Stora snacktråden TVÅ

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Till Tuva har vi hittills köpt:

-Prinsess-krona + spö

-Kläder + pyjamas strl 104

-Sminkdocka

-Mössa


Till Lowe:

-Kläder i strl 86



Lowe ska få nån enstaka leksak. Han leker ju med allt Tuva hade när hon var mindre. Tuva ska vi köpa mer leksaker. Dock vet jag inte riktigt vad än. Funderar på en kulbana och en prinsessklänning (hon är inne på sånt nu) och en bilbana med blixten mcqueen.

Av deras farmor och farfar vet jag bara att Lowe får ett garage med bilar och Tuva kommer få ett boardman-set från didrikson.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Men vad är det för 15 presenter?

Alltså själva antalet behöver du kanske inte haka upp dig på, mer innehållet. Dvs om det är 15 snordyra leksaker som kanske inte är riktigt passande för en tvååring så är det en sak. Ja menar, vi slår in typ allt till E för hon tycker det är så kul att öppna ;)

Alla 15 är inte snordyra, men inget billigt krafs heller. Alltså 15 "riktiga" presenter och inte bara utfyllnadspaket.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Svårt det där, jag tror inte barn automatiskt blir bortskämda och icke-tacksamma bara för att dom får många julklappar. Samtidigt så om det känns som ett problem för er så kanske ni bör tala om det med berörda parter. Kanske mer lämpligt att portionera ut "klapparna" som barnet behöver till släkten exempelvis :)
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Nej, det tror egentligen inte jag heller. Men man vill ju att det ska vara nåt speciellt med julklapparna, och inte att hälften blir bortglömt för att han fick för många.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

av oss får Moa

en cd med Astrid Lindgrens barnvisor
En Pettson och Findus DVD
en verktygslåda
kit med grytor/bestick/servis till sitt kök


idag har jag varit iväg med min (foder)sällskapshäst till slakt :( jag grät som en gris hela tiden och kände mig som den värsta människan i hela världen. Men sen insåg jag att det är ägaren, som inte kan ta tillbaka henne och inte har råd med avlivning hemma/begravning hemma utan hellre ville ha pengar för henne som är det.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Det är svårt med julklappar!

My har gjort en jättefin önskelista. Hon har ritat det hon vill ha och sedan klistrat in en bild på det från en leksakskatalog och dekorerat med massa glitter och paljetter. Den ska plastas in och så ska hon få lämna den till tomten (vi ska ordna en liten tomte här i skogen några dagar innan jul så hon får lämna den).
På önskelistan står b la en trumma, pennor, bilbana, bilgarage, kassaapparat, bondgård med djur, dammsugare och Pippiutklädnadskläder... och sist men inte minst, Fred på jorden...(det är hennes knasiga pappa som lärt henne att säga så när någon frågar vad hon önskar sig=)

My kommer antagligen att få Duplo av farmor och farfar (bondgård eller hus) och så kommer hon få ett memoryspel av mormor och morfar med foton på henne och hennes saker, kompisar och kusiner. Vi har inte bestämt vad hon ska få av oss ännu, jag tycker att det är jättesvårt! Dessutom fyller hon år i slutet av januari... Kanske blir några playmobil grejer, pippikläder, kassaapparat och/eller en bilbana. Vi kommer att försöka köpa begagnat så mycket vi kan.

Maja får en docka av farmor och farfar och antagligen en bobycar av mormor och morfar. Av oss får hon nog ett bilgarage om ingen annan köper det, det älskar hon att leka med på öppna förskolan.

Både My och Maja har en kalender med små paket att öppna varje dag, så det är mycket paket just nu! Deras farmor har ordnat hela den grejen och det är en tradition i deras familj. Barnen har en trätoffel var i fönstret som de stoppar en kaka i varje kväll till tomtenissarna, och sen ligger det ett litet paket i toffeln på morgonen. Jättespännande!

//Julia
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

kl

Hur medvetna är era små barn (2-3 åringar) om flickor/pojkar.
Jag tycker Emilia (blir 3 i mars) börjar bli lite för medveten om att hon är en flicka och vad en flicka "ska" göra. Igår pratade vi lite om vad hon brukar leka med på dagis och vilka barn hon brukar leka med. Hon sa att hon bara leker med Lara och Theresa för dom är flickor, pojkarna leker med varandra. Flickorna leker i leksaksköket och pojkarna med bilarna. Nu vet jag att hon också brukar leka med bilarna men ändå.

Hon säger också oftast att hon är en duktig flicka, en stor flicka osv.

Inte blev det väl bättre efter helgen när hennes oma (farmor) frågade henne om pojkarna bråkar mycket mycket och om det inte är jobbigt när dom är så många pojkar (dom är 3 flickor och 9 pojkar på hennes avdelning).
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ella är nog inte medveten om det på den grad som Emilia. Hela hennes avd ( blandat ca 50/50 ) så leker verkligen alla med alla, hon har hittat två stycken som hon verkar leka mer med varav ena är en tjej och den andra en kille, men det är ingen skillnad på lekar beroende på vem hon leker med sas.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

E. Leker mest med pojkar men det är nog mest för att det bara är tre flickor på hans avdelning. Han har ingen koll på det finns något som flick och pojkleksaker eller kläder. Han klär gärna ut sig till prinsessa och gillar rosa kläder.


*delvis kl*
Igår var jag och sambo på ultraljud och fick se en livlig liten lillebror:love: Allt såg bra ut och bf datum är 10 maj. Nu ska vi bara komma på ett pojknamn till. Vi hade svårt att komma på något förra gången, det enda vi tyckte om båda två var Elliot så det blev det.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Knapplån

Jag har lite problem med julklappar till Milton, det är så svårt att välja och begränsa. Han älskar traktorer och har bara två sandlådeaktiga traktorer så någon finare "innetraktor" ska han få (han var limmad vid lantbrukshyllan i leksaksaffären :D). Men han börjar gilla samspelslekar och jag tänkte att ett dockskåp kan vara kul. Dock blir det väldigt dyrt (för oss) med både dockskåp, möbler och dockor.:crazy:

Mitt gamla dockskåp är borta, annars hade det ju varit perfekt att bara uppdatera de möbler som gick sönder i mina lekar. Svärföräldrarna har inte frågat alls vad Milton vill ha, hoppas det inte blir massa småtjafs...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Milton som blir 3 i maj är inte speciellt medveten om flickor och pojkar, dock har jag ganska aktivt försökt kalla barn för just barn och inte flickan eller pojken. Hans far och mor- och farföräldrar lägger dock tonvikt vid könet när de pratar om någon, så han verkar inte snappa upp just det.

Däremot säger han "pappa" när han ser en man på tv/gatan/i tidningen. 1 gång på 20 säger han mamma om en kvinna.

På förskolan verkar det vara väldigt blandat både på lekens art och kön på kompisarna. Förra veckan var jag på utvecklingssamtal och fick se så galet söta bilder på när Milton och två andra barn från avdelningen lagade mat på leksaksspisen och sedan satt vid bordet och åt maten tillsammans! :love:

När jag lämnar på förskolan brukar vi gå in i bilrummet (gaah bilrum! :mad:) och då följer både tjejer och killar med in. De verkar inte vara könssegregerade där än, å andra sidan är den äldsta på avdelningen inte 3 år än så det kanske kommer på mellanavdelningen...
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Isak verkar inte heller reflektera så mycket på kön än.
Vi försöker vara så neutrala som möjligt och undvika könsstereotypiska fällor.

Just nu är vi på bb med lilla Rasmus som kom igår :D
52 cm och 3690 gr. Vi var inne på förlossningen vid 9, var då öppen 4 cm.
Vid 12 tyckte bm att vi skulle åka hem "för det hände ju inget"
Vi var envisa dock och jag hade sådana värkar att jag kräktes. Så vi fick stanna.
16.00 gick jag in och duschade för smärtlindringens skull, 16.15 var han ute.
Var nära att han föddes i duschen.
 
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Ja hehe, tyckte det gick fort med Isak men det var ingenting jämfört med det här. Men det var jätteskönt att det gick så fort och vi var lättade att vi inte åkte hem. Då hade vi inte hunnit tillbaka. Tack för gratulationen :)
 
Senast ändrad:
Sv: Stora snacktråden TVÅ

Grattis till er lilla Rasmus!!!

Vindvissla: Har du köpt någon skördetröska än? Jag rekommenderar den stora gula av märket CAT. Den har både William och hans kusin och de fungerar jättebra. W fick först en grön liknande, men där funkade inte tröskhjulen som de skulle så den bytte vi.

*KL*
Annars tror jag att jag har köpt på tok för mycket julklappar. Det känns så i alla fall. William får
* "dockhus" från Kidkraft (brandstationen/polishuset). Dockor, möbler och utryckningsfordon ingick.
* En himla massa smålego
* Discokula
* Ett litet flygpan (som kan tänkas passa till dockhuset)

Alicia får:
Schleich lada
5 st schleich-djur
en påse djur från Ö&B
Brio dockvagn
målarbok

Dessvärre skiljer det nästan 1000 kr på deras julklappar. Jag får se om jag köper något mer till Alicia eller om vi sätter in lite pengar till henne på hennes konto. För mig känns det väldigt orättvist om det ska skilja så mycket pengar på deras julklappar. Visst, de förstår det inte själva men jag bara är sån att jag vill att det ska vara någorlunda rättvist.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag har väntat och väntat på att någon ska starta en tråd men det verkar som att jag får fixa det själv :D. Ingen annan som ska ha barn...
12 13 14
Svar
271
· Visningar
19 338
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 998
Senast: Inte_Ung
·
Gravid - 1år Någon mer än jag som väntar bebis till sommaren och vill hänga i en tråd? Jag (snart 38 år) är beräknad till 21/7 och har för några...
6 7 8
Svar
159
· Visningar
10 199
  • Artikel
Hästnyheter Rider du fälttävlan på H100 eller 2* nivå? Då kan du vara med och kvala till Stora Enso Riksmästerskap i fälttävlan 2024!
Svar
0
· Visningar
82
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp