Svante Johansson i landslagskonflikt

Har man följt bloggen i några år och dessutom pratat med folk i familjens närhet så är det väl inte jätteöverraskande det här egentligen, det har ju varit en hel del saker innan som sammantaget ger en bild av att familjen kanske inte är jättelätta att ha med att göra.

MEN, sättet man har behandlat Nellie på här är ju under all kritik. Vuxna människor som håller varandra om ryggen och där det är viktigare att tillhöra rätt familj och vara tyst.

Jag tycker Nellie är en duktig ryttare med rätt inställning och skinn på näsan. Inte många hade klarat exempelvis situationen som blev i Arezzo när pappan blev inlagd på sjukhus och hon tvingades styra upp hela meetinget i stort sett själv, 16 år gammal, utomlands, utan att kunna språket eller känna någon.

Känns lite bekant att tjejer som tar plats gör bäst i att hålla käft och se söta ut. :yuck:
 
En reflektion:
Idrott går ut på ädel tävlan, det är resultatet som räknas (och att följa reglerna), men en uttagning som här kan ske på helt andra och subjektiva grunder, alltså tvärtemot själva tävlandet.
 
Mötet har ägt rum enligt flera källor NB+ NBs pappa+ om jag minns rätt två personer här som hört det från flera källor. Så klart det kan finnas en massa som ljuger om mötet men det låter osannolikt.

Vad Svante motiverats sig med offentligt är inte förenlig med din teori om NM.
Vi vet säkert att de inte angett det när medierna frågar utan då mumlat om värdegrund och lagdynamik etc, och att "andra aspekter än sportsliga" påverkat etc. Samt konstaterat rakt ut att instagraminlägget påverkade.

Läs tex här
https://www.tidningenridsport.se/Ta...l-se-regler-for-anvandande-av-sociala-medier/

Jag håller med om att om mötet gått till som NB hävdar så är det under all kritik. MEN och det finns ett stort men här, vi har bara hört en sida av historien. Jag är helt övertygad om att det finns fler aspekter att ta hänsyn till.
 
Jag håller med om att om mötet gått till som NB hävdar så är det under all kritik. MEN och det finns ett stort men här, vi har bara hört en sida av historien. Jag är helt övertygad om att det finns fler aspekter att ta hänsyn till.
Men ridsportförbundet tiger ju och Svante mumlar strunt. Då har vi ju bara Nellies version att gå på. Och hon är så jäkla bra som inte hymlar med den mansgrisiga hierarkin som finns inom förbundet! :bow:
 
En reflektion:
Idrott går ut på ädel tävlan, det är resultatet som räknas (och att följa reglerna), men en uttagning som här kan ske på helt andra och subjektiva grunder, alltså tvärtemot själva tävlandet.
Inom lagsporter finns det fler aspekter än bara rena resultat att ta hänsyn till. Ridsport är ju lite speciellt då det i grunden är en individuell sport och där man helt plötsligt ska få en gäng individualister att funka som ett lag. Min egna erfarenhet är att det är väldigt mycket enklare att ha ryttare som även hållit på med lagsporter med i en lagsatsning, de vet hur ett lag fungerar.
Hörde en historia om Michael Johnson. Han var redan i sin ungdom en fantastisk basketspelare. Deras lag hade en coach som var noga med att de uppsatta reglerna följdes. De skulle spela en avgörande match och MJ hade brutit mot någon regel. Han blev satt på sidan, fast han var den överlägset bäste spelaren. Laget går före jaget!!
 
Inom lagsporter finns det fler aspekter än bara rena resultat att ta hänsyn till. Ridsport är ju lite speciellt då det i grunden är en individuell sport och där man helt plötsligt ska få en gäng individualister att funka som ett lag. Min egna erfarenhet är att det är väldigt mycket enklare att ha ryttare som även hållit på med lagsporter med i en lagsatsning, de vet hur ett lag fungerar.
Hörde en historia om Michael Johnson. Han var redan i sin ungdom en fantastisk basketspelare. Deras lag hade en coach som var noga med att de uppsatta reglerna följdes. De skulle spela en avgörande match och MJ hade brutit mot någon regel. Han blev satt på sidan, fast han var den överlägset bäste spelaren. Laget går före jaget!!
Fast det är fortfarande dålig information.

Nog borde en informationspost dyka upp här på nyheter-bukefalos om det gavs ut någon information officiellt. Jag tycker att det går att finna att det fanns formella anledningar, tveksamhet över hästen dvs att den klara att genomföra ett hårt EM. Ett meeting som avbrutits pga hästen. Utbildningsmässigt osv...

Det här verkar löjligt. Berätta för tidningen ridsport vad som hände och kriterierna så dyker det upp här som information.

Uppenbarligen borde ingen som uttalat sig på något forum eller app om någon annan ryttare få åka, gäller även föräldrar. Nolltolerans för skvaller.
 
Inom lagsporter finns det fler aspekter än bara rena resultat att ta hänsyn till. Ridsport är ju lite speciellt då det i grunden är en individuell sport och där man helt plötsligt ska få en gäng individualister att funka som ett lag. Min egna erfarenhet är att det är väldigt mycket enklare att ha ryttare som även hållit på med lagsporter med i en lagsatsning, de vet hur ett lag fungerar.
Hörde en historia om Michael Johnson. Han var redan i sin ungdom en fantastisk basketspelare. Deras lag hade en coach som var noga med att de uppsatta reglerna följdes. De skulle spela en avgörande match och MJ hade brutit mot någon regel. Han blev satt på sidan, fast han var den överlägset bäste spelaren. Laget går före jaget!!
Det exemplet visar inte subjektiv uttagning, coachen följde de regler som på förhand var uppställda och som spelarna visste om.
 
Inom lagsporter finns det fler aspekter än bara rena resultat att ta hänsyn till. Ridsport är ju lite speciellt då det i grunden är en individuell sport och där man helt plötsligt ska få en gäng individualister att funka som ett lag. Min egna erfarenhet är att det är väldigt mycket enklare att ha ryttare som även hållit på med lagsporter med i en lagsatsning, de vet hur ett lag fungerar.
Hörde en historia om Michael Johnson. Han var redan i sin ungdom en fantastisk basketspelare. Deras lag hade en coach som var noga med att de uppsatta reglerna följdes. De skulle spela en avgörande match och MJ hade brutit mot någon regel. Han blev satt på sidan, fast han var den överlägset bäste spelaren. Laget går före jaget!!
Nu bänkades inte NB för att hon brutit mot regler. För att bryta regler krävs det att reglerna finns så man kan förhålla sig till dem. Utan regler blir det en massa tyckande och starka känslor. Det går heller inte att diskutera och kritisera inofficiella flytande regler då man inte känner till dem.
 
Men ridsportförbundet tiger ju och Svante mumlar strunt. Då har vi ju bara Nellies version att gå på. Och hon är så jäkla bra som inte hymlar med den mansgrisiga hierarkin som finns inom förbundet! :bow:
Det är övervägande kvinnor som sitter i ledningen för Svrf, kvinnogrisig hierarki isåfall.
 
Uppenbarligen borde ingen som uttalat sig på något forum eller app om någon annan ryttare få åka, gäller även föräldrar. Nolltolerans för skvaller.
Menar du på allvar att barn ska straffas för vad deras föräldrar gör? Gäller det även efter de fyllt 18?

Det behövs klara riktlinjer för hur man ska förhålla sig till media och internet, men den bör inte gå ut på att folk ska knipa käft om allt och allting.
 
Inte så mycket mer övertygande/tydliggörande svar efter ytterligare en intervju med berörda: https://www.hd.se/2017-07-27/hfrk-profilen-stanger-dorren-till-landslaget

Men att det skulle ha tagits in en person särskilt för att "bevaka" NB i Falsterbo lät ju lite överdrivet från början och att hennes ansiktsuttryck skulle påverka något verkar man ju också (tack och lov) dementera.

Dementera och dementera, det känns faktiskt mer som om det bekräftas här. Det bekräftas alltså att en person flögs in delvis för att titta på Nellie. Jag skulle helt klar vilja ställa några följdfrågor på det uttalandet. Det flögs alltså in en person för att titta på Nellie och träffa andra personer. Hur stor del var vilket kan man fråga sig, och "titta på" vad innebär det egentligen.

"– Det är ren osanning att han flögs in bara för att titta på henne. Den här mannen flögs för att han skulle träffa andra personer inom förbundet också, säger Johansson."
 
Inte så mycket mer övertygande/tydliggörande svar efter ytterligare en intervju med berörda: https://www.hd.se/2017-07-27/hfrk-profilen-stanger-dorren-till-landslaget

Men att det skulle ha tagits in en person särskilt för att "bevaka" NB i Falsterbo lät ju lite överdrivet från början och att hennes ansiktsuttryck skulle påverka något verkar man ju också (tack och lov) dementera.
"– Det är ren osanning att han flögs in bara för att titta på henne. Den här mannen flögs för att han skulle träffa andra personer inom förbundet också, säger Johansson."
Men likt förbannat så blev hon ändå övervakad utan sin vetskap. Sen att personen även skulle träffa andra inom förbundet hör ju egentligen inte dit. Frågan är ju om de andra i laget blev övervakade utan sin vetskap?
 
Inte så mycket mer övertygande/tydliggörande svar efter ytterligare en intervju med berörda: https://www.hd.se/2017-07-27/hfrk-profilen-stanger-dorren-till-landslaget

Men att det skulle ha tagits in en person särskilt för att "bevaka" NB i Falsterbo lät ju lite överdrivet från början och att hennes ansiktsuttryck skulle påverka något verkar man ju också (tack och lov) dementera.
Orsaken till att hon inte togs ut är tydligen "mycket känslor" hos personer. Vem har dessa "känslor" kan man fråga sig, tydligen inte den person som berördes utan någon annan som vi inte får veta vem det är. Jag tycker lagledningen borde fundera över om de är rätt personer att leda ett nationellt lag när de inte ens klarar hantera ett ganska obetydligt inlägg på en social hemsida från en 16-åring. Enda anledningen till att något sådant här kan ske är en svag ledning och jag tycker det bekräftas av hur de hanterar saken nu.
 
Det är övervägande kvinnor som sitter i ledningen för Svrf, kvinnogrisig hierarki isåfall.
Jo visst, men det finns män och de är dem som sätter tonen till stor del. Jag har varit inblandad i svängen och det är så enormt mycket skit bakom kulisserna så det är sorgligt...
 
"– Det är ren osanning att han flögs in bara för att titta på henne. Den här mannen flögs för att han skulle träffa andra personer inom förbundet också, säger Johansson."
Men likt förbannat så blev hon ändå övervakad utan sin vetskap. Sen att personen även skulle träffa andra inom förbundet hör ju egentligen inte dit. Frågan är ju om de andra i laget blev övervakade utan sin vetskap?
Precis, han bekräftar ju direkt att hennes påstående om att personen flögs ned för att kolla henne var sant.
 
Jamen absolut känns det ju helt koko att alls ha någon att "kolla" en ryttares beteende, allra minst en junior som kollas under en viktig tävling och utan att veta om det. Har personen ett beteende som särskiljer sig på ett sådant extremt sätt att den och familjen är helt hopplösa att ha att göra med, så ska väl berörda i förbundet klara av att hålla koll på det utan att blanda in en egen spion. Och då vore det lite märkligt om den hopplösheten skulle ha uppkommit mellan NM och EM-uttagningarna.

Och i annat fall borde det vara ganska irrelevant. Kan jag tycka.

Men man kan väl läsa Svantes uppgifter som att uppdraget i vart fall inte var "vi ringer in en egen privatdetektiv som ska notera hur många gånger N ler eller ser sur ut under tävlingen, och så kan vi väga in det om vi ska ta ut henne eller inte".

Å andra sidan håller jag med om att det känns ännu oklart hur uppdraget alls var och att det hade varit bättre att tala ur skägget och bara säga det. Onekligen en bisarr värld, detta.
 
Senast ändrad:
Jag har tänkt på det och det är ganska allvarligt att det finns tveksamheter i en sådan uttagning. Även om det är på juniornivå kan en plats ha stor betydelse, inte minst ekonomiskt, för den uttagne. Oavsett vad man tycker om det är det redan på juniornivå stora belopp det rör sig om med sponsoravtal osv. och Nellie Berntsson är vad jag förstår en av dem som lyckats allra bäst och kunnat finansiera hela satsningen, från hästar till tävlande och har tom egen stor och ny lastbil för hästarna, med pengar hon själv tjänat in. Kanske är det där skon klämmer för en del?

Lagledningen borde lägga alla korten på bordet och redovisa hur det hela gått till och vem som tryckt på för att hon inte skulle tas ut till laget. Att hennes instagraminlägg är den egentliga orsaken tror jag inte på och dessutom var upprinnelsen till inlägget att personen nedvärderat hennes häst och det kan jag faktiskt ha förståelse för att hon reagerade på om än kanske inte på bästa sätt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svante Johansson var elitryttare och en av de främsta inom hästhoppningen i Sverige. Nu guidar han unga löften att bli duktiga inom...
Svar
0
· Visningar
383
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under måndagsnatten fick Svante Johansson - A-tränare i hoppning och tidigare landslagsledare för ungdomsryttarna - ovälkommet besök på...
Svar
0
· Visningar
730
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landets framtida stjärnryttare har under två helger samlats för att få en bra start på säsongen. Under ledning av juniorerna och...
Svar
0
· Visningar
291
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Bloggerskan Nellie Berntssons skrev i förrgår ett inlägg där hon uttrycker sin ilska och besvikelse över att inte ha tagits ut till EM...
Svar
0
· Visningar
499
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp