Bukefalos 28 år!

Stormen Babet

I Danmark har vi just nu en ”100-årsstorm”, så det är ganska dramatiskt! Inte så mycket pga. hård vind (även fast det är orkanstyrka i byarna), men eftersom vinden har ändrat sig från väst till öst sedan förra helgens blåst och pressar vatten in i trånga passager (bälten - alltså Storebælt och Lillebælt). Vi har just nu en vattennivå på över 2 meter över det normala i delar av landet… Det är också stora problem med välta träd, eftersom våra träd är inte är vana till att vinden kommer från ”fel” håll och därför välter mycket lättare.
 
Rejält blåsigt i (södra) mitten av Skåne, i Hyllie tidigare idag skallrade det rejält i fönsterrutorna på jobbet. Inga träd som trillat på min väg hem, får se hur det ser ut imorgon bitti. Jag är lite orolig över mina egna träd eftersom det, som @hagel skriver, blåser från "fel" håll. Har redan bokat in att ta ner ett gäng, men det var planerat till nästa vecka. Hade känts betydligt bättre om de redan var borta...
 
Känns som en vanlig blåsig höstkväll längst öresundskusten...Ja, det är blåsigt men inget hysteriskt.
Som sagt är det inte blåsten i sig själv som skapar kaoset, men andra faktorer. Här på andra sidan Öresund förlorar hundravis familjer deras hus och hem, företag förlorar deras butiker och industrier och skadorna kommer kosta många många miljoner.

Personligen märker jag nästan denna storm mindre än så många andra, eftersom mitt eget hus är bättre skyddat från öst än väst, men när man ser nyheterna så är det väldigt stora konsekvenser för folk några få mil härifrån.
 
Mizzade denna tråden zå mitt elände ligger i vgv tråden, blåzer zatan i mitten på zkåne, hoppaz nu rezten av läktartaket ztannar kvar där det zka vara för annarz rizkerar det både mitt gäzthuz o garaget
 
Här allra längst ner i Skåne är det riktigt obehagligt. 5 hästar som nu blivit evakuerade då vattnet gick upp i stallet. Ute på samma ställe går det mycket kor, hoppas dom har det ok.Hamnen börjar bli översvämmad och en hel del hus ligger illa till
 
Som sagt är det inte blåsten i sig själv som skapar kaoset, men andra faktorer. Här på andra sidan Öresund förlorar hundravis familjer deras hus och hem, företag förlorar deras butiker och industrier och skadorna kommer kosta många många miljoner.

Personligen märker jag nästan denna storm mindre än så många andra, eftersom mitt eget hus är bättre skyddat från öst än väst, men när man ser nyheterna så är det väldigt stora konsekvenser för folk några få mil härifrån.
Den här stormen blir icke till att leka med
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
6 112
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vad som händer i världen allmänt. Allt från det humoristiska till politik, kultur osv...
Svar
0
· Visningar
398
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 505
Senast: Angel
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
4 199
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp