Bukefalos 28 år!

Stormen Hans

Skönt! Det läskiga var att det först bara blixtrade, hörde inget muller (har inga gardiner eller persienner) så blixtrarna flög utan fönstret. Sen kom mullret o sen slog det ner ofta. Typ mellan kl 02 och 05. Sen försvann åskan.

Jag kollade på SMHI nu. Det ser ut som att åskan gick en bit norr om oss så det var därför jag inte hörde nåt.
 
Dundrade en del i går kväll, var 25 mm i mätaren nu på morgonen. Våra soptunnor hade blåst omkull. Just nu är det rätt lugnt här mitt i Skaraborg.
 
Hur har ni det i stugorna? Verkar som att den första svängen drabbade främst östra Sverige, här i Stockholmsområdet har det regnat 50 mm och blixtrat otroligt mycket sedan igår kväll. Har aldrig sett något liknande!
Linköpings kommuns utkant: Rejäl ljusshow, subwoofermuller och hällregn sådär 21-23 igår sen övergick till mer lugnt strilande hela natten som det gjorde under hela dagen sedan lunchtid.

Efter vårt direktinslag av blixt i huset 2012 är det lite mer beredskap som gäller än tidigare vid den typen av oväder. Den här gången var närmaste en dryg kilometer bort i sänkta sjön.
 
Regnade som tusan här igår, blåste och åskade som bara den. Blixtrade så hela baksidan lystes upp. Idag ser det ut som att det ska börja regna när som helst, blåser lite och är såå otroligt kvavt ute! Var som att gå in i rena vacuumväggen när jag öppnade dörren 🥵
Det är VÄLDIGT kvavt här också. Men det är ingen åska i prognosen och knappt något regn heller. Bara sådär 3-4 mm. Verkar konstigt.
 
Malmö: varken åska eller blixtar. Mycket blåst och regn! Det började regna redan vid 11 igår förmiddag. Blåst och mer regn tilltog framåt 18-tiden ochsedan blev det mer och mer under kväll och natt.
 
Det är VÄLDIGT kvavt här också. Men det är ingen åska i prognosen och knappt något regn heller. Bara sådär 3-4 mm. Verkar konstigt.
Vi ska få åska vid lunchtid. Men det är märkligt att det blåser och samtidigt är så vansinnigt kvavt.

Vi har gul varning för höga vattenflöden idag och röd för i morgon och onsdag.
 
Happ, nu ändrades det till röd varning här idag helt plötsligt. Ska till Hallsberg och jobba på onsdag, blir spännande att se hur det går i ovädret
 
I norra Skaraborg har det regnat kraftigt egentligen till och från i flera dagar, men sen igår eftermiddag fram till tidig morgon idag regnade det konstant. Åskan började blixtra och mullra redan på kvällen och höll i sig en bit in på natten.

Första dygnet med Hans överlevt. ✌️
 
Jag har åkt färja mellan Helsingfors och Stockholm inatt. Sov som en stock. Det syns på däck att det har regnat men jag tror att kombinationen modern ljudisolerad båt och hytt på insidan gjorde att jag inte märkte nåt.

Jag hoppas att mina djur hemma är okej. De sov ensamma inatt med tillsyn sent och tidigt imorse.
 
Södra Stockholm. Ett kortare kraftig regnfall på kvällen och lite blixtar och dunder mitt i natten, men inte särskilt mycket. Kvavt som attan och sol nu. Otroligt att det kan vara sån skillnad på olika delar av ett relativt litet geografiskt område.
 
Norr om Stockholm. Började regna igår kväll. Jag var tvungen att sova med öppna fönster och balkongdörr p g a nya puckogrannar som målat så det stank i min lägenhet (de låter nästan dygnet runt och har förorenat min balkong flera gånger ). Vaknade minst tre gånger då lägenheten lystes upp av ett ljussken och alldeles därefter kom knallen. Gladde mig åt att det verkade vara nära och inte 25 km där hästen går på bete.
 
Befann mig utanför Götene igår kväll, jisses vad det regnade och åskade! Åkte sen söderut mot Ulricehamn, läskigt att köra i mörkret med sånt störtregn.

Jag hoppas mina växter på balkongen i Malmö är ok... Försökte säkra upp så gott det gick innan jag åkte men man vet aldrig 😬
 
Inte sovit mycket alls inatt. Dundrar hällregbat å blixtrat. Utkanten av Gävle. Mätaren tömt på vatten de va översvämmad. Nu är åskan tillbaka med rejäl kraft. Sådär så de känns i bröstet. Inga blixtrar just nu.
Kvavt å svårandats ute. 20 grader ska bli 25 tydligen
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 308
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
5 104
Senast: Jojo
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 824
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 549
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp