Svante Johansson i landslagskonflikt

Precis. Varför inte säga helt ärligt att vi vet att du har rankingpoäng så det räcker, men vi känner att du kanske behöver jobba med dig som lagmedlem lite mer? Eller något liknande. Att skylla på något gammalt groll som ingen utom de inblandade förstår något om är bara så fegt!

Och låta flickan ha målsman med vid möten, inte flyga ner folk som ska förfölja och spionera etc.
Oavsett vad hon nu än må ha gjort för fel och om man anser dem vara diskvalificerande eller ej så har man ett eget ansvar över sitt eget beteende.
Och det är INTE ok att ha möte med minderårig utan förälder, låta folk spionera under tävlingsdag etc.
 
Nu lär jag väl säkert bli lynchad, men jag tycker inte bara att denna soppa stinker - mer/mindre hela förbundet på "högre" nivå stinker.
Det här är liksom inte den första likvärdiga skandalen vi sett de senaste åren. Och troligtvis inte den sista heller.
Något är helt klart fel på ett mer allmänt plan - för sådär behandlar man inte sina idrottare. Oavsett om den heter Linda, Nellie eller gud-vet-vad.
Att man dessutom håller på och grisar såhär mot en minderårig tjej är ju bara helt utanför allt vett och sans. Inte för att man ska göra så mot vuxna heller, absolut inte, men när en minderårig drabbas känns det ju extra jävligt.
 
Förvisso sant men nog är det inte världens ände att vara reserv i ett lag. Så är det ju många gånger vid mästerskap.
Har jag påstått det?
Jag påtalade att man lätt känner sig utanför. Det var i sammanhanget att lagledningen är ansvarig för att få laget att fungera. Och att ta ut folk utifrån prestation inte godtyckligt utifrån vem som är vän ned vem, vem som hotar att inte komma med om xxx kommer med.
 
Har jag påstått det?
Jag påtalade att man lätt känner sig utanför. Det var i sammanhanget att lagledningen är ansvarig för att få laget att fungera. Och att ta ut folk utifrån prestation inte godtyckligt utifrån vem som är vän ned vem, vem som hotar att inte komma med om xxx kommer med.

Sina egna känslor ansvarar man själv för.

Just den här situationen tänker jag inte uttala mig om. Däremot har förbundet klara problem med hur de jobbar.
 
Sina egna känslor ansvarar man själv för.

Just den här situationen tänker jag inte uttala mig om. Däremot har förbundet klara problem med hur de jobbar.
Först insinuerar du att jag menar att det är världens ände att vara reserv och sedan att jag menar att man inte ansvarar för sina känslor. Var dock du det ifrån. Att jag någonstans påstått att man inte gör det. Var får du allt ifrån? Inte från det jag skriver åtminstone.
 
Först insinuerar du att jag menar att det är världens ände att vara reserv och sedan att jag menar att man inte ansvarar för sina känslor. Var dock du det ifrån. Att jag någonstans påstått att man inte gör det. Var får du allt ifrån? Inte från det jag skriver åtminstone.

Om du tycker att det är någon annans ansvar att "man lätt känner sig utanför" så tolkar jag det som att du lägger det ansvaret på någon annan än den enskilda individen.

Jag har inte någonstans påstått att du anser att det är världens ände. Däremot gjorde jag det konstaterandet.
 
Om du tycker att det är någon annans ansvar att "man lätt känner sig utanför" så tolkar jag det som att du lägger det ansvaret på någon annan än den enskilda individen.

Jag har inte någonstans påstått att du anser att det är världens ände. Däremot gjorde jag det konstaterandet.
Och nu insinuerar du att jag tycker att det är "någon annans ansvar"? När ska du sluta med att insinuera att jag tycker ditt och datt som jag inte ens diskuterat?

Men självklart är det allas ansvar att få ett lag att fungera, inklusive alla i laget och lagledningen inte kan man lägga det enbart på reserven. Och om någon känner sig utanför för att personen verkligen är det så är känslan sann och svår att ändra på utan att ändra på faktum.
 
Precis. Varför inte säga helt ärligt att vi vet att du har rankingpoäng så det räcker, men vi känner att du kanske behöver jobba med dig som lagmedlem lite mer? Eller något liknande. Att skylla på något gammalt groll som ingen utom de inblandade förstår något om är bara så fegt!
Vet vi att det inte är så det gått till? Vi har ju bara en sida av historien. Men har det gått till som hon beskriver är det förstås fördjävligt.
 
Vet vi att det inte är så det gått till? Vi har ju bara en sida av historien. Men har det gått till som hon beskriver är det förstås fördjävligt.
Eftersom ingen annan uttalar sig förutom Svante som kommer med veka svar så har vi ju inget annat att gå på. Och det skulle inte förvåna mig ett dugg. Pedagogik finns inte i ridsporttoppen.
 
Vet vi att det inte är så det gått till? Vi har ju bara en sida av historien. Men har det gått till som hon beskriver är det förstås fördjävligt.
Ja.

Dock, det går att redovisa hur uttagningen gått till. En uttagning som inte baseras på någon grund utan känslor är inte bra n. Det går också att bevisa att mötet ägt rum utan art flickan haft tillräcklig stöttning.

Det som diskuteras verkar vara ett blogginlägg, som togs bort, och andra föräldrar som utpressar.

Ibland i verkligheten och i Sverige och speciellt inom hästvärlden i Sverige så hamnar folk i "stallkonflikter" , detta verkar vara en typisk "stallkonflikt" och de brukar vara fula.
 
Senast ändrad:
Vet vi att det inte är så det gått till? Vi har ju bara en sida av historien. Men har det gått till som hon beskriver är det förstås fördjävligt.

Vi är fler som har fler sidor av det. Bl.a. hört från folk med nära insyn att andra i laget inte velat ha med ryttarinnan(tom sagt att man vägrar åka/låta sitt barn åka om hon åker)och att man pratat skit om henne i grupper på nätet etc.

Och det är inte den första som blivit behandlad så. Jag känner en som när hon var omyndig behandlades regelvidrigt pga att pappan rykt ihop med en i toppen några år innan. Det reddes ut. Men dottern straffades iaf på en massa helt vansinniga och i vissa fall olagliga vis.
 
Vi är fler som har fler sidor av det. Bl.a. hört från folk med nära insyn att andra i laget inte velat ha med ryttarinnan(tom sagt att man vägrar åka/låta sitt barn åka om hon åker)och att man pratat skit om henne i grupper på nätet etc.

Och det är inte den första som blivit behandlad så. Jag känner en som när hon var omyndig behandlades regelvidrigt pga att pappan rykt ihop med en i toppen några år innan. Det reddes ut. Men dottern straffades iaf på en massa helt vansinniga och i vissa fall olagliga vis.
Och den ruttna attityden gentemot lagkamrater smetar föräldrarna glatt vidare på sina ungar så att ungarna tror att det är det sätt man löser meningsskiljaktigheter i en grupp. Att de vuxna inte skäms! Det är ju inget jäkla ridläger som ungarna ska iväg på... Dåligt av ledningen att inte kunna ta tag i saken och samtidigt kräva av föräldrarna att kamma sig!
 
OK att EM är förvisso det största man kan bli uttagen till som junior och speciellt på så sätt. Men om det nu bedöms vara så stora problem att ha med någon i ett nationslag, så kan man ju ändå notera att Nellie var uttagen och skulle ha fått rida NM, bara någon månad före EM. Och har dessförinnan tagits ut och varit med i nationscuper i lag.

Det ligger säkert mer bakom än vad som presenteras utåt - jag har inte ett uns av inside info - men det framstår som ganska inkonsekvent att porta någon från ett EM-lag (och då hänvisa till problem med laganda/lagsammansättning) men välkomna vederbörande i ett NM-lag samma år, om det inte har dykt upp mer meriterade ekipage som av den anledningen skulle ha klar förtur till EM-laget. Eller att något väldigt dramatiskt har hänt däremellan, till vilket man väl knappast kan räkna instagraminlägget om de nu dessutom haft ett särskilt möte om det och påstås ha rett ut den saken.

Eller var tanken från början att slänga ut en liten tröst att "nåja, nu har du ju ändå fått rida NM" så då kan vi "slippa" ta med henne i EM?
 
Senast ändrad:
OK att EM är förvisso det största man kan bli uttagen till som junior och speciellt på så sätt. Men om det nu bedöms vara så stora problem att ha med någon i ett nationslag, så kan man ju ändå notera att Nellie var uttagen och skulle ha fått rida NM, bara någon månad före EM. Och har dessförinnan tagits ut och varit med i nationscuper i lag.

Det ligger säkert mer bakom än vad som presenteras utåt - jag har inte ett uns av inside info - men det framstår som ganska inkonsekvent att porta någon från ett EM-lag (och då hänvisa till problem med laganda/lagsammansättning) men välkomna vederbörande i ett NM-lag samma år, om det inte har dykt upp mer meriterade ekipage som av den anledningen skulle ha klar förtur till EM-laget. Eller att något väldigt dramatiskt har hänt däremellan, till vilket man väl knappast kan räkna instagraminlägget om de nu dessutom haft ett särskilt möte om det och påstås ha rett ut den saken.

Eller var tanken från början att slänga ut en liten tröst att "nåja, nu har du ju ändå fått rida NM" så då kan vi "slippa" ta med henne i EM?
Eller så var det så att de ville se henne på NM då resultaten på de tävlingarna hon gjort i Nations Cup varit lite ojämna? Då hon inte ville/kunde rida NM så blev det inget EM. Ibland kan det ju vara så.
Är det dessutom så att hästen inte var 100% kry och hon inte kunde rida NM pga det så kan det ju hända att det var en orsak till att man inte vill ha med den till EM med både resa och det tuffa program som är på EM:
 
Eller så var det så att de ville se henne på NM då resultaten på de tävlingarna hon gjort i Nations Cup varit lite ojämna? Då hon inte ville/kunde rida NM så blev det inget EM. Ibland kan det ju vara så.
Är det dessutom så att hästen inte var 100% kry och hon inte kunde rida NM pga det så kan det ju hända att det var en orsak till att man inte vill ha med den till EM med både resa och det tuffa program som är på EM:

Då borde de väl sagt det? Det hade ju varit en rimlig anledning och skapat mindre storm än det här?
 
Eller så var det så att de ville se henne på NM då resultaten på de tävlingarna hon gjort i Nations Cup varit lite ojämna? Då hon inte ville/kunde rida NM så blev det inget EM. Ibland kan det ju vara så.
Är det dessutom så att hästen inte var 100% kry och hon inte kunde rida NM pga det så kan det ju hända att det var en orsak till att man inte vill ha med den till EM med både resa och det tuffa program som är på EM:
Då är det ännu konstigare med enskilt möte (utan stöd) och att det inte är den officiella motiveringen.
 
Vet vi säkert att det inte är sagt så??
Mötet har ägt rum enligt flera källor NB+ NBs pappa+ om jag minns rätt två personer här som hört det från flera källor. Så klart det kan finnas en massa som ljuger om mötet men det låter osannolikt.

Vad Svante motiverats sig med offentligt är inte förenlig med din teori om NM.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svante Johansson var elitryttare och en av de främsta inom hästhoppningen i Sverige. Nu guidar han unga löften att bli duktiga inom...
Svar
0
· Visningar
380
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under måndagsnatten fick Svante Johansson - A-tränare i hoppning och tidigare landslagsledare för ungdomsryttarna - ovälkommet besök på...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landets framtida stjärnryttare har under två helger samlats för att få en bra start på säsongen. Under ledning av juniorerna och...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Bloggerskan Nellie Berntssons skrev i förrgår ett inlägg där hon uttrycker sin ilska och besvikelse över att inte ha tagits ut till EM...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp