Bukefalos 28 år!

Stjärnhästen bet skötaren blodig

Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Vad skönt att digger crown inte är din då så slipper du bry dig :idea:

För egen del hade han både fått bo på gården och tagit en tugga på mig lite då och då- om det bara handlar om några stygn hit och dit- mår han bra av det och springer in 18 mille åt mig så hade jag utan tvekan ställt upp.:D
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

För egen del hade han både fått bo på gården och tagit en tugga på mig lite då och då- om det bara handlar om några stygn hit och dit- mår han bra av det och springer in 18 mille åt mig så hade jag utan tvekan ställt upp.:D

En häst som bits mår knappst bra :grin:
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

*Knapplån, ej riktat till dej ginnies!*


Angående allt prat om att nedärva aggresivitet..
En av travets absolut största avelsgiganter och tävlingshäst var en rent livsfarlig häst som man inte kunde gå i närheten av utan axel långa fodrade handskar, han togs från sin mamma när han var 4 månader för att han anföll henne.
På gamla dagar gick han i en hage utan mänsklig kontakt, han anföll allt och alla.
Hans aggresivitet nedärvde inte! Han är far och farfar, morfar till många trevliga avelshingstar.
Visst några blev lynniga, men långt i från alla och man vet ju inte vad mammorna hade med sej i bagaget. Ingen fick hans lynne= genomelak. Jag tror det här med avel är mer komplicerat än: Oj, han bet nu kommer alla avkommar att bitas!

Jag pratar om Nevele Pride för er som undrar.
 
Senast ändrad:
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jag har haft hand om avelshingst efter NP och det var INGEN leksak. Bra mer än lynnig. Så visst kan skarpt temperament nedärvas.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Har också hört att NP nedärvde sitt temperament i mer eller mindre stor utsträckning.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Som föregående användare har skrivit ärvde många av Nevele Prides avkommor hans temperament.
Jag har förvisso inte hört talas om någon som blev lika livsfarlig som han själv, men att delar av hans sätt gått i arv kan nog ganska många i travvärlden skriva under på.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Varför skulle en häst inte kunna bete sig illa av andra orsaker än ovälmående?

Det kan ju finnas många anledningar.. det kanske var ngnting när hon selade honom. Det är vanligt att många biter efter en när man spänner sadeljorden. Han kanske hade ont i ryggen eller vad som helst.. Det behöver självklart inte vara endast av ovälmående som hästen biter, det är ju ett naturligt beteende som de använder för att försvara sig. Och många hästar biter när de tycker ngnting är obehagligt. Det måste ju vara någonting som utlöser beteendet.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Det kan ju finnas många anledningar.. det kanske var ngnting när hon selade honom. Det är vanligt att många biter efter en när man spänner sadeljorden. Han kanske hade ont i ryggen eller vad som helst.. Det behöver självklart inte vara endast av ovälmående som hästen biter, det är ju ett naturligt beteende som de använder för att försvara sig. Och många hästar biter när de tycker ngnting är obehagligt. Det måste ju vara någonting som utlöser beteendet.

Nee.. det kan jag gå i god för att Digger inte har. Hans skötare är mkt kompetent med år av vana av skötsel utav stjärntravare. Hon lägger ner åtaliga timmar av friskvård på sina hästar.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Nu var väl detta ett exempel, men helt klart är att om hästar biter så har man två saker att välja på. Lynne/humör eller så är hästen obekväm av någon orsak sen om det inte handlar om ryggont så är det något som har utlöst bettet så det är bara att välja och sen var så god och skölj.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Nee.. det kan jag gå i god för att Digger inte har. Hans skötare är mkt kompetent med år av vana av skötsel utav stjärntravare. Hon lägger ner åtaliga timmar av friskvård på sina hästar.

Nä okej!! men det jag menar är ju att det behöver inte als bero på att han mår dåligt eller att han vantrivs på ngt sätt.. Det kan ju bara vara någonting som irriterade honom, det var iaf något som utlöste beteendet. Jag skrev bara ett exempel som kunde styrka min kommentar. Så du behöver inte märka ord ;)
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Vadå märka ord? Klart jag fattade att det var ett ex.

Jag förklarade bara att lille Digger inte lider av ohälsa. Han har alltid haft ett obekvämt lynne, han är välkänd inom travet för det. "Ur spår" typ på tävlingar.

Hans syskon är däremot trevliga att ha å göra med, men stona var även de mkt hårda.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Vadå märka ord? Klart jag fattade att det var ett ex.

Jag förklarade bara att lille Digger inte lider av ohälsa. Han har alltid haft ett obekvämt lynne, han är välkänd inom travet för det. "Ur spår" typ på tävlingar.

Hans syskon är däremot trevliga att ha å göra med, men stona var även de mkt hårda.

Ja det är klart du märker ord.. jag skriver ju bra att det var ngnting som utlöste hans bett. Hur kan du veta hur han kände i just det ögonblicket? Det kanske spände åt någonstans eller så. Jag vet inte, men hur kan du vara så säker? -tror inte heller att han hade ont eftersom du säger att hon är så noga med friskvården men den meningen var ett ganska chansande exempel eftersom det kan ju vara vanligt att hästar reagerar så på den saken..

Det är många i denna tråden som har skrivit att det är "livet som travhäst" som gör han som han är, säger bara att det kan bero på en mängd andra saker, som tex att ngt, just vid det tillfället, utlöste bettet.
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Men snälla läg av Kan man inte lita på sin häst så kan inte den lita på er så då borde ni inte ha någon! hingstar går vist att lita på så det så! det var en häst som bet mig men jag älskar henne högt ändå! jag litar på henne till 111% (hon bet mig ordentligt!) dom e djur så men vet ju vad man ger sig in på när man börjar. Och litar man inte på en häst så LÄR DIG lita på den eller sälj den till någon som gör det! (OCH TA ALLT MED EN NYPA SALT!)
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Jasså? Jag och de flesta med mig som håller på med trav anser att en häst som springer in 18 mille är en förbannat bra häst:grin:

--Och en Hopphäst som hoppar in 18 mille är en riktigt förbannat bra häst:angel: (Kunde inte låta bli men ibland undrar man varför man fastna i fel sport för)
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

Men snälla läg av Kan man inte lita på sin häst så kan inte den lita på er så då borde ni inte ha någon! hingstar går vist att lita på så det så! det var en häst som bet mig men jag älskar henne högt ändå! jag litar på henne till 111% (hon bet mig ordentligt!) dom e djur så men vet ju vad man ger sig in på när man börjar. Och litar man inte på en häst så LÄR DIG lita på den eller sälj den till någon som gör det! (OCH TA ALLT MED EN NYPA SALT!)

eller så tar man tag i problemen och försöker istället få hjälp?
 
Sv: Stjärnhästen bet skötaren blodig

*KL*
Mitt nya sto bits som en liten blå smurf. Lika gjorde hennes mamma varför skulle det göra dem till sämre hästar?
Jag tycker inte om sting lösa hingstar som inget gör utan är mer som ett sto eller valack. Tråkigt att folk inte kan se att en häst med talang oftast är rätt så elak med. Fram för allt ston Hilda Zonet, Fridhems amdra ingen som vill klappa på någon av dessa i tävlings form de kan jag lova. Hingstar får gärna bitas det rör mig inte i ryggen man måste passa up på det bara. Men hingstar som vill betäcka en där går min gräns usch:eek:.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Inför V75 på Umåker intervjuade TV 4-reportern Matteus Lillieborg Rommetränaren Jörgen Westholm – då bet hästen Copimade tag i...
2
Svar
23
· Visningar
1 515
  • Artikel
Hästnyheter Han har inte varit på trav sedan han blev sjuk för ett drygt år sedan. Under söndagen är Stefan Hultman på plats på Vincennes för att se...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Hör kör elitryttarna ”Elitloppet” i Jörgen Westholms takraka. Dressyrstjärnan Johanna Due-Boje fick testa hur det var att sitta bakom en...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter För liten för fotboll. För lätt för utförsåkning. Men en lärare i skolan fick in Fanny Olsson på galopp. – Läraren födde upp...
Svar
0
· Visningar
454
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Stänger du toalettlocket?
  • Vad nynnar ni på?
  • Att reda upp livet

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp