Stå i stall utan "lyx"?

Just det stallet jag hade i åtanke här vet jag inte säkert, men tror det är ett kollektivstall. Dock litet, max en handfull hästar.
Men frågan gäller även mer generellt kring olika stall och vad man "kan leva utan" så att säga :)

Om det är kollektivt så utifrån tidigare reflektion vad jag vill ha ut av det hela så hade jag inte tagit det - även om större ”bekvämlighet materiellt” ingår.

Men alla är vi olika och utifrån det väger olika saker tyngre eller lättare helt enkelt !
Hur den vikten placeras är helt individuellt utifrån personen .
 
I mitt lilla stall jag hyr har jag varken varmvatten eller spolspilta. Vattenkokare är kanon och den används flitigt. Däremot hade jag aldrig tummat på närheten till ridbana, Den behöver inte ligga vid stallet och får gärna ha skrittavstånd. Men aldrig mer att jag står i stall där jag måste lasta och köra iväg för att rida på bana. Det är inte hållbart i längden. Spolspilta ligger inte jättehögt på vad jag behöver, nu har jag lyxen att det andra stallet på gården har det men jag använder den inte massor. Funkade bra att bada med hink och vattenkanna utanför stallet innan :).
 
I mitt lilla stall jag hyr har jag varken varmvatten eller spolspilta. Vattenkokare är kanon och den används flitigt. Däremot hade jag aldrig tummat på närheten till ridbana, Den behöver inte ligga vid stallet och får gärna ha skrittavstånd. Men aldrig mer att jag står i stall där jag måste lasta och köra iväg för att rida på bana. Det är inte hållbart i längden. Spolspilta ligger inte jättehögt på vad jag behöver, nu har jag lyxen att det andra stallet på gården har det men jag använder den inte massor. Funkade bra att bada med hink och vattenkanna utanför stallet innan :).

Hur långt skulle du tycka var okej att ha till ridbana? Och räcker det med utebana, eller tycker du ridhus är ett måste att ha på ridavstånd för att kunna rida och träna ordentligt vintertid?
 
Jag har aldrig haft varmvatten, spolspilta eller ridbana :D
Känner mig jätteudda när jag kommer till ett lyxigt stall.

Jag värmde vatten i vattenkokare på vintern annars drack inte hästskrället. Funkade att ta med hett vatten i dunk men lättare med vattenkokaren:)
 
Hur långt skulle du tycka var okej att ha till ridbana? Och räcker det med utebana, eller tycker du ridhus är ett måste att ha på ridavstånd för att kunna rida och träna ordentligt vintertid?

Tio minuters skrittavstånd till ridbana hade varit ganska lagom, upp till 20 minuter hade jag nog kunnat leva med. För några år sen hade jag troligen sagt att ridhus inte är så himla viktigt, men nu när jag de senaste fyra vintrarna bott granne med ridhus så vill jag inte vara utan :p. Så skulle säga att det behövs vara på samma avstånd som en ridbana :).
 
Utan ridbana vill jag inte vara för jag gillar att träna för tränare. Med åren har jag blivit mer bekväm och vill numera gärna ha varmvatten. Spolspilta har jag dock aldrig känt något större behov av och likaså ridhus kan jag avvara om ridbanan är bra underhållen på vintern så det är hyfsat underlag. Har alltid gillat att rida utomhus oavsett väder så länge man har bra kläder.
 
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana?
Första stallet jag hade hästen i hade varken ridbana, varmvatten eller spolspilta, knappt ens en ordentlig plats att göra i ordning hästen heller.

Andra stallet jag hade henne i saknade varmvatten och spolspilta. Under vintern gick det inte att använda vattnet då det var risk att det skulle frysa.

I båda stallen fungerade det bra.

Nu i tredje stallet har vi allt, ridhus, spolspilta, varmvatten, paddock osv.
Dock var hagarna mycket bättre i de tidigare stallen. Är lite inne på att byta stall till ett med bättre hagar för att hästen ska må bättre, även om jag trivs hyffsat i nuvarande stall.
 
Vilken nivå tränar (och ev. tävlar) du på då? Hur ofta åker du iväg och tränar?

Nu är det mest att komma i form för att orka en hel träning för instruktör men när jag stod i stallet utan "lyx" tävlade jag LB dressyr och 1 m hoppning. Tränade en gång i veckan (ibland fler) för instruktör i några år och åkte då iväg ca 45 min till ridhus. Tävling blev oftast en gång i månaden (min syster tävlade ponny då så vi "fick" vars en tävling i månaden).
 
Just det stallet jag hade i åtanke här vet jag inte säkert, men tror det är ett kollektivstall. Dock litet, max en handfull hästar.
Men frågan gäller även mer generellt kring olika stall och vad man "kan leva utan" så att säga :)

”En handfull hästar” om det är kollektivt kan ju innebära att du har pass dagligen dags eller några dagar /vecka som du är låst till ang när du då ska fodra/släppa in/ut din egen och andras hästar . Om du är osäker ang vilket upplägg det tilltänkta stallet har så kolla detaljerna om det är kollektivt osv .
 
Vi hade ju paddock några kilometer bort
Men inget varnvatten
Sen byggdes ridhuset vid paddocken lagom tills vi köpte gård nån mil bort.
Men eget stall är bäst oavsett ridbana eller ej
 
Jag har stått i stall utan ridbana och det vill jag inte göra igen. under flera månader ville man inte rida i hagarna på grund av all lera, både för att hästen kunde halka och för att underlaget förstördes av skodda och broddade hästar.
Spolspilta är jag inte särskilt intresserad av. Varmvatten tycker jag är lyx! Använde vattenkokare under flera år.
 
Aldrig haft spolspilta, duschar av ute med slang när det behövs och svampar av om det inte är duschväder. Lera borstas bort. Duschar sällan hästarna heller så spolspilta är def inget krav för mej.
Inte varmvatten heller.
Har en vattenkokare (och en varmvattenberedare men kostar ju endel när den inte ens används...) som används rätt sällan.
Har ingen ridbana, förra stället gjordes en efter jag stått där i många år. Tävlade msvb dressyr så jag antar att jag fick nåt gjort ändå :p rider alltid dressyr ute. Tar till gärdena om underlag och markägare tillåter(vilket dom gör, jag rider med förnuft). Åker till ridhus/ridbana för att stämma av emellanåt. Ingen ridvänlig väg så 5-15 minuter med bil.
Men ja, jag saknar en ridbana jättemycket, men det är inte livsviktigt.
 
När jag kikat på stallplatser har jag blivit varse om att jag blivit bortskämd på senare år. Står i ett ganska nytt stall max högt i tak, bra luft, breda stallgångar, torkrum för täckena, stora boxar, spolspilta med varmvatten etc. Det jag upplever när jag är och tittar på stall med den standard jag haft i stallet tidigare i livet, är att det känns trångt osv. Inte själva grejerna, men byggnaden i sig.

Efter att förra hästen fick en rejäl reaktion på knott (inte allergisk, men hela ljumsken och området kring insida lår + mot skapet toksvullnade) samt en liten sväng med lindrig men envis mugg på nuvarande hästen i höstas, vill jag faktiskt inte stå utan varmvatten. Helst. Mycket spolande/tvättande när det väl behövts. Jag har stått utan förr och överlevt, men nu har jag haft det i de senaste två stallen och är väl bortskämd. Spolspiltan skulle jag klara mig utan, bara det går att dra en slang ut vid behov så. Jag spolar väldigt sällan av benen bara pga lera tex.
Ridbana står jag halvt utan idag (finns en som knappt underhålls och inte är inhägnad. Plus en gräsplan som tidigare var hage men numera är "större ridbana"), och har stått både med och utan. Med nuvarande hästen klarar jag mig bra utan. Ska jag välja mellan att ha ridavstånd till ridhus eller ridbana skulle jag välja ridhuset - idag har jag en mil med bil till nämnda ridhus och med nuvarande häst åker jag inte dit ärligt talat iom att jag fn saknar släp, men hade vi ett på ridavstånd skulle jag nog absolut nyttja det. En bra sadelkammare, som ska vara låst, är däremot en "lyx" som jag inte tummar på och som häromkring är en bristvara. Dels av praktiska skäl: det är smidigt osv osv, men också med tanke på alla stölder etc som varit (jo, de tar sig in ändå, men sågas väggen upp så täcker iaf min försäkring...).
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)
Skulle aldrig stå i ett stall och betala utan varmvatten. Hade höga krav när jag byggde mina stall.
Varmvatten, tvättmaskin, stor sadelkammare, stora boxar bla.
 
Skulle aldrig stå i ett stall och betala utan varmvatten. Hade höga krav när jag byggde mina stall.
Varmvatten, tvättmaskin, stor sadelkammare, stora boxar bla.
Jag tummar gärna på min egna bekvämlighet men aldrig på hästens. Därav har det blivit stall utan lyx men med fina boxar och hagar istället.
Skulle nog inte klara ångesten om hästen inte hade det bra för att jag ville ha bekvämligheter.

Längtar till dagen jag kan bygga eget:love:
 
Jag tummar gärna på min egna bekvämlighet men aldrig på hästens. Därav har det blivit stall utan lyx men med fina boxar och hagar istället.
Skulle nog inte klara ångesten om hästen inte hade det bra för att jag ville ha bekvämligheter.

Längtar till dagen jag kan bygga eget:love:
Nej självklart inte. Minsta boxen jag hade var på 12 kvadrat. Endast sjukhagarna var mindre än en ha. Djurens väl går ju först.
 
Nej självklart inte. Minsta boxen jag hade var på 12 kvadrat. Endast sjukhagarna var mindre än en ha. Djurens väl går ju först.

Alltså ja, tänk om man hade mycket mark och ännu mer pengar :love: Så man kunde göra SITT drömstall, och välja bort sånt man inte gillar och få användning för alla sina smarta och fyndiga små lösningar och idéer. Dröm!
 
Tror aldrig jag har stått i stall med varmvatten. Som det är nu så har jag rinnande vatten på sommaren, men när det närmar sig vintern är det dunkar som gäller.
Har stått på två stall med spolspilta, men mina hästar tycker knappt om när jag tvättar svansen med kallvatten. Så får ändå ta med dunkar hemmifrån.
Ridhus har jag stått både med och utan. Har jag inte ridhus/ ridbana så har jag ridit i hagen och kört iväg.

För mig är det viktigare med bra hagar, står hästen på box så vill jag ha rejäl box och plats i stallet. Avskyr stall med trånga gångar och kassa uppställningsplatser, då står jag hellre i boxen.
Finns där ridbana så behövs inte ridhus, men finns inget av det så ska det gå att rida/ köra dit på 10- 15 minuter. (Sist hade jag 30 minuter och fick rida i hagen annars eller ut.)
Men jag vet inte om jag tycker att det hade tagit för mycket tid logistiskt sett?
Däremot så saknar jag varmvatten och att man kan fixa så att inte vattnet stängs av på vintern eftersom det kan frysa.
 
Alltså ja, tänk om man hade mycket mark och ännu mer pengar :love: Så man kunde göra SITT drömstall, och välja bort sånt man inte gillar och få användning för alla sina smarta och fyndiga små lösningar och idéer. Dröm!
Åh jag skissar ofta på mina drömstall. :love: Funktionellt, snyggt och hästens välbefinnande i centrum! Den dagen jag vinner ett par miljoner så.. :p
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 310
Senast: nejlica
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 804
Senast: Cilla
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 500
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Resultat på HD-röntgen
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp