Bukefalos 28 år!

Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Du har helt fel lahsd...

Det har jag säkert. Jag tänker inte börja tävla med dig i kunskap om arbetsmiljölagen. Fast att det finns alldeles för mycket mer eller mindre konstiga regler är jag inte ensam att tycka.


Att inte ta del av ovanstående om "implentera det" i sn verksamhet handlar bara om att försöka smita från sitt ansvar precis som skatter och annat.

Eller så handlar det om att man inte orkar med alla knäppa regler som myndigheterna hittar på.

En jag känner skulle få in en från Fas3 för att hjälpa till på gården. Det kom ut någon från en myndighet som hittade på hur mycket saker som helst som var tvugna att åtgärdas innan det kunde bli något. Jag har sett listan och det mesta var rent ut sagt idiotsaker som knappast medförde någon större säkerhetsrisk.

Däremot hade denna myndighetsperson inget att anföra om att personen (som ej hade någon hästvana) skulle jobba med att hantera hästar hela dagarna. Det om något borde man ju tycka vore en stor risk ifall man jämförde med alla andra risker som hittades. Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Så mitt förtroende för dylika tjänstemän är väl inte på topp.

Kan säga att det inte blev något av det hela.
 
Sv: Svartjobb och annat

Tror du verkligen att det enbart var ledningen i Lantarbetarförbundet som ensamma beslutade om att gå med i Kommunal?

Vet inte hur det gick till. Jag reagerade bara på det absurda att gå med i Kommunal. De kunde väl lika gärna gått med i läkarförbundet om man vill skruva det lite ;).


Har du någon kunskap alls i hur facklig verksamhet bedrivs?

Jag har aldrig varit med i facket, och av vad jag sett hur facket agerat på arbetsplatser jag jobbat på så inser jag att jag gjort rätt att stå utanför. Jag kan säga så mycket som att facket snarare var på arbetsgivarens sida istället för sina medlemmar. Låter absurt, men så var det.

Facket kanske behövdes för snart 100 år sedan, men idag verkar det vara en klubb för inbördes beundran som behöver medlemmar som ska betala ledningens hutlösa arvoden.[/QUOTE]
 
Sv: Svartjobb och annat

Hur mycket är det den "anställdes" egna val om han/hon luras på sin lön efter att ha arbetat på en verksamhet en månad?

Fast nu börjar du ju blanda in rent kriminella saker. Jag är på inget sätt för att personal utnyttjas. De ersättningsformer jag pratat om kan ju ofta vara en win-win situation, sen kanske de inte passar alla, men så är det ju med alla jobb
 
Sv: Svartjobb och annat

Det har jag säkert. Jag tänker inte börja tävla med dig i kunskap om arbetsmiljölagen. Fast att det finns alldeles för mycket mer eller mindre konstiga regler är jag inte ensam att tycka.




Eller så handlar det om att man inte orkar med alla knäppa regler som myndigheterna hittar på.

En jag känner skulle få in en från Fas3 för att hjälpa till på gården. Det kom ut någon från en myndighet som hittade på hur mycket saker som helst som var tvugna att åtgärdas innan det kunde bli något. Jag har sett listan och det mesta var rent ut sagt idiotsaker som knappast medförde någon större säkerhetsrisk.

Däremot hade denna myndighetsperson inget att anföra om att personen (som ej hade någon hästvana) skulle jobba med att hantera hästar hela dagarna. Det om något borde man ju tycka vore en stor risk ifall man jämförde med alla andra risker som hittades. Snacka om att sila mygg och svälja kameler. Så mitt förtroende för dylika tjänstemän är väl inte på topp.

Kan säga att det inte blev något av det hela.

Jag kan hålla med om att en person utan hästvana inte är något idealiskt för en hästverksamhet. Men det är också hästnäringens eget fel att det är så här. Ridskolor m.fl.har tagit in och tar in just Fas 3 personal då de på detta sätt kan få sysslor som mockning, fodring mm utförda utan att behöva betala de ersättningar som normalt är fallet när det handlar om arbetstagare. I princip så får man "ekonomiskt stöd" för att man tar in någon och håller med arbetsuppgifter. Det har fått myndighetspersoner inom exemplvis FAS att tro att jobba med hästar är något enkelt som man kan få de flesta människor sysselsatta i.

Jag kan inte komentera listan diekt då jag inte sett vilka saker myndighetspersonen anmärkte på. Men jag tror att han gjorde ett bra jobb då jag vet att många hästverksamheter har väldigt stora brister avseende arbetsmiljön. Det blir ofta en tuff överaskning för den som driver en verksamhet att få veta bristerna. Man "tror" att man har en hög grad av "säkerhetstänkande" men så är ofta inte fallet.

Fallet brukar annars vara just det omvända att man sänder ut människor från FAS3 utan at kontrollera arbetsplatsen avseende arbetsmiljön. Verksamhetsansvarig vet desutom ofta inte om t hon/han är ansvarig för FAS3 prsonal lika mycket som för praktikanter och anstälda enligt Arbetsmiljölagen. Jag vill nog säga att den myndighetsperson som kom och kontrollerade din väns (?) verksamhet nog gjorde en välgärning då hon/han (?) annars inte fått veta sit ansvar och sina brister. Vilket skulle kunna varit mycket allvarligt i händelse av en olycka. Myndighetspersonen tog sitt ansvar helt enkelt.

Det skulle vara givande om du här skulle kunna åskådligöra bristerna som myndighetspersonen anmärkte på. Kanske kan jag då klarställa varför de utgör säkerhetsrisker...
 
Sv: Svartjobb och annat

Man kan väl anta att topparna i gamla lantarbetarförbundet fick en rejäl ersättning. Det är väl enda rimliga förklaringen då jag inte kan se någon koppling mellan lantarbetare och kommunalarbetare. Det logiska hade ju varit att gå med i något 'arbetarfack' som LO. Där finns ju många andra som är anställda av små privata arbetsgivare så de borde ju ha mer gemensamt.

:confused:

LO (= Landsorganisationen) är en sammanslutning av många olika "arbetarfack", Kommunalarbetarförbundet är ett av dem, Lantarbetarförbundet var ett annat. Varför det blev just den sammanslagningen vet jag inte, men jag vet inte vilket annat förbund som skulle passat bättre. "Topparna" följde, precis som alla andra medlemmar, med vid sammanslagningen, så den ersättning de fick var väl nya jobb.

Det här borde ingå i allmänbildningen, men tydligen inte.:devil:

En av anledningarna till att fackförbunden inte har så mycket makt som många visst tror är att det mesta arbetet drivs ideellt. (Frånsett att man ska ha ledigt med lön för facklig verksamhet.) Och vi vet ju hur det är med det nuförtiden. Det är ju inte precis rusning på många ställen när det gäller att utse ex vis arbetsplatsombud...
 
Sv: Svartjobb och annat

Vet inte hur det gick till. Jag reagerade bara på det absurda att gå med i Kommunal. De kunde väl lika gärna gått med i läkarförbundet om man vill skruva det lite ;).




Jag har aldrig varit med i facket, och av vad jag sett hur facket agerat på arbetsplatser jag jobbat på så inser jag att jag gjort rätt att stå utanför. Jag kan säga så mycket som att facket snarare var på arbetsgivarens sida istället för sina medlemmar. Låter absurt, men så var det.

Facket kanske behövdes för snart 100 år sedan, men idag verkar det vara en klubb för inbördes beundran som behöver medlemmar som ska betala ledningens hutlösa arvoden.
[/QUOTE]

Jag kan hålla med om att facket inte alltid gör det man önskar idag. Men det är ofta det enda skydd vi har. Och ett fack blir aldrig bättre än engagemanget hos medlemmarna. Står du tyst och ser på utanför facket bidrar du heller inte till en bättre arbetsmiljö.
 
Sv: Svartjobb och annat

Fast nu börjar du ju blanda in rent kriminella saker. Jag är på inget sätt för att personal utnyttjas. De ersättningsformer jag pratat om kan ju ofta vara en win-win situation, sen kanske de inte passar alla, men så är det ju med alla jobb

Fast det är få saker som för arbetstagaren slår att få ut en bra kontant ersättning, med tillhörande sociala förmåner. De flesta andra ersättningar blir ganska dåliga på lång sikt - och är ofta inte skattemässigt attraktiva på kort sikt heller.

Vilka ersättningsformer menar du?
 
Sv: Svartjobb och annat

:confused:

LO (= Landsorganisationen) är en sammanslutning av många olika "arbetarfack", Kommunalarbetarförbundet är ett av dem, Lantarbetarförbundet var ett annat. Varför det blev just den sammanslagningen vet jag inte, men jag vet inte vilket annat förbund som skulle passat bättre. "Topparna" följde, precis som alla andra medlemmar, med vid sammanslagningen, så den ersättning de fick var väl nya jobb.

Det här borde ingå i allmänbildningen, men tydligen inte.:devil:

En av anledningarna till att fackförbunden inte har så mycket makt som många visst tror är att det mesta arbetet drivs ideellt. (Frånsett att man ska ha ledigt med lön för facklig verksamhet.) Och vi vet ju hur det är med det nuförtiden. Det är ju inte precis rusning på många ställen när det gäller att utse ex vis arbetsplatsombud...

Tack, yennork och välkommen in i diskussionen. Tror många kommer att dra många bra erfarenheter och kunskaper ur den här tråden.

Mvh. Bowman
 
Sv: Svartjobb och annat

Heders, MissFideli!

Bugar och bockar för att du tog upp ett ämne som så många vill blundar eller väljer att se åt andra hållet för. På bara ett par, tre dagar har denna tråd gett 67 inlägg och 1677 personer har läst inläggen! Så nog väcker frågan rörande arbetsvillkoren inom hästnäringen stort intresse!

Mvh. Bowman
 
Sv: Svartjobb och annat

Det skulle vara givande om du här skulle kunna åskådligöra bristerna som myndighetspersonen anmärkte på. Kanske kan jag då klarställa varför de utgör säkerhetsrisker...


Några jag kommer ihåg.

Skulle varit ett räcke på en plats där det inte funkade att ha räcke, men det vägrade kontrollanten acceptera.
Det var inte godkänt att ha en stege utan krävdes någon form av väggfast stege/trappa. Det var till en plats dit man behövde komma bara några få gånger per år. Den anställde hade ju aldrig ens behövt gå dit vilket hade varit det enklaste, men sådant går inte kontrollant med på.

Ska kolla ifall han har kvar papperet, i så fall kan jag återkomma med mera för det var en lång lista. Skulle vara kul att scanna in den och lägga upp den. Risken är väl tyvärr stor att det åkt i vedpannan.
 
Sv: Svartjobb och annat

Fast det är få saker som för arbetstagaren slår att få ut en bra kontant ersättning, med tillhörande sociala förmåner. De flesta andra ersättningar blir ganska dåliga på lång sikt - och är ofta inte skattemässigt attraktiva på kort sikt heller.

Vilka ersättningsformer menar du?

De jag har nämnt tidigare har varit dessa.
Fri bostad
Fri uppstallning av häst
Fri mat
Utöver det en kontantdel.

Jag känner folk som har det så och det verkar funka bra och vad jag sett så är de anställda nöjda med.

Om den anställde hade jobbat i kassan på ICA, betalt 6000 i hyra, 2500 för hästen, 2000 i mat + resor till jobbet så hade antagligen den anställde haft mindre kvar efter skatt än vad den med stalljobbet har.
 
Sv: Svartjobb och annat

:confused:

LO (= Landsorganisationen) är en sammanslutning av många olika "arbetarfack", Kommunalarbetarförbundet är ett av dem, Lantarbetarförbundet var ett annat. Varför det blev just den sammanslagningen vet jag inte, men jag vet inte vilket annat förbund som skulle passat bättre. "Topparna" följde, precis som alla andra medlemmar, med vid sammanslagningen, så den ersättning de fick var väl nya jobb.

Det här borde ingå i allmänbildningen, men tydligen inte.:devil:

En av anledningarna till att fackförbunden inte har så mycket makt som många visst tror är att det mesta arbetet drivs ideellt. (Frånsett att man ska ha ledigt med lön för facklig verksamhet.) Och vi vet ju hur det är med det nuförtiden. Det är ju inte precis rusning på många ställen när det gäller att utse ex vis arbetsplatsombud...

Även jag tackar, då jag slipper sätta på pränt det jag funderat på.
Det övergår mitt förstånd hur någon kan vara så totalt renons på kunskap om facket o arbetsmiljölagar o samtidigt brösta sig med att man minsann aldrig varit med i facket.
 
Sv: Svartjobb och annat

De tre ger en signifikant förmånsbeskattning. Det är oftast mycket bättre för arbetstagaren om man ger en bättre kontant ersättning och sedan sätter ett marknadsmässigt, men ändå i underkant, pris på de tjänster du nämner. Bostad, mat och fri hästplats/foder.
 
Sv: Svartjobb och annat

De jag har nämnt tidigare har varit dessa.
Fri bostad
Fri uppstallning av häst
Fri mat
Utöver det en kontantdel.

Jag känner folk som har det så och det verkar funka bra och vad jag sett så är de anställda nöjda med.

Om den anställde hade jobbat i kassan på ICA, betalt 6000 i hyra, 2500 för hästen, 2000 i mat + resor till jobbet så hade antagligen den anställde haft mindre kvar efter skatt än vad den med stalljobbet har.

Fast eftersom många hästjobb är svarta så blir pensionen 0 medan har personen jobbat på Ica så får den pension, är försäkrad osv...
 
Sv: Svartjobb och annat

Det övergår mitt förstånd hur någon kan vara så totalt renons på kunskap om facket o arbetsmiljölagar o samtidigt brösta sig med att man minsann aldrig varit med i facket.


Jag skäms inte för att jag inte hade koll på att Kommunal ingick i LO. Jag trodde faktiskt inte att statligt direktanställda (Jag ser kommunerna som en del av staten) ingick i LO. Har jag fel så har jag inga problem att erkänna det.


Däremot blev ju detta ett väldigt gott skäl för alla hästskötare som inte är socialdemokrater att undvika att gå med i kommunal. Jag skulle aldrig gå med i en organisation som med pengar stöder ett parti jag inte sympatiserar med.

Om det är obekant för någon så betalar LO pengar till SAP. Så vill man inte stödja SAP så ska man inte betala medlemsavgift till LO-förbund.
 
Sv: Svartjobb och annat

De tre ger en signifikant förmånsbeskattning. Det är oftast mycket bättre för arbetstagaren om man ger en bättre kontant ersättning och sedan sätter ett marknadsmässigt, men ändå i underkant, pris på de tjänster du nämner. Bostad, mat och fri hästplats/foder.


Visst, men som jag skrivit tidigare så finns tyvärr inte de pengarna särskilt ofta i hästbranschen. Många företag drivs egentligen på hobbynivå av entusiaster. T.ex. är enbart 7% av alla travhästar lönsamma. Folk är inte beredda att betala vad det skulle kosta ifall allt drevs företagsekonomiskt korekt.
 
Sv: Svartjobb och annat

Fast pratar vi fullservice där personalen gör allt skulle jag snarare förvänta mig någonstans mellan 15.000 ocb 20.000. Men då förväntar jag mig även kunnig, erfaren personal som har en hållbar arbetssituation.
 
Sv: Svartjobb och annat

Visst, men som jag skrivit tidigare så finns tyvärr inte de pengarna särskilt ofta i hästbranschen. Många företag drivs egentligen på hobbynivå av entusiaster. T.ex. är enbart 7% av alla travhästar lönsamma. Folk är inte beredda att betala vad det skulle kosta ifall allt drevs företagsekonomiskt korekt.

Folk är inte beredda att betala priset för att det bedrivs med skattefusk som bas heller. Vare sig andra företagare, arbetstagare eller kommuner, landsting och stat.

Om folk inte är beredda att betala för vad ett lagligt företag kostar - noll existensberättigande. Lägg ner. Eller sköt som hobbyföretag med vad det innebär.
 
Sv: Svartjobb och annat

Fast eftersom många hästjobb är svarta så blir pensionen 0 medan har personen jobbat på Ica så får den pension, är försäkrad osv...

Fast de flesta som jobbar så är kring 20 och de jobbar så en ganska kort tid. Du får inte pension ifall du läser obskyra kurser, som inte ger någon framtida hög lön, på högskolan tills du är 25 år, bara studielån.
 
Sv: Svartjobb och annat

Fast pratar vi fullservice där personalen gör allt skulle jag snarare förvänta mig någonstans mellan 15.000 ocb 20.000. Men då förväntar jag mig även kunnig, erfaren personal som har en hållbar arbetssituation.

Fast vem har råd att betala det för sin häst. Det kommer ju att sluta med att enbart miljonärer har råd med häst.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 793
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp