Bukefalos 28 år!

Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Om jag får säga så här...

En städning är påbörjad. Det finns några drivande krafter som intresserat sig för arbetsförhållandena inom hästnäringen. Några aktörer, stor som liten är redan anmälda till Arbetsmiljöverket, någon till Skatteverket, någon till Jordbruksverket och någon till Justitieombudsmannen. Det handlar om saker som arbetsmiljöbrott, skattefusk, brott mot offentlighetsprincipen och tjänstemannafel.

Fler kommer säkerligen att anmälas allt eftersom praktikanter och hästskötare får veta att det finns "någon" som de kan vända sig till, som försöker lyssna på deras erfarenheter och som aktivt försöker skapa en förändring.

Det arbetet kommer inte bli enkelt. Och kanske inte bli mycket till plåster på såren för de som utnyttjats. Men de får i alla fall chansen att skapa en förändring så att ingen annan blir utnyttjad eller skadad.

Det finns alltså redan en "svart lista" idag där ett flertal kända aktörer inom hästnäringen finns med. Och ärendena kommer att bevakas...
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

:bow: :bow:

Jag tycker det är skrämmande att facket inte gör mer. Även i min bransch är facket rätt slött. Visst kan man skylla på regeringen, men lite ansvar anser jag facket har själva också. För sina medlemmar.
 
Sv: Svartjobb och annat

Men arbetsmiljön verkar inte vara någon stor fråga vare sig för Kommunal eller HYN då de inte svarar på frågor rörande just förekomsten av svarta löner och att man inte följer Arbetmiljölagen inom HYN-verksamheterna.


Problemet är nog att Kommunal inte ser hästskötare som sin kärnverksamhet. I mina öron låter det faktiskt lite onaturligt att kommunal organiserar hästskötare. Är det på grund av att det finns några kommunala ridskolor?
 
Sv: Svartjobb och annat

Men snälla du, det finns ju massvis med stall som inte drivs som fullinackorderingsstall och som inte har toppmoderna faciliteter och ridhus.
Det finns många stallägare som som vill ha ett tillskott i kassan men som inte har några anställda utan tex släpper ut på morgonen och sen samsas man om intag och fodringar. Folk mockar själva och man köper in grovfoder och strö tillsammans. Det blir inga 10 000 i månaden.


Men nu handlar denna tråd väl om stall med anställda. Givetvis finns det andra typer av stall med, men ska du ha stall där anställd personal sköter hästarna (fullservice) så lär man nog komma upp i ca. 10 000 per månad och häst om allt ska skötas enligt alla möjliga (och omöjliga) regler som finns.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det finns faktiskt en skillnad i trav och galoppverksamheter jämfört med ridhästverksamheter som du inte berättar lahsd. Och det är att det är trav eller galopptränaren som anställer och tar in praktikanter. Inte hästägaren. Och ofta har de ett fast pris för at träna hästarna. Det priset skal bekosta träningen av hästen, alltså foder, boxhyra, lön till arbetsryttare/hästskötare och tränare.


I de ridhäststall jag känner till så är det stallägaren som står för personalen. Menar du att varje ridhästägare som har häst installad skulle anställa någon bara för att sköta sin häst? Låter helt osannolikt tycker jag.

Den stora majoriteten ridhästägare äger 1 max 2 hästar.


Bedriver man en trav eller galoppverksamhet så måste man veta vilket ekonomiskt utrymme man har och som ligger till grund för kostnaden att träna hästen. Det är med andra ord inte tränaren som står för den ekonomska risken utan det är ägarna som väljer vem som skall träna hästen.

Bland de mindre travtränarna (vilka är den stora majoriteten av travtränare) är det väldigt vanligt att en stor andel av tränarens hästar också ägs av tränaren så ditt påstående visar bara att du inte har någon större koll på branschen. De flesta små tränare tar enorma ekonomiska risker, men det har du svårt att se.


Skulle den lilla tränaren ha samma priser för en häst i träning som t.ex. Stig H Johansson så skulle han inte få några kunder. Med en liten verksamhet kan du ju inte heller få de stordriftsfördelar som en stortränare har, alltså skulle den lilla tränaren antagligen behöva ta en högre avgift än Stig H. Fattar du inte att det inte funkar?
 
Sv: Svartjobb och annat

10 000 kr/månad för vit verksamhet är bara bullshit. Det finns idag, om man vill lägga de pengarna. Men vill man inte det finns vit verksamhet betydligt billigare. Men få är ju intresserade, den svarta verksamheten är bättre att sponsra.


Självklart kan det säkert vara billigare, men även dyrare.

Men eftersom du kallar min kalkyl bullshit så vore jag tacksam ifall du påpekade vad som är så jättefel.

Förutsättningen är ett stall med fullservice och hästar i box.

Är det orimligt att räkna med att en anställ lägger ca. 1 timme per häst och dygn?


Är det orimligt att en anställd i ett sunt ekonomiskt företag (givetvis ska väll verksamheten drivas efter företagsekonomiska principer) behöver dra in ca. 300:- per timme.

Sen tillkommer kostnader för mat och strö. Ska man vara företagsekonomisk så ska man väl även räkna på stallvärden m.m. men det blir nog överkurs.


30 timmar i månaden * 300 = 9000:-
Det blir billigt med mat och strö för 1000:-

Så 10 000:- tycker inte jag känns som särskilt lågt räknas ifall stallet ska drivas som vilket företag som helst.


Berätta gärna vad som är bullshit i detta.
 
Sv: Svartjobb och annat

Tycker inte om att utrcka mig respektöst. Men det du skriver är om jag får säga det ren "bulshitt". Bensinpriset går up och har aldrig varit så högt som nu. Ändå kör många hästägare omkring i fyrhjulsdriva fordon som drar 1,5 lite milen med nyprisvärde på halva miljonen och med släp som kostar över hundra tusen i nyprisvärde.


Nu låter det som att du bara avundsjuk på rika hästägare.

Vi lever på olika platser märker jag. Där jag bor kör oftast hästägarna med +20 år gammal Volvo med ett nästan lika gammalt släp.
 
Sv: Svartjobb och annat

Eller kan du tänka dig själv att gå ner i lön till 3000 kronor/månaden netto och med ett boende som du åker ut ifrån i samma stund som du blir sparkad?


Jag har flera gånger påpekar att jag ogillar arbetsgivare som behandlar sin personal illa.
Däremot anser jag att ifall stallägaren erbjuder t.ex. boende, fri mat, fri stallplats + en viss kontantdel så kan det vara bra för båda parter.
Givetvis så ska man ha en rimlig uppsägningstid på bostaden samt en rimlig nivå på pengadelen.
 
Sv: Svartjobb och annat

Problemet är nog att Kommunal inte ser hästskötare som sin kärnverksamhet. I mina öron låter det faktiskt lite onaturligt att kommunal organiserar hästskötare. Är det på grund av att det finns några kommunala ridskolor?

Det beror på (om jag nu inte minns fel) att det gamla lantarbetarförbundet gick upp i Kommunal. Skedde en hel del unde 90-talet då många mindre förbund gick ihop för att bli starkare. Sjöfolksförbundet gick till exempel upp i Seco.
 
Sv: Svartjobb och annat

I de ridhäststall jag känner till så är det stallägaren som står för personalen. Menar du att varje ridhästägare som har häst installad skulle anställa någon bara för att sköta sin häst? Låter helt osannolikt tycker jag.

Den stora majoriteten ridhästägare äger 1 max 2 hästar.




Bland de mindre travtränarna (vilka är den stora majoriteten av travtränare) är det väldigt vanligt att en stor andel av tränarens hästar också ägs av tränaren så ditt påstående visar bara att du inte har någon större koll på branschen. De flesta små tränare tar enorma ekonomiska risker, men det har du svårt att se.


Skulle den lilla tränaren ha samma priser för en häst i träning som t.ex. Stig H Johansson så skulle han inte få några kunder. Med en liten verksamhet kan du ju inte heller få de stordriftsfördelar som en stortränare har, alltså skulle den lilla tränaren antagligen behöva ta en högre avgift än Stig H. Fattar du inte att det inte funkar?

lahsd, först kanske vi skall säga det att det är du som talat om installning av häst med fullservice. Jag har aldrig talat om hur många hästar/ägare det skall gå på varje hästskötare eller tvärtom. Vad jag haft synpunkter på är att ett heltidsarbete skall var rimligt betalt. Alltså avtalsenliga löner eller motsvarande samt att Arbetsmiljölagen skall följas.

lahsd, jag har jobbat från Jägersro upp till Täby och verkar ha en hel del bättre koll än du har på saker och ting. Det finns två sorters tränare, amatörer och professionela. Oavsett vilket man är har man ett ansvar för att kostymen inte skall bli för stor i förhållande till kostnaderna. Är man tränare och äger hästarna själv, helt eller delvis så får man allt ta det ansvar som medföljer om man är tvungen att anställa för att klara verksamheten. Det betyder alltså att betala avtalsenliga löner och följa Arbetsmiljölagen. Det får man göra i andra brancher.

Kan en tränare, oavsett om hon/han har 6 eller 50 galopphästar inte klara av verksamheten själv så får han/hon anpassa kostymen därefter. Alltså, behövs det anställda för att klara verksamheten så skall man betala för arbetet och återigen följa arbetsmiljölagen.

När det handlar om företagande i stort, oavsett branch så finns det alltid ett ställe i diagrammet där driftskostnaderna är större än inkomsterna. Det är oftast vid det skedet när man blivit så stor att man inte längre kan klara verksamheten själv och det är så fram tills intäkterna börjar överstiga kostnaderna igen. Återigen, så handlar det om att anpassa sig efter kostnaderna och inte låta någon annan ta smällen för att man inte kan räkna.

Vilket pris man kan ta i det stora hela beror egentligen inte på personalkostnaderna utan vilka andra utgifter man har. Väljer man att köpa en tremiljoners buss och ha väktarbolag men inte kan betala hästskötarna rimliga löner då har man prioriterat fel...
 
Sv: Svartjobb och annat

Dina kalkyler är ju inte särskilt relevanta mot bakgrund av att vit fullserviceverksamhet finns, och inte ligger på den kostnadsnivå du pratar om (om man inte väljer det).

En (sund) hästverksamhet har (oftast) fler ben att stå på än bara ren inackorderingsverksamhet. Och det är också därför som den som bara bedriver inackorderingsverksamhet (okvalificerat arbete är svårt att ta betalt för) måste ta till svart arbetskraft för att få det att gå runt.

Det är inte många branscher idag som kan vila på enbart ETT ben, särskilt inte om det inte går att ta ut priser för kvalificerade tjänster. Att mocka skit och ta in och ut hästar, är svårt att ta betalt för i nivå med kvalificerade tjänster. Då måste du kunna erbjuda mer, för att komma upp i högre avans.

Det här är inte hjärnkirurgi eller rymdforskning. Kontentan är - som genom hela tråden - kan man inte bedriva en sund, laglig verksamhet ska man lägga ner. Eller lägga om.

Tjatet om boende, boxplats etc som del av lön ser jag inte ens problemet med - så länge det är vitt. Skattat och med sociala avgifter.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det beror på (om jag nu inte minns fel) att det gamla lantarbetarförbundet gick upp i Kommunal. Skedde en hel del unde 90-talet då många mindre förbund gick ihop för att bli starkare. Sjöfolksförbundet gick till exempel upp i Seco.


Man kan väl anta att topparna i gamla lantarbetarförbundet fick en rejäl ersättning. Det är väl enda rimliga förklaringen då jag inte kan se någon koppling mellan lantarbetare och kommunalarbetare. Det logiska hade ju varit att gå med i något 'arbetarfack' som LO. Där finns ju många andra som är anställda av små privata arbetsgivare så de borde ju ha mer gemensamt.
 
Sv: Svartjobb och annat

lahsd, först kanske vi skall säga det att det är du som talat om installning av häst med fullservice. Jag har aldrig talat om hur många hästar/ägare det skall gå på varje hästskötare eller tvärtom. Vad jag haft synpunkter på är att ett heltidsarbete skall var rimligt betalt. Alltså avtalsenliga löner eller motsvarande samt att Arbetsmiljölagen skall följas.

Jag tycker också att det ska vara rimligt betalt. Dock är ju jag lite öppnare till mer oortodoxa löneformer.

Jag vill heller inte ha dålig arbetsmiljö, däremot är en hel del av dagens regelsystem inte anpassat för småskaliga verksamheter vilket blir ett problem för många småföretagare. Jag hoppas att du håller med om att den lagstiftning du hänvisar passar Volvo bättre än en lantbruksföretagare med en eller två anställda.
 
Sv: Svartjobb och annat

Dina kalkyler är ju inte särskilt relevanta mot bakgrund av att vit fullserviceverksamhet finns, och inte ligger på den kostnadsnivå du pratar om (om man inte väljer det).


Var det ditt bästa argument? Det hade väl varit enklare att påpeka felen i min kalkyl ifall det var sådan bullshit som du uttryckte det.

Har du inte tänkt på att den vita fullserviceverksamheten du pratar om antagligen bygger på att ägaren med familj gör en massa i princip väldigt dåligt ersatt jobb. Skulle de ha skälig ersättning för sitt arbetet så hade de nog behövt höja priserna rejält. Räkna istället på att ägarfamiljen också ska dra in ca. 300 kronor per nedlagd timme. Ett av villkoren var väl att verksamheten skulle drivas företagsmässigt och i 'vanliga' företag brukar ägarna ta ut ordentlig ersättning för sitt arbete. Men du bygger i stället dina kalkyler på att ägarna i princip jobbar gratis.
 
Sv: Svartjobb och annat

VÄLKOMMEN till verkligheten för egenföretagare! Så ser det ut när man bedriver verksamhet i liten skala. Många egenföretagare jobbar m e m 24/7 och har då väldigt dålig ersättning även med en rimlig månadslön. MEN det är deras egna val. Och måste så vara. Vill man ha anställda har de rätt till rimlig ersättning. Kobönder lär inte ha bättre betalt. Men håller man på med HÄSTAR ska man gu´bevars ha rätt att rulla sig i miljonbilar på anställdas bekostnad!

Nu pratar vi inte om lönenivån för egenföretagare - det är ett fritt val. Vi pratar om att svartjobb inte ska förekomma inom en seriös bransch.
 
Sv: Svartjobb och annat

VÄLKOMMEN till verkligheten för egenföretagare! Så ser det ut när man bedriver verksamhet i liten skala. Många egenföretagare jobbar m e m 24/7 och har då väldigt dålig ersättning även med en rimlig månadslön. MEN det är deras egna val.

Det är väl de anställdas egna val också om de låter sig anställas mot en viss typ av ersättning.

Sen är jag väldigt medveten om att det är den verkligheten som gäller för många hästföretagare, det är ju just därför som jag skrivit som jag gjort. Har du inte råd att ge dig själv lön så blir det väldigt svårt att ge anställda avtalsenliga löner. Därför förstår jag ifall man behöver hitta på andra kreativa ersättningsformer för att ha råd.


Sen måste du ju hålla med om att den typen av företag du pratar om inte drivs efter företagsekonomiska principer ifall ägarna inte kan räkna med någon ersättning för nedlagd arbetstid. Då är vi ju tillbaka till att den vita verksamhet som du talar om egentligen bara är en hobbyverksamhet.
 
Sv: Svartjobb och annat

Näringsverksamhet ska bedrivas med vinstsyfte, annars får man hålla sig utanför och bedriva hobbyverksamhet.

Kreativa ersättningsformer är i sig inget fel - bara man utreder de skattemässiga konsekvenserna och ser till att man inte begår skattebrott. Det finns schabloner och regler för det mesta av de ersättningsformer som förekommer.

Det enkla är att har man inte råd att betala lön, har man inte heller råd att ta hjälp. Simple and clean. Måste man begå allvarliga ekobrott för att få sin verksamhet att gå vidare - tja, då är det dags att snarast lägga av.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag tycker också att det ska vara rimligt betalt. Dock är ju jag lite öppnare till mer oortodoxa löneformer.

Jag vill heller inte ha dålig arbetsmiljö, däremot är en hel del av dagens regelsystem inte anpassat för småskaliga verksamheter vilket blir ett problem för många småföretagare. Jag hoppas att du håller med om att den lagstiftning du hänvisar passar Volvo bättre än en lantbruksföretagare med en eller två anställda.

Du har helt fel lahsd...

Förstår att du helt saknar arbetsmiljöutbildning. Stora företag som Volvo, Scania, Vattenfall mfl. har en etablerad säkerhetskultur i företaget som man arbetat i många år med att bygga upp. Man har egen anställd personal som arbetar med arbetsmiljöfrågorna likväl som en omfattande skyddsombudsverksamhet. Och man har etablerade kontakter med myndigheter såväl som fackförbund.

Arbetsmiljölagen i sin nuvarande form togs fram mycket för att passa de mindre verksamheterna bättre. De som saknar utbildning, säkerhetstänkande mm som en naturlig del av vardagen i arbetslivet. Man var mycket tvungen att lagstifta om att man skulle bedriva ett Systematiskt arbetsmiljöarbete just på grund av den småskaliga verksamheten då olyckorna inom just de verksamheterna var så många. Än i dag är olyckorna och tillbuden inom jordbrukssektorn oacceptabelt stora.

Du måste förstå det lahsd att så fort du driver en verksamhet som omfattar att du anställer någon eller tar in praktikanterter så tar du på dig ett arbetsgivaransvar och med vad det innebär. Du skall följa arbetsmiljölagen, du skall bedriva ett Systematiskt arbetsmiljöarbete och dokumentera tillbud och olycksfall.Och du skall anmäla allvarliga tillbud och samtliga olycksfall snarast efter de har hänt till Arbetsmiljöverket. Acceptera eller lägg ner verksamheten. Låt inte din ansvarslöshet drabba någon annan...

Det finns enkla branchpaket att köpa från AV (Arbetsmiljöverket) där man belyser ansvaret inom exempelvis jordbuket(inl. hästverkamheter). Det finns regler avseende minderåriga, arbetsplatsens utforming, skyddsutrustning mm. Allt detta är dessutom gratis tillgängligt AV's hemsida.

För den som vill fördjupa sig ytterliggare om sitt ansvar finns det en mängd kortare kurser i hur man exempelvis bedriver ett systematiskt arbetsmiljöarbete och dokumneterar tillbud och olycksfall.

Att inte ta del av ovanstående om "implentera det" i sn verksamhet handlar bara om att försöka smita från sitt ansvar precis som skatter och annat.
 
Sv: Svartjobb och annat

Man kan väl anta att topparna i gamla lantarbetarförbundet fick en rejäl ersättning. Det är väl enda rimliga förklaringen då jag inte kan se någon koppling mellan lantarbetare och kommunalarbetare. Det logiska hade ju varit att gå med i något 'arbetarfack' som LO. Där finns ju många andra som är anställda av små privata arbetsgivare så de borde ju ha mer gemensamt.

Tror du verkligen att det enbart var ledningen i Lantarbetarförbundet som ensamma beslutade om att gå med i Kommunal? Har du någon kunskap alls i hur facklig verksamhet bedrivs?

En av de stora anledningarna för de små fackförbunden att gå ihop tillsammans var för att bli starkare och kunna erbjuda sina medlemmar bättre villkor. Dvs. bättre arbetsmiljö och avtalsenliga löner.

Men då man inom hästnäringen ofta saknar ett fackligt engagemang så blir följden att många verksamheter bedrivs "svart" av företagare som inte önskar någon "insyn" från fack eller myndigheter. Man använder sig av praktikanter och unga, gröna hästkötare, arbetsryttare just för att de saknar kunskaper om vad som är skäliga löner och arbetslivserfarenhet. Skulle de ev. vara med i facket eller ställa krav avseende arbetsmiljön kan de glömma att få någon anställning.

Man drar sig inte för att annonsera inom Hästnet mfl. efter praktikanter, hästskötare och arbetsryttare. Låta dem jobba en vecka eller en månad och sedan säga, ledsen, finns inga pengar til din lön och sedan sparka ut personen från verksamheten. Tittar man på Hästnet och även här på Buke så återkommer vissa "verksamheter" regelbundet av någon anledning. Och det gäller HYN-anslutna verksamheter såväl som icke anslutna. Man kan fråga sig varför de så ofta söker personal? Skulle man sedan samköra annonserna med skatteverket så skulle säkert en intressant bild komma fram...

För att råda bot mot sånt här krävs engagemang, kunskaper, förståelse och inte minst kontakter. Det saknar ofta unga människor oavsett vilken branch de börjar arbete i. I en liten verksamhet är det inte ovanligt att den unga hästskötaren tänker att jag tar den här smällen nu, biter i och håller ut ett tag medan jag söker en plats hos någon annan. Efter ett tag har man gått runt ett varv och insett hur hopplös situationen är och söker jobb på ICA istället. De dåliga erfarenheterna gör att man snarast försöker glömma varför man drömde om att jobba med hästar...
 
Sv: Svartjobb och annat

Det är väl de anställdas egna val också om de låter sig anställas mot en viss typ av ersättning.

Sen är jag väldigt medveten om att det är den verkligheten som gäller för många hästföretagare, det är ju just därför som jag skrivit som jag gjort. Har du inte råd att ge dig själv lön så blir det väldigt svårt att ge anställda avtalsenliga löner. Därför förstår jag ifall man behöver hitta på andra kreativa ersättningsformer för att ha råd.


Sen måste du ju hålla med om att den typen av företag du pratar om inte drivs efter företagsekonomiska principer ifall ägarna inte kan räkna med någon ersättning för nedlagd arbetstid. Då är vi ju tillbaka till att den vita verksamhet som du talar om egentligen bara är en hobbyverksamhet.

Hur mycket är det den "anställdes" egna val om han/hon luras på sin lön efter att ha arbetat på en verksamhet en månad? Hur tror du han/hon tänker om anställningen avslutas efter bara ett par veckor med arbetsgivarens motiveringen att tjänsten bara var tänkt som ersättare för den ordinarie personalen när den var på semester? Vad tror du han/hon tänker när abetsgivaren återigen annonser efter hästskötare och blänker med sitt HYN-medlemskap?

Det handlar inte så mycket om det egna valet utan om hur seriös arbetsgivaren är. Jag vill se den arbetsgivare inom hästnäringen som annonserar efter hästskötare och arbetsryttare och skriver avtalsenliga löner, trygga anstälningsformer och att man följer Arbetsmiljölagen.

Sanningen idag är att man är tvungen att begära förskott på lönen på en del stälen för att vara äker på att man får ut någon lön. Får man inte ut någon lön är det inte direkt enkelt att göra något åt det i efterhand som ung och grön.

Jag som har lite arbetslivserfarenhet vet i alla fall hur jag skall bära mig åt om arbetsgivaren inte sköter sig. Den arbetsgivare som lurar mig kan räkna med besök från en till tre myndigheter och det kommer inte att bli billigt. Men jag har å andra sidan nära trettio års arbetslivserfarenhet och kan lagar och regelverk tillräckligt mycket för att veta hur jag skriver en anmälan...
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 521
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Akvarietråden IV
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp