Stormen Hans

Bonita4

Trådstartare
Hur har ni det i stugorna? Verkar som att den första svängen drabbade främst östra Sverige, här i Stockholmsområdet har det regnat 50 mm och blixtrat otroligt mycket sedan igår kväll. Har aldrig sett något liknande!
 
Vi fick ca 20 mm regn igår, så inte jättemycket ändå. Idag ser det lugnare ut i prognosen, men imorgon ska det tydligen komma över 30 mm och bli blåsigare. Vi får väl se var det landar....
Bor på gränsen mellan Skåne och Småland.
 
Bor i nordvästra skåne, var helt galet inatt. Åskade och blixtrade enormt från kl 02, det tog aldrig slut kändes det som.
Det har regnat säkert 50 mm, blåst väldigt mycket, ska fortsätta idag med 20 mm och enligt SMHI 70 mm imorgon. Och blåsa 30 i byarna..
 
Bor i nordvästra skåne, var helt galet inatt. Åskade och blixtrade enormt från kl 02, det tog aldrig slut kändes det som.
Det har regnat säkert 50 mm, blåst väldigt mycket, ska fortsätta idag med 20 mm och enligt SMHI 70 mm imorgon. Och blåsa 30 i byarna..

Oj! Åskan missade jag helt! Bor också i NV Skåne. Här har det regnat och blåst ordentligt! Och gör fortfarande. Känns som en vanlig höststorm.
 
Bor i nordvästra skåne, var helt galet inatt. Åskade och blixtrade enormt från kl 02, det tog aldrig slut kändes det som.
Det har regnat säkert 50 mm, blåst väldigt mycket, ska fortsätta idag med 20 mm och enligt SMHI 70 mm imorgon. Och blåsa 30 i byarna..
Oj, att det kan skilja SÅ mycket på så liten sträcka! Jag bor ju i princip jämnhögt med dig, men på östra sidan...
 
Blixtrade massor under kvällen och första halvan av natten. Kan inte minnas något liknande tidigare. Inte kommit ut och fått sett regnmängden än men hästarna var ok iaf.
 
Det har regnat massor i natt och trillat ner en hel del träd och stora grenar. Fick vända på ett ställe där ett träd låg tvärsöver vägen. Andra träd och grenar gick att ta sig förbi.
 
Oj! Åskan missade jag helt! Bor också i NV Skåne. Här har det regnat och blåst ordentligt! Och gör fortfarande. Känns som en vanlig höststorm.
Skönt! Det läskiga var att det först bara blixtrade, hörde inget muller (har inga gardiner eller persienner) så blixtrarna flög utan fönstret. Sen kom mullret o sen slog det ner ofta. Typ mellan kl 02 och 05. Sen försvann åskan.
 
Bor på norra sidan av Sthlm. Sjukt mycket regn, åska och vad som kändes som en miljard blixtar. Jag slutade räkna hur många blixtar per minut det kom, det var inte många sekunder mellan dem inatt.

Igår kväll satt jag en stund på balkongen för att titta och lyssna på ovädret, sedan lyckades jag somna när det var lite lugnare men vaknade någon gång vid typ kl 2(?) för att det smällde till så vansinnigt högt. Ovädret höll mig vaken en stund, men inte värre än så.

Nu på morgonen har det varit lite omväxlande sol(!) och åska, men mer åska och regn än sol om vi säger så. Rastade precis hundarna som inte var imponerade och nu sitter vi i soffan och lyssnar på ovädret igen. De har rullat ihop sig runt mig och säger att de vägrar gå ut om det ska regna mer :p (Själva åskan och blixtarna struntar de i skönt nog.

Ingen aning om hur mycket regn det kommit här, men såg att en av våra gångvägar var översvämmad på ett ställe. Har inte ens tänkt på att det skulle vara en fördjupning i marken där och något som ens kan svämma över, men tydligen så. Vet några ställen i kommunen där det tveklöst är översvämmat nu. En gång- och cykelväg som många tar till/från jobbet och en bilväg. Det blir samma varje gång det regnar lite kraftigt. Gissar att det kommer bilder på det i lokaltidningen senare.
 
Mätaren var tom när jag la mig. Nyss tömde jag ur 39 mm

Det blixtrade massor efrer midnatt, och en stund senare kom det över oss. Tätta kraftiga smällar och blixtar. Långe sen jag upplevt nåt liknande.

Ser inte ut att ha hänt nåt med träd eller el
 
Oj, att det kan skilja SÅ mycket på så liten sträcka! Jag bor ju i princip jämnhögt med dig, men på östra sidan...
Ja det är konstigt. Jag tror det är åsen som gör det också, nedanför åsen kan det vara helt annat väder och flera grader varmare. Men så fastnar molnen på åsen ibland. Ibland tvärtom, då har det varit jättefint på åsen och så kör man ner mot e6an och kommer in i värsta dimman/regnet.
 
Blåst och galet med regn i Malmö. Lugnare med regnet nu på morgonen. Sov hos min karl och är lite orolig för hur min balkong mår 😬
 
Ja det är konstigt. Jag tror det är åsen som gör det också, nedanför åsen kan det vara helt annat väder och flera grader varmare. Men så fastnar molnen på åsen ibland. Ibland tvärtom, då har det varit jättefint på åsen och så kör man ner mot e6an och kommer in i värsta dimman/regnet.
Jag bor precis norr om åsen och jotack, det har åskat och regnat en hel del här också! Runt 40 mm regn sen igår mitt på dagen och åska i omgångar igår kväll och inatt.
 
Bor i sydcentrala Skåne och vi hade en del åska igår kväll men inget alarmerande. Det har regnat en del, har inte kollat mätaren men gissar runt 15-20mm och blåst ganska bra.
 
Byhåla utanför Falun. Det smällde rejält en stor del av natten (så pass att det var svårt att sova fast jag inte är rädd) samt flera rejäla åskskurar. Vaknade vid halv 5 av en åsksmäll också. Just nu är det rejält mulet och väldigt kvavt så det skulle inte förvåna mig om det kommer mer åska.

Katten satt i fönstret igår kväll och tittade på blixtarna :D
 
Regnade som tusan här igår, blåste och åskade som bara den. Blixtrade så hela baksidan lystes upp. Idag ser det ut som att det ska börja regna när som helst, blåser lite och är såå otroligt kvavt ute! Var som att gå in i rena vacuumväggen när jag öppnade dörren 🥵
 
Vi hade rejäl åska igår på kvällen. Lät dock som att det var en bit ifrån, ganska lång tid mellan de jättestora blixtarna och den väldigt högljudda åskan. Märkte inte så mycket efter att jag gick och lade mig, men vi har väldigt bra ljudisolering när man stänger fönster.

Östergötland
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Har under senaste veckan upptäckt stora hål i gödselstacken, som att någon grävt gångar. Har inte brytt mig nämnvärt utan bara...
Svar
12
· Visningar
1 212
Senast: Ajda
·
Kropp & Själ Jag har för mig att jag hade en liknande tråd när dottern var nyfödd men nu hittar jag den inte, så startar en ny. Det här med amningen...
2 3
Svar
58
· Visningar
4 927
Senast: Jojo
·
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
3 722
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 464
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp