Bukefalos 28 år!

Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag undrar om någon öht kommit så långt att de börjat med bytesserier eller ökad trav? Inte i mina kretsar i alla fall.

Vi får ofta höra från våra kritiker att vi tar genvägar till piaff och passage, men det kan jag inte hålla med om. Efter sju års träning kom jag och min häst till halva steg, och under ett träningspass i höstas gjorde vi faktiskt någonting som liknade en piaff. Om sju års medveten träning skulle vara en genväg till paff, då undrar man hur långt tid det tar inom den vanliga dressyren?

Skolor är skitsvårt, det erkänner jag gärna. Men någonstans måste man väl börja, och det är väl ingen, inte ens inom den vanliga dressyren, som gör perfekta öppnor och slutor från början?
Man kan väl få en viss samlande effekt även om skolan inte är perfekt? Och det kan väl sedan bygga vidare så att skolorna efterhand blir bättre?
Jag märker när en skola är bra, det känns genom hela hästen.

:bow: :bow:


Inom träningen för AR känner jag att det säkert till viss del kan vara sånt som lockar - att även de mer avancerade rörelserna känns inom räckvidd även om man själv eller hästen inte är några talanger.

Sen tror jag att ju längre man pysslar med vad man än rider för inriktning, desto mer förstår man vad som faktiskt krävs för att få till kvaliteten och inte bara rörelserna. Man inser hur lång väg det är och lär sig uppskatta just kvaliteterna framför piff och puff. :)
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Ja hon (vi kan ju anta att det är en hon) uttrycker sig på ett sätt som är väldigt tydligt och klart. Där borde inte finnas så stor risk för missförstånd. Sen har hon? en härlig inställning. Sånt gillar vi!!

Ohh... :o Nu blir jag helt generad.

Jag brukar aldrig skriva om inte hästen är sjuk typ :p

För övrigt så har jag snott beskrivningen från en clinic. :D

Tigerfisk: Äh, jag tycker att bilderna är härliga och de gör mig glad.

Apropå att omvärdera metoder; Jag har tex själv börjat använda morotsbitar som belöning från ryggen när jag rider. Har aldrig jobbat på det viset innan då jag varit orolig för att hästen ska bli nafsig. Sen såg jag en tjej på en fantastisk clydesdale göra det på en kurs och började fundera. Polisen jobbar ju så med sina hästar, man jobbar mycket med hundar genom belöning med godis (har jag för mig, har inte hund själv). Så jag provade. Och jag har aldrig på de 10 år jag haft med min häst skrattat så mycket som de senaste två månaderna. Han är som en liten unge och så fort jag släpper tygeln med en han så tvärstannar han och kikar upp på mig under lugg i hopp om godis :love:. Han har aldrig varit så kvick att lära och uppmärksam som nu och det framåt mycket fortare. Eller så har jag inte varit tillräckligt tydlig med beröm/eftergift tidigare. :D Nu har han börjat kunna göra skillnad på om jag släpper tygeln för att rida enhändigt eller om jag är på väg ner i fickan med handen. Detta enbart utifrån hur detta påverkar min viktfördelning på hans rygg.

Jag blir så fascinerad över vilka djur det är vi har att göra med. :bow:
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag har använd mycket godis till Eeyore, mest när han skulle lära sig att stå still när jag satt upp så numera så parkerar han bredvid vad som helst bara jag står på det allt för att få sitt godis, han står redan beredd med huvudet halvägs upp på sin rygg för att räcka godiset, som en liten kringla, han är så söt. Han märker oxå när jag stoppar handen i fickan när jag rider och gör precis som din, tittar förväntansfullt under lugg :love:
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

1. Måste jag se gemensamma faktorer för att uppskatta eller inspireras av personerna? För mig handlar det mer om uppskattning av filosofin, förhållningssättet och deras egen ridning med fokus på mjukhet och respekt för hästen. Det betyder inte att jag letar sammanhållande faktorer.

Ja i min värld så, om man vill ha ett system som hänger ihop och stämmer och blir logiskt ur utbildningshänseende för hästen, det har Kyra men det hade varit väldigt intressant att veta var du ser samband men det tycker du inte är viktigt, ok!


2. Ärligt talat, jag ägnar mig inte åt att analysera hur han rider eller hur hans elever rider och bedömer huruvida det är "korrekt" eller inte, det är mig fullkomligt ointressant. Det som är intressant är de exempal jag känner till där utdömda hästar fungerat i ridning tack vare en skonsam uppbyggnad. Därmed inte sagt att en "traditionell" dressyrryttare inte skulle lyckas med detta. Jag har bevistat båda på träning/clinic och det är mycket som har paralleller i bådas arbete. Det enda jag analyserar är hur min häst känns när jag rider, hur han musklar sig, om han spänner sig och går emot mig eller inte och vilken dialog jag kan ha med tränaren om detta och om jag upplever att vi kommer framåt. Då jag i mitt yrke är tränad att utgå från beprövad erfarenhet och empiriskt evidensbaserad forskning har jag försökt att applicera detta även på min ridning men med skralt resultat. Eftersom forskningen är minimal på vad som är "rätt" måste jag utgå från min subjektiva upplevelse av hur min häst mår och utvecklas.

Och med de orden får jag avsluta för idag, stallet väntar :)

Ja återigen vad skulle parallellerna vara? Förklara gärna lite mer detaljerat vad du menar!

För mej är det sannerligen viktigt hur en person som står som frontfigur visar upp det han står för. Hur kan det inte vara det? Hur vet man annars vad det leder till alls? Leder akademisk ridkonst till det som Bent Branderup med flera visar upp så nej tack! Då vet jag att konceptet inte håller. Det är min uppfattning. Tyvärr gav du inga svar som kan förklara det du skriver, men tack jag får ändå en bild.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Men är det inte bättre att du åker iväg själv och tittar på en kurs som Bent eller hans riddare håller så du kan bilda dig en egen uppfattning istället för att tvinga Etienne att svara på vad parallellerna är, vare sig hon hittar paralleller eller inte och vilken hennes uppfattning än är så kan det ju aldrig ersätta din egna upplevelse. Du kan ju inte få ett sant svar för det finns ju inget, alla har ju sin egen sanning eller iaf uppfattning/ tolkning.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Tvinga:confused:
Om man gör ett påstående av en liknelse, så får man väl ändå förtydliga det man menar, när det är så långt ifrån varandra.

Som att jämföra bananer med spagetti..Formel 1 o balett.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Fast hon har ju aldrig sett några paralleller eller jämfört dom med varandra. Hon sa bara att hon inspireras av båda för att de ha ett trevligt förhållningssätt till hästar. Kan man inte gilla både Formel 1 och balett utan att tycka att det liknar vart annat?
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Tvinga:confused:
Om man gör ett påstående av en liknelse, så får man väl ändå förtydliga det man menar, när det är så långt ifrån varandra.

Som att jämföra bananer med spagetti..Formel 1 o balett.

Det behöver inte vara som två skilda världar. Jag är också inspirerad av ryttare inom olika inriktningar. Brink, Kyra och mina tränare inom AR. Det finns inga motsättningar där. Det jag främst läser från dessa ryttare kan utan problem gå ihop med hur mina tränare undervisar. Det ena kompletterar det andra kan man säga, men grunden är densamma. Min tidigare "mentor" från den vanliga dressyren är också en väldigt viktig komponent i ridningen för mig. Utan henne vet jag inte vad jag varit, men ingen har lärt mig så mycket som hon och dessa kunskaper är basen i min ridning. (och det släpper jag aldrig) Sen kan man ju bygga på sina kunskaper och hittar man något inom andra inriktningar som är bra och som utvecklar, så varför inte? Så länge det passar ihop.
Det finns fler än jag som ligger någonstans mellan AR och VD i sin ridning och det funkar bra. Sen finns det ju de som tränar för AR-tränare och fortfarande tävlar dressyr. Det skulle inte gå om detta två inrktningar inte gick att kombinera. Man behöver inte ta med sig precis allt heller utan kan ta de delarna som passar in i ens egen ridning. Om man har klart för sig vad man vill och hur man vill komma dit är det nog lättare att hitta beröringspunkter och ta med de delarna som passar.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag håller inte med om detta, tror jag.

Jag anser inte att "slutaliknande" rörelser nödvändigtvis är stärkande i sig. Först måste ryttaren lära sig rida sin häst i balans och sedan därifrån börja be hästen bära mer vikt på baken.

Jag tycker man ser relativt många ryttare som gör "skolor" i tron att det är stärkande, men eftersom de inte balanserar om sina hästar först, är det relativt meningslöst. Hästarna går omkring i sina ordinarie snedheter (och nej, jag talar inte om travare, rehabhästar på väg till slakt eller felridna arabkorsningar, utan helt vanliga hobbyhästar) och så tror ryttaren att bara för att benen rör sig lite annorlunda bygger hästen styrka. Detta ser man givetvis inte bara inom AR!

Men...

Jag tycker det är synd att man inom AR har så mkt fokus på framåt/neråt och skolor faktiskt. Jag tror man bundit ris åt egen rygg där, för det har skapat ekipage missar grunden. Jag säger inte att framåt/neråt eller skolor är FEL, bara att så mkt grunder måste vara på plats först.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag tycker det är synd att man inom AR har så mkt fokus på framåt/neråt och skolor faktiskt. Jag tror man bundit ris åt egen rygg där, för det har skapat ekipage missar grunden. Jag säger inte att framåt/neråt eller skolor är FEL, bara att så mkt grunder måste vara på plats först.

Fast jag ser ju mig själv som AR-ryttare och jag tycker inte heller om mycket fokus fram/ner och att rida böjd hela tiden eller rida massvis med skolor tidigt.

Missar grunden är ett konstigt påstående. För jag tror inte många AR-ryttare ser sig som "färdiga" och att man inte längre behöver jobba på några grunder! :p Man utvecklas ju hela tiden, förhoppningsvis.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

(absolut) KL
Denna tråd har utvecklats överraskande positivt!

Jag hade tröttnat på förutsägbarheten på forumet:
1. TS ställer en fråga / visar något….
2. Får 3-5 svar…….
3. AR – VD-diskussion igång. ”Alla” börjar förklara eller överbevisa.
4. Personliga påhopp och referenser till tidigare diskussioner.
5. Diskussion om diskussionen.
6. Tråden stängs.

I denna tråd är det spänst – inte mjäkighet. Jag tycker att kritiska jämförelser är intressanta – hoppas ni fortsätter (alla)! :bow:

Låt detta inlägg bli en parantes så att det inte blir punkt 5 ovan……
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Du har rätt, Totola - jag formulerade mig slarvigt! Det är nyttigt att se sin egen text med andras ögon!

AR-ryttare missar inte grunderna mer än "vanliga" ryttare, det var inte så jag menade. Det som är lite speciellt är att många tränare i Sverige har sin inspiration från samma källa. Det blir lite som gepardernas genetik, en gång i tiden var geparderna väldigt få och arten genomgick en reell genetisk flaskhals. Det är inte så stor spridning helt enkelt.

Jag anser nog att skolorna och framåt/neråt-sökningen är det vi "vanliga" ryttare ser mest av bland AR-ekipage - för det verkar vara det som har "slagit igenom" bland tränarna.

Och jag vidhåller att jag tycker att kvaliteten ofta saknas. Men det är ju på inga vis specifikt för AR - vanliga ryttare kan vara lika kort komna i sin utbildning de! (däribland jag!) ;) Det som blir lite intressant är att AR-ryttare ofta är väldigt pålästa och teoretiskt utbildade inom en viss falang - och då blir det intressant när teori och praktik inte riktigt hänger ihop. Med opartiska ögon. Jag anser att en del av teorin haltar också. Som det här med att "träda in till tyngdpunkten". För mig är det blaha. Såvida hästen inte är död, har den en föränderlig tyngdpunkt och att tro att en häst träder in till en viss punkt och DÅ börjar bära, det är väldigt långt från den biomekaniska verklighet jag lever i.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Du har rätt, Totola - jag formulerade mig slarvigt! Det är nyttigt att se sin egen text med andras ögon!

AR-ryttare missar inte grunderna mer än "vanliga" ryttare, det var inte så jag menade. Det som är lite speciellt är att många tränare i Sverige har sin inspiration från samma källa. Det blir lite som gepardernas genetik, en gång i tiden var geparderna väldigt få och arten genomgick en reell genetisk flaskhals. Det är inte så stor spridning helt enkelt.

Intressant synpunkt. Fast å andra sidan är begreppet "AR" myntat av just en person (och rätta mig om jag har fel). Är det då så konstigt att tränarna har sin "inspiration från samma källa". Det är ju lite som Centrerad ridning, uppfanns inte det av Sally Swift? Därmed torde väl alla de tränarna ha samma problem?

Egentligen skulle jag mer fundera på om det är begreppet KR (klassisk ridkonst) som diskuteras. Kan det vara så att grundaren till begreppet AR per automatik skapar starka åsikter och känslor?

Om man ser bakgrunden till hela den klassiska ridkonsten så gillar jag brukstänket som vissa delar av KR bygger på, dvs där hästen haft en praktisk användning i arbete och krig.

Apropå olika synsätt; Under en period stod jag i ett större inackorderingsstall i Stockholm. Här fanns en helt fantastisk blandning av svårklass dressyrryttare, westerninstruktörer, ridtravare, AR-ryttare, hoppryttare och distansryttare. Vi deltog på varandras träningar och hade hur kul som helst. Jag var med på western-träning med min stora klumpeduns och det var väldigt väldigt likt KR/AR på många sätt.

DET var inspirerande! :laugh:
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

För mig är att "träda in under tyngdpunkten" mer att bakbenen ska träda in under ryttaren. Men tänket med det kanske handlar mycket om att förbereda inför piaffen till levaden sen och skolor ovan mark.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

(absolut) KL
Denna tråd har utvecklats överraskande positivt!

Jag hade tröttnat på förutsägbarheten på forumet:
1. TS ställer en fråga / visar något….
2. Får 3-5 svar…….
3. AR – VD-diskussion igång. ”Alla” börjar förklara eller överbevisa.
4. Personliga påhopp och referenser till tidigare diskussioner.
5. Diskussion om diskussionen.
6. Tråden stängs.

I denna tråd är det spänst – inte mjäkighet. Jag tycker att kritiska jämförelser är intressanta – hoppas ni fortsätter (alla)! :bow:

Låt detta inlägg bli en parantes så att det inte blir punkt 5 ovan……


Nej det är inte vad jag ser, jag ser att några här som i andra pågående diskussioner, kan förklara vad de menar, gång på gång, men dom får inte motsvarande svar som går att förstå för att andra rabblar vackra fraser utan substans som mantran, det mönstret ser jag tydligt, och den lilla filmen är en bra illustration på rabblandet av mantran som möjligen låter bra för några. Det blev ju ganska talande med filmen, som illustration till varenda pågående diskussion nästan.

- Det här är bra!
- Jaså hur då?
- Det är bra.
- Vad ser du som bra?
- Bra ridning är bra ridning
- Men vad är bra i det här?
- Nu förstör du diskussionen!
:crazy:

Men det finns mycket intressant ändå att läsa för några anstränger sej verkligen att det ska bli en diskussion. :bow:
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Det här är typiskt "blaha" för mig - jag ber om ursäkt för att jag säger det, det är inte personlig kritik.

Vaddå att "hästen ska trampa in till tyngdpunkten"? Var är den då? Är den statisk? Var är din egen tyngdpunkt när du rör dig? Bygger du mer muskler eller får annan hållning om du sätter din fot precis rakt under din tyngdpunkt (förutsatt att du är gjord i betong och därmed har en stilla tyngdpunkt)?

Det är ju SÄTTET hästen rör sig på som är stärkande, inte var den sätter fötterna. En halt i ultrarapid kan vara tusen gånger mer stärkande än en sluta t ex. Rätt utförd.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Fast jag sa vart jag ansåg att tyngdpunkten skulle vara isåf, under ryttaren. Men för mig betyder det inte alls att hästen ska träda in under tyngdpunkten utan den ska träda in under ryttaren för att bära upp ryttaren (och sig själv) till så stor del som möjligt med bakbenen.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Eller så här tänker jag kanske. Att om man skulle lyfta upp hästen i bara en punkt, antingen hänga i ett snöre eller balansera på en pinne, så skulle den punkten bli ungefär där ryttaren sitter eller typ vid manken, sadelgjordsstaden nånstans. Och så nära där som möjligt vill man placera hästens bakhovar för att den ska bära mer av vikten på bakbenen.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Men det haltar, ditt resonemang. En travare kan slänga in sina bakben jättelångt under kroppen, och den bär inte sin (monté)ryttare på dressyrsätt iaf.

Det är så många fler aspekter, rent biomekaniskt som du glömmer bort!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 609
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Kattsnack 10
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp