Stora Snacktråden tre

Sv: Stora Snacktråden tre

kl

Hur gör ni med jultomte till era barn, säger ni att jultomten finns pa riktigt och att det är han som kommer med julklapparna?

Här är det inte jultomten som kommer utan "Christkind" (jesusbarnet), man ser honom aldrig som jultomten utan han och hans ängel lämnar julklapparna.

Jag har sa svart för att "ljuga" för mina barn, helst vill jag bara säga att jultomten/christkind inte finns pa riktigt utan att det är vuxna som köper julklapparna men det är inte sa populärt bland andra om jag säger hur det verkligen är.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vi kör på tomten, ser inget ont i det. 4-åringen är införstådd i att det är tomten som kommer med julklappar, men har själv talat om att tomten bara delar ut dem, de kommer "från en mamma, eller pappa eller nån som älskar mig mest i hela världen". Tomten finns i allra högsta grad, hen är som en superbrevbärare.

hen, eftersom vi haft både manlig och kvinnlig tomte.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Jag läste detta och tycker det stämmer bra. Jag tycker det är härligt med magi.




My daughter Lucy and I have been exchanging notes since the school year started. We’ve talked about all sorts of things—sports, books we’d like to read, adventures we’d like to have, even stories from when I was in third grade. For the most part, though, it’s been light, casual stuff. Until last week.I NEED TO KNOW, she wrote, using capital letters for emphasis. ARE YOU SANTA? TELL ME THE TRUTH.What do you do when your kid asks for the truth? You tell it, of course, doing your best to figure out a way that keeps at least some of the magic intact.Here’s what I wrote:Dear Lucy,Thank you for your letter. You asked a very good question: “Are you Santa?”I know you’ve wanted the answer to this question for a long time, and I’ve had to give it careful thought to know just what to say.The answer is no. I am not Santa. There is no one Santa.I am the person who fills your stockings with presents, though. I also choose and wrap the presents under the tree, the same way my mom did for me, and the same way her mom did for her. (And yes, Daddy helps, too.)I imagine you will someday do this for your children, and I know you will love seeing them run down the stairs on Christmas morning. You will love seeing them sit under the tree, their small faces lit with Christmas lights.This won’t make you Santa, though.Santa is bigger than any person, and his work has gone on longer than any of us have lived. What he does is simple, but it is powerful. He teaches children how to have belief in something they can’t see or touch.It’s a big job, and it’s an important one. Throughout your life, you will need this capacity to believe: in yourself, in your friends, in your talents and in your family. You’ll also need to believe in things you can’t measure or even hold in your hand. Here, I am talking about love, that great power that will light your life from the inside out, even during its darkest, coldest moments.Santa is a teacher, and I have been his student, and now you know the secret of how he gets down all those chimneys on Christmas Eve: he has help from all the people whose hearts he’s filled with joy.With full hearts, people like Daddy and me take our turns helping Santa do a job that would otherwise be impossible.So, no. I am not Santa. Santa is love and magic and hope and happiness. I’m on his team, and now you are, too.I love you and I always will.Mama
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vad fint det lät, spänningen och magin vill jag ocksa att mina barn ska känna.
Jag tror det är hela grejen med jesusbarnet som jag har svart för, varken jag eller sambon är det minsta troende och vill inte att barnen ska vara det heller (väljer dom det senare är det saklart att jag kommer acceptera det, men det är inget vi uppmundrar till). Jag har helt enkelt svart att relatera till att det är jesusbarnet som ska komma med julklappar.

Den 6 december kommer St. Nikolaus med sma presenter till barnen, han är det närmaste man kan komma jultomten och honom har jag lättare att relatera till och prata om.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

men har ni ingen tomte alls alltsa?

Har hemma kor vi pa bade svensk och engelsk jul, sa tomten kommer i egen hog person pa julafton och "genom skorstenen" pa juldagen. Jag har forklarat for barnen att det ar olika i olika lander och att i en del lander kommer det ingen tomte alls eftersom de har andra jultraditioner.


De verkar forsta det, och an sa lange ar tomten magisk!
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Ja det där med tro är svårt men jag försöker ändå förklara för barnen att vissa tror si och andra tror så och så finns det en massa sagor som tillhör varje religion. Vi har pratat om Jesus och läst engelska böcker om Jesus och det funkar bra. Kan ni inte fira en halvsvensk jul då, tomten är ju en trevlig saga också.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

+ Vindvissla- Vi har sagt sa att Christkind och Jultomten är kompisar och hjälps at eftersom det finns sa manga barn som vill ha julklappar, i Sverige kommer jultomten och här kommer Christkind. Jultomten kommer ända mer och mer här genom översättningar fran amerikanska/engelska böcker och filmer. Vi har ocksa manga svenska böcker om tomtar och julen.

Sa har jag förklarat för barnen ocksa, att det finns dom som tror och dom som inte gör det och att det finns sagor runt det. Här är ända religonen än väldigt stor del av samhället sa det är svart att undvika (hänger tex kors i varje klassrum).
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Men har ni tomte pa julafton hemma hos er (eller ni kanske aker hem till Sverige och firar?)?

Mina barns skola ar bitvis ratt tung pa kristna inslag - sarskilt nu vid jul - och det hander att barnen kommer hem och fragar saker om Gud och Jesus, och jag och maken som inte ar troende alls brukar svara "vad tror du" eller helt enkelt bara bekrafta barnet nar det havdar nagonting (typ "mamma, vet du att Gud ar Jesus pappa" sa svara jag "jassa sager du det" eller nagot liknande). De vet ocksa att en del tror och en del tror inte, men jag tycker att de kan fa bilda sig en egen uppfattning. Personligen ar jag inte radd for religion, sa lange den inte utovas pa ett extremt satt.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

För att inte göra det för rörigt sa har inte jultomte hemma hos oss, skulle nog bli förvirrande om bade Christkind och Jultomten kom samma dag sa vi säger att i Sverige kommer jultomten (alltsa om vi firar i Sverige eller ngn gang skulle bo i Sverige igen är det jultomten som kommer). Alla pratar om Christkind sa det blir enklast sa även om jag föredrar jultomten.

Jag är nog lite rädd för religion tror jag, det orsakar sa mkt krig och oroligheter i världen. Sen har jag troende vänner och just personerna är jag saklart inte rädd för.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

kl

I år är det svårare med tomten, när dottern förstår mer vad som händer. Förra året var hon tre år och gick med på allt man sa hehe.

Vi kör som förra året att vi ställer mjölk och pepparkaka vid granen som tomten ska få när han under natten kommer med alla klapparna!
Samma natt kommer även hans nissar och lägger en morgon-klapp i julstrumpan på hennes dörr.

Så på morgonen får hon öppna nissarnas paket, sen gå ner på nedervåningen och se om tomten lämnat paket och ätit det vi ställt fram. Spännande värre!


Det jag tycker är svårt är klapparna, vem kommer de ifrån egentligen?
Tomten kommer ju med dom, men har även han tillverkat dom eller ska vi säga att de kommer från oss?

Förra året sa vi att det var från tomten. När sedan mormor och morfar kom med sina klappar lade vi dom bland de andra under granen, och hon var för liten för att koppla ihop det hela. Trodde allt var från tomten.
Men i år kommer hon ju se mer tydligt att mormor och morfar kommer med klappar, inte tomten... Ska de vara från dom eller tomten?

Haha ja lite förvirrande känns det!
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vi säger att både tomten och vi andra kommer med julklappar. Tuva och Lowe som är 5 och 3 år köper allt man säger om tomten än så länge.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

kl

Idag ska Emilia själv att tomten och Nikolaus är utklädda, fast det finns en riktig tomte ocksa men honom ser man inte sa ofta.
Pa samma tema fragade vi häromdagen vad barnen önskar sig i julklapp, Emilias svar
Emilia- Jag önskar mig en överraskning
Vi- Vad för överraskning
Emilia- Jag blir glad för allt jag far.

Maja höll som vanligt med Emilia, hon vill ha samma som E. Vissa dagar älskar man barnen lite extra :)
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Hur alla det?

Pa lördag ska Emilia ha sitt första barnkalas (blir även första jag och sambon ordnar). Har ni tips pa dekorationer, lekar osv?

Det blir 8 tjejer mellan 3,5 och 6 ar och Emilia har bestämmt att det ska vara fjärilstema.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Här är allt bra, sambon har fått ett jobb 30 min bort så bra mycket bättre än Norge!

Jag hade ocksåförsta barnkalaset i år. Favoritleken Bland alla var guldjakt, tog ett gäng singel (vilken småsten som helst funkar) och sprayade med guldfärg, gömde i en specialbyggd ränna med sand. Slängde i ett gäng guldletarverktyg. Detta var ute såklart.

Sam ville gärna ha en pinata, så det gjorde jag av en låda och silkespapper och la i guldpengar.

Det kan vara bra att ha lite lekar och se om det behövs, leker de fint har jag låtit dem leka.

Kollade lite snabbt på pinterest, sök på butterfly party. Fanns jättemycket tips.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vi har kört dansstopp. Man spelar musik och alla dansar, när musiken stängs av ska alla "frysa fast" tills musiken startar igen.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Vad skönt att han fatt jobb nära.

Ska kolla Pinterest.

Ajda- Tack för tipset, den leken känner dom igen fran Kindergarten ocksa, säkert enklare när barnen redan vet hur leken fungerar.
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Å jag älskar att ordna barnkalas, vi har haft det varje år från att de fyllt ett, men de har inte blivit så avancerade förän typ treårskalasen :)

Vi brukar ha en låtsaskiosk där maten säljs för en guldpeng som barnen får när de kommer (vi brukar ha maten typ på en gång för att det inte ska bli för mkt avbrott sen). Sen får barnen alltså köpa sin mat (korv med bröd, eller korv med spagetti i, eller falukorv och potatismos eller hamburgare brukar vi köra på och morots-och gurkstavar och melon till). Efteråt blir kiosken en glass/tårtkiosk och efterrätten serveras. Då får födelsedagsbarnet stå uppe på kioskbordet medan de andra sjunger :)

Sen har vi haft fri lek, brukar ofta fungera bra, de vill ju leka! Känner man att man behöver hjälpa till brukar dansstopp vara en höjdare! Följa John eller typ "kom alla mina kycklingar" är oxå kul.

Som slutaktivitet har vi gjort lite olika saker, men det leder iaf fram till en skatt-godispåsar, på något vis. När My fyllde fyra så älskade hon Dora Utforskaren så då gjorde vi en skattjakt på Dora vis, med karta (med bilder på olika ställen i huset dit de skulle gå och typ krypa i en tunnel eller klättra över något, fiska upp en nyckel i badkaret osv) och ryggsäck. Kartan ledde fram till en låst förrådsdörr som de fick låsa upp och där hade vi dekorerat med ljusslingor och gosedjur som hängde från taket och lite sånt, och så hade vi en skattkista där och barnens pappa låg bakom ett skynke och låtsades vara Boots som delade ut godis. Väldigt uppskattat!

När Maja fyllde tre hade vi en slags skattjakt ute. Vi samlades allihop först och läste boken "Historien om någon" eftersom någon mystisk person hade lämnat en lapp om att vi skulle läsa den. Sen avslutade jag boken med att säga att barnen skulle leta efter något snöre. Vi hade då dragit runt ett garnnystan på tomten som de fick följa, och det "förgrenade sig" sedan till varsin tråd (med namnlapp på) som barnen följde till sin godispåse. Trådarna gick kors och tvärs och upp och ner i terrängen och barnen tyckte det var riktigt kul!

Nu när My fyllde fem hade vi en till skattjakt som började med att barnens pappa Micke klädde ut sig till en trollkarl (Herr Fredrik från Disneys Sofia den första som är poppis här), som kom springande med en skattkista och slängde ett brev efter sig. I brevet stod det att han hade förtrollat skattkistan och att barnen skulle klara fem uppgifter för att bryta förtrollningen. Trollkarlen gömde sig sedan i lekrummet i barnens fantastiska borg som Micke byggt. Barnen fick då först gå balansgång och göra kullerbytta, sen gjorde vi "pussa grodan" (som sätt svansen på grisen fast ett grodansikte i stället och läppstift på barnen), sen gjorde vi en minneslek i ring på golvet "vad fanns på brickan?", sen fick de rita ett självporträtt som de skulle få byta ut mot en godispåse i trollkarlens borg. När de skulle öppna dörren till lekrummet var det dock låst och det satt en tråd i handtaget som barnen fick följa kors och tvärs i huset tills de kom till badrummet. Där hängde nyckeln i taket ovanför badkaret som var fyllt mef vatten och skum, och när de fått ner nyckeln och fiskat upp den, kom de in i lekrummet där trollkarlen satt uppe i tornet med ett fiskespö med en klädnypa och fiskade upp teckningarna och bytte dem mot godispåsar (han gick gissa vilket barn som ritat oxå). Vääääldigt roligt!
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Kl

Vi mår bra här förutom att det känns som om hela hösten och vintern varit en enda lång förkylning! Men nu är våren här och vi känner livet i oss igen :)

Vi har en väldigt mammig men supernöjd halvårsbebis, en mycket känslosam och omtänksam tre och ett halvt åring och en tonårsfemåring här hemma så det är full rulle här hemma kan man säga :) men det är mestadels kul!
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Wow vilka fantastiska lekar! Om du bodde i England hade du latt kunnat livnara dig som "childrens party entertainer" :)
 
Sv: Stora Snacktråden tre

Wow vilka roliga lekar, låter hur kul som helst!

tonåring har jag också här hemma, såå mycket känslor och så mycket vilja, han vill kunna alllt själv och inte någinsin göra det jag vill. Helst bara leka med knivar och klättra galet högt i träd, gå på fsk när vi är lediga och absolut inte gå dit när det är fsk-dag.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Vet inte om detta är rätt varken forum eller prefix men gör ett försök iaf. Måste få skriva av mig och kanske bolla lite tankar och...
Svar
10
· Visningar
1 554
Senast: cewe
·
Tävling Vet inte om det blir rätt prefix, men jaja. Hur fungerar tre- och fyraårstest? Jag har en medryttarponny som jag rider in, och med honom...
Svar
2
· Visningar
733
Övr. Barn Vi ska köpa en ny bil i vår/sommar och vi behöver göra lite research inför detta. Jag är i princip helt ointresserad av bilar, jag vill...
2
Svar
22
· Visningar
1 511
Senast: Guldaskig
·
Övr. Djur Dags för en ny tråd om våra akvarier! :banana: Jag har ju blivit tokigt fast i akvarievärlden nu, men precis som när @Scandi startade...
57 58 59
Svar
1 179
· Visningar
43 756

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp