studera som föräldraledig, hur förskola?

Bexzor

Trådstartare
Tänkte om någon vet hur det fungerar om man är föräldraledig, men ändå studerar. Räknas äldre syskon som 15-timmars barn pga föräldraledigheten eller får de gå som barn till studerande?

Låt säga att man kan få intyg av skolan för en viss skoltid, då kan väl inte förskolan hävda att det bara ska vara 15timmar?

Någon i liknande situation? I allra värsta fall får jag fråga förskolechefen, men idagsläget är det mest bara en fundering ifall vi skaffar fler barn. Ekonomiskt sätt är det bästa, då jag slipper vara tjänsteledig för studier och även slippa ta mer CSN.
 
Antingen är du studerande eller föräldraledig. Dvs lyfter du föräldrapenning och inte CSN är det 15h som gäller skulle jag säga för då är du föräldraledig. Är du heltidstuderande och lyfter CSN och inte föräldrapenning har du rätt till heltid. Pluggar du halvtid timmar därefter :)
 
Va? Vilket konstigt system. Man kan ju vara båda.
Hade inte tänkt ta CSN, men blir alldeles för tajt med tid med bara en 15-timmars barn.
 
Du kan inte vara båda. Däremot kan du studera när du är föräldraledig. Det är en viss skillnad.
 
Det är inte ett dugg konstigt system, försäkringskassan betalar ut föräldrapeng för att du ska vara hemma med ditt barn. Annars är du ju inte hemma med barnet och då fallerar ju poängen med föräldrapenningen.
 
Det är inte ett dugg konstigt system, försäkringskassan betalar ut föräldrapeng för att du ska vara hemma med ditt barn. Annars är du ju inte hemma med barnet och då fallerar ju poängen med föräldrapenningen.

Fast det handlar om pengafrågan, här gäller det att hålla tungan rätt i mun och hålla isär frågorna. TS frågar om förskoletiden.
 
Fast det handlar om pengafrågan, här gäller det att hålla tungan rätt i mun och hålla isär frågorna. TS frågar om förskoletiden.
Japp, men det är ju grejen att hon inte inte kan plocka ut föräldradagar samtidigt som hon har barnen på förskolan. Olika förskolor har ju olika regler ändå, jag hade möjlighet att ha mina barn heltid när jag pluggade för dagis skull, jag tog inte ut csn, däremot fick jag ju inte ta ut föräldradagar för försäkringskassan och samtidigt ha barnen på dagis. Det hänger liksom ihop. Jag skulle tippa på att det är försäkringskassan som säger ifrån om ts vill vara föräldraledig och samtidigt ha barnen på dagis, inte förskolan, om hon kan visa upp att hon studerar men inte vill ta csn, det är naturligtvis inget krav att ta lån om man studerar.
 
Försäkringskassan | Förälder
Hej!

Sarah & Emma
Föräldrapenning kan inte tas ut samtidigt som du deltar i heltidsstudier som kräver att du går i skolan. Men om studier bedrivs på kvällstid eller på distans kan du ha rätt till föräldrapenning ändå. Om förlägger dina studier under helgen och har föräldrapenning mån-fre kan du få hel föräldrapenning för de dagarna.

Evelina
Det är samma svar som ovanstående, om du förlägger studierna på annat sätt och att du vårdar barnet kan du ha föräldrapenning för den tiden. När det gäller SGI och att skydda det efter ettårsdagen räcker det att du tar ut föräldrapenning minst 5 dagar per vecka, när du inte tar ut föräldrapenning behövs det att du tar ut studiemedel för att skydda din SGI. Det får inte finnas glapp någonstans efter ettårsdagen utan någon ”sysselsättning”.

Hälsningar
Ella, handläggare
Gilla · 1 · Mer · den 17 maj 2013


Sen ansöker du om utökad tid på förskolan pga studier för de äldre barnen.

Du kan även kombinera CSN m föräldrapenning men det kan jag inte reglerna kring.
 
Off topic här i Umeå är det en del som "läser" distanskurs bara för att få fler timmar på förskolan för äldre barn... Dvs har ingen intention alls att studera men behöver/vill ha mer än 15h på förskolan.
 
Jag arbetade 1/2-tid med yngsta dvs läste 15hp matte via lärarlyftet dvs fick en halvtid betald på 80% mot att jag studerade halvfart distans. Fick utan problem 25 h förskola för äldsta som vi fick bestämma tider på vilket var det viktiga så jag kunde gå på de tre träffar gånger 3 dagar som ingick under våren. Lilleman fick snällt följa med på universitetet.
 
Jag arbetade 1/2-tid med yngsta dvs läste 15hp matte via lärarlyftet dvs fick en halvtid betald på 80% mot att jag studerade halvfart distans. Fick utan problem 25 h förskola för äldsta som vi fick bestämma tider på vilket var det viktiga så jag kunde gå på de tre träffar gånger 3 dagar som ingick under våren. Lilleman fick snällt följa med på universitetet.
Raka besked. Jag har inte heller haft problem att ha barnen heltid nu på grund av både jobb och studier (har inte gått på csn för mina distansstudier, utan jobbat istället, men har bara jobbat sammanlagt två-två och en halv vecka i månaden, resten varit hemma och pluggat, det har inte varit nåt problem att ha barnen på förskolan ändå).
 
Japp, men det är ju grejen att hon inte inte kan plocka ut föräldradagar samtidigt som hon har barnen på förskolan. Olika förskolor har ju olika regler ändå, jag hade möjlighet att ha mina barn heltid när jag pluggade för dagis skull, jag tog inte ut csn, däremot fick jag ju inte ta ut föräldradagar för försäkringskassan och samtidigt ha barnen på dagis. Det hänger liksom ihop. Jag skulle tippa på att det är försäkringskassan som säger ifrån om ts vill vara föräldraledig och samtidigt ha barnen på dagis, inte förskolan, om hon kan visa upp att hon studerar men inte vill ta csn, det är naturligtvis inget krav att ta lån om man studerar.

Stopp där. Jag har aldrig skrivit att barnen ska vara på förskolan trots föräldradagar. Äldre syskon är det tal om ja, men jag antog att folk förstod att när man är föräldraledig så har man minst 1 barn hemma. I detta fall en bebis.
 
Stopp där. Jag har aldrig skrivit att barnen ska vara på förskolan trots föräldradagar. Äldre syskon är det tal om ja, men jag antog att folk förstod att när man är föräldraledig så har man minst 1 barn hemma. I detta fall en bebis.

Ja och är du föräldraledig med den yngre gäller 15h/v för det äldre :) För du är inte studerande utan just föräldraledig :)
 
Jag arbetade 1/2-tid med yngsta dvs läste 15hp matte via lärarlyftet dvs fick en halvtid betald på 80% mot att jag studerade halvfart distans. Fick utan problem 25 h förskola för äldsta som vi fick bestämma tider på vilket var det viktiga så jag kunde gå på de tre träffar gånger 3 dagar som ingick under våren. Lilleman fick snällt följa med på universitetet.

Idag är jag föräldraledig, men läst 75 procent. FK har bara haft krav på inget CSN, studier på distans och inga FP när det är skolträff. Men med två småbarn hemma på heltid blir det värre att studera på distans. Om vi nu skaffar fler barn iofs.
 
Ja och är du föräldraledig med den yngre gäller 15h/v för det äldre :) För du är inte studerande utan just föräldraledig :)

Klurigt värre, för jag anser att man är både föräldraledig och studerande.
Iofs kanske det räcker om man får bestämma att det blir 5 tim / 3 dagar. Finns ju trots allt kvällar och helger där sambon är hemma :)
 
Klurigt värre, för jag anser att man är både föräldraledig och studerande.
Iofs kanske det räcker om man får bestämma att det blir 5 tim / 3 dagar. Finns ju trots allt kvällar och helger där sambon är hemma :)

Jag pluggade distans med 15h på äldre 2 och minstingen hemma. Då hade jag förskola 3 dagar i veckan och sen fick pappa underhålla på kvällar när jag behövde plugga lite mer. Funkade rätt bra :) På helgen kunde man dra till ett bibliotek eller så gick han ut med barnen en sväng på dagen. Så man brukar kunna lösa det bra :)
 
Jag pluggade distans med 15h på äldre 2 och minstingen hemma. Då hade jag förskola 3 dagar i veckan och sen fick pappa underhålla på kvällar när jag behövde plugga lite mer. Funkade rätt bra :) På helgen kunde man dra till ett bibliotek eller så gick han ut med barnen en sväng på dagen. Så man brukar kunna lösa det bra :)

Hur mycket läste du då?

Jag funderar på 50 procent YH eller KY-utbildning. Men det är långt dit, vi vet inte om vi ska ha fler barn heller. Bara spekulerar i om jag ska söka tjänsteledigt för studier from hösten 2015 eller arbeta tills vi vet om vi ska ha fler och då kanske studera. Eftersom jag läst 75 % nu under denna föräldraledighet vet jag ju att det går :)
 
Stopp där. Jag har aldrig skrivit att barnen ska vara på förskolan trots föräldradagar. Äldre syskon är det tal om ja, men jag antog att folk förstod att när man är föräldraledig så har man minst 1 barn hemma. I detta fall en bebis.
Då skulle jag diskutera med förskolan, jag tror de reglerna som med allt annat regleras på kommunnivå. Första dagiset jag hade mina barn på var det inget problem att ha dem där heltid förutsatt att man var inskriven på en skola. Den förskolan jag har dem på nu (annan kommun) var det inte heller problem. Grannkommunen kräver dock 20 timmar för arbetssökande, distansstuderande samt föräldraledighet, den andra grannkommunen där jag jobbar har 15 timmar. Tror bara din förskola kan svara på hur de ställer sig till det.
 
Japp, men det är ju grejen att hon inte inte kan plocka ut föräldradagar samtidigt som hon har barnen på förskolan. Olika förskolor har ju olika regler ändå, jag hade möjlighet att ha mina barn heltid när jag pluggade för dagis skull, jag tog inte ut csn, däremot fick jag ju inte ta ut föräldradagar för försäkringskassan och samtidigt ha barnen på dagis. Det hänger liksom ihop. Jag skulle tippa på att det är försäkringskassan som säger ifrån om ts vill vara föräldraledig och samtidigt ha barnen på dagis, inte förskolan, om hon kan visa upp att hon studerar men inte vill ta csn, det är naturligtvis inget krav att ta lån om man studerar.

Fast TS frågar inte om huruvida hon får tar ut föräldrapenning och studera samtidigt. Hon frågar om hon får ha barnet på förskolan mer än 15 h/v. Den frågan är inte direkt kopplad till hur hon finansierar sin tillvaro utan till huruvida hon verkligen studerar eller ej.

Det är det jag menar med att det är viktigt att hålla tungan rätt i mun. Vad är det personen frågar om och vad är det man svarar på. Sen kan det vara värt att påpeka att "har du även tänkt på bidragsdelen" men man kan inte svara "det är bidragsmässigt otillåtet" på frågan "hur mycket får jag ha barnet på förskolan?"

Bara för att handlingen/upplägget är potentiellt otillåtet och till och med brottsligt i bidragsdelen så är det inte säkert att det bryter mot regelverket om förskoletid. Av svaren på försäkringskassans hemsida framgår det ju även att det inte heller behöver vara otillåtet att studera samtidigt som du tar ut hel föräldrapenning.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 255
Senast: Cocos
·
Småbarn Dottern började förskolan i höstas samtidigt som jag började studera. Sedan i början på december har jag hoppat av studierna och tagit...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: Smulu
·
  • Låst
Övr. Barn Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning. Jag har lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 682
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp