studera som föräldraledig, hur förskola?

Fast TS frågar inte om huruvida hon får tar ut föräldrapenning och studera samtidigt. Hon frågar om hon får ha barnet på förskolan mer än 15 h/v. Den frågan är inte direkt kopplad till hur hon finansierar sin tillvaro utan till huruvida hon verkligen studerar eller ej.

Det är det jag menar med att det är viktigt att hålla tungan rätt i mun. Vad är det personen frågar om och vad är det man svarar på. Sen kan det vara värt att påpeka att "har du även tänkt på bidragsdelen" men man kan inte svara "det är bidragsmässigt otillåtet" på frågan "hur mycket får jag ha barnet på förskolan?"

Bara för att handlingen/upplägget är potentiellt otillåtet och till och med brottsligt i bidragsdelen så är det inte säkert att det bryter mot regelverket om förskoletid. Av svaren på försäkringskassans hemsida framgår det ju även att det inte heller behöver vara otillåtet att studera samtidigt som du tar ut hel föräldrapenning.
Och jag svarade på frågan.
 
Ja och är du föräldraledig med den yngre gäller 15h/v för det äldre :) För du är inte studerande utan just föräldraledig :)
Fast läs svaret från fk ovan! Det är visst ok! Man kan studera på distans o vara F L samtidigt o då få utökad tid på fsk. Bäbisar sover ofta mycket och man kan plugga då, vilket inte går med an pigg och aktiv fyraåring hemma. Förskolan ska heller inte bry sig om i fall du T ex har barnvakt till bäbis en stund för att plugga.

Om man pluggar eller jobbar under föräldraledighet anpassas tiderna på fsk efter detta o man betalar ordinarie taxa.
 
@ako här fick man inte mer än 15h/v trots studier när man var föräldraledig.
Då var jag tvungen ta CSN istället för föräldrapenning och stå som studerande.

Men är nog rätt olika i olika kommuner. Är ju kommunen, inte FK som avgör timmarna på förskolan ;)
 
Fast TS frågar inte om huruvida hon får tar ut föräldrapenning och studera samtidigt. Hon frågar om hon får ha barnet på förskolan mer än 15 h/v. Den frågan är inte direkt kopplad till hur hon finansierar sin tillvaro utan till huruvida hon verkligen studerar eller ej.

Med tanke på att jag skrev "Räknas äldre syskon som 15-timmars barn pga föräldraledigheten eller får de gå som barn till studerande?" , så tog jag för givet att folk förstod att det handlade om att studera under föräldraledigeheten med yngre syskon. Fel av mig.
 
Fast läs svaret från fk ovan! Det är visst ok! Man kan studera på distans o vara F L samtidigt o då få utökad tid på fsk. Bäbisar sover ofta mycket och man kan plugga då, vilket inte går med an pigg och aktiv fyraåring hemma. Förskolan ska heller inte bry sig om i fall du T ex har barnvakt till bäbis en stund för att plugga.

Om man pluggar eller jobbar under föräldraledighet anpassas tiderna på fsk efter detta o man betalar ordinarie taxa.

I min kommun betalar även 15-timmars barn ordinarie taxa, om föräldrarna är föräldralediga.

Jag kan ta tjänsteledigt för studier, och utöka mitt CSN-lån. Men om jag kan läsa under föräldraledigheter så gör jag hellre det.
 
Nu är detta inte direkt aktuellt för TS eftersom det handlar om bidragsdelen.

I ett mål om bidragsbrott var, i uppsåtsdelen, den tilltalades försvar b la att denne hade studerat heltid på distans + kvällstid med CSN och haft hel föräldrapenning samtidigt och fått svar från fkassan eller CSN att detta var tillåtet (därför hade hen trott att även den handling som nu var aktuell var tillåten).

Jag mötte målet på hovrättsnivå och invändningen var inte på något vis nödvändig att beröra för att pröva frågan som då skulle avgöras så jag/vi fördjupade oss inte i det. Men av döma av CSNs hemsida så är det inte jättelätt att få tydliga svar i frågan.
http://www.csn.se/utomlands/vanliga-fragor/2.664/1.10358
Här tycks några fått motstridiga svar av fkassan från tillfälle till tillfälle.
https://sv-se.facebook.com/foralder/posts/358949620808906
 
@Svartfot Intressant läsning!

När jag frågade FK om det var okej med studier på distans så fick jag godkänna att FK fick kontrollera med CSN om ev utbetalning ifrån dom samt uppgifter till skolan för att kontrollera om det var distansstudier. Samt att de även fick kontrollera vilka dagar jag varit på lektion. FK upplyste om att det är ovanligt att dessa kontroller görs men att det förekommer kraftiga fusk.
 
رش
@Svartfot Intressant läsning!

När jag frågade FK om det var okej med studier på distans så fick jag godkänna att FK fick kontrollera med CSN om ev utbetalning ifrån dom samt uppgifter till skolan för att kontrollera om det var distansstudier. Samt att de även fick kontrollera vilka dagar jag varit på lektion. FK upplyste om att det är ovanligt att dessa kontroller görs men att det förekommer kraftiga fusk.
Varför inte fråga, som du skriver, förskolan i just din kommun hur de ställer sig till det? Verkar ju vara väldigt olika från kommun till kommun, eftersom det är kommunerna som reglerar förskoletimmarna. Men vem vet, jag kanske är dum i huvet och har fattat det fel också :grin:
 
@Bexzor
Jag studerade med en tremånaders. Vad förskolan och kommunen var intresserade av, var ett intyg om att jag var registrerad på kursen och omfattningen på den. De var ointresserade av huruvida jag hade föräldrapenning och/eller CSN samt var lillfisen var under tiden.

Sen hade det varit intressant om bidragsdelen hade prövats i mitt fall eftersom lillfisen hängde på min mage under lektionstiden (kursansvarig hade godkänt det hela) samt att den mesta inläsningen skedde under sovpauser och på kvällar. Men vi löste 'pengabiten' på annat sätt.
 
@Cambrie Haha, ja det verkar ju inte bättre än så :)

@Svartfot Åh, vad bra. Jag är imponerad av folk som bara löser det, lite pussel men det går tydligen. Jag måste dock vara föräldraledig just för jobbets skull, annars blir det som sagt tjänsteledigt och det vill jag inte utnyttja än. 1 gång har jag rätt att få det beviljat, så just det vill jag vänta med tills jag är riktigt säker på vad jag vill bli :)
Min FP är bättre än CSN, så den biten är inga problem.
 
@Bexzor
Huruvida det går eller inte handlar nog mycket på barnet (och föräldern samt kursen). Det gick utmärkt med vår tvåa men hade aldrig funkat med ettan, inte ens distans.
 
I min kommun betalar även 15-timmars barn ordinarie taxa, om föräldrarna är föräldralediga.

Jag kan ta tjänsteledigt för studier, och utöka mitt CSN-lån. Men om jag kan läsa under föräldraledigheter så gör jag hellre det.
Det gör dom här också upp till tre år. Sedan är 15 h/v gratis.
 
Är det från samma höst de fyller 3 år? För jag vet bara att en vän betalade i våras, barnet fyllde 3 nu i somras.
Kan vara så. Är lite osäker på hur de räknar. Har för mig att jag "tjänade" några månader på min äldsta (han är född 29/12). Så det är säkert så.
 
Ja, det är från höstterminen det blir gratis, och då får barnet inte heller vara på förskolan under skollov.

Hade räknat med att ha alla barn hemma under skollov, min 10 åring får inte heller gå skollov nu under föräldraledigheten. Under min sjukskrivning var han hemma alla skollov också :)
 
Ja, det är från höstterminen det blir gratis, och då får barnet inte heller vara på förskolan under skollov.
Stämmer inte alltid. Här är det
15 h/v rakt av. Mina var idag (30/12) fem timmar på förskolan fast jag är föräldraledig.

När jag arbetat och haft bara 15 h så har jag dessutom bestämt tiderna/dagarna själv.
 
I min kommun tycks det inte finnas en enda förälder med flera barn som inte pluggar bara för att få ha äldre syskon mer på skola/förskola. Det lustiga är att de kan få barn mitt i en termin och lyckas hitta en kurs som de kan gå eftersom de direkt hävdar studier och vad jag vet behöver de inte visa intyg på att de kommit in. Tyvärr. Jag undrar hur många kurser det finns som startar så flexibelt som det tycks gör här. Sen vet jag inte hur de löser det finansiellt. Kanske finns många som gör fel i bidrags/studiefinansieringsdjungeln.
 
I min kommun tycks det inte finnas en enda förälder med flera barn som inte pluggar bara för att få ha äldre syskon mer på skola/förskola. Det lustiga är att de kan få barn mitt i en termin och lyckas hitta en kurs som de kan gå eftersom de direkt hävdar studier och vad jag vet behöver de inte visa intyg på att de kommit in. Tyvärr. Jag undrar hur många kurser det finns som startar så flexibelt som det tycks gör här. Sen vet jag inte hur de löser det finansiellt. Kanske finns många som gör fel i bidrags/studiefinansieringsdjungeln.

Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på, tex i mitt fall handlar det inte om att ha äldre syskon på förskola mer tid enbart för skojs skull iaf. Så himla roligt är det inte att studera med nyfödd och barn. Men ja, även jag har hört hur folk sökt skola enbart för mer klirr i kassan och mer tid för barnen på förskolan. Helt ofattbart för mig, skaffar man inte barn för att vilja umgås med dom?
I min kommun sker löpande intag på iaf komvux, antar det är så i många kommuner?
 
Nu vet jag inte riktigt vad du syftar på, tex i mitt fall handlar det inte om att ha äldre syskon på förskola mer tid enbart för skojs skull iaf. Så himla roligt är det inte att studera med nyfödd och barn. Men ja, även jag har hört hur folk sökt skola enbart för mer klirr i kassan och mer tid för barnen på förskolan. Helt ofattbart för mig, skaffar man inte barn för att vilja umgås med dom?
I min kommun sker löpande intag på iaf komvux, antar det är så i många kommuner?
Förlåt, jag syftade nog inte på dig egentligen men jag upplever att många av de jag menade "studerar" bara för att få ha syskonen i barnomsorg mer tid. De jag känner till pluggar på universitet och de brukar ju inte ha löpande antagning. F ö håller jag med dig, man vill väl umgås med sina barn.
 

Liknande trådar

Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 010
Senast: mars
·
Övr. Barn ”Hoppas” det är fler som känner igen sig. Som går och lägger sig på kvällen med dåligt samvete att man inte räcker till. För visst är...
2
Svar
27
· Visningar
5 254
Senast: Cocos
·
Småbarn Dottern började förskolan i höstas samtidigt som jag började studera. Sedan i början på december har jag hoppat av studierna och tagit...
Svar
17
· Visningar
4 117
Senast: Smulu
·
  • Låst
Övr. Barn Det som förr hette dagis har nu bytt namn till förskola och har, åtminstone på pappret, en pedagogisk inriktning. Jag har lite...
2
Svar
26
· Visningar
2 682
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp