Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora diskussionstråden

Jag skapar en ny insida och iom att hästen är skolad för det får jag då en ny utsida. Hästen på nya ytter. Jag ger hjälpen och sitter om i bytet. Jag lägger om hjälperna innan jag ger hjälpen för att hästen ska få lite förvarning om vad som komma skall.

Då jag började med byten så räknade jag en del. Det har jag gjort för att lära mig känna takten i mycket, både i dressyren och förr då jag hoppade/red fälttävlan. När känslan sen sitter i kroppen behöver man inte räkna mer i tanke. Känslan räknar på sätt och vis åt en.
Vissa rider på känsla på en gång. Så har jag varit rätt mycket. Jag gör det mesta jag gör med hästarna på känsla. Men jag är också lite överanalytisk och analyserande och vill testa räkna, bild-tänkande etc för att se om det förbättrar någonting. Genom åren har ju känslan också förbättrats genom repetitioner av det man sysslat med.

Jag tycker absolut inte det behöver vara fel att räkna. Vissa behöver det. Precis som vissa behöver bildtänkande för att få till saker som bäst.

Det jag ser som brist i AR-byten är att man dels inte har energi nog att hålla ihop hästen helt. Och lite iom det ingen yttersida.
De hängande tyglarna gör att man måste ha en sån satans balans i hästen. Och är hästen redan överböjd med bogen utskjuten så blir det väldigt svårt att få till byten. För manken tiltar redan och bogarna måste sladda om rejält.
Därför tror jag få kommer till byten inom AR. Balansen är off. Och det är tuuuungt att byta om det går för sakta. Hästen orkar inte riktigt.

Men jag förstår också att det är svårare att få till byten på en ras med galopp-handikapp. Många inom AR har ju raser som inte är avlade för dressyrridning. Det är tex otroligt mkt svårare att få till byten på min Islandskorsning än på halvbloden jag rider. Dels har min sån extrem balans och har en annan förmåga att separera ben från kropp och helt blanda takt hur som helst. Men han har också så kort steg att man måste vara snabbare och känsligare som ryttare. Sen var ju han flera år över 20 då vi började med byten på honom.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det är ju just i öppna som hästen kan få plats under sig:confused:

Sen är öppna o sluta på volt inte det optimala- då den ska gå rakt fram med rumpan i öppnan. Lösgjord kan den bli.

Svag öppna rakt fram klarar alla av- oavsett om de är dragsters.

Jag blir betänksam vad du menar med piruettgalpp- där den då ska ha baken under, galoppera i samma takt samt vara lätt fram. Alltså ingen förkortad galopp bara.

Nja alltså inte piruettgalopp långsida efter långsida utan mer ett par två tre steg, inget jag dock sysslar med direkt.

Jo visst är det i öppnan som hästen kan få plats under sig, men det funkar inte exakt just nu, men snart så!

Jag har flera lägen, tyvärr kan man inte växla mellan dessa.. än iallafall. Han är inte så gammal så det kommer väl.

Jag har piruettgalopp, den använder jag inte men det går att vinkla om så mkt bak men då kommer vi inte framåt sedan i samma takt och större steg för då vinklar han ut bak direkt så det undviker jag. Eller samlad galopp, vinklar bak bra men lite kantig i formen i överlinjen eftersom det inte finns styrka.. så nej! Full fart framåt- inga som helst problem. arbetsgalopp i rundare form men i framvikt och lite för hög kruppa dvs för raka bakben och kaninsteg (det känns som det är den mest naturliga alltså det han väljer) GAAAAH

Jag vill ha.... samlad galopp, vinklar bra bak och i rundare form, öka upp till arbetsgalopp/mellangalopp och stanna kvar i bärigheten. Han har bakben som en älg ett sjuhelsikes påskjut och mindre bärkraft så det mest naturliga för honom är att trampa på bak och ut.
Jag inser att jag varit extremt bortskämd med tidigare hästar :o

Asch det är svårt som attan att förklara på ett vettigt vis, jag får jobba vidare helt enkelt, skickat en film till tränaren som ska klura och förhoppningsvis komma på besök, var hmm 1.5 år sedan sist :angel:

Tänker som ponnytant inte hänga ut mig här dock för den finurlige ;) finns film på tuben från sista programridningen LA:4
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nä det hoppas man ju verkligen att det inte bara är att sitta och hoppas på det bästa ;)

övningen du beskriver handlar ju lika mycket om ryttaren, dvs du tar in baken för att få koll på hästen lite och därmed bättre koll på hur du rider den i öppnan. tar du in baken lite har du ett bättre utgångsläge än att försöka korrigera en redan utstickande utslinkande bog mitt i övningen så att säga. = Du underlättar att hästen kommer rätt in i övningen och då är det lättare att bibehålla.

Ja precis så är det just nu :)

Nu har jag provat lite i öppna och just galoppfattningarna fungerar väldigt bra i öppna vilket det inte gjorde bara för ett par veckor sedan så det blir nog galoppfattning- galoppera två steg-skritt-galoppfattning osv ett tag framöver.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag tror inte att du kommer att få till den styrka som krävs genom att enbart rida sakta eller att fatta.

Tempoväxlingar!!! gör det.

du måste ha kvar bjudningen för att kunna rida samlat- en häst som hela tiden vill komma iväg men väntar.

Även om du upplever att det går i framvikt så går det inte att bara rida samlat- bakknäna tar mkt stryk.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Men kommer inte framåtbjudningen med samlingen? Dvs när man börjar "veva igång sin häst" genom senapparaten (så den inte går på skelettet), blir det väl en "inre fjång" som är den sanna framåtbjudningen?

Som jag har trott - är framåtbjudning inte detsamma som att man ökar farten, utan att hästen vevar upp sig själv pga korrekt linjering och samling?
 
Sv: Stora diskussionstråden

För mig är bjudning överskottet av energi i hästen. Energi som går att rikta fram genom kroppen. Energin som är riktbar och överskottet är alltså det jag ser som bjudning.

Man kan och ska ju ha bjudning i piaff. Och där krävs ju väldigt mycket bjudning, trots att det inte ska gå framåt i tempo.

Problemet blir ju om man samlar för mycket i för lite energi. Så man samlar innan man fått till ihopkopplingen. Så man sätter dem mer än de orkar skjuta ur sen.
Det kan funka som styrketräning att några steg extra sätta dem. Men då ska man veta vad man gör och göra det i lagom dos. Just för att inte överanstränga dem i bak. Och det måste då göras i ihopkoppling. Gärna avsuttet för att inte ytterligare belasta med ryttare.

Det fyller ingen funktion att rida så sakta i tempo att hästen inte orkar koppla ihop sig. På samma sätt som det i min värld inte fyller någon funktion att fräsa runt i övertempo så den inte orkar balansera sig.
Men även här får man lite skilja mellan raser och exteriöra förutsättningar.
Halvblod kan för det mesta bära sig hyfsat i arbetstrav tex bara ryttaren gör rätt. Vissa andra raser är katastrofalt obalanserade i framvikt med för mycket påskjut, tex en del vb-travare. En sån hade jag nog hellre ridit lite slappt en period än ridit i det tempo den hästen vill välja= rasa framåt för att kuta ifatt tyngdpunkten.
Då rider jag hellre lite slappt och sakta för att ge den hästen en chans att relaxa mentalt för att den slipper falla ur balans. Sen kan de få rasa på lite ute eller lösa. Men inte så mycket under dressyrarbetet.
Inte sällan är ju dessa hästar rätt stressade av sina balansproblem och upplevs som extremt heta.
Det är ju inte bjudning. För de rusar bara, bjuder inte korrekt genom kroppen.

För mig är tempo och bjudning inte samma sak. Men tempot behöver regleras åt båda håll för att få till bjudning(i komb med annat givetvis).
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag håller med dej. Det är skillnad på hästars förutsättningar så det som fungerar på en kanske inte fungerar lika bra på en annan även om man har samma syfte så kan metoden behöva varieras, så länge den ger det resultat man vill nå. Det är stor skillnad i förutsättningar mellan tex ett stadigt halvblod och många andra raser,varav en del inte ens är "ridhästraser", man jobbar åt samma håll, men kanske inte kan rent praktiskt göra exakt på samma sätt alltid.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag tror jag håller med dig (i den mån jag förstår - vi rider på olika nivåer du och jag, men man kan ju försöka hänga med teoretiskt i varje fall! :laugh:), men som jag förstått sann samling så för den automatiskt med sig den korrekta bjudningen?

Och sen förstår jag att det inte är något man snyter ur näsan utan att tänka sig för, även på väldigt hög internationell nivå kan det ju t ex vara problem med bjudningen i piafferna. Men som jag förstått (teorin) - då är det inte korrekt samling öht? (dvs inte översamlat heller - översamlat är väl när hästen i princip sätter rumpan i marken?)

Och så håller jag med traceys - det är absolut skillnad på hästar och hästar. Några kanske inte ens är konstruerade så att de kan komma till den korrekta samlingen? (Men jag vet inte, jag har inte erfarenhet av annat än helt vanliga halvblod och några få ströaraber, -isisar och -PRE:er, som jag bara ridit ett fåtal ggr). (och så parantes två: jag har dessutom bara nosat på samling!)
 
Sv: Stora diskussionstråden

Men kommer inte framåtbjudningen med samlingen? Dvs när man börjar "veva igång sin häst" genom senapparaten (så den inte går på skelettet), blir det väl en "inre fjång" som är den sanna framåtbjudningen?

Som jag har trott - är framåtbjudning inte detsamma som att man ökar farten, utan att hästen vevar upp sig själv pga korrekt linjering och samling?
Bjudning är när den vill framåt men väntar- att bakbenen är aktiva.

att jämföra med travare.. nu igen orkar jag inte med- där det fattas så mkt annat. Ren takt, balans, arbetet genom kroppen mm.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag tror att jag kallar det att den går på "senspänst". Dvs att den är "uppskruvad" inuti (pga den korrekta samlingen) men far inte iväg. Hela hästens rörelsemönster atletiseras och bakbenen blir också fina.

Vad menar ni andra är hönan och ägget?
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag tror inte att du kommer att få till den styrka som krävs genom att enbart rida sakta eller att fatta.

Tempoväxlingar!!! gör det.

du måste ha kvar bjudningen för att kunna rida samlat- en häst som hela tiden vill komma iväg men väntar.

Även om du upplever att det går i framvikt så går det inte att bara rida samlat- bakknäna tar mkt stryk.

Jo men med en som bara vill älga iväg framåt med raka bakben bakom sig är det bra med extra markering, man kommer inte åt tillräckligt bra med enbart tempoväxlingar. Jag har tex en övning som innebär att rida svag öppna, in i liten liten liten volt med tagen bakdel några steg, ett halvt varv - fattning - galopp några meter - avbrott till skritt - göra om. Det har behövts för att stärka galoppen tillräckligt att göra den typen av övningar,men det är inte ett helt ridpass:angel: Det är ett begränsat antal gånger under ett eller högst ett par pass/vecka kanske under en period.
På mina hästar som jag har haft med en superbra galopp från start har det inte behövts alls, men hästar är olika :idea:
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag tror att jag kallar det att den går på "senspänst". Dvs att den är "uppskruvad" inuti (pga den korrekta samlingen) men far inte iväg. Hela hästens rörelsemönster atletiseras och bakbenen blir också fina.

Vad menar ni andra är hönan och ägget?

Hmm nu tänker jag på studsa på senorna men det kan väl inte vara det du menar :D

Jag tror inte det finns en höna och ett ägg utan det krävs en tupp också som blandar sig i :p

Alltså jag tror mycket går in i varandra och den ena ger det andra och ibland får man ta till det tredje.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Jag tror inte att du kommer att få till den styrka som krävs genom att enbart rida sakta eller att fatta.

Tempoväxlingar!!! gör det.

du måste ha kvar bjudningen för att kunna rida samlat- en häst som hela tiden vill komma iväg men väntar.

Även om du upplever att det går i framvikt så går det inte att bara rida samlat- bakknäna tar mkt stryk.

Rider sakta gör jag bara när jag hoppar då får vi galoppera utan tryck för att hästen får jobba sig över bommar, cavaletti och hinder av sig självt utan ryttarens direkta inverkan. Så sakta så att dom nästan bryter av men ändå inte gör det och då kommer det hinder eller bommar. Det stärker hästarna bra i det arbetet. Peter Markne har någon övning på nätet där han beskriver detta, hoppryttarna jobbar ju mycket så och min ena hopptränare tränar ju under hans vingar. Det blir automatiskt även mer tempoväxlingar när man har hopplektion erkänner jag. Det är inte direkt inbjudande att rida i dressyrsadel för då känner man av mer att man trillar i framvikt och det känns som skit kanske ska skita i det och bara lägga på hoppsadeln ett tag.

Intressant med bjudningsdiskussionen.
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Men kommer inte framåtbjudningen med samlingen? Dvs när man börjar "veva igång sin häst" genom senapparaten (så den inte går på skelettet), blir det väl en "inre fjång" som är den sanna framåtbjudningen?

Som jag har trott - är framåtbjudning inte detsamma som att man ökar farten, utan att hästen vevar upp sig själv pga korrekt linjering och samling?

Då är det ju energi man får eftersom hästen är rak under en. Energi och bjudning ja jag tror att när hästen först har styrkan kommer bjudningen där i det läget. När hästen inte har styrkan tappar den ju gärna bjudningen.

Jag vet inte riktigt i mitt läge känns det inte som hästen direkt tappar varken energin eller bjudningen när vi inte kommer framåt gaaah jag vet inte eller så känns det bara så för att påskjutet framåt är så enormt, han har bra tryck bakifrån alltså måste det vara styrkan som fattas fast han borde kunna..han svarar kvickt på skänkeln och det är inte så att man känner att han dör när man inte kommer framåt, han galopperar på käckt framåt i bra bjudning och energi men det är bara det att man kommer ingenstans ?? åååå jag går och drar ner en rullgardin tills tränaren dyker upp till jul :crazy:
 
Senast ändrad:
Sv: Stora diskussionstråden

Rider sakta gör jag bara när jag hoppar då får vi galoppera utan tryck för att hästen får jobba sig över bommar, cavaletti och hinder av sig självt utan ryttarens direkta inverkan. Så sakta så att dom nästan bryter av men ändå inte gör det och då kommer det hinder eller bommar. Det stärker hästarna bra i det arbetet. Peter Markne har någon övning på nätet där han beskriver detta, hoppryttarna jobbar ju mycket så och min ena hopptränare tränar ju under hans vingar. Det blir automatiskt även mer tempoväxlingar när man har hopplektion erkänner jag. Det är inte direkt inbjudande att rida i dressyrsadel för då känner man av mer att man trillar i framvikt och det känns som skit kanske ska skita i det och bara lägga på hoppsadeln ett tag.

Intressant med bjudningsdiskussionen.
Den tränaren vet ju en hel del.

att öka o minska i öppna eller kontra ställd ger en mjukare sida o ofta en bra galopp. Det gör oxå att ryttaren inte kan bromsa omedvetet o bakbenen blir mer lösgjorda. Yttertygeln... den berömda.

Det kommer oxå från denne.
 
Sv: Stora diskussionstråden

Yttertygeln... den berömda.

Läste just i ridsport om prof K:s clinic (metaforens mästare) appropå disk om liknelser :)) " ..// ...förklarade att man måste omvärdera sådant som man provat och kommit fram till inte fungerar. Som det där med yttertygeln.... //
hon har alltså kommit fram till att man ska göra tvärt om, lite som Pippi Långstrump - "Hästen måste komma runt och ner på innertygeln, men den får inte bli lång i yttersidan"//.."

KL. Antar att AR-gänget + "portugiserna" känner sig hemma här, liksom i "kontakt behöver inte vara mer än tygelns vikt i handen" och "man ska använda skänkeln, eller foten "tac-tac" så att hästen aktiveras.

Lägger dock till hur hon kommenterar AR: "Jag tycker att man har kidnappat orden klassisk dressyr. Det finns bra ridning och dålig ridning". :laugh:
 
Sv: Stora diskussionstråden

Läste just i ridsport om prof K:s clinic (metaforens mästare) appropå disk om liknelser :)) " ..// ...förklarade att man måste omvärdera sådant som man provat och kommit fram till inte fungerar. Som det där med yttertygeln.... //
hon har alltså kommit fram till att man ska göra tvärt om, lite som Pippi Långstrump - "Hästen måste komma runt och ner på innertygeln, men den får inte bli lång i yttersidan"//.."

KL. Antar att AR-gänget + "portugiserna" känner sig hemma här, liksom i "kontakt behöver inte vara mer än tygelns vikt i handen" och "man ska använda skänkeln, eller foten "tac-tac" så att hästen aktiveras.

Lägger dock till hur hon kommenterar AR: "Jag tycker att man har kidnappat orden klassisk dressyr. Det finns bra ridning och dålig ridning". :laugh:

Det är egentligen livsfarligt att dra en liknelse rätt av , vad Kyra menar (som tyvärr många missuppfattar) är att man måste följa med med ytterarm fram när man ställer igenom på innertygeln så att inte man låser yttersidan, man måste fortfarande ha hästen rak för yttertygeln/ytterhjälperna även om man ger efter på denna. Många hallelummade sig själva efter den artikeln att dom ÄNTLIGEN hade fått rätt?? Men när man ser träningar så hänger alla ryttarna i innertygeln förböjda i halsen och med tappad ytterbog. Ja men så jätterätt då :crazy:
 
Sv: Stora diskussionstråden

Den där artikeln har jag tyvärr inte läst, men jag vet vad den går ut på. Det handlar om att man rider med BÅDA tyglarna och inte bara på yttertygeln. Det är en gammal skröna att man skall ha ett fast stöd på yttertygeln och i stort sett låta innertygeln glappa, rätt omodernt faktiskt. Andra ridstilar förespråkar att man rider på innertygeln och låter yttertygeln glappa, inte bättre det. Man rider med ett jämt stöd på båda tyglarna och tar igenom lite extra på den ena när det behövs. Måste köpa den där tidningen och läsa artikeln!! :) Finns den nånstans på nätet?
 
Sv: Stora diskussionstråden

Den där artikeln har jag tyvärr inte läst, men jag vet vad den går ut på. Det handlar om att man rider med BÅDA tyglarna och inte bara på yttertygeln. Det är en gammal skröna att man skall ha ett fast stöd på yttertygeln och i stort sett låta innertygeln glappa, rätt omodernt faktiskt. Andra ridstilar förespråkar att man rider på innertygeln och låter yttertygeln glappa, inte bättre det. Man rider med ett jämt stöd på båda tyglarna och tar igenom lite extra på den ena när det behövs. Måste köpa den där tidningen och läsa artikeln!! :) Finns den nånstans på nätet?

Ja precis min reaktion också fast du skrev det tydligare :bow:
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
875
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
32 699
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 313
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp