Svante Johansson i landslagskonflikt

Att vara smidig är aldrig fel. Att ha rätt och få rätt är inte samma sak ibland.
Nä, det är ibland enklare att uppträda smidigt. Men detta är en sport, där rätt och fel var utstakat och svart på vitt vad som gällde.

Exakt vad menar du med att hon inte skulle tvättat byken offentligt?
 
Flickan är 16 år, hon borde ha två år sig som junior. Det borde räcka för att komma med nästa år. Det kanske helt enkelt något ekipage som var stabilare detta år.
Några ekipage var stabilare, de blev uttagna. Några hade "sämre" resultat, men de blev ändå uttagna. Nej, det är något väldigt unket över landslagsledningens agerande.

Jo, Nellie är 16 år, men nästa år kanske häst eller ryttare är skadad, hästen kanske är såld, någon annan ponnypappa kanske ställer ett ultimatum och så blir det inget då heller... Visst, det enda hon kan göra i nuläget är att kämpa på och hoppas att det är en annan landslagsledning nästa år, så att hon då får en sportslig chans. Men av vad som har framkommit hitintills av årets uttagning verkar det som om det snarare är Ridsportsförbundet och dess ledare som ska ta sig en funderare både en och två gånger över sina så kallade "värdegrunder".
 
Att vara smidig är aldrig fel. Att ha rätt och få rätt är inte samma sak ibland.

För egen vinning skull ja, då är det bättre att hålla käft och lida! Jag är glad att Nellie inte är sådan.. och inte Linda heller men dom får betala ett högt pris för det!

Det där Hon eller vi , ja bara det borde ju göra att "Vi" inte får vara med i det fallet anser jag då det är en riktig rutten laganda.
 
F

Det där Hon eller vi , ja bara det borde ju göra att "Vi" inte får vara med i det fallet anser jag då det är en riktig rutten laganda.

Eller är det helt enkelt så att de tycker att hon är ett orosmoment och att de inte vill bli uthängda i hennes blogg om de inte behagar henne? Laganda är inte = älska alla även om de inte är lagspelare. Laganda är att tänka på vad som är bäst för laget och just där hade jag nog inte tänkt att de var helt fel ute. Och även jag har kontakter som har koll på det inofficiella och jag har träffat på NB på tävling flera ggr även om jag inte känner henne öht privat.

Det är inte svart eller vitt detta, många har betett sig illa och det finns liksom ingen som är oskyldig och har gjort allt rätt. En jäkla soppa. Jag hoppas det går jäkligt bra för N individuellt och att laget kommer kunna prestera utan att det blir för mycket medialt som tynger ner det för dem. Och att förbundet tar sig i kragen för det behövs verkligen. Transparens, tydlighet mm måste till.
 
Jag håller verkligen med om att det hela skötts illa från lagledningen , och att orsakerna till att en i övrigt väl kvalificerad, otroligt ambitiös och duktig tjej med en fantastisk häst inte fick komma med. Man bör lägga korten på bordet och dessutom be om en ursäkt för att man bevakat Nellie på en tävlingsplats utan hennes vetskap.

Men. Alla som följt Nellie genom åren som bloggare, och i andra sammanhang, vet att familjen inte är de lättaste att umgås med, och samarbeta med. Milt uttryckt. Det har hänt mycket och det kan mycket väl hända att där finns mer bakom den här storyn än vad som offentliggjorts. Samarbetspartners och bekantskaper har brustit på löpande band. Om en förälder till och med vägrar delta om Nellie finns med i laget, är givetvis helt uppåt väggarna fel och det är den föräldern som isåfall borde avstått. Men det kan ge en liten vink.

Därför hoppas jag att alla kort kan läggas på bordet. Lagledningen bör ta sig i kragen och be om ursäkt. Nellie borde definitivt ha fått en plats i laget.
 
Jag hoppas det går jäkligt bra för N individuellt och att laget kommer kunna prestera utan att det blir för mycket medialt som tynger ner det för dem.
Fast kruxet är ju att du inte får rida mästerskapen individuellt om du inte blir uttagen till laget. (Förutom de få gånger det inte skickas något lag, då kan man få individuella platser.) Så är du inte hej och tjenis och ryggdunkarkompis med landslagsledningen kan du ha hur bra resultat som helst utan att bli uttagen, du kan inte kvala till mästerskapen individuellt på "egen hand" utan vara uttagen till laget.

T ex seniorlandslaget vid ett flertal tillfällen varit sammansatt av individer som knappt hälsar på varandra. Men alla har varit fokuserade på uppgiften och varit tävlingsmänniskor nog att göra sitt bästa på banan även om man inte spelar Yatzy på kvällarna med sina lagkompisar. I o m att det sämsta resultatet räknas bort så är det få som ger upp även om ens individuella chanser är bortblåsta. Har du två nedslag men ändå avslutar snyggt kan hästen vara väl förberedd på morgondagens uppgifter. Nästa dag kanske det är din tur att göra en nollrunda så det ändå kan leda till en pallplats med laget. Och det vill nog alla, oavsett om man är "lagspelare" eller inte.
 
Eller är det helt enkelt så att de tycker att hon är ett orosmoment och att de inte vill bli uthängda i hennes blogg om de inte behagar henne?
Of för att hon är frispråkig i bloggen men hon har väl aldrig hängt ut någon? Tränare/stall/vänner byts men hon berättar ju aldrig varför ändå.
 
Hela soppan stinker!

MEN! Det går inte att bara titta på rankingen och hävda att man ska ha en plats. Det är skillnad på att tävla enstaka klasser och ett mästerskap. Utan att ha koll på någon av de aktuella ekipagen menar jag bara att en häst som plockat många rankingpoäng inte alls behöver vara en mästerskapshäst när det kommer t.ex. till uthållighet osv. Så bara rankingen är ett väldigt trubbigt redskap och inte en sanning i det här fallet
 
Det är inte att inskränka grundlag eller yttrandefrihet att inte bli uttagen till em pga sina åsikter. Bara som parantes. Många svänger sig med att ditt och datt inskränker yttrandefriheten men har inte förstått vad den faktiskt innebär - och inte innebär.
Som sagt - jag skrev ganska mycket mer också.
 
Ja och det var inget som förändrade mitt svar. Du har missförstått den grundlagsskyddade yttrandefriheten och vad den skyddar samt vad som är en inskränkning av den.
Nä, jag vet mycket väl vad den handlar om. Sådana här grejer är dessvärre något som reportar utan gränser tar med i sina rapporter.
 
Mja. De brukar ta med när statsmakter begränsar. Inte privata aktörer...
Ett idrottsförbund är dessvärre ingen riktigt privat aktör i de flesta länder, i Sverige är alla idrottsförbund till exempel kopplade till riksidrottsförbundet som får stora statliga anslag för att värna om sin sport, det gäller då de som får ta ut svenska landslag, det finns andra helt privata aktörer vad det verkar om man googlar, till exempel islandshästförbundet eller ridtravarförbundet men just idrottsförbund (det vill säga de som går under riksidrottförbundet) ska staten ha full insyn och kontroll över efter behov. Så här står det i en rapport som granskat användandet av statsbidrag till riksidrottsförbundet, visserligen från 2004, men det lär ju inte ändrats och jag har inte heller brytt mig om och googla mer:

"Staten lämnar särskilt ekonomiskt stöd i form av statsbidrag till en rad olika verksamheter. Regeringens styrning, kontroll och uppföljning av dessa statsbidrag är av betydelse för såväl hushållningen med statens medel i ett styrnings- och kontrollperspektiv som för demokrati och laglighet i ett medborgarperspektiv. Då statsbidrag innebär finansiering med statliga medel bör även de grundläggande krav som gäller för all offentlig verksamhet beaktas vid bidragsgivningen. Dessa allmänna krav på den offentliga verksamheten regleras främst i regeringsformen, tryckfrihetsförordningen, förvaltningslagen och budgetlagen."

Sedan står det också att det inte alltid går att följa dessa lagar och regler när enskilda aktörer är deligerade uppgifterna men att det dock ska tas med i beräkningen med anslag av pengar. Dock, i sak håller jag med om att det inte är ett brott att inte bli uttagen till landslaget, men under de här premisserna tycker jag dock att det är riktigt allvarligt. Det här gäller kanske mot staten dock, vad vet jag? Men nåväl, det var inte det som var riktigt min poäng.

Vad jag ville säga är att man ser kopplingar i länder där demokrati inte råder (till exempel oljestaterna) och som inte har tryckfrihet och åsiktsfrihet på censur på olika ställen i samhället, och det gäller idrottsförbund i allra högsta grad. Sedan skrev jag också att Sveirge förhoppningsvis är långt därifrån. Än.
 
Senast ändrad:
@Cambrie oaktat att SvRF är statsfinansierat så representerar Svante ändå inte det allmänna på det vis som krävs för att grundlagsskyddet ska vara kränkt av hur han väljer. Lika lite som det är att se som grundlagsbrott om jag inte får anställning hos en statlig arbetsgivare pga hur jag uppfattas på intervjun eller under provanställningen tex, avseende fungera i grupp/med kollegorna

Sen är det dåligt skött - tveklöst. Men inga grundlagar eller någon i lag skyddad yttrandefrihet är ens naggad i kanten. Och det finns ingen som helst risk för det heller inom ramen för landslagsuttagningar. Däremot är det olyckligt på en rad andra vis att/om åsikter som inte är medhåll spolierar chanserna. men man bör låta bli att slå på "yttrandefriheten är hotad"-trumman i onödan.

Tillägg: Man borde istället diskutera ur perspektivet hur SvRF lever upp till sin egen värdegrund i den här soppan. Där finns brister så det räcker och blir över.
 
@Cambrie oaktat att SvRF är statsfinansierat så representerar Svante ändå inte det allmänna på det vis som krävs för att grundlagsskyddet ska vara kränkt av hur han väljer. Lika lite som det är att se som grundlagsbrott om jag inte får anställning hos en statlig arbetsgivare pga hur jag uppfattas på intervjun eller under provanställningen tex, avseende fungera i grupp/med kollegorna

Sen är det dåligt skött - tveklöst. Men inga grundlagar eller någon i lag skyddad yttrandefrihet är ens naggad i kanten. Och det finns ingen som helst risk för det heller inom ramen för landslagsuttagningar. Däremot är det olyckligt på en rad andra vis att/om åsikter som inte är medhåll spolierar chanserna. men man bör låta bli att slå på "yttrandefriheten är hotad"-trumman i onödan.
Vi kanske ser det ur olika håll - jag har sett de censurer som är i dessa länder på nära håll. Jag vet helt otroligt duktiga idrottare som flyr från dem, även om det då är betydligt värre straff de flyr från än att inte bli uttagna till ett mästerskap (det gör säkert du också utan att veta om det med tanke på vad du jobbar med), jag tycker det är oerhört allvarligt att tysta ner någon, sedan om det är idrottsförbund, kommun, företag etc spelar för mig ingen roll.

Sedan anser ju jag att Svante representerar förbundet när det kommer till landslagsuttagning, så även där tycker vi ju olika.
 
Hela soppan stinker!

MEN! Det går inte att bara titta på rankingen och hävda att man ska ha en plats. Det är skillnad på att tävla enstaka klasser och ett mästerskap. Utan att ha koll på någon av de aktuella ekipagen menar jag bara att en häst som plockat många rankingpoäng inte alls behöver vara en mästerskapshäst när det kommer t.ex. till uthållighet osv. Så bara rankingen är ett väldigt trubbigt redskap och inte en sanning i det här fallet

Fast just i detta fallet så var det väl precis så. Utifrån de ställda kriterier för att ta en plats på EM så var Nellie på 4 plats men iom att en tackat nej så blev hon rankad som nr 3. Det handlar ju bara om det där inlägget och att hon inte skulle passa i ett lag och inte pga brist på prestation.
 
Vi kanske ser det ur olika håll - jag har sett de censurer som är i dessa länder på nära håll. Jag vet helt otroligt duktiga idrottare som flyr från dem, även om det då är betydligt värre straff de flyr från än att inte bli uttagna till ett mästerskap (det gör säkert du också utan att veta om det med tanke på vad du jobbar med), jag tycker det är oerhört allvarligt att tysta ner någon, sedan om det är idrottsförbund, kommun, företag etc spelar för mig ingen roll.

Sedan anser ju jag att Svante representerar förbundet när det kommer till landslagsuttagning, så även där tycker vi ju olika.

Jag ser det ur juridiskt och lagmässigt perspektiv då det var just det som diskuterades.

Och jag ser det som jätteviktigt att skilja på tysta ned och på att inte få en förmån. Just för att det finns människor som faktiskt tystas, straffas (i juridisk mening) och så vidare för sina åsikter. Att jämföra en bloggare som aldrig hindrats uttrycka sig men som bland annat på grund av åsikter inte valts ut att representera Sverige i ett Em - det är närmast att håna de som verkligen tystats etc.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Svante Johansson var elitryttare och en av de främsta inom hästhoppningen i Sverige. Nu guidar han unga löften att bli duktiga inom...
Svar
0
· Visningar
378
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under måndagsnatten fick Svante Johansson - A-tränare i hoppning och tidigare landslagsledare för ungdomsryttarna - ovälkommet besök på...
Svar
0
· Visningar
728
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Landets framtida stjärnryttare har under två helger samlats för att få en bra start på säsongen. Under ledning av juniorerna och...
Svar
0
· Visningar
286
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Bloggerskan Nellie Berntssons skrev i förrgår ett inlägg där hon uttrycker sin ilska och besvikelse över att inte ha tagits ut till EM...
Svar
0
· Visningar
494
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?

Hästrelaterat

  • Ridskoleryttare
  • Annonsera mera VII
  • Magsår eller kolik?

Omröstningar

Tillbaka
Upp