Störiga saker vi stör oss på, del 19

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nja, håller kanske inte helt med om att det behövs mr/ct för att diagnosticera diskbråck.
Läkaren och fysioterapeuten gjorde en del kliniska test på mig som tydligen var väldigt tydliga om det är diskbråck.

MR/ct/nåt annat dyrt var det aldrig frågan om.
Operation blev det absolut inte heller, bara lite övningar hos fysion och värktabletter.
 
Diskbråck och ryggskott känns ungefär likadant. För att veta vilket det är måste man göra en mr eller annan scan.

Se till att hålla dig varm, rör dig så mycket du kan och gör övningarna som @TheRedLightning länkade till. Det är knappt någon skillnad på hur man behandlar diskbråck och ryggskott heller (om inte diskbråcket är så illa att det behöver opereras då) utan det är rörelse som gäller för båda.

Jag lyckades med konsstycket att bryta svanskotan och några dagar senare få ryggskott för några veckor sedan. Heja vad kul... eller inte men genom att jag fortsatte röra mig så mycket det gick försvann ryggskottet på någon vecka. Svanskotan protesterar numera bara när jag sitter ner.

Jag har haft diskbråck tidigare på två ställen i ryggen och det är verkligen inte så särskilt stor skillnad smärtmässigt.
Jag var ute lite med valp förut och tog mej knappt in igen gick ca 50m och tillbaka. Väntar på att syrran ska komma med alvedon så kanske det kan lindra lite så jag kan röra mig.
Håller mej varm och kör med BoT ryggbälte. Det brukar hjälpa när jag har ont i ryggen i vanliga fall
 
Testa kyla (ta något ur frysen och linda in i en handduk) om värme inte hjälper. Det KAN hända att kyla kan vara bättre, men du behöver säkert pröva dig fram till vad som känns bäst för dig.
 
Jag var ute lite med valp förut och tog mej knappt in igen gick ca 50m och tillbaka. Väntar på att syrran ska komma med alvedon så kanske det kan lindra lite så jag kan röra mig.
Håller mej varm och kör med BoT ryggbälte. Det brukar hjälpa när jag har ont i ryggen i vanliga fall
Jag tror du tänker rätt! Det är bra att röra sig om det inte gör för ont. Men gör det riktigt jäkla ont så ska man undvika rörelse. Jag gick en gång och hämtade posten när jag hade ryggskott och det blev ännu värre när jag stod mitt på 70-vägen. Jag funderade en stund på hur jag skulle få mig av vägen! Ryggbälte är guld när jag har ryggskott och jag äter de starkaste värktabletterna jag har hemma.

Jag har tränat på gym i drygt ett år och min rygg har blivit mycket bättre! Jag hade dock återkommande ryggskott några gånger om året innan jag började.
 
Jag tror du tänker rätt! Det är bra att röra sig om det inte gör för ont. Men gör det riktigt jäkla ont så ska man undvika rörelse. Jag gick en gång och hämtade posten när jag hade ryggskott och det blev ännu värre när jag stod mitt på 70-vägen. Jag funderade en stund på hur jag skulle få mig av vägen! Ryggbälte är guld när jag har ryggskott och jag äter de starkaste värktabletterna jag har hemma.

Jag har tränat på gym i drygt ett år och min rygg har blivit mycket bättre! Jag hade dock återkommande ryggskott några gånger om året innan jag började.
Ja det blir nog inte mycket rörelse här. Har tagit smärtlindrande men dom har inte gjort så stor nytta. Vet inte hur ofta man kan ta. Tog för 1,5 timme sen. Jag försöker bara röra mej lite här inne men jag har ju en valp som måste ut och jag bor på andra våning. Sen är det hästarna men det får bli det som går lätt och smidigt bara.
 
Nja, håller kanske inte helt med om att det behövs mr/ct för att diagnosticera diskbråck.
Läkaren och fysioterapeuten gjorde en del kliniska test på mig som tydligen var väldigt tydliga om det är diskbråck.

MR/ct/nåt annat dyrt var det aldrig frågan om.
Operation blev det absolut inte heller, bara lite övningar hos fysion och värktabletter.
De kan såklart göra en professionell gissning men veta 100% säkert kan de inte för de har ju ingen röntgensyn.

Nej självklart blir det ingen operation om de inte anser att en scan behövs ens. Då gissar de ju på att det är ett lättare diskbråck man kan träna sig frisk ifrån och det är självklart det allra bästa. För min del var det långdraget eftersom jag var så orörlig redan sedan innan, jag satt redan i rullstol men jag slapp ifrån operation med en hårsmån och det är jag väldigt tacksam för. Även efter en operation behöver man träna mycket för att bli frisk igen och det vete katten om jag hade klarat då.
 
På grannar som renoverar eller river lägenheten? Detta inte saknat med bo i lägenhet ALLS. Vaknat idag lördag och igår fredag av de håller på. Idag var värst vakna efter kl 9 hamrar/bankar så trodde fasen stod i mitt kök och sen slipa och borra. De gav upp vid 11 då kunde jag få någon timmes mer sömn. Håller på än med slipa till och från, hoppas innerligt dom är lugna imorgon på morgon/förmiddag iallafall.
Lägenheten snett under oss, antagligen har vi köket ovanför dom. På onsdag kommer svärfar och hjälper oss installera diskmaskin, kommer inte säga till han behöver ta det lugnt iallafall :devil:
 
Mitt fack har nått avtal med en sida där man kan få en viss specifik hjälp. Med en kod som tillhandahålls via fackets hemsida ska det bli helt gratis. Koden fungerar inte... :meh::cautious:
Happ, pratade med en på facket igår och hen sa jodå koden fungerar som den ska jag har testat här. Försökte igen men näpp. Sen provade jag att byta webbläsare och då kom ett nytt alternativ upp att välja och DÅ fungerar koden. :meh:
 
Den rekommendationen jag läste där stod det att jag skulle fortsätta var 3e timme. Varva dom för att få bäst effekt.
Var noggrann så du inte överdoserar, i synnerhet paracetamol är ohälsosamt i större doser. 3 gram är max/dygn. (1 gram x 3 doser).

Det funkar säkert alldeles utmärkt att varva. :) Huvudsaken att du slipper ha så ont.

Hur känns det nu?
 
Den rekommendationen jag läste där stod det att jag skulle fortsätta var 3e timme. Varva dom för att få bäst effekt.
De rekommendationer jag sett är att man tar dem tillsammans? Mina hemgångsråd från i torsdags säger klart och tydligt att jag ska ta:

-Paracetamol/Alvedon 2x500 mg var 4:e - 6:e timme (max 4 ggr/dygn).
- Ibuprofen/Ipren 400 mg var 8:e timme (max 3 ggr/dygn).

Dessa värktabletter kombineras för bästa effekt om inga medicinska kontraindikationer föreligger.


Personligen biter det dåligt på mig, jag kör på med acetylsalisyra trots att det inte rekommenderas. Jag tog ett gram i morse och ett gram ikväll inför natten.
 
De rekommendationer jag sett är att man tar dem tillsammans? Mina hemgångsråd från i torsdags säger klart och tydligt att jag ska ta:

-Paracetamol/Alvedon 2x500 mg var 4:e - 6:e timme (max 4 ggr/dygn).
- Ibuprofen/Ipren 400 mg var 8:e timme (max 3 ggr/dygn).

Dessa värktabletter kombineras för bästa effekt om inga medicinska kontraindikationer föreligger.


Personligen biter det dåligt på mig, jag kör på med acetylsalisyra trots att det inte rekommenderas. Jag tog ett gram i morse och ett gram ikväll inför natten.
Det stod även om att man ska ta dom tillsammans i en annan rekommendation. Tänkte att jag provar att varva när jag inte fick någon som helst effekt när jag tog dom ihop.
 
Säkert en onödig varning men ifall nån annan läser: Kombinera inte Aspirin (acetylsalisyra) och ibuprofen (Ipren) utan läkares ordination.

Enbart Alvedon och Ipren är safe för oss lekmän att mixtra med i rimliga, kombinerade doser.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Låst
Tjatter Gamla full. Här är en ny! Jag stör mig på att helgen gick i raketfart.
99 100 101
Svar
2 005
· Visningar
111 442
Senast: Lingon
·
  • Låst
Tjatter Stör mig på att jag blev akut hungrig. Kommer ta en timme till maten är klar.
99 100 101
Svar
2 003
· Visningar
103 455
Senast: pepp
·
  • Låst
Tjatter Ny tråd! Vi fortsätter störa oss på störiga saker!
99 100 101
Svar
2 010
· Visningar
120 078
Senast: Lilla
·
Samhälle Såg ett klipp på Facebook om hemmafruar tydligen är en ny trend bland unga kvinnor. Mådde lite illa av det. Visst, alla gör som de vill...
20 21 22
Svar
433
· Visningar
19 925
Senast: Mkb
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp