Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Det blir lite fel där.
en kort skänkel har färre cm innan den tar i på max å andra sidan har en med lång skänkel tvärtom men man kan bli ohyggligt stark om man rider med armarna eller har långa tyglar o gör stora tygeltag.

Om ryttaren rider med bra ram o kontakt så känner hästen om lillfingret rör sig.

Hela vitsen med ytter resp. inner är ju att man i slutändan vill ha hästen rak o lika på båda tyglarna.
Rak ... för att kunna samla den o kunna forma det som ska formas- inte en ålande mask.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jaja, men det finns en bild här någostans där någon har ritat på ett kort för att illustrera det jag menar. VAR är den bilden :confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden

Ingen aning om vad det är för bilder du menar, men hur stor inverkar/hävstångsverkan ett stångbett har beror inte enbart på längden på skänklarna. Det beror på överskänkelns längd i förhållande till underskänkelns längd på bettet.
Fast det du pratar om ger nu nacktryck.

De normala stängerna är på ett ungefär lika.
Kedjan ska spännas så den tar vid innan porten går upp i gommen för mkt. varav 45 grader.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Fast det du pratar om ger nu nacktryck.

De normala stängerna är på ett ungefär lika.
Kedjan ska spännas så den tar vid innan porten går upp i gommen för mkt. varav 45 grader.

Det jag pratar om är hur stor hävstångsverkan är. Den varierar med längdförhållandet mellan över och underskänkel på ett stångbett. (och längden på dessa varierar mellan olika modeller av stångbett) Tryck på nacken ingår i hävstångsmekanismen.

Kryddan:
Jag vet att jag sett jättebra bilder och förklaringar på detta någonstans på nätet, men minns inte var just nu. Om jag hittar sidan skickar jag ett PM.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag rider inte för några av de kända eller "framstående" tränarna, så om de säger samma saker vet jag inte alls. Jag refererade bara till mina tränare. (vilka båda har en bakgrund inom den vanliga dressyren. Den ena utbildad på Strömsholm)

Jag tänkte bla på att när man ser filmer på vissa AR-tränare (de mer namnkunniga) så kan de ju knappast rida utifrån vad Kyra säger, de har tex ingen utsida alls och hängande tygel är nog knappast vad hon menar med att kontakt kan vara bara tygelns vikt i handen.....:D

Det är så lätt att ta en mening och sätta i annat sammanhang som man tycker passar och tro att den då betyder samma sak:)

Det handlar om att kontrollera steglängd och takt, att kunna korta steget med bibehållen takt och att länga steget med samma takt. Men även att kunna kvicka upp takten med bibehållen steglängd och vice versa."[/I] "Den unga hästen ska lära sig att bära med kroppen. Korta steg, långa steg? Välj det
som är lättast för hästen."

Men hur tolkar du det? Jag har läst diskussioner om takt och där du menade att man ska rida i olika takt.:confused:

Jag tolkar detta som att kunna variera steglängd och att kunna snabba upp steget, att foten är kortare tid i marken men längre i luften. Inte att man rider i högre springigare takt? Jag har aldrig sett en AR-tränare på film jobba på det sättet med steget? Har du?

Ridning är sinnenas upplevelse, förklarar Kyra, och man måste veta vad man letar efter. -Har man aldrig smakat på jordgubbsylt hjälper det inte att tala om hur den smakar. Man måste känna det. Samma med ridning, man måste uppleva hur det känns."

Ja det är ju verkligen sant! De flesta av oss har nog aldrig smakat den sylten hon pratar om :D

Du skrev:
De här citaten säger samma sak som jag hör ofta från mina tränare. Jag har skrivit om tidigare att likheterna sällan diskuteras och det här var ett sätt att visa på att likheterna finns och är mycket större än skillnaderna i olika sätt att träna hästar.

Jag vill egentligen inte säga att du har fel eller så, men det är som sagt så lätt att plocka citat och säga att det är "samma", men hur såg sammanhanget ut som citatet togs ur, vad kan hon ha avsett, jämfört med hur man själv kan tolka utifrån sin verklighet.

Jag har inte sett att någon film på någon AR-tränare visar att de har samma mål som Kyra, det är bara det jag menar.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Kyra själv tycker bortom all tvivel att det är en hel del skillnad på hennes dressyr och AR.... frågan ställdes ju om vad hon tyckte om AR och svaret var väl rätt tydligt.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Och ändå:
Jag rider, förutom för Bent, Carina och Julio, även för min gamle ridskolelärare som fått sin utbildning hos Kyra. Och det han lär ut säger inte på något vis emot vad de tre förstnämnda lär ut.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Men även du måste ju se att det ser rätt olika ut om man jämför Kyra, Bent/Carina och Borba?
 
Sv: Stora diskussionstråden

Och ändå:
Jag rider, förutom för Bent, Carina och Julio, även för min gamle ridskolelärare som fått sin utbildning hos Kyra. Och det han lär ut säger inte på något vis emot vad de tre förstnämnda lär ut.

Ridmässigt så är det en himmelsvid skillnad mellan Bent och Carina vs. Kyra. Jag tycker det är märkligt om B och C lär ut på precis samma sätt som K, men inte själva rider så. De flesta elever till C och B har jag iof sett på nätet, även om jag sett några IRL också. Och ingen av dessa har ridit på det sätt som jag sett Kyra lära ut.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Ja det var väl det jag ville ha fram när bigganl menar att det är "samma". I så fall rider de ju inte som dom lär helt enkelt, om det skulle vara så att de säger samma som Kyra:cool:
Visst, det kan man förlåta, det gäller mej med och säkert många andra, man kan inte det man vill, men i deras fall är de ju något slags förgrundfigurer så man borde kunna vänta att något av läran syns när de rider själva:confused:
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag tänkte bla på att när man ser filmer på vissa AR-tränare (de mer namnkunniga) så kan de ju knappast rida utifrån vad Kyra säger, de har tex ingen utsida alls och hängande tygel är nog knappast vad hon menar med att kontakt kan vara bara tygelns vikt i handen.....:D

Det är så lätt att ta en mening och sätta i annat sammanhang som man tycker passar och tro att den då betyder samma sak:)
Jag är inte säker på att mina tränare rider på samma sätt som de filmer (jag tror) du syftar på. Jag ser mina tränare rida också så jag vet hur de utför det de undervisar i praktiken.

Men hur tolkar du det? Jag har läst diskussioner om takt och där du menade att man ska rida i olika takt.:confused:
Man ska kunna påverka och variera takten, ja.
Jag tolkar detta som att kunna variera steglängd och att kunna snabba upp steget, att foten är kortare tid i marken men längre i luften. Inte att man rider i högre springigare takt? Jag har aldrig sett en AR-tränare på film jobba på det sättet med steget? Har du?
Ja. Jag har sett både AR-tränare och alldeles vanliga dressyrtränare arbeta med att påverka och variera takten. (dock inte på film utan irl

Jag vill egentligen inte säga att du har fel eller så, men det är som sagt så lätt att plocka citat och säga att det är "samma", men hur såg sammanhanget ut som citatet togs ur, vad kan hon ha avsett, jämfört med hur man själv kan tolka utifrån sin verklighet.
Visst blir det svårt att bara ta citaten som jag gjort här, men jag har ju läst hela artikeln och den andas i sin helhet sådan ridning som jag tycker om och tycker är rätt. Jag har iofs alltid gillat Kyra och hennes ridning/undervisning. Det finns ju flera dressyrtävlande ryttare jag håller högt och som undervisar i samma anda och med samma grundtankar jag själv har om ridning. Bara för att jag ändrat en del på mitt sätt att träna så har jag ju inte ändrat allt.

Jag har inte sett att någon film på någon AR-tränare visar att de har samma mål som Kyra, det är bara det jag menar.
Jag tror inte de flesta AR-ryttare har samma mål som Kyra heller. Kyra har tävling som mål och det är inte så många AR-ryttare som har det. Det är själva träningen som är intressant och man kan träna på liknande vis utan att ha tävling som mål.
När jag sett och lyssnat på Kyra irl så gillar jag vad jag ser. Hon är otroligt kompetent både som ryttare och tränare tycker jag.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Kyra själv tycker bortom all tvivel att det är en hel del skillnad på hennes dressyr och AR.... frågan ställdes ju om vad hon tyckte om AR och svaret var väl rätt tydligt.

Där har vi i alla fall uppfattat hennes svar väldigt olika. Hon tyckte att begreppet klassisk ridkonst var kidnappat (vilket jag håller med om) och att det finns bra ridning och dålig ridning. Jag uppfattar att hon menar att etiketten inte säger någonting utan att det finns bra och dålig ridning inom båda delarna.
Hon säger också:
"En gammal mästare, Ostermayor, gjorde piaff och passage utan tygel. Man tror inte att det går men det gjorde han. Kontakt behöver inte vara mer än tygelns vikt i handen."
Det är ju inget som tävlande ryttare gör eller visar upp. (eller strävar efter heller för den delen). Likväl framhåller hon detta. Jag tolkar det som att hon tycker detta var bra, även om det inte hör till tävlingsridningen (utan mer till de alternativa sätten att träna). Bra ridning och dålig ridning alltså.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Ja det var väl det jag ville ha fram när bigganl menar att det är "samma". I så fall rider de ju inte som dom lär helt enkelt, om det skulle vara så att de säger samma som Kyra:cool:
Visst, det kan man förlåta, det gäller mej med och säkert många andra, man kan inte det man vill, men i deras fall är de ju något slags förgrundfigurer så man borde kunna vänta att något av läran syns när de rider själva:confused:

Jag menar inte att det är samma. Jag menar att det finns mycket likheter, men att vägen framåt inte är likadan. Det finns många grundläggande likheter, men man tar sig framåt lite olika vägar.
Som Immer påpekat så kan hon rida för olika typer av tränare utan att det blir några motsättningar. De har så mycket likheter i grunden. Däremot tror jag inte det är helt likadant för då skulle hon inte ha ut något på att rida för olika tränare. Mina tränare har också olika fokus vilket är bra för helheten, men de har samma grundtankar. Vare sig jag rider för AR-tränare eller vanlig dressyrtränare så fungerar det bra så länge de har samma grundtankar.
(jag har sett AR-tränare vara mer olika sinsemellan än AR-tränare jämfört med bokstavstränare, likaså kan olikheterna vara enorma om man jämför bokstavstränare med varandra, som ändå utbildats på samma ställe. Olikaheterna ligger inte i vad de kallar sin inriktning menar jag)
Det finns jättebra dressyrtränare och det finns usla. Ser en ibland som bara gör mig arg (och andra, tävlande ryttare också) Det vi ser då är bara tragiskt, men tränaren tävlar mycket själv och är på väg in i GP. Denne ber sina elever strunta i grunderna och bara gå vidare. Det fungerar inte alls och frustrerade hästar med ledsna ryttare är resultatet. Men inte är det fel på dressyr för det. Detta är bara en tränare som är en väldigt dålig representant för sin gren.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Ja det måste ju såklart vara Kyra som missförstått det hela :cool:

Det är väl ingen som har missförstått? Vart fick du det ifrån? Det visar bara att grunderna är de samma vilket gör att det fungerar bra att rida för tränare med lite olika sätt att gå framåt.

KL
Jag rider fortfarande halvblodet varje vecka, som står hos mig tillfälligt. Hon rids i övrigt av en ryttare som aldrig haft med AR att göra utan rider för tävling. Vi har inga problem alls att rida samma häst. (och hästen utvecklas som vi vill) Det krockar inte för vi har samma grundtankar i vår ridning, men vi lägger upp träningspassen olika.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Det är väl ingen som har missförstått? Vart fick du det ifrån? Det visar bara att grunderna är de samma vilket gör att det fungerar bra att rida för tränare med lite olika sätt att gå framåt.

:bow: Samt att god ridning är god ridning, vilken etikett man än sätter på instruktören.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Nu är vi väldigt nära 2000 inlägg i tråden, så jag stänger den.
Fortsätt gärna diskutera i Stora diskussionstråden, del 2.

Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
876
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 700
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 314
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp