till? Inte spolspilta heller :D
En ridbana vill jag förvisso ha, men med staket så man kan släppa hästen där, lös. Annars behöver jag ingen ridbana. Det jag aldrig gör avkall på är stora hagar (minst 1 hektar per häst på sommaren och minst ca 0.5 h på vintern per häst ungefär iaf) och utetid minst 12 timmar per dygn året runt. Samt bra ridvägar i skogen, helst kuperat.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 310
Senast: nejlica
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 500
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp