Bukefalos 28 år!

Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Sen gillar jag inte heller arbetgivare som utnyttjar sina anställda. Ofta har inte arbetsgivaren det bättre än den anställda om man ser till ekonomi. De har helt enkelt inte råd att betala några höga löner.

Fast arbetsgivare som inte håller sig till lagar och regler utnyttjar ju sina anställda.
Är man en seriös företagare erbjuder man minst avtalsenlig lön arbetstider osv och har man inte råd att ge avtalsenlig lön och övriga regler ska man heller inte anställa.
Då får man vackert jobba arslet av sig själv eller lägga ned om man tycker det är för jobbigt.

Jag har själv arbetat som underbetald hästskötare och inte fasiken vågade jag kräva att få rätt lön då.
Inte hade jag speciellt bra koll heller, ung och naiv och glad att få ett jobb och tänkte inte så mkt på konsekvenserna då.
Jag tror det finns ganska gott om unga och naiva som inte tänker ett steg längre...
 
Sv: Svartjobb och annat

Men nu är det ju så att det är sådär hästsverige går runt. Nu vet jag inte hur det ser ut på travsidan, men på ridhästsidan så är det mkt hobbyryttare, och en majoritet av dessa är inte högavlönade och har därmed inte råd att stalla upp hästen och betala 5000+ kr i bara stallavgift.

Det kommer alltid behövas och finnas någon slags svartjobb för att kunna behålla hästantalet vi har nu. På gott och ont, tyvärr.

Ett problem är att många inte vill betala för sin häst, så fort kostnaden överstiger 2000-2500 kr för installning så är det för dyrt.

Det kan man ju se här bland många trådar, det dyker upp just sådana mellan varven där det pågår en kamp om att ha den absolut billigaste kostnaden för hästen vilket man även är stolt för. Här bör man tänka till, för bl a detta är något som kan styra lönen för den som anställs i stall.

För självklart ska man få betalt om man jobbar i ett stall, däremot glömmer många att egen häst faktiskt kostar även hos arbetsgivaren och måste ses som en del av lönen.
 
Sv: Svartjobb och annat

Eller så kan man ju göra jämförelsen i sann sd anda, om det svartjobbas i häst branschen får tant agda på hemmet inte gå ut på promenad...

Det handlar ju inte om man gillar hästar eller inte utan om man gillar ekonomisk brottslighet eller inte.


Det hade varit en sak ifall dessa 'brottslingar' tjänade en massa pengar med sin brottslighet.

Men som verkligheten ser ut för de flesta hästföretagare så tjänas det inga pengar på verksamheten. Jag är övertygad om att de flesta av landets hästföretagare skulle tjäna betydligt mer ifall de la ner sin verksamhet och började stå i kassan på McDonalds.

Som det skrivits tidigare handlar det, om man ska se på det krasst, mer om hobbyverksamhet än seriöst företagande.


Om vi tänker oss att ett litet hästföretag som har ridhästar uppstallade skulle drivas helt företagsekonomiskt korrekt. Hur mycket tror du att det skulle kosta att ha en häst uppstallad med fullservice?

För att en anställd ska gå runt i ett företag som drivs 'korrekt' krävs det att den anställde drar in ca. 300 kronor i timmen.

Säg att den anställde lägger en timme på varje häst per dag. Då krävs det ca. 9000 kronor per häst och månad. Sen tillkommer t.ex. foder och lokalkostnader.

Då ligger vi på över 10 000 kronor per månad för att ha en häst uppstallad. Hur många tror du har råd med det?

Så vill vi ha möjlighet att vanligt folk ska kunna ha hästar i detta land så är vi nog tvugna att se lite mellan fingrarna för att det ska fungera.

Jag är rätt säker på att skattemyndigheten förstår att det inte är någon mening att klämma åt hästbranschen ordentligt. De förstår att det skulle döda hela branschen och att effekten totalt skulle bli lägre inkomster till statskassan.
Så får du som du vill kan det ju sluta med ännu färre promenader för tant Agda.
 
Sv: Svartjobb och annat

HÄSTARNA skulle absolut tjäna på att det blev en selektering bland hästägare. Absolut och utan tvekan.

Om bara de som verkligen har råd att ha häst, hade häst - då skulle vi få upp kvalitén både på hästhållningen och hästmaterialet.

Jag är absolut för en utrensning. Oseriösa ska bort från branschen, det tjänar alla seriösa aktörer på. Det ska absolut vara färre hästar, men högre kvalité på hästhållningen.

Samma som för alla sunda områden. Hellre kvalité än kvantitet. Kan man inte sköta det ordentligt, ska man inte hålla på.
 
Sv: Svartjobb och annat

HÄSTARNA skulle absolut tjäna på att det blev en selektering bland hästägare. Absolut och utan tvekan.

Antyder du att hästarna generellt behandlas dåligt idag? Hästen skiter väl fullständigt ifall den som mockar boxen och utfordrar betalar skatt på sin lön eller ej. Den stora effekten är att en massa hästar skulle avlivas ifall du fick som du ville.



Om bara de som verkligen har råd att ha häst, hade häst - då skulle vi få upp kvalitén både på hästhållningen och hästmaterialet.

Snarare skulle väl inaveln öka då hästmaterialet skullle bli väldigt mycket mindre.

Jag är absolut för en utrensning. Oseriösa ska bort från branschen, det tjänar alla seriösa aktörer på. Det ska absolut vara färre hästar, men högre kvalité på hästhållningen.

Snacka om att såga av den gren man sitter på. Ifall ytterst få skulle ha råd att hålla på med hästar skulle intresset för hästar minska drastiskt.

Ta travet som exempel. Tror du verkligen Stig H och de andra stora som sköter allt enligt regelboken skulle kunna fortsätta med sin verksamhet ifall så gott som samtliga mindre tränare försvann. Travet skulle självdö ganska snabbt. Det hade inte blivit så många lopp kvar och alla travbanor utom Solvalla, Åby och Jägersro hade nog fått lägga ned.



En fråga.
Tycker du att ca. 10 000 kronor i månaden är ungefär vad det bör kosta att ha en häst uppstallad med fullservice?
 
Sv: Svartjobb och annat

10 000 i månaden kanske är att överdriva.

Men dom som stallar upp hästar måste inse att det kostar, mer än bara foder och strö för stallägaren att ha hästen där. Det är mer ström som går åt, byggnaderna kostar att hållas i skick, ridbana, ridhus kostar också. Dessutom vill man ju gärna ha en slant för jobbet man gör med in-utsläpp samt mockning. Att tro att man kan stalla upp hästen för under 2000 kr i månaden blir ju en förlust för den som har stallet. Men å andra sidan, som företagare, hur ska man kunna konkurrera med alla dessa som hyr ut svart? Dom behöver ingen budget, dom hyr ut för att "dom ändå har 1,2...20 boxar lediga" inte behöver dom lägga på moms, och behöver heller inte köpa in hösilage som är momsat, det finns ju inget som behöver redovisas.. Framför allt så tar dom inte betalt för att dom sköter och ansvarar delvis för någon annans häst.

Och ang att skryta om att man har hittat billig stallplats känns lite som att skryta om att man köper billiga kläder som är gjorda av utnyttjade barnarbetare i Kina...
 
Sv: Svartjobb och annat

Men snälla nån, att jag anser att hästskötare ska ha en dräglig och laglig arbetsmiljö betyder väl knappast att jag anser att massavlivning är bra?
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag håller med dig, och hade gärna sett något liknande också i hundvärlden.

Varför i hela friden ska det vara okej med skattebrott o.s.v. bara för att man gillar hästar?:confused:
 
Sv: Svartjobb och annat

Men alla stall är ju inte såna i dagsläget heller, trots att de är vita och sköter sig. Jag vet massor av stall och ridskolor som drivs av föreningar, t.ex.

De har inget direkt behov av stor vinst, även om det är en fördel.
 
Sv: Svartjobb och annat

Men snälla nån, att jag anser att hästskötare ska ha en dräglig och laglig arbetsmiljö betyder väl knappast att jag anser att massavlivning är bra?


Du skrev följande:

Och återigen, vad skulle en minskning av hästantalet göra?

Nu låter ju minskning inte lika hemskt som massavlivning, men det vore ju bra ifall du förstod betydelsen av vad du skrev. För det handlar inte om att ett tiotal hästa skulle avlivas ifall man ställde dina krav på alla hästföretagare. Det handlar snarare om 10 000 tals hästar som skulle avlivats.


Sen är jag övertygad om att de allra flesta hästskötare trivs med sina jobb. De bryr sig inte så mycket om att deras ersättning inte är helt enligt SKVs regler. De har nog gått in i hästskötarvärlden med öppna ögon. Ofta har de ju hållit på med hästar länge och vet mycket väl hur det är att jobba som hästskötare, så arbetsvillkoren kommer nog sällan som en chock.

Sen finns det givetvis en del som råkar illa ut med taskiga arbetsgivare, men sådana arbetsgivare har jag inget till över för och den typen av arbetsgivare finns tyvärr inom alla branscher.
 
Sv: Svartjobb och annat

Men alla stall är ju inte såna i dagsläget heller, trots att de är vita och sköter sig. Jag vet massor av stall och ridskolor som drivs av föreningar, t.ex.

De har inget direkt behov av stor vinst, även om det är en fördel.


Fast dessa bygger ju ofta till stor del på gratisarbete och i många ridskolors fall rent barnarbete.

Jag är faktiskt inte riktigt med på vad du försöker påvisa med ditt inlägg.
 
Sv: Svartjobb och annat

Du skrev följande:



Nu låter ju minskning inte lika hemskt som massavlivning, men det vore ju bra ifall du förstod betydelsen av vad du skrev. För det handlar inte om att ett tiotal hästa skulle avlivas ifall man ställde dina krav på alla hästföretagare. Det handlar snarare om 10 000 tals hästar som skulle avlivats.


Sen är jag övertygad om att de allra flesta hästskötare trivs med sina jobb. De bryr sig inte så mycket om att deras ersättning inte är helt enligt SKVs regler. De har nog gått in i hästskötarvärlden med öppna ögon. Ofta har de ju hållit på med hästar länge och vet mycket väl hur det är att jobba som hästskötare, så arbetsvillkoren kommer nog sällan som en chock.

Sen finns det givetvis en del som råkar illa ut med taskiga arbetsgivare, men sådana arbetsgivare har jag inget till över för och den typen av arbetsgivare finns tyvärr inom alla branscher.

Men snälla du, det finns ju massvis med stall som inte drivs som fullinackorderingsstall och som inte har toppmoderna faciliteter och ridhus.
Det finns många stallägare som som vill ha ett tillskott i kassan men som inte har några anställda utan tex släpper ut på morgonen och sen samsas man om intag och fodringar. Folk mockar själva och man köper in grovfoder och strö tillsammans. Det blir inga 10 000 i månaden.

Men om man förväntar sig att ha nån som sköter ens häst så få man faktiskt vara beredd att betala. Eller vill man ha nån som städar ens hus gratis också?

Säkert trivs många stall/hästskötare med sina jobba men många är unga och inser inte vilka konsekvenser det får om de skadar sig och inte är försäkrade. Inte heller ger det någon pensionsgrundande inkomst. Däremeot tycker jag att det är bra att det finns vissa "okvalificerade" yrken kvar om man vill tjäna extra pengar medan man pluggar eller jobba nåt år och fundera på vad man verkligen vill men det ska fortfarande vara en skälig vit timlön.

Det avlivas hur många grisar och nötdjur som helst i sverige varje år, dom är precis lika intelligenta djur som hästar så om du tycker att det är ok så varför skulle det vara fel att avliva hästar? Döda hästar lider inte.
Men det är med massavlivningarna är självklart inte något som kommer att bli en realitet, däremot kanske folk tänker sig för innan dom avlar på vilket sto som helst bara för att dom inte har hjärta att slå ihjäl det när det inte funkar som "arbets"-häst längre.
Hästhandlare som inriktat sig på att ta in billigt hästmaterial kommer att få mindre möjlighet att sälja sina lågkvalitet-produkter vilket jag inte ser som ett problem direkt... ju fler oseriösa man får bort ifrån marknaden desto bättre.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag håller helt med.

Enbart 7% av alla travhästar i Sverige går med vinst. Med sådana siffror inser man att det inte finns tillräckligt med pengar. Så skulle allt skötas vitt så skulle antagligen så gott som alla hästar försvunnit. Det är bara så det är.

Sen finns det givetvis vidriga arbetsgivare inom hästbranschen. Men man ska nog tänka på att väldigt många hästföretagare har betydligt sämre ekonomi än deras anställda, så det handlar i många fall inte om några hänsynslösa profitörer som lever lyxliv.

Jag förstår att vissa inte gillar denna typ av 'hobbyföretagande', men utan den skulle nog antalet hästar minska drastiskt.

Det finns faktiskt en skillnad i trav och galoppverksamheter jämfört med ridhästverksamheter som du inte berättar lahsd. Och det är att det är trav eller galopptränaren som anställer och tar in praktikanter. Inte hästägaren. Och ofta har de ett fast pris för at träna hästarna. Det priset skal bekosta träningen av hästen, alltså foder, boxhyra, lön till arbetsryttare/hästskötare och tränare.

Bedriver man en trav eller galoppverksamhet så måste man veta vilket ekonomiskt utrymme man har och som ligger till grund för kostnaden att träna hästen. Det är med andra ord inte tränaren som står för den ekonomska risken utan det är ägarna som väljer vem som skall träna hästen. Hästarna andelsägs ofta dessutom. "Livsstilen" och kostnaden dvs. vinsten eller förlusten att äga en häst står alltså ägarna förm. Det är tränaren som ansvarar för löner, arbetsgivaravgifter, skatter etc. Är man ägare av en trav eler galopphäst så får man allt budgettera för kostnaden att träna den.

Oavsett om hästen går i vinst eller förlust finns det alltså en fast månadskostnad som den proffesionelle tränaren fakturerar ägarna. Att då inte betala avtalsenliga löner mm, inte följa arbetsmiljölgen, arbetstidslagen mm fins det verkligen inget försvar för.

Står man som ägare för en ridskola så gäller ungefär samma förhållanden. Fast istället för att "ägare" står för kostnaderna så betalas kostnaderna av elever. Går inte budgeten ihop har man räknat fel. Återigen ingen ursäkt för att inte betala avtalsenliga löner.

Kommer man in på hopp och dressyr så är väl förhållandena i stort motsvarande dem som gäller för amatörtränare inom travet och galoppen. Man bedriver alltså inte verksamheten som den stora inkomstkällan utan har en annnan försörjning som den huvudsakliga inkomstkällan. Men återigen, är verksamheten så stor att man måste ha anställda för att klara av allt arbete så får man allt se till att betala avtalsenliga löner och följa arbetsmiljöagen. Det kan inte accepteras att man betalar svarta löner bara för att dt är en hobyverksamhet.

Värsta exemplena som jag ser det är de hopp och dressyrverksamheter som drivs som aktiebolag och där själva hästverksamheten är den faktiska inkomstkällan. Man har väktare, internetöverkvakning, fordon, bussar mm som kan få galopp och travtränare att falla i gråt och undra vad de håller på med. Har man en fordonspark överstigande ett par, tre miljoner så nog sjutton borde man kunna betala sina hästskötare avtalsenliga löner mm och följa arbetsmiljölagen!

Så lägg av, lahsd. Att Sverige skulle avfolkas för att man helst plötsligt skulle betala vita löner och avgifter håller inte. Och skulle hästskötare och arbetsryttare få skäligt betalt så skulle de inte osannolikt även äga egna hästar. Något som de inte har råd med de löner som man betalar på många verksamheter idag! :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

HannaZ har redan svarat det jag tänkte anföra.

Dagens ridhästar behandlas generellt sett dåligt, ja. SÄRSKILT på de stora stallen, där den svarta verksamheten är så vanlig. Ute några timmar om dagen, på box 20 timmar/dygn.

Stina med den halvtaskiga ekonomin som har ett trasigt travsto inne hos grannen. Hästen får inte komma till veterinären när den börjar halta (igen) för Stina har inte pengar utan intalar sig att det bara handlar om lite stelhet. Höet har gått upp i pris, så det blir 7 kg istället för de 9 kg som egentligen skulle behövas. Ja, Stina borde inte ha häst, hon har inte råd. Hade det istället varit val mellan rida på ridskola eller betala 5500 kr/månad för uppstallning, hade Stinas häst sluppit stå där och vara halvkrasslig men ändå riden.

Nä, hästintresset hade fått andra utlopp. Seriösare ridskolor, bättre hästmaterial där, vilket också bidrar till att det börjar bli lönt att avla på ridbara ridhästar istället för halvfnoskiga sporthästar som Anna Amatör inte ens vågar rida i ridhus.

10 000 kr/månad för vit verksamhet är bara bullshit. Det finns idag, om man vill lägga de pengarna. Men vill man inte det finns vit verksamhet betydligt billigare. Men få är ju intresserade, den svarta verksamheten är bättre att sponsra.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag gillar hästar, så det är ganska självklart att jag inte gärna ser att man avlivar kanske mer än hälften av landets hästar bara för att folk inte har råd med hästar längre.


Känns otroligt konstigt varför man ska behöva motivera varför man inte vill se en massavlivning av hästar på detta forum. Det är trots allt ett hästforum så man tror ju att folk gillar hästar här. Men alltid lär man sig något nytt.

Tycker inte om att utrcka mig respektöst. Men det du skriver är om jag får säga det ren "bulshitt". Bensinpriset går up och har aldrig varit så högt som nu. Ändå kör många hästägare omkring i fyrhjulsdriva fordon som drar 1,5 lite milen med nyprisvärde på halva miljonen och med släp som kostar över hundra tusen i nyprisvärde.

Hästägandet kommer inte att minska med avtalsenliga löner. Däremot är det säkert att det kommer förändras. Vi slipper de som inte vill betala kostnaderna...
 
Sv: Svartjobb och annat

Antyder du att hästarna generellt behandlas dåligt idag? Hästen skiter väl fullständigt ifall den som mockar boxen och utfordrar betalar skatt på sin lön eller ej. Den stora effekten är att en massa hästar skulle avlivas ifall du fick som du ville.





Snarare skulle väl inaveln öka då hästmaterialet skullle bli väldigt mycket mindre.



Snacka om att såga av den gren man sitter på. Ifall ytterst få skulle ha råd att hålla på med hästar skulle intresset för hästar minska drastiskt.

Ta travet som exempel. Tror du verkligen Stig H och de andra stora som sköter allt enligt regelboken skulle kunna fortsätta med sin verksamhet ifall så gott som samtliga mindre tränare försvann. Travet skulle självdö ganska snabbt. Det hade inte blivit så många lopp kvar och alla travbanor utom Solvalla, Åby och Jägersro hade nog fått lägga ned.



En fråga.
Tycker du att ca. 10 000 kronor i månaden är ungefär vad det bör kosta att ha en häst uppstallad med fullservice?

10.000 - 12.000 är en väldigt rimlig kostnad för att ha en häst uppstallad med fullservice. Det skiljer sig inte speciellt mycket mot att ha en segelbåt vinterförvarad med fullservice. Och det är ungefär den kostnaden det ligger på att träna en galophäst. Svider det i plånboken så gör arbetet själv. Eller se till att skaffa en inkomst så att du kan betala.

Eller kan du tänka dig själv att gå ner i lön till 3000 kronor/månaden netto och med ett boende som du åker ut ifrån i samma stund som du blir sparkad?
 
Sv: Svartjobb och annat

Lite roligt är att senaste numret av Tidningen Ridsport på sidan 8 tar upp just detta.


Rubriken lyder "Vi i branschen måste ta ansvar". Det är artikel om svartjobben.

Vidare skriver artikelförfattaren "- Det är aldrig okej att arbeta svart! Det är lika lite okej med svartjobb inom ridnäringen som det är med utnyttjande av papperslösa. Vi måste förändra inställningen inom hästnäringen. Så säger styrelseproffset Pernilla Ström, som själv driver en hästanläggning".

Lite längre ner säger Pernilla Ström: "Med bakgrund från näringslivet och uppdrag i flera stora bolags styrelser, fick Pernilla en chock att svartjobb var så accepterat och utbrett inom hästnäringen. Och att det talades så öppet om det."

Artikeln avslutas med "Vi i branschen måste alla ta ansvar. Det kommer att bli dyrare med vit arbetskraft, vita stallplatser, vitt foder med mera. Men då får det bli det. Vi får ju inte låta hästbranchens framtid vila på unga 20-åringars ryggar, säger Pernilla Ström med emfas."
 
Sv: Svartjobb och annat

Det märkliga är att Lars Bäckman kanslichef på HYN (som uttalat sig i Ridsport nr.24, sid. 5 "Svarta löner är helt oacceptabelt") samt Ann Georgsson Kommunal (som även uttalar sig om hästnäringen) som även hon sitter med inom HYN har noll koll på de HYN-anslutna verksamheterna. Många praktikanter och hästskötare kan vittna om HYN-verksamheter som inte följer Arbetsmiljölagen eller som betalar svarta löner med sekunder i uppsägningstid både när det handlar om arbete och boende.

Men arbetsmiljön verkar inte vara någon stor fråga vare sig för Kommunal eller HYN då de inte svarar på frågor rörande just förekomsten av svarta löner och att man inte följer Arbetmiljölagen inom HYN-verksamheterna.

De har inga regler avseende hur förnyandet av godkännande sker, om det måste förnyas med jämna mellanrum eller om godkännandet är på livstid. Byter verksamheten ägare verkar godkännande följa med på köpet...

Både Ann Georgsson och Lars Bäckman borde ha krafter nog att kontrollera vad som försigår i det egna skafferiet och städa upp. Men det har de tydligen inte. Öppenhet saknas rörande arbetsmiljöfrågorna. Och det ger knappast något större förtroende för vare sig HYN eller Kommunal...
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

Jag håller (tyvärr) med. Och det här är ett problem med hästnäringen. Det är oseriöst och tas inte på allvar. För ingen följer upp och det händer egentligen inte så mycket.

Krafttag på alla nivåer. Från ridskolor till landslagsryttare. Städa i alla vrår. Gör hästnäringen till en seriös bransch. Varför inte börja på hobbynivå?

(frågan är retorisk. Den är besvarad innan den ställs. För medelsvensson vill inte betala och känner inget ansvar för de många ungdomar som vistas i stallen)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 488
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp