Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Sen har ju SAP haft makten i detta land så länge så hade de velat rensa upp i hästnärningen så borde de ju ha gjort det för länge sedan. Detta är ju knappast något nytt fenomen. Alltså kan man nog dra slutsatsen att SAP inte är särskilt intresserade av hästnäringen. Hade det handlat om motsvarande problem inom t.ex. gruvnäringen så hade de reagerat för länge sedan.

Hade något parti eller något fack haft klart för sig hur många medlemmar man kunnat hämta hos hästnäringen skulle förmodligen tonen vara annorlunda idag. Och idag utgör inte gruvnäringen någon stor näring. Men de är däremot en näring där arbetstagarna sedan långt mer än hundra år förstått vikten av att engagera sig för att bli hörda avseende exempelvis arbetsmiljön.

De senaste åren har dock inte SAP haft makten så det ger inte så mycket av att spekulera i vad de gjort, kunde ha gjort och skulle ha gjort. Den nuvarande politiska ledningen har dock helt klart på tiotalet år plockat ner och demonterat ett verk som det tagit hundra år att bygga upp. Något som de sista åren lett till en "omedvetenhet" om arbetsmiljökraven samt fler olyckskfall och dödsoffer inom arbetslivet.
 
Sv: Svartjobb och annat

*kn l*
Hoppar in lite sent i diskussionen och snor sista knappen. Jag har läst hela tråden och har fått en del tankar.

Först gällande att det skulle vara ok att fuska för att det är en hobby och för att ingen är redo att betala vad det kostar vitt. Samma problem finns faktiskt inom andra branscher. En person i min närhet sa upp sig från sitt jobb som kemist och ville starta café. Hon gjorde allt enligt konstens regler och hade jättesvårt att hävda sig i konkurrensen. Först gällande alla hygien- och arbetsmiljökrav för att över huvud taget få starta. Sedan att få det gå runt med en vit anställd. Folk vill inte betala hur mycket som helst för en bulle, macka och kaffe. Men det är ju så himla mysigt att sitta på café och plugga/jobba/umgås. Det borde väl alla ha möjlighet till? Och min vän fick ju pyssla med det hon älskade istället för att slava som kemist. Varför ska hon då behöva köra allt vitt när det är ok att köra svart i hästbranchen pga samma förutsättningar?

Jag har också erfarenhet av ett större hopp- och inackorderingsstall där arbetskraften bestod av polacker, praktikanter och unga tjejer. De påstod sig driva stallet vitt men tog gärna kontant betalning. Och vissa hästägare skötte kvällsfodring mot reducerad hyra (sistnämnda kan jag tycka kan vara ok som tjänster och gentjänster men inte med allt annat). Ägarna hade flera egna hästar, fint hus och flaschiga bilar. Men sågs sällan i stallet. Arbetsmiljön var på flera sätt undermålig. Ett exempel. Vi mockade själva och jag var livrädd för att ta upp kärran uppför den smala plankan och tippa i den höga kontainern. Det var halt och instabilt och 2 meter upp till kanten. Det fanns heller ingen belysning vid kontainern. När jag påpekade detta för ägaren skrattade hon bara åt mig och gjorde ingen åtgärd. Då var jag ju bara medryttare och inte värd att ta notis om (trots att jag är 30+ och anser mig ha rätt mycket skinn på näsan). Tror inte de "anställda" vågade klaga. Men ett brutet ben som svartjobbande stallskötare sätter spår i ekonomin. Är detta den typ av arbetskraft och arbetsförhållanden som är ok?
 
Sv: Svartjobb och annat

Och varför var du kvar?
Stallägarens ekonomi påverkas inte utav en svartanställd arbetare bryter benet, om denne nu inte blir anmäld.
 
Sv: Svartjobb och annat

*kl

Någon efterfrågade tidigare i tråden personer som jobbar svart. Här är en.

Jag har, som många andra hästtjejer, jobbar med hästar under tonåren, och sitter fast där än idag. Jag började plugga för ett par år sedan, då det var hopplöst att få tag i ett icke hästjobb utan utbildning. Valde väl dock fel utbildning, för när jag var klar, fanns det ett enormt överskott av personer utbildade till detta. Jag hankade mig fram på lågavlönade timjobb inom andra yrken ett tag, men efter ett par månader med dåligt med timmar, gick jag tillbaka till hästbranschen.

Lönen jag får är på 12 000.- Svart, rakt ner i fickan. Jag arbetar 7-16 mån-fre, så tidsmässigt sätt är det väl rätt ovanligt inom hästbranschen.
I början var det tufft, kom sällan iväg före 17, lunch var bara att glömma. Stallet var fullt av inackorderingar och "chefen" hade tillridningshästar utöver sina egna. Nu är det tvärtom. Inga tillridningshästar, och hälften av inackorderingarna har försvunnit. Kan utom problem ha 2h lunch om dagen. Enda nackdelen är att klubbrummet håller ca 14-15 grader, så det tar inte lång tid av stallasittande innan man fryser ihjäl.
Lönen får man aldrig den 25:e. Den 27:e var det sagt. Då kommer den inte heller. För inackorderingarna har inte betalat än, så vad kan "chefen" göra. Ibland får man halva lönen den 30:e och andra halvan den 2:a. Ibland åker "chefen" på semester två veckor. Typ den 26:e. Och gode gud om man varit sjuk. Då är det 600.- avdrag per dag. Vilket betyder att om jag ligger med brutet ben i fyra veckor och bara hinner jobba tre dagar på en månad, inte får en spänn alls.
Och skulle man bli sparkad av en häst på arbetet, ja då är det bara att kasta in handduken, sälja allt man äger och har och leva på socialbidrag.

När jag på morgonen åker förbi chefens hus på väg ner till stallet är det kolsvart. En timme efter att jag börjat, brukar det tändas och jag får dagens första SMS. På förmiddagen kommer chefen ner i sin stora nya bil, påklädd i en ansenlig mängd märkeskläder för att slippa frysa, och klagar över hur kallt det är. Två timmar senare förklarar chefen hur hen inte kan rida mer, det är för kallt, och åker hem till värmen. Redan då vill jag strypa människan.

Jag är inte naiv längre idag. Det är många år sedan jag lärde mig vad det innebär att jobba svart och vilka nackdelar det för med sig. Men i nuläget har jag inget annat val. Den dag jag får ett riktigt jobb kommer jag säga upp mig på stört.

Fick frågan av en inackordering för ett tag sedan om vad jag tjänade. Mitt svar blev 12 000.- Hemskt lite tyckte inackorderingen! När hon fick veta att det var svart också, höll hon på att svimma.

Kan tillägga att jag för många år sedan "arbetade" hos en av våra landslagsryttare (boende och stallplats, samt lite fickpengar). Blev sparkad av en av hingstarna, när han promt skulle klippas under magen trots att han var jättekittlig. Resulterade i bruten arm och sex veckor i gips. Då ville "arbetsgivaren" att jag skulle betala för boendet, eftersom jag inte kunde arbeta av det under dessa veckor.
 
Sv: Svartjobb och annat

*KL*

Såg nu att det förekommer bemanningsföretag som hyr ut stallhjälp, skötare och annan personal med inriktning på stall/hästar. Positivt ur den bemärkelsen att personalen är anställd hos bemanningsföretaget, är försäkrade och stallet de kommer till kommer alltså att vara ansvariga gentemot bemanningsföretaget.

Det är ett sätt att komma ifrån svartarbete, sen är det ju frågan om hur många som anlitar personal från sådana företag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 329
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 541
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp