Stormen Babet

Prekärt, nej, men det har börjat blåsa hårda isvindar och regna. Inte speciellt trevligt väder precis. Jag tror dock inte att vi bor där stormen kommer att kännas av som värst.
 
Här har det blåst ända sen igår kväll så får väl se hur mkt värre det tänker bli. Nissan står redan extremt högt iaf.
 
Jag är inte i Sverige och här i västra Skottland är vi för en gångs skull ganska skonade (värre är det på östkusten), men mina föräldrar är nere i sommarhuset på sydkusten utanför Trelleborg för att hålla ett öga på saker och ting. Mamma skickade nyss en video där man ser att hela stranden försvunnit, och stigen utanför vår trädgård har bara rasat. Grannarnas staket har dragits ner i vattnet av vågorna och samma grannar har nu havsvatten i trädgården, ca 5 meter från sitt hus. På bilden nedan ser man staketet som håller på att flyta iväg, och den nylagda grusvägen som rasat. I vanliga fall finns där även ca 5-10 meters stenstrand, men som ni ser går havet hela vägen upp till stigen nu. Det är hemskt att se!

Screenshot 2023-10-20 at 15.32.22.png
 
I den här inbuktningen brukar det vara strand som vanligvis är helt torr så långt ut som de större stenbumlingarna som syns längst bort i bild. Där brukar vi sitta och ta ett glas vin på somrarna. Ca 20 meter till höger i bild ligger vårt hus.

Screenshot 2023-10-20 at 15.31.58.png
 
Här i Scottish Borders har det varit rätt vilt. Skräp och träd överallt, men jag tror inte att översvämningarna blivit så farliga ännu utan det är mest vindarna man får akta sig för. Igår morse hade vi strömavbrott, vilket är andra gången under de tio år jag bott här.
 
I Karlskrona är det rejält blåsigt och gick inte att se ut från framrutan när jag skulle fara hem, just nu runt 22 m/s och någon i familjen måste gå ut med hunden
 
Förra helgen föll ett stort träd så nu räknar jag med att några till väljer att lägga sig. Får se om man måste/kan jobba undan det på söndag.
 
Här blåser det men inte mer än lite kraftiga vindar idag. Snöade en stund igår men idag har det bara varit mulet och som sagt blåsigt. Tror dock inte att vi kommer drabbas så värst mycket av stormen. Bor utanför Örebro. Enligt smhi ska det blåsa runt 15 m/s här, så vi klarar oss från stormen
 
Östra Skåne - blåser rejält här (ca 2,5 km från havet), 26-27 m/s. Hade nyss strömavbrott i ca en halvtimme men nu är strömmen tillbaka, får se hur länge det varar. Var inte jättekul att gå och rasta hundarna, lär inte bli bättre senare ikväll. Tidigare prognos var 30 m/s kommande natt, det är nu sänkt till 28, hoppas det stannar där.
 
Här (Kalmar) blåser det runt 20 m/s och det ser ut att hålla sig där även i morgon. Men i morgon ska det även regna, så det blir en av de få dagar jag önskar att jag inte hade hund utan bara kunde sitta inne hela dagen. Blir ingen längre promenad för det kommer hunden heller inte vilja, men hon måste ju ut några gånger.
 
Jag är inte i Sverige och här i västra Skottland är vi för en gångs skull ganska skonade (värre är det på östkusten), men mina föräldrar är nere i sommarhuset på sydkusten utanför Trelleborg för att hålla ett öga på saker och ting. Mamma skickade nyss en video där man ser att hela stranden försvunnit, och stigen utanför vår trädgård har bara rasat. Grannarnas staket har dragits ner i vattnet av vågorna och samma grannar har nu havsvatten i trädgården, ca 5 meter från sitt hus. På bilden nedan ser man staketet som håller på att flyta iväg, och den nylagda grusvägen som rasat. I vanliga fall finns där även ca 5-10 meters stenstrand, men som ni ser går havet hela vägen upp till stigen nu. Det är hemskt att se!
På den här bilden syns det väldigt tydligt hur stigen liksom försvinner ner i havet... Vind & vatten-nivåerna ska fortsätta eskalera fram till ikväll och jag vågar inte riktigt tänka på hur det kommer att se ut när mamma och pappa kommer ner imorgon bitti 💔

1a692cf1-f86c-45bd-8a1a-16fa8da43591.jpeg
 
Här (Kalmar) blåser det runt 20 m/s och det ser ut att hålla sig där även i morgon. Men i morgon ska det även regna, så det blir en av de få dagar jag önskar att jag inte hade hund utan bara kunde sitta inne hela dagen. Blir ingen längre promenad för det kommer hunden heller inte vilja, men hon måste ju ut några gånger.
Den kan väl gå på lådan då eller göra i duschen på golvet
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag hittade det här idag https://rikaretradgard.se/sveriges-allt-rikare-tradgardar-omvandlingen-fortsatte-2023/ och blev så glad! Jag...
5 6 7
Svar
130
· Visningar
5 815
Senast: Snurrfian
·
Samhälle Jag tänkte vi kunde ha en tråd där vi diskuterar vad som händer i världen allmänt. Allt från det humoristiska till politik, kultur osv...
Svar
0
· Visningar
394
Senast: MJLee
·
Kropp & Själ Är permanent sjukskriven på 75% sedan många år tillbaka pga fibromyalgi. Jobbar 25% men jag mår verkligen inte bra. Tröttare än...
Svar
8
· Visningar
1 471
Senast: Angel
·
Hemmet Mina tankar går bara runt just nu när det gäller boende. Jag har sålt min villa och ska flytta i årsskiftet. Jag har en hyreslägenhet...
2
Svar
35
· Visningar
3 943
Senast: kolblakkur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp