Bukefalos 28 år!

Svårt att bli vuxen?

Jag tycker inte det blir så stor omställning om föräldrarna gjort rätt grund-jobb, jag är inte alls orolig för när tiden kommer då dottern flyttar hemifrån då hon redan nu är självgående (16år). Jobb finns alltid för den som vill jobba (kanske inte roliga såna men man måste börja nånstans). Sköta hemmet bör man ha lärt sig under uppväxten, betala räkningar görs ju smidigt på nätet numera eller med telefon.
Enda orosmomentet på himlen är att det är inte så himla lätt att fixa bostad i stockholmstrakten men vi kan förhoppningsvist i värsta fall hjälpa till med lån. Skulle det vara nåt så finns vi ett telefonsamtal bort. Kan min dotter ansvara för 700kg brötig valack så klarar hon att ansvara för sig själv också när den tiden kommer. Hon skulle nog inte ha några problem att klara sig själv idag heller men räknar med att kunna flytta hemifrån när hon är klar med gymnasiet.
 
Jag tycker man kunde få lära sig mer i skolan om praktiska saker hemma, om hushållsekonomi, lägga budget, planera för sin vecka, sin månad, sitt år och så vidare. Jag vet ju att jag lär mina barn en vettig grund, men dels finns det andra sätt, dels får inte alla barn med sig det hemifrån.

Sen var det enklare när jag slutade gymnasiet (2000), då fanns det både jobb och lägenheter. Jag behövde inte årets färg på skorna, gå på gym, ha hästar, som många av dagens ungdomar verkar "behöva". Det var liksom bra nog att bara få komma hemifrån och sköta sitt.
 
Plugga vidare tror jag inte på, jag har ett par vänner som inte gått klart grundskolan och inte har fullständiga betyg, en är ganska ung, klarade med nöd och näppe körkort, "vad han jobbar med", jo han lagar och servar bussar på Veolias verkstad och är en jävel på att fixa och trixa praktiskt men har definitivt varken läshuvud eller ens intresse att läsa vidare.

Jag brukar säga att betyg betyder ingenting och i dagens google-samhälle så är inte informationen längre bort än i fickan oavsett vad man än behöver veta just in time. Det viktigaste är att viljan finns och kunskap behöver man inte ha inom alla områden från början, den kommer under vägen mot målet oavsett om man lär sig genom att läsa eller genom praktik.

Det gör sig ju självt, vill man inte plugga vidare behöver man inte. För de som vill ska möjligheten finnas. Även om man kommer på det när man är 40.
 
Måste bara inflika att sverige är relativt tidiga med att kasta ut ungarna ur boet... i många andra länder bor barnen kvar hemma långt upp i åldrarna och det anses helt normalt och familjärt.
 
Det gör sig ju självt, vill man inte plugga vidare behöver man inte. För de som vill ska möjligheten finnas. Även om man kommer på det när man är 40.
Givetvis, nåt annat har jag väl inte påstått?

Förresten så har jag ett jobb jag kan leja bort och som ska göras här, fixa växellådan och snygga upp en Same Laser som ska säljas. Vem som helst får jobbet som kan skruva och inte är rädd för att skita ner sig, denne får sen sälja den, jag ska ha 30,000:- av summan och den som fixar det får ta resten. Verktyg och kompetens finns här, grannen har lastmaskin (hytten måste bort) och troligtvis är jobbet enkelt fixat då backen vill hoppa ur på vissa steg och det är ett klingande ljud på höga serien (troligen en låsring som brustit och ramlat bort) så vem känner sig hugad att ta tag i det hela?
 
Det gör sig ju självt, vill man inte plugga vidare behöver man inte. För de som vill ska möjligheten finnas. Även om man kommer på det när man är 40.

Inom min bransch vågar jag påstå att betyg dvs formell utbildning är helt avgörande. Och nej, det är nästan omöjligt att läsa sig till på egen hand utan massor av stöd som erbjuds genom till exempel universitetet.

Utan denna kunskap tillför man väldigt lite hos oss.

Det betyder givetvis inte att alla bör läsa vidare och bli experter på teknisk fysik. Men inom vissa områden är högre utbildning helt avgörande och kan inte kompenseras genom vilja, nyfikenhet och praktik. För att lyckas behöver man det också, utöver kunskapen i fysik, matematik och metoder.
 
Plugga vidare tror jag inte på, jag har ett par vänner som inte gått klart grundskolan och inte har fullständiga betyg, en är ganska ung, klarade med nöd och näppe körkort, "vad han jobbar med", jo han lagar och servar bussar på Veolias verkstad och är en jävel på att fixa och trixa praktiskt men har definitivt varken läshuvud eller ens intresse att läsa vidare.

Jag brukar säga att betyg betyder ingenting och i dagens google-samhälle så är inte informationen längre bort än i fickan oavsett vad man än behöver veta just in time. Det viktigaste är att viljan finns och kunskap behöver man inte ha inom alla områden från början, den kommer under vägen mot målet oavsett om man lär sig genom att läsa eller genom praktik.
Det är sant, men beror samtidigt på vilken typ av yrke man vill ha i framtiden. Vissa utbildningar kräver speciella gymnasieinriktningar t.ex. och hyfsade avgångsbetyg. Du blir t.ex. inte trafikpilot utan att ha uppfyllt vissa krav i utbildningen innan du ens kommer in på skolan.

Andra jobb (mitt t.ex. .....) krävde ingenting, annat än ett jättestort intresse, envishet och en gigantisk portion tur. Lite talang också, kanske.
 
Jag brukar säga att betyg betyder ingenting och i dagens google-samhälle så är inte informationen längre bort än i fickan oavsett vad man än behöver veta just in time. Det viktigaste är att viljan finns och kunskap behöver man inte ha inom alla områden från början, den kommer under vägen mot målet oavsett om man lär sig genom att läsa eller genom praktik.

Nej, det går inte alltid att väga upp kunskapsbrist med vilja och praktik. Inom mitt område är kunskapen central. För att kunna vara yrkesverksam måste vi ha råpluggat. Och ja, allt som jag lär mig går att googla, men utan en utbildning i ryggen kan lekmän inte tolka informationen på ett korrekt sätt för de har inte den breda kunskapsbilden.
 
Om det är svårt att bli vuxen har föräldraförmågan fallerat. Hela barndomen handlar om att förbereda barnet på att bli vuxen. Att få ta det ansvar man klarar i takt med ålder och mognad. Att få vara delaktig och räknas.

Samhället kan bli bättre på att plocka upp de barn vars föräldrar fallerar och på att få fram billigare bostäder.
 
Föräldrar och samhälle ska se till att skapa incitament och sedan stödja. Bästa incitamentet är att man får det jäkligt ekonomiskt ruttet om man inte siktar på att försörja sig själv.
Exakt! Dagens ungdomar (många av dem i alla fall...) har rätt högtflygande drömmar kring hur livet som vuxen ska se ut. Bra, coolt jobb, hög lön, coolt boende, snygg bil, resor..... Det rimmar inte alls med att inte orka pallra sig iväg till skolan, ens första året på gymnasiet, för att man suttit uppe hela natten och druckit energidrycker och spelat dataspel. Vilket jag vet förekommer i rätt stor utsträckning..... Och där tycker jag föräldrarna gott kan använda liiite av sin "makt" som förmyndare och försöka styra upp det hela. Inte minst med förklaringar som @sjoberga :s.....
 
Plugga vidare tror jag inte på, jag har ett par vänner som inte gått klart grundskolan och inte har fullständiga betyg, en är ganska ung, klarade med nöd och näppe körkort, "vad han jobbar med", jo han lagar och servar bussar på Veolias verkstad och är en jävel på att fixa och trixa praktiskt men har definitivt varken läshuvud eller ens intresse att läsa vidare.

Jag brukar säga att betyg betyder ingenting och i dagens google-samhälle så är inte informationen längre bort än i fickan oavsett vad man än behöver veta just in time. Det viktigaste är att viljan finns och kunskap behöver man inte ha inom alla områden från början, den kommer under vägen mot målet oavsett om man lär sig genom att läsa eller genom praktik.
Du kan googla hur mycket du vill, google sorterar/värderar inte informationen i vad som är sant eller ens rimligt eller ej.
 
Nej, det går inte alltid att väga upp kunskapsbrist med vilja och praktik. Inom mitt område, medicinen, är kunskapen central. För att kunna vara yrkesverksam måste vi ha råpluggat. Och ja, allt som jag lär mig går att googla, men utan en utbildning i ryggen kan lekmän inte tolka informationen på ett korrekt sätt för de har inte den breda kunskapsbilden.
Betänk att jag valde bort att specifikt nämna yrkesgrupper, jag tror nog dom flesta är intelligenta nog att inse att man inte blir raketforskare utan att ha en gedigen utbildning och gedigna baskunskaper.
 
Exakt! Dagens ungdomar (många av dem i alla fall...) har rätt högtflygande drömmar kring hur livet som vuxen ska se ut. Bra, coolt jobb, hög lön, coolt boende, snygg bil, resor..... Det rimmar inte alls med att inte orka pallra sig iväg till skolan, ens första året på gymnasiet, för att man suttit uppe hela natten och druckit energidrycker och spelat dataspel. Vilket jag vet förekommer i rätt stor utsträckning..... Och där tycker jag föräldrarna gott kan använda liiite av sin "makt" som förmyndare och försöka styra upp det hela. Inte minst med förklaringar som @sjoberga :s.....

Jag tror äldre generationer i alla tider tyckt ungdomen är drömmande lata dagdrivare så det är nog inget nytt för "dagens ungdomar" :p

De flesta växer ju upp ändå. Jag skolkade och tjuvrökte mig igenom hela högstadiet och gymnasiet men det blev folk av mig i alla fall. Andra hade inte sån tur men så har det nog alltid sett ut.
 
Betänk att jag valde bort att specifikt nämna yrkesgrupper, jag tror nog dom flesta är intelligenta nog att inse att man inte blir raketforskare utan att ha en gedigen utbildning och gedigna baskunskaper.

Du nämnde inga yrken alls i inlägget jag citerade så jag tolkade det som att du var generell i ditt uttalande.
 
Du kan googla hur mycket du vill, google sorterar/värderar inte informationen i vad som är sant eller ens rimligt eller ej.
Väldigt konstigt då att jag hittar information jag behöver ha ganska snabbt inom områden jag inte har så mycket kunskap om, och allt stämmer. Och visst finns det många "lösningar" som är rena falsarier så är man godtrogen, svagbegåvad, lat och inte kan tänka sig att dubbelkolla eller vara källkritisk så kanske man inte ska lita blint på det man läser, sånt fordrar ett visst mått av intelligens.
 
Exakt! Dagens ungdomar (många av dem i alla fall...) har rätt högtflygande drömmar kring hur livet som vuxen ska se ut. Bra, coolt jobb, hög lön, coolt boende, snygg bil, resor..... Det rimmar inte alls med att inte orka pallra sig iväg till skolan, ens första året på gymnasiet, för att man suttit uppe hela natten och druckit energidrycker och spelat dataspel. Vilket jag vet förekommer i rätt stor utsträckning..... Och där tycker jag föräldrarna gott kan använda liiite av sin "makt" som förmyndare och försöka styra upp det hela. Inte minst med förklaringar som @sjoberga :s.....

Fast drömmar behövs också som en inre drivkraft för att ta sig någonstans i livet. Man måste dock vara beredd på att jobba för det och man kan behöva hjälpa med att hålla fötterna på jorden.

Min man spenderade många nätter framför datorn och spelade. Det intresset drev honom till att göra dataspel med kompisar, göra musik, börja med 3D-animering och senare till en KY inom data/media vidare till högskola och numera välbetald ingenjör. Han är inte ensam om det. Bland hans (och mina) "TV-spelsjunkies" finns idag välbetalda ingenjörer av olika slag, doktorander mm.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 139
Senast: Grazing
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 335
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
11 115
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 227
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp