Bukefalos 28 år!

Svårt att bli vuxen?

Inte_Ung

Trådstartare
Att klara av det stora steget från att andra har allt ansvar till att ta ansvar för sig själv på egen hand är en stor omställning i livet.
Och den första som man måste klara av själv.
Hjälp finns att få och det är okej att fuska genom att fråga andra och ringa en vän.
Men det är ändå den första stora sak som man förväntas att göra utan att kunna smita undan från det.
Förr i tiden så gjorde unga män värnplikten just under den tiden, vilket gav både tid, vägledning och övning för att lära sig det ansvaret.
Men nu så måste liksom alla ta sig igenom det på egen hand.
Och det går inte alltid så bra.
Vad kan samhället göra för att underlätta?
Längre obligatorisk skolgång?
Obligatoriskt ungdomsarbete för dem som inte lyckas att ta hand om sig själva?
Annat?
 
Tjejer har väl lyckats bli vuxna utan allmän värnplikt så det är väl klart att killar också kan det. Längre skolgång tror jag kan leda till att man bor hemma längre vilket antagligen inte underlättar processen. Ungdomar bor hemma länge nog redan idag, delvis pga. bostadsbrist. Fler billiga hyresrätter så att ungdomar har råd att flytta hemifrån. Lägg om hemkunskapsutbildningen så att den inte fokuserar på matlagning. Inför mer utbildning inom privatekonomi, hur man fixar jobb (för Arbetsförnedringen kommer inte vara till någon hjälp), skolan kan ha närmare kontakt med näringslivet så att PRAOn (eller vad det heter nu) blir något användbart som kan leda till arbete osv. Inte minst, låt eleverna ta större ansvar under utbildningen. Att bara sitta och bli korvstoppad med information odlar inte direkt ansvarsfullhet.

Se till att fånga upp de som inte klarat grundskolan eller gymnasiet med fullständiga betyg så att de kan plugga vidare.

Min mamma såg till att alla barnen flyttade hemifrån lagom till gymnasiet, det hjälpte nog oss alla att växa upp och inte en enda av mina bröder fick göra lumpen. De växte upp de också. Krav hemifrån och hjälp att lämna den trygga vrån hemma är också viktigt, men tyvärr väljer vi ju inte föräldrar så alla får inte den biten.
 
Längre skolgång tror jag kan leda till att man bor hemma längre vilket antagligen inte underlättar processen.
Att göra skolgång obligatorisk till 18 års ålder i stället för 16 års ålder ändrar väl inte så mycket på det?
Min mamma såg till att alla barnen flyttade hemifrån lagom till gymnasiet,
Jag tycker nog att man utan vidare kan bo hos sina föräldrar under gymnasietiden om man tycker att det är bra.
Jag tror inte heller att just flytta hemifrån löser problemet.
Det går att lägga ansvaret på andra ändå.
 
Jag tror frågan hänger ihop med hur man definierar "vuxen".

Det finns i mina ögon flera halvstegsvarianter att ta till om man inte känner sig redo att sköta ett hela hushåll själv. Många som flyttar hemifrån gör det för högre utbildning och där finns det t.ex. en rad varianter av kollektivboende (antingen "privat" eller i korriodorboenden av olika slag). Att dela första boendet med andra i samma situation gör det hela lite enklare och mindre ensamt. Jag tycker generellt, även om man väljer att jobba istället för att plugga, att fler unga vuxna nog skulle må bra av att bo kollektivt under en övergångsperiod. I bl.a. Tyskland är det mer eller mindre standard att första boendet är delat.

Sen tycker jag att det huvudsakligen är ett ansvar för varje förälder. I mina ögon är det stora delar det som föräldraskap handlar om: att lotsa och förbereda ungdomen för ett självständigt liv på egna ben. Hur detta görs anpassas rimligen efter familjens och ungdomens egna förutsättningar.
 
Hem- och konsumentkunskap (som det numera heter) fokuserar en hel del på flytta hemifrån/klara av saker i hemmet själv. Problemet är att ämnet ligger lite i femte klass och den större tiden i åttan och nian. Dvs alldeles för tidigt för flertalet elever.

Så om skolan ska hjälpa med utbildning även i detta, så skulle det vara bättre med lite hkk i nian och de främsta timmarna i andra och tredje året på gymnasiet. Oavsett inriktning.

Hälsningar hon som är utbildad hkk-lärare men sysslar med annat iaf. ;)
 
Att klara av det stora steget från att andra har allt ansvar till att ta ansvar för sig själv på egen hand är en stor omställning i livet.
Och den första som man måste klara av själv.
Hjälp finns att få och det är okej att fuska genom att fråga andra och ringa en vän.
Men det är ändå den första stora sak som man förväntas att göra utan att kunna smita undan från det.
Förr i tiden så gjorde unga män värnplikten just under den tiden, vilket gav både tid, vägledning och övning för att lära sig det ansvaret.
Men nu så måste liksom alla ta sig igenom det på egen hand.
Och det går inte alltid så bra.
Vad kan samhället göra för att underlätta?
Längre obligatorisk skolgång?
Obligatoriskt ungdomsarbete för dem som inte lyckas att ta hand om sig själva?
Annat?

Visst är det bra att en modifierad form av värnplikt är på gång att återinföras? För både tjejer och killar.

Nej, verkligen inte förlängd skolgång.

Jag tror faktiskt, även om det är tufft, att det är rätt bra att liksom bara plumsa ut i det hela och vara så självständig man kan.
Det är, som du skriver, OK att fråga en kompis...

Nej, det går inte alltid så bra.
Men de som misslyckas brukar ju ändå fångas upp via AF, soc, FK med mera.

Jag kan absolut se fördelar med "obligatoriskt ungdomsarbete" eller något liknande: för att få av samhällets resurser, bör något slags motprestation krävas i de allra flesta fall.
 
Sen tycker jag att det huvudsakligen är ett ansvar för varje förälder. I mina ögon är det stora delar det som föräldraskap handlar om: att lotsa och förbereda ungdomen för ett självständigt liv på egna ben. Hur detta görs anpassas rimligen efter familjens och ungdomens egna förutsättningar.

Japp.
 
Att klara av det stora steget från att andra har allt ansvar till att ta ansvar för sig själv på egen hand är en stor omställning i livet.
Och den första som man måste klara av själv.
Hjälp finns att få och det är okej att fuska genom att fråga andra och ringa en vän.
Men det är ändå den första stora sak som man förväntas att göra utan att kunna smita undan från det.
Förr i tiden så gjorde unga män värnplikten just under den tiden, vilket gav både tid, vägledning och övning för att lära sig det ansvaret.
Men nu så måste liksom alla ta sig igenom det på egen hand.
Och det går inte alltid så bra.
Vad kan samhället göra för att underlätta?
Längre obligatorisk skolgång?
Obligatoriskt ungdomsarbete för dem som inte lyckas att ta hand om sig själva?
Annat?
Samhället kunde kanske bidra med att bygga billigare boenden och gärna då ettor och tvåor?
Jag uppfattar att ungdomar måste bo hemma mycket längre än tidigare, för att spara ihop till en handpenning på en bostadsrätt.
Och så länge man bor hemma behöver man inte kamma till sig på samma sätt?
Det finns nästan inga hyresettor och små tvåor, med humant pris kvar.
I de städer jag har bott finns det i alla fall nästan inga kvar, de är bortbyggda.
En bekants barn annonserar just nu efter lägenhet. De är två kompisar som ska dela på hyran och deras gräns ligger på 11 500. Det är deras första boende.
I mina ögon är det vråldyrt!
 
Visst är det bra att en modifierad form av värnplikt är på gång att återinföras? För både tjejer och killar.
Japp, riktigt bra.
Tyvärr är det tal om en ganska liten grupp? 4000 per år tror jag den senaste siffran jag hörde var och det skulle väl starta 2018?
Men det kan ha ändrats.
 
Att göra skolgång obligatorisk till 18 års ålder i stället för 16 års ålder ändrar väl inte så mycket på det?

Jag tycker nog att man utan vidare kan bo hos sina föräldrar under gymnasietiden om man tycker att det är bra.
Jag tror inte heller att just flytta hemifrån löser problemet.
Det går att lägga ansvaret på andra ändå.

Och hur skulle längre obligatorisk skolgång hjälpa?

Visst kan man bo hemma under gymnasietiden, det gör de flesta men att bo själv (med föräldrastöd) är ett väldigt bra sätt att lära sig ta ansvar för sig själv med studier, ekonomi och allt vad det innebär.
 
Men det är ju väldigt tidigt. 16 år! Inte så att det är orimligt för alla, men jag tycker det känns tidigt.

Då tycker jag, som några skrivit, att boende i studentkorridor t.ex. är ett bra första steg. Det är dessutom rätt kul, vill jag minnas.

Studentkorridor eller eget boende kan funka bra båda delarna. När jag gick gymnasiet var det många elever som flyttade från glesbygden och in till stan för att gå gymnasiet. De flesta bodde i egna lägenheter (fick inackorderingsbidrag) eller tillsammans med en kompis och det funkade bra. Bor man i egen lägenhet är det dock viktigt med föräldrastöd vilket nog de flesta hade eftersom hyresvärdarna brukar kräva att en myndig skriver under hyreskontraktet.

Min brorsa bodde i studentkorridor. Han hade skitkul, lite på studiernas bekostnad men det löste sig ändå. Syrran började i studentkorridor men trivdes inte alls. Upplevde miljön som alldeles för stökig för att kunna fokusera på studierna så hon hittade en äldre dam som hon hyrde rum av. Det funkade mycket bättre.
 
Hem- och konsumentkunskap (som det numera heter) fokuserar en hel del på flytta hemifrån/klara av saker i hemmet själv. Problemet är att ämnet ligger lite i femte klass och den större tiden i åttan och nian. Dvs alldeles för tidigt för flertalet elever.

Så om skolan ska hjälpa med utbildning även i detta, så skulle det vara bättre med lite hkk i nian och de främsta timmarna i andra och tredje året på gymnasiet. Oavsett inriktning.

Hälsningar hon som är utbildad hkk-lärare men sysslar med annat iaf. ;)

Ja, jag hoppas att utbildningen är bättre nu än när jag gick i skolan. Lagade vi inte mat (och diskade) lärde vi oss färgsortera tvätt och tyda alla symboler på kläderna.

Sedan kan man ju jobba "tvärvetenskapligt" och plocka in vissa saker i andra ämnen. Privatekonomi funkar ju rätt bra på matten, som exempel. Att öht försöka applicera teorin i våran verklighet är ett bra sätt att tillgodogöra sig kunskap. På köpet får man med sig förståelse varför man läser de ämnen man läser.

Sedan tycker jag inte alls att det är för tidigt. Det beror ju på upplägget. När jag var 12 år fick jag ta ekonomiskt ansvar för mina sällskapsdjur (ett väldigt bra sätt att lära sig hushålla med sina pengar), sköta dem och hjälpa till med allt som behövs i hemmet.
 
Se till att fånga upp de som inte klarat grundskolan eller gymnasiet med fullständiga betyg så att de kan plugga vidare.
Plugga vidare tror jag inte på, jag har ett par vänner som inte gått klart grundskolan och inte har fullständiga betyg, en är ganska ung, klarade med nöd och näppe körkort, "vad han jobbar med", jo han lagar och servar bussar på Veolias verkstad och är en jävel på att fixa och trixa praktiskt men har definitivt varken läshuvud eller ens intresse att läsa vidare.

Jag brukar säga att betyg betyder ingenting och i dagens google-samhälle så är inte informationen längre bort än i fickan oavsett vad man än behöver veta just in time. Det viktigaste är att viljan finns och kunskap behöver man inte ha inom alla områden från början, den kommer under vägen mot målet oavsett om man lär sig genom att läsa eller genom praktik.
 
Jag tycker att det är skrämmande att man inte får lära sig vissa viktiga saker i skolan, t ex hur det funkar med a-kassa, SGI och liknande. Jag har ofta unga kollegor som missar viktiga a-kassadagar för att de inte går med i a-kassan i tid och inte vet att studier med CSN ger överhoppningsbar tid vilket gör att man kan vara berättigad ersättning efter ett par säsonger sommarjobb. Samma sak med de här glappen mellan t ex jobb och inskrivning på AF som man absolut inte får ha.

Det är jättesynd att det är så ont om enkla jobb och billiga bostäder, jag hoppas att det inte blir som i Storbritannien där det finns områden med många familjer där barn växer upp med föräldrar och far/morföräldrar som aldrig jobbat.
 
Enkla jobb finns det massor av såvida man inte är rädd för att skita ner sig, jobba på obekväma arbetstider där lönen kan vara låg (bättre låg lön än tomt i plånboken) och sen går det utmärkt att ta egna initiativ och bli entreprenör. Finns bara viljan och drivet så finns jobben. Eller också skapar man jobben, funkar det också.
 
Jag tycker att det är skrämmande att man inte får lära sig vissa viktiga saker i skolan, t ex hur det funkar med a-kassa, SGI och liknande. Jag har ofta unga kollegor som missar viktiga a-kassadagar för att de inte går med i a-kassan i tid och inte vet att studier med CSN ger överhoppningsbar tid vilket gör att man kan vara berättigad ersättning efter ett par säsonger sommarjobb. Samma sak med de här glappen mellan t ex jobb och inskrivning på AF som man absolut inte får ha.

Jo, fast de sakerna ändrar sig ju med jämna mellanrum.
Jag tycker inte att man ska behöva få allt serverat: att ta eget ansvar, och lära sig att ta reda på saker och ting är en viktig del av att vara vuxen.
Numera finns ju dessutom allting tillgängligt via Internet. Att söka upp AF hemsida, eller FK, behöver man nog lära sig att göra själv.

Dessutom: i min värld är normaltillstånd att man ser till att skaffa en försörjning. Normaltillståndet "får" inte bli att man ska få försörjning via samhället!
 
Ytterligare en sak som borde läggas in i undervisningen är hur det fungerar med högkostnadsskyddet i vården. Extra viktigt nu när det kommer många flyktingar där många har föräldrar som inte är insatta i svenska systemet överhuvudtaget. Det här kan man tycka borde vara vårdens informationsansvar men jag har sett många exempel på att det inte fungerar i en del volontärarbete som jag gjort. Har hjälpt flera att få frikort och inte ens när de har all vård på faktura får de frikort automatiskt. Har exempel på ganska sjuka människor som har betalat över 2000 kronor i vårdcentralsbesök på ett år.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 849
Senast: Grazing
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 814
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 856
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
4 133
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp