Bukefalos 28 år!

Stora diskussionstråden

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag förstår inte om du menar att man ska rida långsamt för att träna ett bakben i taget:confused:

Kruxet är ju att hästen har 4 ben o 3 olika gångarter med respektive benförflyttning o takt. Gör man det för jobbigt så kan hästen istället flytta vikten till frambenen. Avlasta.

Kan du utveckla..
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

När "vi" alltid har hävdat att man först måste stärka hästen genom att variera sitt påskjut o SAKTA omvandla några steg till mer bärkraft. så ha ni hela tiden menat att man ska börja med bärkraft. Jag fattar inte helomvändningen:confused:

Du vänder saker och ting till hur du vill ha det. "Vi" AR-utövare vill bygga upp bärkraften, men ingen har väl sagt att vi börjar med bärkraft?
Jag tycker att Etienne har skrivit ett bra inlägg som förklarar tydligt!
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

KL

Håller med om mkt, olika.. :laugh:

Tycker också att en lösgjord häst -svingar ryggen! En bärig lösgjord häst böljar mjukt genom ryggen, den absorberar onödigt studs och rörelse genom sina starka kontrollerade bakben.
Skilnad på stum rygg och av bärighet stabiliserad. Den ska kunna gunga loss stort däremellan!
Men, är hästen riktigt stark och bärig med den där böljande ryggrörelsen, inte känns det som den tar i för kung o fosterland?? Det gör den visserligen!! Men det känns "enkelt" att sitta på.
Missförstå inte, inte enkelt att ta sig dit, men får man uppleva riktigt kontrollerad och stark rörelse på en smidig häst, så bärs man som på moln! Inte måste man sitta och kämpa då för att sitta med??

Någon "vanlig" dressyrare skrev nånstans, att tränaren sa, BRA, där jobbar hästen helt perfekt, och hon tänkte, näää, det känns ju knappt! Tror att det är så, och därför så svårt att riktigt identifiera själv vad som är korrekt arbete, speciellt om man vant sig vid att måsta kämpa sig blå för att hänga med.
Om man måste bromsa rejält i handen eller sätet, trycks kraften av hästens steg och energi upp och fortplantas genom ryttarens kropp, om hästen bromsar sig själv och "väntar in" ryttaren av egen kraft så bärs man mjukare. (tror jag..) Inte bromsar som i stå emot, utan som i väntar in och rör sig vällavvägt!
Det jag opponerade mig emot var under piaff- där hästen måste få en starkare båluppstramning- använda lyftkranen när den sätter sig.
annars blir det triangulering eller felaktigt med sänkt rygg.

i vanligt arbete är jag helt med dig.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Du vänder saker och ting till hur du vill ha det. "Vi" AR-utövare vill bygga upp bärkraften, men ingen har väl sagt att vi börjar med bärkraft?
Jag tycker att Etienne har skrivit ett bra inlägg som förklarar tydligt!
Jo.
Mantrat med att aldrig "trampa förbi tyngdpunkten" har vi diskuterat i det oändliga. Då har vissa börjat jmfa med travare i speedfart som trampar över 1 m. eller mer..:crazy:

Om man som Etienne skrev får in bakbenen via skjutkraft först så kan man genom att bromsa upp framdelen få hästen att sätta sig lite- stärka den.

hästar är sällan så ambitiösa att de jobbar med bakbenen så aktivt av sig själva att man får det gratis.
Därav alla övergångar- varje gång man tar tillbaka så får man ett par steg där den bär mer bak.

Etiennes jämförelse med tyngdlyftaren är inte användbart när hästen inte går enbart på sina bakben.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jo.
Mantrat med att aldrig "trampa förbi tyngdpunkten" har vi diskuterat i det oändliga.

De diskussionerna kan jag inte påminna mig, jag har väl inte uppfattat dem som intressanta.
Men, begreppet "att trampa förbi tyngdpunkten" är för mig när hästen med sitt inre bakben träder förbi tyngdpunkten i sidled. Genom detta uppnår man inte någon samling, möjligen lösgjordhet. Hur får man in travare i det sammanhanget? :confused:

Nu måste jag köra och hämta morötter!
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

jo diskussionerna skiner sig när folk pratar utifrån sitt- i många fall travare.

Om du tittar på tvära diagonalslutor trampar hästen väldigt mkt förbi. DET gör verkligen att den tar all vikt på det ena när det andra förflyttas så lång väg. Svårt. Prova lite på dig själv. Det yttre benet är ju under o på sidan av..där... dit hästen är på väg.. eller hur jag ska förklara Det bär hela tiden.
Därför gör man inte så svårt utan det hästen klarar av för dagen- stärker o lösgör.´
Att göra tempoväxlingar även i skolorna stärker- en början till både samling, stretch o då väldigt lösgörande.

Ha. kom på det.:idea:
Tänk dig skridskoåkares kurvtagning. titta på deras lår.....:eek:
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jo.
Mantrat med att aldrig "trampa förbi tyngdpunkten" har vi diskuterat i det oändliga. Då har vissa börjat jmfa med travare i speedfart som trampar över 1 m. eller mer..:crazy:

Om man som Etienne skrev får in bakbenen via skjutkraft först så kan man genom att bromsa upp framdelen få hästen att sätta sig lite- stärka den.
hästar är sällan så ambitiösa att de jobbar med bakbenen så aktivt av sig själva att man får det gratis.
Därav alla övergångar- varje gång man tar tillbaka så får man ett par steg där den bär mer bak.

Etiennes jämförelse med tyngdlyftaren är inte användbart när hästen inte går enbart på sina bakben.[/QUOTE]



Varför ska jag bromsa hästen på framdelen? Dock har iaf min häst en tendens att gå långsammare, just för att han använder samma mängd energi men på ett annat sätt. Och så gör jag.

Det låter som att du använder övergångar. Men jag förstår inte riktigt vart bromsandet ska in och hur du i så fall gör detta? Bromsar man med handen kan hästen lika gärna spänna emot, dvs att ryttaren spänner en armmuskel för att ge en förhållning vilken hästen möter genom att spänna emot bettet. Då har ju energin gått till huvud-hals-regionen och inte ner i marken. Man kan givetvis bromsa med sitsen men är du säker på att energin är densamma när du bromsar den? Det kanske du är och i så fall är det ju jättebra! ;)

Mitt mål är att be hästen omfördela energin och vägen dit är ju olika. Det låter ju som att du använder övergångar och jag håller med dig, övergångar är användbart om man vet vad man gör. Vilket du kanske gör, vad vet jag.

Jag undrar bara om man kan vara vidsynt nog att åtminstone överväga tanken att just en väg inte är den enda rätta?

Jag har ju då inte bekänt mig till någon "lära".

Och i liknelsen med bodybuildaren märker du ord ;). Liknelsen avser tränandet av en muskel, jag kunde lika gärna anget tränandet av bröstmusklerna som parallell (jag kom bara inte på vad det heter - armpress? Bröstpress? :P).
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag menar inte att bromsa utan signalen till bakbenet.

den ska inte ta kramen i munnen. yttertygeln säger till bakbenet- böj dig.
De ska inte bli långsammare- då är timingen fel. Den snabba eftergiften.

muskulärt så orkar man inte göra för tunga övningar med kvickhet o hästen som går på 4 ben kan lätt avlasta om man gör det för tungt. Tappar kanske både takt o energi.
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jag är personligen mycket inspirerad av både tex Bent och Kyra Kyrklund

Med hänvisning till hur övertygande du pratar om bakbenen som ska stärkas ett och ett och den metoden så har jag två frågor till dej:
1. Vad ser du för gemensamma faktorer mellan Kyra och Bent som gör att du kan få ihop deras vägar?
2. Jag känner till Kyras väg och har sett många bevis för att den vägen, som för övrigt är väl beprövad och bör vara välkänd för de flesta ryttare, fungerar och leder till starka hästar som kan samla sej på ett korrekt sätt. Har du sett motsvarande för Bents väg? Kan du visa oss exempel på att det fungerar lika bra som du säger? Jag vill gärna se det.
För att leta lite själv tittade jag nyss på mängder av filmer på youtube av honom själv samt diverse elever till honom på vad jag upppfattar som hög nivå. Där hittade jag ingenting, säger ingenting, som visar att den vägen leder till något som kan kallas samling eller starka smidiga hästar som arbetar korrekt. Kan du hjälpa mej där och visa något?
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

1. Måste jag se gemensamma faktorer för att uppskatta eller inspireras av personerna? För mig handlar det mer om uppskattning av filosofin, förhållningssättet och deras egen ridning med fokus på mjukhet och respekt för hästen. Det betyder inte att jag letar sammanhållande faktorer.

2. Ärligt talat, jag ägnar mig inte åt att analysera hur han rider eller hur hans elever rider och bedömer huruvida det är "korrekt" eller inte, det är mig fullkomligt ointressant. Det som är intressant är de exempal jag känner till där utdömda hästar fungerat i ridning tack vare en skonsam uppbyggnad. Därmed inte sagt att en "traditionell" dressyrryttare inte skulle lyckas med detta. Jag har bevistat båda på träning/clinic och det är mycket som har paralleller i bådas arbete. Det enda jag analyserar är hur min häst känns när jag rider, hur han musklar sig, om han spänner sig och går emot mig eller inte och vilken dialog jag kan ha med tränaren om detta och om jag upplever att vi kommer framåt. Då jag i mitt yrke är tränad att utgå från beprövad erfarenhet och empiriskt evidensbaserad forskning har jag försökt att applicera detta även på min ridning men med skralt resultat. Eftersom forskningen är minimal på vad som är "rätt" måste jag utgå från min subjektiva upplevelse av hur min häst mår och utvecklas.

Och med de orden får jag avsluta för idag, stallet väntar :)
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Jo stämningen är viktigare än att man är sanningsenlig- Axel som har ridit många GP-hästar:angel:
Jag fick min varning- nöjd?


När "vi" alltid har hävdat att man först måste stärka hästen genom att variera sitt påskjut o SAKTA omvandla några steg till mer bärkraft. så ha ni hela tiden menat att man ska börja med bärkraft. Jag fattar inte helomvändningen:confused:

Ja nu får jag väl en varning till....

(PS. Om du tror du skall få en varning, varför inte omformulera dig? Det går säkert. DS )

"Vi" och "ni"... hmmm.
Känns inte som att det blir konstruktivt att dela in grupper. Vet inte om du menar mig i "ni", men det är oväsentligt för diskussionen. Men jag är jag, och det räcker för mig.

De flesta är nog sanningsenliga utifrån sin kunskap och förståelse. Jag har svårt att tro att någon går ut och blåljuger, till vilken nytta? Aja. Tillbaka till sak:

Vilken helomvändning pratar du om?
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Det som uttrycks här av axel är ju vad flera undrat tidigare, om de inte är en grupp av personer som förstör dessa trådar. Och med tanke på just Vi och Ni så är det nog så.

Jag måste säga att jag tycker synd om ts som fått sin tråd förstörd, varför måste man hela tiden visa sin anti så tydligt genom att förstöra en tråd vars ämne handlade om något helt annat.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Som moderator är det inte alltid lätt att avgöra vad som bör göras i sådana här fall. Jag hade kunnat radera allt som inte har med ursprungsämnet att göra, men då dyker bara diskussionerna och kommentarerna upp i andra trådar. Jag väljer att låta tråden fortsätta leva, men jag har koll på den.


Immer
Moderator för Klassisk Ridkonst
 
Senast ändrad:
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Det gör inget att min tråd har spårat ur, det är intressant att läsa ändå men det som kan göra mig lite ledsen är när folk bara går in och vräker ur sig antaganden som dom inte kan avgöra utefter bilderna. Man kan tycka att formgivning, vinklar osv ser bättre och sämre ut men det går att framföra på högst civiliserat sätt. Sen kan man oxå tycka man ska ha hjälm och ha åsikter om det men behöver inte för den skull uttrycka sig som att allt i hela filmen är "inte vackert", jag tycker att man självklart kan focusera på brister men man kan oxå i livet försöka se det som är vackert och nu menar jag inte bara min film utan överhuvudtaget. Är inte livet roligare om man ser allt det fina omkring sig i stället för det man retar sig på och varför inte i stället tala om dom bra sakerna och hålla tyst om man inte hittar nåt bra att säga. Om jag går in i någons tråd och ser nåt som inte tilltalar mig så skiter jag i att kommentera det, jag har ingen aning om vem som sitter på andra sidan och tar emot mina kommentarer, den personen kanske blir skitledsen ( men nej jag är inte ledsen). Man kan delge sin konstruktiva kritik men att häva ur sig en massa tyckande om folks utbildningsnivå eller att man är en elak människa grundat på val av bett det är varken konstruktivt eller utvecklande, bara elakt. För övrigt tycker jag tråden har blivit ganska intressant, tonen är klart mer civiliserad nu ;) fast jag skulle nästan vilja plocka bort filmen för personerna i den har ju inte med tråden att göra längre. Tyvärr så kan jag ju inte det.
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

(PS. Om du tror du skall få en varning, varför inte omformulera dig? Det går säkert. DS )

"Vi" och "ni"... hmmm.
Känns inte som att det blir konstruktivt att dela in grupper. Vet inte om du menar mig i "ni", men det är oväsentligt för diskussionen. Men jag är jag, och det räcker för mig.

De flesta är nog sanningsenliga utifrån sin kunskap och förståelse. Jag har svårt att tro att någon går ut och blåljuger, till vilken nytta? Aja. Tillbaka till sak:

Vilken helomvändning pratar du om?
Axel


När "vi" alltid har hävdat att man först måste stärka hästen genom att variera sitt påskjut o SAKTA omvandla några steg till mer bärkraft. så ha ni hela tiden menat att man ska börja med bärkraft. Jag fattar inte helomvändningen
Det gällde tydligen inte dig bl. a.

Du vill fortfarande "stärks" hästen samlat- fast hästen inte klarar av många steg.

Inte heller att ta tillbaka om man en gång ökat galoppen. då kan man ge 17 i att öka eller så tränar man- som alla andra måste göra för att förbättra... vad det än gäller.
Övning ger färdighet.

det är ju det som är konsten- att kunna rida varierat o hästen svarar både framåt o tillbaka- med lätthet. Att det ser ut som telepati...
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

:bow: Måste buga för ett så bra och tydligt skrivet inlägg (nr 121). :bow:
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Ja jag tror att hon (antar att det är en hon...) är min nya idol ;)
 
Sv: Mina absoluta förebilder när det kommer till akademisk ridning.

Ja hon (vi kan ju anta att det är en hon) uttrycker sig på ett sätt som är väldigt tydligt och klart. Där borde inte finnas så stor risk för missförstånd. Sen har hon? en härlig inställning. Sånt gillar vi!!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
942
Senast: Roheryn
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 611
Senast: Habina
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 782
Senast: Nepenthe
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 695
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp