Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Tack! :) Har ridit en hel del för en tränare som alltid har förespråkat detta, gissa vem hon rider för...? :D :p
 
Sv: Stora diskussionstråden

Den där artikeln har jag tyvärr inte läst, men jag vet vad den går ut på. Det handlar om att man rider med BÅDA tyglarna och inte bara på yttertygeln. Det är en gammal skröna att man skall ha ett fast stöd på yttertygeln och i stort sett låta innertygeln glappa, rätt omodernt faktiskt. Andra ridstilar förespråkar att man rider på innertygeln och låter yttertygeln glappa, inte bättre det. Man rider med ett jämt stöd på båda tyglarna och tar igenom lite extra på den ena när det behövs. Måste köpa den där tidningen och läsa artikeln!! :) Finns den nånstans på nätet?
:bow:Jo men det är ytter som genom kramar påminner hästen att gå kvar eller att samla sig- innan den är så pass välutbildad, fast å andra sidan behöver man hålla tillbaka den emellanåt.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag rider ju för en som Markne och sambo ridit en hel del för. Jag tror inte de tagit konceptet rakt av. Men efter de började träna för den tränaren så började de mer lära ut ett annat användande av innertygeln.

Jag rider loss och ner och balanserande uppåt/utåt på innertygeln. Yttertygeln rider jag fram och ut till. Sen blir den ram utåt och framåt. Men för att yttern ska funka måste man ha en insida anser jag. Och då måste innertygeln ha funkat.

Jag blir superglad om någon pratar mer öppet om inverkan i innertygeln. För så många har missuppfattat "stöd på yttern" till att man drar tag i den och försöker hålla hästen där i någon form av inhalat fejkstöd. Det ger bara stela hästar som inte kan böja sig och blir låsta i gången.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Var kom Markne och sambon in i bilden, vi pratade om Kyra? Eller du kanske bara la till apropå :)
 
Sv: Stora diskussionstråden

Läste just i ridsport om prof K:s clinic (metaforens mästare) appropå disk om liknelser :)) " ..// ...förklarade att man måste omvärdera sådant som man provat och kommit fram till inte fungerar. Som det där med yttertygeln.... //
hon har alltså kommit fram till att man ska göra tvärt om, lite som Pippi Långstrump - "Hästen måste komma runt och ner på innertygeln, men den får inte bli lång i yttersidan"//.."

KL. Antar att AR-gänget + "portugiserna" känner sig hemma här, liksom i "kontakt behöver inte vara mer än tygelns vikt i handen" och "man ska använda skänkeln, eller foten "tac-tac" så att hästen aktiveras.

Lägger dock till hur hon kommenterar AR: "Jag tycker att man har kidnappat orden klassisk dressyr. Det finns bra ridning och dålig ridning". :laugh:

Fattar eg inte ens hur du menar "tvärtom":confused:

Jag har inte läst den artikeln men googlade på andra referat från hennes clinics i höst dvs både Globen och andra, bla ett här:

- Nummer ett är alltid att få balans och stadga i ryttarens kropp. När det är på plats kan man börja jobba med hästens avspändhet, som är nästa viktiga ingrediens.
Magnus häst är ganska omusklad, vilket gör att den också har svårt att bära upp både sig själv och ryttaren. Det i sin tur gör att Magnus först bär sin häst på yttertygeln.
- Det är viktigt att det inte blir så att hästen hänger i yttertygeln och inte har något stöd alls i innertygeln. För att kunna rida samtliga rörelser krävs att man känner lika mycket i båda tyglarna, då är hästen självbärig, förklarar Kyra.

Ja, mest en bekräftelse på vad kryddan redan skrivit ser jag:)
 
Sv: Stora diskussionstråden

Sorry! Appropåade ang artikel och Markne som tidigare nämnts i tråden.

Började jobba tidigt i morse med människa jag knappt behöver prata med längre iom ihopkördhet. Man kan nästan hoppa hur som genom dagens samtal utan att den andra inte hajar.
Spinner iväg mer än vanligt iom det och trött efter heldag..
Pratat en del om just detta och honom med.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Fattar eg inte ens hur du menar "tvärtom":confused:

Jag har inte läst den artikeln men googlade på andra referat från hennes clinics i höst dvs både Globen och andra, bla ett här

Nja... Jag tycker Ponnytants referat blir lite feluttryckt/luddigt... Ponnytant: HUR kan artikeln i Ridsport och det hon sa, översättas till att man SKA göra tvärtom - plus den tolkning du gjorde av ytter och inner tygel?????

Kyra på den clinicen, rent konkret utifrån artikelns redovisande, påvisade att hon ibland, tvärtemot allmänt vedertagande, gillar att ge eftergift på yttertygeln, snarare än inner som normalt är normen. Hon ansåg att släppa ut yttertygeln, uppmanade till en check att kolla att hästen verkligen var balanserad, dvs den är rakställd och hänger inte, utan går kvar med balans även utan att luta sig/ha balans stöd på ytter tygel som maskering av att den faktiskt inte bär sig balanserat, vilket ofta händer.

följdkommentaren från K's sida med anledning av detta "icke traditionella" var att hon anser att "den farligaste fälla man hamnar i som ryttare är att föja en väg och börja tro på att den vägen är den enda rätta". Den dagen man anser sig ha hittat en enda sanning, är dagen man stagnerar i sin utveckling som ryttare. Det var andemeningen av det hela.

Som vanligt är hon klok tycker jag.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Många hallelummade sig själva efter den artikeln att dom ÄNTLIGEN hade fått rätt?? Men när man ser träningar så hänger alla ryttarna i innertygeln förböjda i halsen och med tappad ytterbog. Ja men så jätterätt då :crazy:

Jag bryr mig inte om någon anser sig ha/få rätt eller inte (väl bekomme i så fall) - det är inte därför jag tag upp det. Jag tror inte heller att någon förespråkar att man ska hänga i innertygeln på förböjd häst med tappad ytterbog.

Jag tycker det är så befriande med Kyra att hon är så spänstig i tanken. Hon utmanar och ifrågasätter ständigt gamla sanningar.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Kryddan: Jag har bara tidningen och vet inte om det finns på nätet. Så här står det i tidningen exakt: "Vi har alla fått inpräntat med modersmjölken att man håller kvar stödet på yttertygeln och klappar hästen med innerhanden. I Globen uppmanade Kyra ryttarna att klappa med ytterhanden. Hon har alltså kommit fram till att man ska göra tvärt om, lite som Pippi Långstrump. "Hästen måste komma runt och ner på innertygeln, men den får inte bli lång i yttersidan, förklarade Kyra".
 
Sv: Stora diskussionstråden

fast jag tolkade inte alls det som andemeningen i citatet. att man promt ska göra tvärtom. andemeningen var snarare att inte låsa fast sig vid bara EN väg, utan utifrån olika situationer och behov (vilket kräver en rätt så kompetent ryttare) faktiskt kunna prova olika saker. Det var andemeningen av hela redovisningen - dvs att låsa fast sig vid att bara en väg är den enda rätta, är förödande för en ryttares utveckling.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Tja - när jag skrev "tvärtom" citerade jag artikeln exakt. F ö vet jag inte vilken tolkning du menar.

F ö håller jag med om resten du skriver. Min "tolkning" var f ö det du skriver i andra stycket. Kyra är sannerligen inte någon förstelnad tant :)

Ändring: Ser att du svarat igen. Amen. Jag håller med. Exakt så :)
 
Sv: Stora diskussionstråden

Kryddan: Jag har bara tidningen och vet inte om det finns på nätet. Så här står det i tidningen exakt: "Vi har alla fått inpräntat med modersmjölken att man håller kvar stödet på yttertygeln och klappar hästen med innerhanden. I Globen uppmanade Kyra ryttarna att klappa med ytterhanden. Hon har alltså kommit fram till att man ska göra tvärt om, lite som Pippi Långstrump. "Hästen måste komma runt och ner på innertygeln, men den får inte bli lång i yttersidan, förklarade Kyra".

För att den inte ska bli lång på yttersidan så måste man först ha hästen på yttersidan. tex en sluta diagonalt eller en volt kan man ha hästen enbart mellan ytterskänkel och innertygel för att bara använda 2 hjälper där kan man ju lätt klappa med ytterhand om den är på yttersidan.

En del vill ju använda yttertygel, innertygel, ytterskänkel och innerskänkel (mothållande) dvs 4 hjälper i slutan.

Ju rakare häst desto mer kan skala bort hjälper men för att kunna lätta på innertygeln måste hästen vara på yttertygeln och många kan inte släppa innertygeln för då kommer hästen trilla inåt för att den inte är uppe på yttertygeln.
Det är ju samma sak som när Kyra säger klappa med ytterhand för att veta om hästen är ärligt på yttertygeln.
Så nu kan man säga att man ska göra likadant med ytterhand som med innerhand, fast de som rider med diagonala hjälpgivningssystemet är det ju ingen nyhet för så rider man ju hela tiden där. diagonal hjälpgivning är ju inte bara innerskänkel till yttertygel utan även ytterskänkel till innertygel.
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Kan du inte beskriva mera i detalj vad du gör, det låter lite svårt att förstå annars?

Förlåt, jag glömde bort att svara dig :o jo tex jag börjar i skritt för man kan göra övningen ialla gångarter.. På stora mittvolteni höger varv så flyttar jag in bakdelen för vänster skänkel och har hästen ställd till vänster och får upp hästen på höger tygel sedan ställer jag om höger och håller kvar bakdelen och yttersidan med ytterskänkeln dvs vänster , jag rider fortfarande ytterskänkel till innertygel men nu ställd till höger sen flyttar jag ut hästen för innerskänkeln dvs höger skänkel ut till vänster yttertygel fortfarande med koll på yttersidan med ytterskänkeln. på såvis så får man koll på bakdelen att han inte kan skjuta på framåt neråt utan måste genom övningen vinkla om.

Nu kan jag börja med öppnan också så det känns trevligt :)
 
Sv: Stora diskussionstråden

Den tränaren vet ju en hel del.

att öka o minska i öppna eller kontra ställd ger en mjukare sida o ofta en bra galopp. Det gör oxå att ryttaren inte kan bromsa omedvetet o bakbenen blir mer lösgjorda. Yttertygeln... den berömda.

Det kommer oxå från denne.

att ryttaren inte kan bromsa omedvetet :confused: Jag lovar dig här kan det bromsas både medvetet och omedvetet :devil:

Just nu befinner jag mig ingemansland för tillfället, man kanske behöver vara där ett tag för att klura ut nästa grej, jag tror bara jag skall rida på med hoppsadeln ett par månader och göra dom där tempoväxlingarna i framvikt :rofl: just nu är det brist på både känsla och teknik så då är det bättre att inte försöka sig på nått alls :cool:

Nu ska jag bara hänga på kroken och vänta och se :D
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Förlåt, jag glömde bort att svara dig :o jo tex jag börjar i skritt för man kan göra övningen ialla gångarter.. På stora mittvolteni höger varv så flyttar jag in bakdelen för vänster skänkel och har hästen ställd till vänster och får upp hästen på höger tygel sedan ställer jag om höger och håller kvar bakdelen och yttersidan med ytterskänkeln dvs vänster , jag rider fortfarande ytterskänkel till innertygel men nu ställd till höger sen flyttar jag ut hästen för innerskänkeln dvs höger skänkel ut till vänster yttertygel fortfarande med koll på yttersidan med ytterskänkeln. på såvis så får man koll på bakdelen att han inte kan skjuta på framåt neråt utan måste genom övningen vinkla om.

Nu kan jag börja med öppnan också så det känns trevligt :)

Ja det var ju ett svar till Ettie men jag kan inte låta bli att kommentera att det låter som en bra övning för att komma till det som diskuteras ovan om vad Kyra egentligen menade :) Tack för det! :bow:

Ponnytant:

"Vi har alla fått inpräntat med modersmjölken att man håller kvar stödet på yttertygeln och klappar hästen med innerhanden. I Globen uppmanade Kyra ryttarna att klappa med ytterhanden. Hon har alltså kommit fram till att man ska göra tvärt om, lite som Pippi Långstrump. "Hästen måste komma runt och ner på innertygeln, men den får inte bli lång i yttersidan, förklarade Kyra".

För att komma dit måste man först ha en yttersida och det är snarare problemet på min nivå och att kunna klappa med ytter utan att tappa yttersidan kommer sen, efter det, för min del. När jag nu har läst diskussionen lät inte det hon sa så annorlunda längre som när du citerade först.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Har precis läst artikens själv. Intressant. Kyra är jäkligt duktig och alltid intressant i och för sig. Hon säger mycket klokt och har mängder roliga liknelser som jag tror hjälper många ryttare. Tankens kraft är större än vad många tror. Hon påpekar ju, precis som du skrev, att AR har kidnappat uttrycket Klassisk ridkonst" och menar att det finns bra och dålig ridning. Det är bara att buga för dessa ord. Intressant är också att de exempel som finns i texten på vad hon säger om ridningen (tygelhjälper, kontakt, skänkelhjälper, känslan i sadeln, att kunna variera både stegläng och takt osv) är precis det samma som mina tränare så ofta säger och de är ju ändå från en annan inriktning. Man kan kalla det vad man vill, men jag håller med om att i slutändan handlar det om bra eller dålig ridning.
P.S gillar beskrivningen av skänkeln "kittla era hästar tills de säger iiiiih!":laugh:
 
Sv: Stora diskussionstråden

*KL*

Det fanns en så otroligt bra bildillustration någonstans på de här trådarna för ett tag sedan som illustrerade skillnaden mellan inverkan på en kort stångskänkel och en lång. Kan inte hitta den, nån som vet var den är? Skulle behöva den för att bevisa för mina vänner att en kort skänkel har en större inverkan än en lång :)
 
Sv: Stora diskussionstråden

Intressant är också att de exempel som finns i texten på vad hon säger om ridningen (tygelhjälper, kontakt, skänkelhjälper, känslan i sadeln, att kunna variera både stegläng och takt osv) är precis det samma som mina tränare så ofta säger och de är ju ändå från en annan inriktning

Kan du vara mer konkret ang vad de säger som är samma? Det låter lite otroligt för mej att Kyra och nån av de mer framstående AR-nissarna skulle säga samma sak? Jag menar bara att det som de själva visar upp skiljer sej ju rätt mycket från det som Kyra visar upp? Finns ridfilm på nån av dina tränare? (Vore intressant att se med tanke på vad du skriver?)
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag rider inte för några av de kända eller "framstående" tränarna, så om de säger samma saker vet jag inte alls. Jag refererade bara till mina tränare. (vilka båda har en bakgrund inom den vanliga dressyren. Den ena utbildad på Strömsholm) Ska leta rätt på tidningen. Här är några citat från artikeln som jag tänker på:

"Hackar man den med sporren blir hästen sur och spänner emot. Kittlar man den med foten/sporren får man den att dra upp magmuskuleturen och bär med kroppen" (den ena av mina tränare pratar ofta om detta)
"Hennes clinik hade fokus på samling. Detta arbete är detsamma på både unga och äldre hästar. Därför ska man inte se sig själv som L:C eller L:B-ryttare utan man anpassar sig till den nivå där hästen befinner sig. Det är samma jobb. Det handlar om att kontrollera steglängd och takt, att kunna korta steget med bibehållen takt och att länga steget med samma takt. Men även att kunna kvicka upp takten med bibehållen steglängd och vice versa." "Den unga hästen ska lära sig att bära med kroppen. Korta steg, långa steg? Välj det som är lättast för hästen."
"Kontakt behöver inte vara mer än tygelns vikt i handen"
Ridning är sinnenas upplevelse, förklarar Kyra, och man måste veta vad man letar efter. -Har man aldrig smakat på jordgubbsylt hjälper det inte att tala om hur den smakar. Man måste känna det. Samma med ridning, man måste uppleva hur det känns."

De här citaten säger samma sak som jag hör ofta från mina tränare. Jag har skrivit om tidigare att likheterna sällan diskuteras och det här var ett sätt att visa på att likheterna finns och är mycket större än skillnaderna i olika sätt att träna hästar. Jag håller med Kyra om att det finns bra ridning och dålig ridning (oavsett vad man kallar det)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

*KL*

Det fanns en så otroligt bra bildillustration någonstans på de här trådarna för ett tag sedan som illustrerade skillnaden mellan inverkan på en kort stångskänkel och en lång. Kan inte hitta den, nån som vet var den är? Skulle behöva den för att bevisa för mina vänner att en kort skänkel har en större inverkan än en lång :)

Ingen aning om vad det är för bilder du menar, men hur stor inverkar/hävstångsverkan ett stångbett har beror inte enbart på längden på skänklarna. Det beror på överskänkelns längd i förhållande till underskänkelns längd på bettet.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 700
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 313
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp