Bukefalos 28 år!

Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Sedan när blev det försvarbart att bedriva olagligheter för att man själv ska få gå hemma och jobba med sin hobby/det man själv valt att göra?


Till skillnad från dig kan jag förstå att det finns människor som verkligen vill jobba med hästar. Sen är tyvärr verklighetetn sådan att det ofta är omöjligt att driva sådana verksamheter i mindre skala utan att rucka på en del regler.

Du tycker dessa oftast väldigt hårt arbetande människor är totalt förkastliga och borde straffas för sin kriminalitet.

Jag är väl lite mer förstående för att dessa människor ska kunna få syssla medd det de brinner för även om det ruckas på någon regel här och där.

Observera att jag inte själv driver något hästföretag, så jag talar inte i egen sak.
 
Sv: Svartjobb och annat

Tror du att det är möjligt att bedriva en affärsmässig verksamhet som konkurrerar med helvita företag där ägaren jobbar för i princip ingen timlön?

Ja, om du driver din rörelse svart, eller åtminstone mörkgrått. De flesta här anser att lösningen är att alla ska driva sina rörelser vitt medan du anser att hästföretag ska ha specialregler så att alla kan köra mörkgrått?

Jag är väl lite mer förstående för att dessa människor ska kunna få syssla medd det de brinner för även om det ruckas på någon regel här och där.

Så du tycker att skattesmitning är att "rucka lite på reglerna". OK.

Och om man vill syssla med det man brinner med som anställd ska man acceptera usla arbetsvillkor, ingen anställningstrygghet och en lön man inte kan leva på om man inte har boende och stallplats på arbetet...åtminstone om arbetsgivaren har det knapert och arbetar hårt.

Till skillnad från dig kan jag förstå att det finns människor som verkligen vill jobba med hästar.

Tror du verkligen att någon här inte är medveten om det? Frågan är på vilken nivå man ska lägga sitt intresse på. Kan man verkligen kräva att man ska få ha underbetald personal bara för att man brinner för en viss sak och vill syssla med den på heltid i stället för att hålla sig på hobbynivå?

Du skriver att du inte tycker att AG ska utnyttja sin personal. Sen skriver du om hårt arbetande hästföretagare som knappt kan ta ut lön. Menar du att de ska få "rucka på reglerna" så de kan ge vettiga löner både till sig själv och till ev. anställda?

Och omigen, vad är det för speciellt med just hästbranchen? Folk brinner för allt möjligt, skall det finnas speciella skatteregler om ditt intresse för något är stort nog?
 
Sv: Svartjobb och annat

Och om man vill syssla med det man brinner med som anställd ska man acceptera usla arbetsvillkor, ingen anställningstrygghet och en lön man inte kan leva på om man inte har boende och stallplats på arbetet...åtminstone om arbetsgivaren har det knapert och arbetar hårt.

Fast om man har bostad (som man inte vill lämna) och inte har häst så kanske man inte bör ta ett jobb där just bostad och hästplats ingår i lönen.
Lite anvar finns väl även på den som tar jobbet.



Tror du verkligen att någon här inte är medveten om det? Frågan är på vilken nivå man ska lägga sitt intresse på. Kan man verkligen kräva att man ska få ha underbetald personal bara för att man brinner för en viss sak och vill syssla med den på heltid i stället för att hålla sig på hobbynivå?

Nu menar inte jag att personalen ska vara underbetald. Den ersättning jag har pratat om kan nog mycket väl mäta sig med andra okvalificerade jobb.


Du skriver att du inte tycker att AG ska utnyttja sin personal. Sen skriver du om hårt arbetande hästföretagare som knappt kan ta ut lön. Menar du att de ska få "rucka på reglerna" så de kan ge vettiga löner både till sig själv och till ev. anställda?

Problemet är att de ofta är mer eller mindre tvugna att rucka på reglerna för att få rörelsen att åtminstone gå runt utan förlust.

Och omigen, vad är det för speciellt med just hästbranchen? Folk brinner för allt möjligt, skall det finnas speciella skatteregler om ditt intresse för något är stort nog?


Nämn någon annan bransch som har samma problem som hästbranschen. Jag kan inte komma på någon, men jag har tidigare efterlyst sådana branscher. Du verkar ju anse att det finns sådana, så nämn någon annan bransch.
 
Sv: Svartjobb och annat

Till skillnad från dig kan jag förstå att det finns människor som verkligen vill jobba med hästar. Sen är tyvärr verklighetetn sådan att det ofta är omöjligt att driva sådana verksamheter i mindre skala utan att rucka på en del regler.

Du tycker dessa oftast väldigt hårt arbetande människor är totalt förkastliga och borde straffas för sin kriminalitet.

Jag är väl lite mer förstående för att dessa människor ska kunna få syssla medd det de brinner för även om det ruckas på någon regel här och där.

Observera att jag inte själv driver något hästföretag, så jag talar inte i egen sak.

Så bara för att man vill driva ett företag och jobbar hårt så har man rätt att göra det utan att följa lagar och regler? Är det en mänsklig rättighet att få driva ett småskaligt hästföretag menar du? Eller vilket företag som helst?
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag är väl lite mer förstående för att dessa människor ska kunna få syssla medd det de brinner för även om det ruckas på någon regel här och där.

Det är inte (bara) regler. Det är LAGAR. Som hela Sveriges företagsverksamhet är byggt på.

Hur mycket måste man brinna och för vad för att slippa följa lagar (och regler)? Gäller det fler branscher än häst? Eller det är bara de som brinner för hästar som är undantagna Svea Rikes lag?
 
Sv: Svartjobb och annat

Det är inte (bara) regler. Det är LAGAR. Som hela Sveriges företagsverksamhet är byggt på.

Hur mycket måste man brinna och för vad för att slippa följa lagar (och regler)? Gäller det fler branscher än häst? Eller det är bara de som brinner för hästar som är undantagna Svea Rikes lag?


Ska jag tolka detta som att du ser de burksamlare som tagits upp tidigare i tråden som kriminella skattesmitare? De bryter ju också mot Svea Rikes lag.

Som sagt, allt är inte svart eller vitt.
 
Sv: Svartjobb och annat

Så bara för att man vill driva ett företag och jobbar hårt så har man rätt att göra det utan att följa lagar och regler? Är det en mänsklig rättighet att få driva ett småskaligt hästföretag menar du? Eller vilket företag som helst?


Jag anser nog att det finns betydligt större problem. Att hålla på att jaga företagare som knappt har råd att försörja sig själva känns inte särskilt högprioriterart. På vissa som skriver i denna tråd låter det ju som att jag försvarar mördare och liknande.
 
Sv: Svartjobb och annat

Varför kan vi inte diskutera det som ligger vid hand? Ska vi flumma ut i helt orealistiska, hypotetiska resonemang får du gärna dra de tydliga parallellerna hur burksamlarna hotar den sunda, vita, lagliga verksamheten som bedrivs i företag.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag anser nog att det finns betydligt större problem. Att hålla på att jaga företagare som knappt har råd att försörja sig själva känns inte särskilt högprioriterart. På vissa som skriver i denna tråd låter det ju som att jag försvarar mördare och liknande.

Och var exakt går gränsen då? Eller ska man tänka att det finns alltid den som gör värre saker? Och alla dom som GÖR rätt för sig, varför ska dom konkurrera med folk som du som uppenbarligen inte tycker att man ska spela efter samma regler.
 
Sv: Svartjobb och annat

En fråga.

Tror du att det är möjligt att bedriva en affärsmässig verksamhet som konkurrerar med helvita företag där ägaren jobbar för i princip ingen timlön?

Inse att det är grundproblemet.

Eller har du någon annan förklaring till varför just hästbranschen lider av dessa problem?

Nej en sådan verksamhet är ju inte lönsam, och borde alltså avvecklas.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men här har de små travtränarna jag känner ingen anställd personal öht. De sköter stallet själv (m hjälp av familjen i många fall). Möjligtvis att de betalar granntjejen en hundring för att kvällsfodra eller morgonfodra någon gång då och då.

Du påstår att om man får gratis boende och stallplats samt lite fickpengar så motsvarar det en vanlig knegarlön? Så att inte vara försäkrad, att inte kunna vara sjuk, att inte få någon semester eller pension, det är inte värt någonting?

Ett tillägg till någon som klagade över dåliga löner inom galoppen. För min del har det varit allra bäst betalt när jag arbetat inom galoppen. Det har varit vitt, det har funnits försäkringar etc. Ett enda galoppstall har jag arbetat svart i, och där var lönen bättre än vad tjänade på mitt nästa jobb - ett vitt jobb inom en helt annan bransch. Plus att boende och stallplats ingick.

I andra branscher med mkt svart personal (bygg, restaurang) så arbetar folk oftast svart av den anledningen att de får in mer cash genom att jobba svart, dvs de får ut mer varje månad för att avstå saker som möjlighet till sjukskrivning, försäkringar och pension.
I hästbranschen ska du avstå både försäkringar och pension samtidigt som du även ska avstå från pengarna :crazy:.

Utomlands är branschen inte alls lika smutsig och svart, varför borde det inte gå att göra den rumsrenare i Sverige?
 
Sv: Svartjobb och annat

Varför kan vi inte diskutera det som ligger vid hand? Ska vi flumma ut i helt orealistiska, hypotetiska resonemang får du gärna dra de tydliga parallellerna hur burksamlarna hotar den sunda, vita, lagliga verksamheten som bedrivs i företag.


Hade det inte bara varit enklare att svara ja eller nej. Jag försöker bara påpeka att det inte är så skarp gräns mellan 'kriminell' och 'laglig' som du verkar anse. Sen ifall du läser tråden så var det inte jag som drog in burksamlarna i den.
 
Sv: Svartjobb och annat

Och var exakt går gränsen då? Eller ska man tänka att det finns alltid den som gör värre saker? Och alla dom som GÖR rätt för sig, varför ska dom konkurrera med folk som du som uppenbarligen inte tycker att man ska spela efter samma regler.

Jag har redan skrivit det, men får väl göra det igen. Känner mig lite som en papegoja som får upprepa allting.

Jag driver inget hästföretag. Så jag talar inte i eget intresse.

Angående exakt gräns så har jag ingen sådan.
 
Sv: Svartjobb och annat

Nej en sådan verksamhet är ju inte lönsam, och borde alltså avvecklas.

Jag håller med om att det antagligen rent ekonomiskt skulle vara mycket bättre för många hästföretagare att lägga ner och göra något annat.

Men nu finns det tydligen ändå många som verkligen vill syssla med det de gör även om det inte är fördelaktigt rent ekonomiskt.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men här har de små travtränarna jag känner ingen anställd personal öht. De sköter stallet själv (m hjälp av familjen i många fall). Möjligtvis att de betalar granntjejen en hundring för att kvällsfodra eller morgonfodra någon gång då och då.

Det är nog en hel del i tråden som anser detta vara grovt utnyttjande av svart arbetskraft ;) Tror du granntjejen är försäkrad?

Jag har även sådana i närområdet. Fast med tanke på hur mycket tid de lägger ner på sitt arbete jämfört med de inkomster de får av det så är nog travtränandet att egentligen betrakta som hobbyverksamhet. De har även ofta andra jobb, så travtränandet är inte deras huvudsakliga inkomst.
Fast nu handlar ju denna tråd om svartjobb.




Du påstår att om man får gratis boende och stallplats samt lite fickpengar så motsvarar det en vanlig knegarlön? Så att inte vara försäkrad, att inte kunna vara sjuk, att inte få någon semester eller pension, det är inte värt någonting?

De jag känner till har semester och penningdelen är betydligt större än fickpengar. Faktum är att lönebiten är vit för de jag känner till, fast bostad och stallplats är svart. Försäkringar tycker jag att man bör ha så har du uppfattat att jag tyckt att man inte ska ha försäkringar så har du missuppfattat mig.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag vet inte hur det ser ut där du bor, men här har de små travtränarna jag känner ingen anställd personal öht. De sköter stallet själv (m hjälp av familjen i många fall). Möjligtvis att de betalar granntjejen en hundring för att kvällsfodra eller morgonfodra någon gång då och då.

Du påstår att om man får gratis boende och stallplats samt lite fickpengar så motsvarar det en vanlig knegarlön? Så att inte vara försäkrad, att inte kunna vara sjuk, att inte få någon semester eller pension, det är inte värt någonting?

Ett tillägg till någon som klagade över dåliga löner inom galoppen. För min del har det varit allra bäst betalt när jag arbetat inom galoppen. Det har varit vitt, det har funnits försäkringar etc. Ett enda galoppstall har jag arbetat svart i, och där var lönen bättre än vad tjänade på mitt nästa jobb - ett vitt jobb inom en helt annan bransch. Plus att boende och stallplats ingick.

I andra branscher med mkt svart personal (bygg, restaurang) så arbetar folk oftast svart av den anledningen att de får in mer cash genom att jobba svart, dvs de får ut mer varje månad för att avstå saker som möjlighet till sjukskrivning, försäkringar och pension.
I hästbranschen ska du avstå både försäkringar och pension samtidigt som du även ska avstå från pengarna :crazy:.

Utomlands är branschen inte alls lika smutsig och svart, varför borde det inte gå att göra den rumsrenare i Sverige?

Visst finns det galopptränare som sköter sig. Jag fick chansen att vara hos en av de bästa, Yvonne Durant innan hon la ner verksamheten för att det inte gick att driva runt den längre.

Sen har jag varit hos några tränare som verkligen inte har något existensberättigande i någon företagsamhet över huvud taget. Tränare som lurat arbetsryttare på åtskilliga löner. Men förhoppningsvis lär det bli förändring som kommer att märkas snart...
 
Sv: Svartjobb och annat

Till de som försöker argumentera att svarta pengar inte är högprio för SKV och att de som bedriver svarthandel på olika håll inte är kriminella utan bara lite odygdiga:
---

Samhällets jakt på svarta pengar ger utdelning. Under 2012 krävde Skatteverket in 1,1 miljarder kronor från 716 grova brottslingar, ekofifflare och företagare i hela landet.
...
Den senaste beräkningen av skattefelet, alltså uteblivna skatter på varor och tjänster, är 133 miljarder kronor. Hälften, 66 miljarder, rör svartarbete. Som jämförelse kostade hela det svenska rättsväsendet 37,2 miljarder i 2011 års statsbudget.
187 av de 716 upptaxerade personerna eller företagen 2012 finns i Skåne. Kraven varierar kraftigt, från flera miljoner ner till några tusen kronor.

– Mindre ärenden kan man se som myggstick, en del av vårt uppdrag att stoppa och störa organiserad brottslighet, säger Pia Bergman. Vissa personer tittar vi på år ut och år in, även om vi bara kan visa att de är skyldiga 30 000 i skatt.

Så hamnar de som försörjer sig på brott hos Kronofogden med betalningsanmärkningar och kan få sina ägodelar konfiskerade.
---
http://www.sydsvenskan.se/skane/brottslingar-kravs-pa-en-miljard/

Här kan vi konstatera att för den som har en häströrelse och svartanställda kommer upp i betydligt större skatteskulder än 30 000 kr på ett år. Och därmed faller det (fåniga) argumentet att det inte rör sig om brottslighet (utan bara lite gråzon). Det är brottsligt. Och det utgör en risk att syssla med.
 
Sv: Svartjobb och annat

Nämn någon annan bransch som har samma problem som hästbranschen. Jag kan inte komma på någon, men jag har tidigare efterlyst sådana branscher. Du verkar ju anse att det finns sådana, så nämn någon annan bransch

Frågan är: Tycker DU att några andra branscher än hästföretagen ska ha specialvillkor? Om inte, så varför ska just hästintresserade vara undantagna?
 
Sv: Svartjobb och annat

En fråga.

Tror du att det är möjligt att bedriva en affärsmässig verksamhet som konkurrerar med helvita företag där ägaren jobbar för i princip ingen timlön?

Inse att det är grundproblemet.

Eller har du någon annan förklaring till varför just hästbranschen lider av dessa problem?

Nej, inse att det är ett annat problem, betydligt mer begränsat.

Sådana verksamheter är mycket begränsade i hur mycket de kan expandera om de ska basera sig på 1 persons insats som subventionerar andras hästägande. Ofta orkar man bara göra det ett par år innan man ger upp och känner sig utnyttjad. Det hela är ett begränsat problem.

Om de däremot använder delvis svarta anställningar/hjälp i stallet och svarta intäkter för att expandera och hålla verksamheten igång, kan de expandera och skapa enorma problem för konkurrensen.

Det är inte bara hästbranschen som lider av konkurrens från systematiskt kriminella företag. Det har ingen utom du påstått.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 793
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp