Svartjobb och annat

MissFideli

Trådstartare
Min syster har börjat jobba som travhästskötare och jag får höra en hel del. Trodde travsidan var mer seriös med sina anställda, men jag har börjat fundera.
Tydligen inte alls ovanligt att man får jobba 12 h/dag, 6 dagar i veckan? Alltså jämt, inte bara då och då. Ingen OB på helger heller vad det verkar.

Ser det ut så? Facket verkar ju inte göra nått heller, men hur kan man som arbetsgivare utnyttja människor så?
 
Sv: Svartjobb och annat

Enligt min erfarenhet så är det ytterst få stallägare som är vettiga som arbetsgivare. De flesta utnyttjar sina anställda till max, och du får jobba arslet av dig för skit och ingenting. Så ser hästvärlden ut. Har själv jobbat i många, många år i olika stall: ridskolor, travstall, privatstall m.m.
Nu har jag inte jobbat i stall på en liten tid, och kommer förmodligen aldrig mer att göra det heller. Känns bättre att ha ett jobb där du får en vettig lön som du kan leva på, och ett jobb där du inte behöver slita dig sönder och samman vareviga dag. Hästarna skulle jag jättegärna jobba med, men det är människorna som jag inte vill veta av.
Själv rekommenderar jag aldrig någon att börja jobba inom hästvärlden. Hör jag någon yngre person som säger att de ska jobba i stall i framtiden, så säger jag till dem att skaffa en vettig utbildning och ett vettigt jobb, så de har råd att ha egen häst att jobba med i stället.
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

Men om facket ska göra något måste ju de anställda gå med i facket och engagera sig.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jo men de måste själva engagera sig. Att bara berätta hur det är och sen luta sig tillbaka ger inget. Speciellt inte med Kommunal.
 
Sv: Svartjobb och annat

Enligt min erfarenhet så är det ytterst få stallägare som är vettiga som arbetsgivare. De flesta utnyttjar sina anställda till max, och du får jobba arslet av dig för skit och ingenting. Så ser hästvärlden ut. Har själv jobbat i många, många år i olika stall: ridskolor, travstall, privatstall m.m.
Nu har jag inte jobbat i stall på en liten tid, och kommer förmodligen aldrig mer att göra det heller. Känns bättre att ha ett jobb där du får en vettig lön som du kan leva på, och ett jobb där du inte behöver slita dig sönder och samman vareviga dag. Hästarna skulle jag jättegärna jobba med, men det är människorna som jag inte vill veta av.
Själv rekommenderar jag aldrig någon att börja jobba inom hästvärlden. Hör jag någon yngre person som säger att de ska jobba i stall i framtiden, så säger jag till dem att skaffa en vettig utbildning och ett vettigt jobb, så de har råd att ha egen häst att jobba med i stället.


så är det nog för de flesta när de försöker leva på en hobby verksamhet.
 
Sv: Svartjobb och annat

Inom galoppen har jag haft de bästa villkoren hos de bästa tränarna. Tränarna snäppet under känns sämst att jobba för. För att ett fack skall fungera så krävs engagemang. Men när det gäller kommunal så känns det nästan som man ibland borde starta ett eet fackförbund. Men framför allt så måste vi skapa en möjlighet att öppet peka ut dem som bryter mot arbetstidslagen och rbetsmiljölagn. De som inte följer eller betalar avtalsenliga löner. Det är hög tid att komma ut ur garderoben och peka ut dem som utnyttjar sina arbetstagare och inte står för det de lovar och säger....
 
Sv: Svartjobb och annat

Då ska man kanske inte ha anställda heller.

Men nu är det ju så att det är sådär hästsverige går runt. Nu vet jag inte hur det ser ut på travsidan, men på ridhästsidan så är det mkt hobbyryttare, och en majoritet av dessa är inte högavlönade och har därmed inte råd att stalla upp hästen och betala 5000+ kr i bara stallavgift.

Det kommer alltid behövas och finnas någon slags svartjobb för att kunna behålla hästantalet vi har nu. På gott och ont, tyvärr.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det var det! Fanns flertalet skötare som varit där majoriteten av sin karriär som travskötare, just för att det är en så grymt bra arbetsplats.
Dessutom hade varje skötare max 6 hästar (vet ej om det är annorlunda nu, tror ej det) vilket innebar att skötarna verkligen hade tid att pyssla om alla hästar på ett bra sätt. Det var inte bara en REJÄL rykt varje dag enligt alla konstens regler. Det var massage för dom som behövde det (eller bara gillade det ;P), det var smörjande av hovar, det var allmänt mys för dom som var lite extra gosiga etc etc etc. Inte bara slit och släng, in och ut ur boxen, hafsig snabb rykt och sedan klart. Så som jag hört att det är hos vissa andra tränare för att skötarna har så många hästar att ta hand om.
Allt fick ta sin tid, och DET tycker jag är viktigt när man håller på med hästar.

Min handledare sa en fantastisk sak som jag aldrig kommer glömma. Det är ett bevis på hur mycket en VETTIG skötare bryr sig om sina hästar.
"Jag älskar mina hästar över allt annat. Dom är mina barn".
Om man säger så om "sina" hästar så skulle man ALDRIG utsätta dom för något hemskt, som många verkar tro att travet är.
 
Sv: Svartjobb och annat

Men nu är det ju så att det är sådär hästsverige går runt. Nu vet jag inte hur det ser ut på travsidan, men på ridhästsidan så är det mkt hobbyryttare, och en majoritet av dessa är inte högavlönade och har därmed inte råd att stalla upp hästen och betala 5000+ kr i bara stallavgift.

Det kommer alltid behövas och finnas någon slags svartjobb för att kunna behålla hästantalet vi har nu. På gott och ont, tyvärr.


Jag håller helt med.

Enbart 7% av alla travhästar i Sverige går med vinst. Med sådana siffror inser man att det inte finns tillräckligt med pengar. Så skulle allt skötas vitt så skulle antagligen så gott som alla hästar försvunnit. Det är bara så det är.

Sen finns det givetvis vidriga arbetsgivare inom hästbranschen. Men man ska nog tänka på att väldigt många hästföretagare har betydligt sämre ekonomi än deras anställda, så det handlar i många fall inte om några hänsynslösa profitörer som lever lyxliv.

Jag förstår att vissa inte gillar denna typ av 'hobbyföretagande', men utan den skulle nog antalet hästar minska drastiskt.
 
Sv: Svartjobb och annat

Finns ju många företag som inte går med vinst? Dom får ju liksom anpassa sig, varför är det okej för just hästägare att utnyttja andra? Spelar det nån roll om hästantalet minskar?
 
Sv: Svartjobb och annat

Finns ju många företag som inte går med vinst? Dom får ju liksom anpassa sig, varför är det okej för just hästägare att utnyttja andra? Spelar det nån roll om hästantalet minskar?

Personligen tycker jag att det skulle vara tråkigt med en andra avhästning av landet.

Sen gillar jag inte heller arbetgivare som utnyttjar sina anställda. Ofta har inte arbetsgivaren det bättre än den anställda om man ser till ekonomi. De har helt enkelt inte råd att betala några höga löner.

De som jobbar är ju faktiskt oftast inga svagbegåvade individer som inte har vett att kräva vettig lön. Oftast är det folk med ett eget brinnande hästintresse som är väl medvetna om att de är underbetalda. Men de liksom stallägaren har ett stort hästintresse som gör att de nog ofta trivs med sitt val.

Sen finns det ju här i tråden bevis på att vinstgivande hästföretag visst kan erbjuda bra villkor till sina anställda. Tyvärr är andelen lönsamma hästföretag alldeles för liten.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag anser dock att man utnyttjar sina anställda om man inte betalar avtalsenliga löner. Samt att man mest troligt inte står för försäkring och liknande om nått händer. Jag tror faktiskt att många som jobbar svart är nya på arbetsmarknaden och inte vågar säga ifrån alt inte tror dom kan få nått bättre och inte heller vet konsekvenserna av det.
Visst att man kanske jobbar lite extra i ett stall, jobba av stallplatshyran eller så, men heltid?

Och återigen, vad skulle en minskning av hästantalet göra?
 
Sv: Svartjobb och annat

Och återigen, vad skulle en minskning av hästantalet göra?


Jag gillar hästar, så det är ganska självklart att jag inte gärna ser att man avlivar kanske mer än hälften av landets hästar bara för att folk inte har råd med hästar längre.


Känns otroligt konstigt varför man ska behöva motivera varför man inte vill se en massavlivning av hästar på detta forum. Det är trots allt ett hästforum så man tror ju att folk gillar hästar här. Men alltid lär man sig något nytt.
 
Sv: Svartjobb och annat

Eller så kan man ju göra jämförelsen i sann sd anda, om det svartjobbas i häst branschen får tant agda på hemmet inte gå ut på promenad...

Det handlar ju inte om man gillar hästar eller inte utan om man gillar ekonomisk brottslighet eller inte.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 329
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 644
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
692
Kropp & Själ Nu måste jag få skriva av mig lite. Allt går åt helvete för mig och jag verkar inte kunna göra någonting för att stoppa det. Inte som...
2 3
Svar
51
· Visningar
7 541
Senast: sjoberga
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp