Stå i stall utan "lyx"?

Åh jag skissar ofta på mina drömstall. :love: Funktionellt, snyggt och hästens välbefinnande i centrum! Den dagen jag vinner ett par miljoner så.. :p

Samma här!
Jag kommer inte lida av brist på idéer när den dagen kommer, om man säger så :love:
Hästvänligt, människovänligt, funktionellt och lättskött är A och O i mitt drömstall, fast vill ändå sköta en del manuellt så jag planerar inte ett high-tech-stall iallafall :D Men ett gäng miljoner behövs nog ändå :angel:
 
Jag skulle aldrig kunna stå i ett stall utan ridbana med belysning på gården (måste inte vara en ordentlig ridbana, kan vara gräs så länge den är ridvänlig) så att man även de värsta dagarna kan longera eller jobba hästen löst om det inte går att rida. Kan man inte rida hästen, går det inte heller att ta sig iväg till ridhus eller ridbana på ridavstånd, så det är en situation jag inte vill vara i.
Toalett är också superviktigt. Aldrig att jag står i ett stall igen utan toalett med värme :p

Men annars klarar jag mig fint utan varmvatten och spolspilta. Den gång jag haft spolspilta och varmvatten var min unghäst ändå livrädd att stå där så det utnyttjades inte. Nu har vi tagit två vattenkokare till stallet för att koka vatten extra snabbt. :D
Vi har även ca 15 min skrittavstånd till ridhus, men jag avskyr att dela ridhus med folk så jag har bara haft ett halvårskort där. Hemskt jobbigt att ens ta sig dit och rida pga andra människor och hästar.
 
Jag har flyttat från kallstall med rinnande vatten (10 l varmvatten per gång), ingen ridbana och 30 min med transport till ridhus, ingen sadelkammare, okej ridvägar och till stall (lösdrift) med spolspilta, ridbana (ej ridbar just nu, is), varmstall, uppvärmd sadelkammare och täckestorkrum samt granne med ridhus (3 min skritt) och fantastiska ridvägar.

Och är efter en månad fortfarande helt lyrisk över t ex spolspiltan. Visst det går utan - men så mkt bekvämare med. Så mycket skönare göra klar hästen i varmstall, och den här jävla vintern med bara is överallt kommer ridhuset vara ovärderligt med.
 
Vi har hästarna hemma. Stallet är utan vatten men med varm sadelkammaren ;)
Vi har ingen ridbana men under sommar halvåret tränat vi dem på ängen.
Vi har 20 min till ridhus och ridbana.
Men fantastiska ridvägar .
Dottern tävlar upp till msv hoppning och jag själv dressyr när andan faller på.
Visst önskar jag mig en ridbana men har haft så här i 18 år och är van.Nackdelen är att jag tycker väl ibland att man inte riktigt har samma förutsättningar som de andra tävlingsekipagen att se hinder och bommar lite fler gånger i veckan. Men de blir inte sönderhoppade..
Fördelen med vårat sätt att jobba hästarna är att de är glada positiva friska (mot ett enda undantag dock :eek::( men som inte beror på träningsupplägg)
Dottern kan hantera sin ponny i alla situationer. Möte av traktorer plogbilar långtradare. Och se andra djur både vilda och "tama" .Rida efter större väg och hantera extremt pigga och busiga hästar i hopp och galopp på ängen. Och lära sig falla av från desamma :D
Något man ser brister i många tävlingsponnyryttare som bara får färdiga ponnyer och hoppar högt och bara på bana/ridhus. När det kommer en "situation" så kan de inte hantera den och gråter och kallar hästen dum medans min dotter bara skrattar och jobbar vidare.
Mitt ultimata liv skulle absolut vara eget ridhus som jag kan använda vid behov av vädrets makter och i övrigt 2 ggr i veckan/häst . Absolut
Skulle ljuga om jag sa annat.
Skulle spara mkt tid och planerande. Men skulle ha mindre resvana lättlastade hästar. Idag är de vana resenärer som springer in och kan stå i bilen och vänta.
Idag är vi massförbrukare av pannlampor och rider i skogen avsett tid på dygnet .
 
Förra stallet saknade ridbana, grannen hade en mindre sådan att låna ut.

I förra stallet fanns en massa faciliteter inklusive en stor spolspilta med varmvatten.
Nuvarande stall (eget) saknar spolspilta men har faktiskt en ridbana, som jag tyvärr inte sköter som jag borde ;)

Det funkar utmärkt ändå faktiskt. Varmvatten löste vi genom att få installerat vår gamla varmvattensberedare från huset i ett rum i stallet, så kan enkelt dra en slang därifrån och så binder jag upp hästen utanför stalldörren och står där och spolar. Blir ju dock inte direkt "ofta" helduschar och spontantvätt av svans nu som förr när man hade spolspilta.

Varm sadelkammare/foderrum och kallstall samt ligghall/vindskydd finns och fanns på båda ställena. I nuvarande egna stallet finns dock inga möjligheter till täckestorkning som jag hade förut, men jag löser det genom att hänga blöta täcken i vår uppvärmda källare 50 meter från stallet, de torkar över natten där så fullt överkomligt.

Saknar tvättmaskinen från förra stallet men planen är att installera en grovtvätt här med, maskinen står på logen och väntar på bättre tider iaf :angel:
 
Senast ändrad:
Nu senast jag letade stallplats insåg jag hur svårt det är att hitta ett stall som har allt. Jag fick prioritera vad som var viktigast för mig, det blev bra servis, stora hagar, kort resväg och bra stallägare. Men jag står i stället utan en varm sadelkammar, varmvatten och paddock.
 
Nu senast jag letade stallplats insåg jag hur svårt det är att hitta ett stall som har allt. Jag fick prioritera vad som var viktigast för mig, det blev bra servis, stora hagar, kort resväg och bra stallägare. Men jag står i stället utan en varm sadelkammar, varmvatten och paddock.

Ja, det är verkligen jättesvårt att hitta nåt som har allt!
Tror jag får göra en prioriteringslista över vad som är viktigast för mig. Borde bli lite lättare då.
 
Har hästarna hemma och det jag har är hagar, ligghall, stall med 2 boxar, uppvärmd sadelkammare, rinnande kallvatten så bara att koppla på vattenslangen och spola av benen utanför stallet, traktorer med olika tillbehör att hänga på.

Ridhus finns 10min skrittväg bort likaså paddock på annan gård, har alltid åkt iväg på träningar för att kunna rida för just den tränaren jag vill rida för.
 
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana?
Jag har stått i flera varianter av stall och vet att det funkar även med de allra mest spartanska omständigheter. Men idag vet jag vad jag prioriterar och önskar.
  • Spolspilta kan jag absolut vara utan, rymlig stallgång med lättrensad golvbrunn och bra fall funkar fint.
  • Rinnande varmvatten finns där jag står idag, trevligt när man skall diska grejor men inget jag prioriterar högt.
  • Toalett i eller i anslutning till stallet prioriterar jag högt.
  • Ridbana prioriterar jag också högt, men ridhus ännu högre. Jag känner mig själv och vet att jag har svårt att uppbringa motivationen att rida ute under regnblåsiga kvällar i november - februari.
  • Uppvärmd och framför allt säker sadelkammare prioriterar jag också högt. Jag vill ha rejäla väggar och dörrar, och gärna gallergrind och larm.
  • Trevliga ridvägar/skogsområden prioriterar jag också högt, det saknar jag idag.
 
Jag måste ha varmvatten då det är enda sättet min häst håller magen i trim på vintern, fungerar ok med vattenkokare men tar mkt extra tid och jag gillar att vara effektiv när jag är i stallet. Spolspilta inte superviktigt men en avsedd plats med bra ljus för att iaf spola av benen är ett krav. Viktigast för mig är en väl fungerande ridbana/ ännu bättre om där finns ridhus också, samt ok ridvägar. Frimärkshagar går bort direkt.
 
Jag har inget av detta. Tränar och tävlar dressyr, och det funkar trots bristen på ridbana (som i så fall är det jag saknar mest). Upplevde det som värre att inte ha ridbana när jag tävlade i hoppning. Nu har jag eget stall hemma, och dels är det värt precis allt, och dels innebär det ju exempelvis att jag kan hämta varmvatten inne i huset.
 
Prio ett är hästen som bor i stallet 24/7, så hens krav:
vettiga hagar,
lång utetid i flock,
fungerande fodrings- hanteringsrutiner,
trygg och lugn stallmiljö

Mina önskemål:
uppvärmd sadelkammare som låses på natten,
toalett,
torkrum,
upplyst ridbana,
varierade ridvägar,
kort resväg och restid stallet/hemmet/jobbet
varm- och kallvatten

Jag kan backa på vissa saker, ex torkrum, men inte på andra, ex låst sadelkammare. Måste jag välja mellan ridbana eller fina ridvägar så väljer jag fina ridvägar.
 
Jag har varit utan ridbana och ridhus enstaka perioder i mitt hästliv, aldrig igen.
Ridhus och bra ridbana på gården är ett krav för mig. Jag vill inte heller behöva rida till ridhus, även om det är nära så tar det för mycket tid och är förjävligt när det är ruskväder.

Spolspilta och varmvatten har jag varit utan i många år och det har fungerat ok. Men det beror lite på hagar osv. I stallet jag rider nu har hästarna lera upp över kotan varje dag, ibland mer. Då behövs spolspilta med varmvatten för att det ska vara enkelt och smidigt.
Är hagarna bra eller/och om hästarna hunnit stå inne en stund innan man kommer på kvällen (så leran hinner torka och går att borsta bort) så funkar det ju utan. Men föredrar absolut med!

Jag är ”uppväxt” på en ridskola med varm innetemperatur, varmt ridhus, spolspiltor och varmvatten. Det underlättar hästägandet ngt enormt när skötsel går smidigt och man slipper lägga tid på tråkiga saker.
Jag vill lägga min hästtid på att umgås med hästen och att rida. Inte på att släpa vatten, försöka borsta bort blöt leta, rida/traila till ridhus osv.
Betalar gärna för ett ”lyxigare” stall, eller är utan. Mellantinget intresserar mig inte.
 
Jag skriver "lyx" eftersom det jag menar egentligen inte är någon lyx, men inte verkar vara standard i alla mindre stall iallafall.
Hur ser ni på att stå i ett stall utan varmvatten, spolspilta och ridbana? Jag har aldrig stått i stall som inte haft ridbana (däremot dåliga ridvägar, och det går, om än tråkigt) och spolspilta. Utan varmvatten har jag varit, och även om det är jobbigt emellanåt så går det ju att lösa genom att ta med vatten i dunkar hemifrån och/eller ha vattenkokare.

Men ja, skulle ni kunna tänka er att stå i ett stall som saknar detta? Förutsatt att resten är tillfredsställande dvs, med ridvägar, hagar osv.
Fullt medveten om att ingen annan kan säga vad som är rätt för mig, men dela med er av hur ni tänker iallafall och gärna vilken nivå ni rider på/vilka ambitioner och mål ni har :)

Jo visst går det!
Så hade jag det under många år. Hyrde däremot en ridbana lite längre bort på skrittavstånd. Men annars var det ingen lyx. Träna/tävla regelbundet. Vet min tränare hade så också när hon var yngre. De red tydligen på en parkering ibland :cautious::D så inte ens ridbana då. Och är idag rätt känd och tävlar på hög nivå.

Idag har jag det lyxigt med ridhus, varmvatten, spolbox, lampor på alla utrymmen, gödselstack i direkt anslutning till stallet, vatten till hagar (förvisso avstängt den kallaste årstiden så att det inte ska frysa), tvättmaskin i stallet osv.

Men visst går det att leva på mindre och ändå kunna träna :)
 
Reflektion.. Det GÅR ju att ha häst utan bekvämligheter alls och det GÅR att träna och tävla ändå. Men är det roligt?

Bara för att det går så betyder det inte att det funkar för alla.
Jag själv tappade intresset, sålde hästen och var utan hästar i 6-7 år. Varför? Ingen ridbana, bökigt i stallet och bara allmänt trist.
Kommer aldrig någonsin sätta mig i en sådan situation igen med min hobby även om det funkar ypperligt för andra.
 
Jag har hästar som hobby och jag tycker att det är skoj att hålla på med HÄSTEN. Det som däremot är dödstrist är att släpa med sig vatten hemifrån, stå med en skadad häst som jag knappt kan göra rent på ett hygieniskt sätt, att ständigt frysa, att tappa motivationen till att rida för att ridbanan ser ut som en hockeyrink (eller inte finns överhuvudtaget) och det bara finns villaområden att rida i annars eller grusvägar.

Jag håller på med hästar för att det ska vara skoj för MIG och självklart att min häst ska må bra också. Men om jag måste stå i ett skitdåligt stall för att jag inte har råd med bättre eller det inte finns något annat i närheten så är jag hellre utan faktiskt.

Jag hade en foderhäst som jag hade maximal otur med, hon blev allvarligt skadad i hagen och fick stå på boxvila i över 2 månader hos mig. Hon fick lymfangit med totalt penicillinresistenta bakterier i såret vilket behövde daglig sårvård. Det vätskade mycket och äckligt så jag var i stallet i minst 3 timmar/dag och behandlade hästen. Hon stod då på fullservice vilket var tur i oturen för annars hade det tagit ännu längre tid.

Att då inte ha någon spolspilta med varmt vatten i hade varit katastrof!
 
Jag har kommit till det stadiet i livet att jag vill ha alla bekvämligheter som jag kan få för både mig och min häst. Ett absolut måste och prio 1 på min lista när jag letar stall är fullservice. Med det jobb jag har nu och de tider jag arbetar (dygn eller mer minst 1 gång/vecka) så fungerar det inte att stå i något annat. Att be mina stallkamrater ta hand om min häst, ibland med kort varsel, är inget jag vill utsätta varken mig eller hästen för igen. Jag betalar hellre och vet att det blir gjort.
Utöver fullservice så vill jag ha ok hagar för hästen. Det har visat sig att ju bättre hage desto mindre service/mindre lyx i stallet är det. Otroligt märkligt? :confused:
Jag vill ha en rejäl box, bra utrymmen till att torka täcken och en bra sadelkammare som är låst. Jag vill absolut ha varmvatten och toa i stallet. Spolspilta är inget måste, men jag vill ha någonstans där jag kan stå och spola min häst med varmvatten. Ridbana är ett måste om jag ska rida liksom hyfsade ridvägar. Ridhus är en bonus just nu, men tränar och tävlar jag så är det väldigt högt på min lista.
Jag har haft tur och har hittat i princip allt på min lista (utom ridhuset) där jag står nu. Hästen är dräktig just nu så det är mindre viktigt med allt som rör ridningen för tillfället. Jag står gärna i ett större stall med mycket liv och rörelse och det gör jag inte nu. Totalt är det 6 hästar och det är i minsta laget för mig, men helt ok. Stallet är helt nybyggt och har det mesta jag söker. Dessutom världens bästa stallägare! :love: Det ska verkligen inte underskattas!

Jag är en sådan som gärna betalar mer och får mer. Jag är inte längre intresserad av att slita och släpa, utan är i stallet för att vara med min häst. Inte heller vill jag frysa något mer. Jag har gjort allt det där och det är slut med det nu. Hellre har jag ingen häst alls än att slita på det viset.
 
Jag har kommit till det stadiet i livet att jag vill ha alla bekvämligheter som jag kan få för både mig och min häst. Ett absolut måste och prio 1 på min lista när jag letar stall är fullservice. Med det jobb jag har nu och de tider jag arbetar (dygn eller mer minst 1 gång/vecka) så fungerar det inte att stå i något annat. Att be mina stallkamrater ta hand om min häst, ibland med kort varsel, är inget jag vill utsätta varken mig eller hästen för igen. Jag betalar hellre och vet att det blir gjort.
Utöver fullservice så vill jag ha ok hagar för hästen. Det har visat sig att ju bättre hage desto mindre service/mindre lyx i stallet är det. Otroligt märkligt? :confused:
Jag vill ha en rejäl box, bra utrymmen till att torka täcken och en bra sadelkammare som är låst. Jag vill absolut ha varmvatten och toa i stallet. Spolspilta är inget måste, men jag vill ha någonstans där jag kan stå och spola min häst med varmvatten. Ridbana är ett måste om jag ska rida liksom hyfsade ridvägar. Ridhus är en bonus just nu, men tränar och tävlar jag så är det väldigt högt på min lista.
Jag har haft tur och har hittat i princip allt på min lista (utom ridhuset) där jag står nu. Hästen är dräktig just nu så det är mindre viktigt med allt som rör ridningen för tillfället. Jag står gärna i ett större stall med mycket liv och rörelse och det gör jag inte nu. Totalt är det 6 hästar och det är i minsta laget för mig, men helt ok. Stallet är helt nybyggt och har det mesta jag söker. Dessutom världens bästa stallägare! :love: Det ska verkligen inte underskattas!

Jag är en sådan som gärna betalar mer och får mer. Jag är inte längre intresserad av att slita och släpa, utan är i stallet för att vara med min häst. Inte heller vill jag frysa något mer. Jag har gjort allt det där och det är slut med det nu. Hellre har jag ingen häst alls än att slita på det viset.

Precis så känner jag också!

Nu har du ju bra stallägare men jag har blivit såpass avskräckt av även ”lyxigt” folk att jag aldrig mer skaffar häst om jag inte har möjligheten att ha dom hemma.
 
Växte upp och hade hästar i stall utan allt detta och det funkade kanon. Ridbana mätte vi upp i en del av en hage och på en äng (fanns varken ridbana eller ridhus inom rid- eller ens köravstånd), vi svabbade leriga hästben alternativt spolade med trädgårdsslang utanför stallet. Vi snickrade egna hinder på ängen och red ute massor. Fast vi tävlade inte.

Nu däremot när man ska hinna med jobb, ungar, läxläsning, aktiviteter och allt annat förutom hästen är det ju onekligen skönt med bekvämligheter. Men det skulle inte vara avgörande för om jag skulle ha häst eller inte.
 
Jag har nog aldrig varit i ett stall med spolspilta. Endera har vi duschat ute, eller på stallgång.

Varmvatten har jag också klarat mig utan. Att inte ha vatten alls i stallet var däremot drygt. Vattenledningen frös så vi fick snällt hämta vatten inne hos stallägarna. Ridbana har jag inte heller haft tillgång till, men inom ridavstånd.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Dottern har en egen ponny som hon tävlar på hobby nivå. Ingen elit satsning men vi har kuskat runt nästan varannan helg i sommar på...
2
Svar
38
· Visningar
4 279
Senast: nejlica
·
Anläggning Jag står idag i ett nybyggt stall fullutrustat med tillhörande bekvämligheter som varmvatten, flera spolspiltor osv. Anläggningen har...
2
Svar
25
· Visningar
4 768
Senast: Cilla
·
Anläggning Ägaren till vår medryttarhäst ska byta stall och då jag och dottern är de som rider hästen mest (äldre häst som inte går alla dagar) får...
2
Svar
24
· Visningar
2 470
Senast: mackan
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 782
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp