Bukefalos 28 år!

Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Frågan är: Tycker DU att några andra branscher än hästföretagen ska ha specialvillkor? Om inte, så varför ska just hästintresserade vara undantagna?


Nu är det ju faktiskt så att andra branscher fått specialvillkor p.g.a. omfattande regelbrott.

Genom t.ex. restaurangmomsen belöner ju regeringen en hel bransch för att det varit vanligt med regelbrott i branschen.

Sen har jag aldrig påstått att jag anser att särskilda lagar ska gälla för hästbranschen. Min åsikt är väl ungefär att det tyvärr är som det är och att jag inte ser någon enkel lösning på problemen.
 
Sv: Svartjobb och annat

Sådana verksamheter är mycket begränsade i hur mycket de kan expandera om de ska basera sig på 1 persons insats som subventionerar andras hästägande. Ofta orkar man bara göra det ett par år innan man ger upp och känner sig utnyttjad. Det hela är ett begränsat problem.

De är väldigt många. Min erfarenhet är inte att de är några dagsländor precis. De håller ju på med det de älskar.


Det är inte bara hästbranschen som lider av konkurrens från systematiskt kriminella företag. Det har ingen utom du påstått.


Jag har inte påstått att det inte finns reglebrytare i andra branscher. Som jag skrev i förra inlägget har ju regeringen till och med belönat restaurangbranschen för sitt regelbrott.


Det jag skrivit är att hästbranschens problem är lite speciella eftersom den är den enda (vad jag vet) bransch där väldigt många företagare jobbar nästan gratis, vilket gör konkurrensen väldigt svår.

Om vi jämför med restaurangbranschen så kan man nog säga att hästbranschen lider av att deras kunder ofta inte är beredda att betala vad det kostar.
 
Sv: Svartjobb och annat

I fallet med restaurangmomsen tycker jag det är helt barockt att matmomsen är en procentsats, men om man väljer att sätta fart på de ekonomiska hjul vilka Sverige vilar på, så blir man bestraffad med högre moms.

Låg restarangmoms är logiskt i min mening.
 
Sv: Svartjobb och annat

Låg restarangmoms är logiskt i min mening.

När det gäller moms finns det väl väldigt lite logik. Vad är egentligen logiken i att staten ska ha 20% av priset på en pryl som man köper. Sen när staten inte ser något problem att lägga moms på skatter så blir det ännu bättre logik.

Nu ska väl inte denna tråd handla om momsens berättigande.


Fast restaurangmomsen motiverades faktiskt av att det skulle göra svarta jobb vita. Alltså tycker nog jag att regeringen belönade en bransch som sysslat med omfattande regelbrott.

Det är ju likadant med RUT. Det motiverades ju också med att svarta jobb inom främst städbranschen skulle bli vita.

ROT är ju också en specialbehandling av byggbranschen. Även ifall det mest motiverats med konjunkturargument har även här funnits motiv att minska svartarbete.


Så hur man än vrider och vänder på det så finns det en hel del branscher som belönats av regeringen för regelbrott.
 
Sv: Svartjobb och annat

Så då är det OK att bryta alla lagar man tycker är fåniga? För att man tycker att vissa regler och modifieringar/undantag inte ligger i ens egen linje?

Anarki, någon?
 
Sv: Svartjobb och annat

Så då är det OK att bryta alla lagar man tycker är fåniga? För att man tycker att vissa regler och modifieringar/undantag inte ligger i ens egen linje?


Nej, skrev jag något i det inlägget som antydde att jag ansåg det? Det känns som att du övertolkar ganska rejält.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag trodde givetvis att ditt inlägg hade något med diskussionen om nonchalansen mot gällande lagstiftning vad gäller arbetsgivare i hästbranschen. Du diskuterade fritt utan anknytning till trådämnet?
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag trodde givetvis att ditt inlägg hade något med diskussionen om nonchalansen mot gällande lagstiftning vad gäller arbetsgivare i hästbranschen. Du diskuterade fritt utan anknytning till trådämnet?


Det jag diskuterade var andra branscher som fått specialregler. Det var någon som verkade anse att hästbranschen skulle bli ett unikum ifall det gavs specialregler. Jag bara påpekade att det fanns en massa branscher med specialregler.


Sen hur du fick det att det skulle vara ok att bryta lagar så länge man inte gillade dem förstod jag inte. Därav min reaktion.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det FINNS inga specialregler för hästbranschen. Då är det inte OK att göra regelverket själv. Eller?

Att andra branscher fått vissa lättnader betyder ju inte att det är helt i sin ordning att släppa loss i sin egen.

Vi har konstaterat att det finns massor av svartjobb i hästbranschen. Vilket många inte tycker är i sin ordning. Det bör saneras. Det skadar hela branschen och urholkar möjligheterna för seriösa verksamheter att etablera sig och erbjuda vita arbetstillfällen.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag håller med om att det antagligen rent ekonomiskt skulle vara mycket bättre för många hästföretagare att lägga ner och göra något annat.

Men nu finns det tydligen ändå många som verkligen vill syssla med det de gör även om det inte är fördelaktigt rent ekonomiskt.

Då får man väl göra det på samma sätt som de flesta andra hästägare, hobby nivå. Att hästar inte är ekonomiskt fördelaktigt, kan nog de flesta gå ed på. Ändå finns det många små privata företag som kan hålla sig till de gällande regler som finns och ändå klara sig skapligt. Däremot kommer man väl inte att tälja guld precis, men så är det för de flesta små företagare. De klarar sig skapligt.
 
Sv: Svartjobb och annat

Folk kommer alltid att välja det billigaste alternativet.

Nej. En del väljer efter kvalitet, en del väljer efter pris- många ser inte heller stödjandet av systematiskt kriminella verksamheter som ett alternativ. Framförallt väljer de ur det utbud som finns tillhands. Om vi ser till att det inte finns speciellt många systematiskt kriminella verksamheter igång, så finns det nästan bara de som håller sig inom lagens ramar kvar. Priserna stiger lite, arbetsvillkoren förbättras, inackorderingskvaliteten ökar, människor slipper att medverka till ekobrott - och samhället får in skattepengar som beslutats om i demokratisk ordning. Win-win-win-win.

Istället pläderar du i inlägg efter inlägg för att man på eget bevåg ska tvinga staten och kommunen att subventionera möjligheten att hålla häst, oavsett vilka konsekvenser det får för de som arbetar i branschen. Det är en ganska extrem egoism, brottslighet, ignorans och samhällsfrånvändhet som du pläderar för.
 
Sv: Svartjobb och annat

Vi har konstaterat att det finns massor av svartjobb i hästbranschen. Vilket många inte tycker är i sin ordning. Det bör saneras. Det skadar hela branschen och urholkar möjligheterna för seriösa verksamheter att etablera sig och erbjuda vita arbetstillfällen.


Har du någon teori om varför just hästbranschen är så drabbad av detta.

Vill man lösa ett problem så bör man ju se efter orsakerna till problemet. Annars är det ju svårt att hitta en lösning.

Det har jag försökt i denna tråd, det skulle vara intressant att höra ifall du har några teorier om varför just hästbranschen är så hårt drabbad att det knappt går att bedriva helvita lönsamma verksamheter.
 
Sv: Svartjobb och annat

Nu går det i cirklar. Jag skrev redan i början att det är för att många hästägare egentligen inte har råd med häst. De är beroende av ekonomisk brottslighet för att hålla häst.

Om man sanerar branschen och bara de som faktiskt har råd att hålla häst, har häst - då löser man problemet. Övriga kan frekventera andra anläggningar (se tidigare i tråden) och därmed skapa en hälsosam lönsamhet för de som bedriver sådana verksamheter. Win-win.

Och inget av detta skriver jag för första gången.
 
Sv: Svartjobb och annat

En anledning är att det finns en alltför utbredd acceptans för svarta pengar. Den som du bidrar med att bibehålla och utnyttjar för egen vinning, trots att du inte på något sätt behöver det för att överleva dagen.

En annan anledning är att det ligger nära hobby och en del ser möjligheter i att utnyttja skattesystemet på ett bedrägligt sätt - trots att de egentligen inte har förutsättningar att bedriva näringsverksamhet.

En tredje anledning är att utbudet av arbetskraft är enormt, till del beroende på den enorma tillgången på utbildningsplatser till en bransch där de riktiga jobben inte alls finns i den utsträckningen. Ett stort svek från kommunerna som envisas med att erbjuda alla dessa platser till en kass framtid.

Och jag kan vittna (både i första person och som betraktare) om att det finns mängder av hästföretag som bedriver lönsamma företag - helt utan kriminell bas. Lönsamheten är dock ganska blygsam för många, det handlar inte om att tälja guld, utan företag för försörjning. Problemen är dock stora - konkurrensen i vissa regioner/lokalt är helt förlamad pga systematiskt kriminella företag. Och det i sig ger en press på de seriösa företagen att försöka med alla medel minska kostnaderna för bland annat personal - med följd att villkoren blir ganska orimliga, om än lagliga.
 
Sv: Svartjobb och annat

Nu går det i cirklar. Jag skrev redan i början att det är för att många hästägare egentligen inte har råd med häst. De är beroende av ekonomisk brottslighet för att hålla häst.

Om man sanerar branschen och bara de som faktiskt har råd att hålla häst, har häst - då löser man problemet. Övriga kan frekventera andra anläggningar (se tidigare i tråden) och därmed skapa en hälsosam lönsamhet för de som bedriver sådana verksamheter. Win-win.

Och inget av detta skriver jag för första gången.

Jag tror faktiskt inte att det finns speciellt många som skulle behöva försaka sin överlevnad om de bara gjorde rätt för sig med sin häst.

Jag tror snarare att det handlar om att man inte alls är villig att prioritera sitt hästägande på det sätt man skulle behöva om man ska klara utgifterna. Man vill helt enkelt både ha kakan (resor, prylar, kläder, mat mm) och äta upp den. Och då tar man beslutet att använda det enorma utbudet av systematiskt kriminella verksamheter som erbjuder lägre priser på inackordering, hovslageri och foder. Det handlar om ren och skär egoism, säkert ibland av okunskap men också ofta av självvald okunskap. Man vill inte förstå konsekvenserna, därför att det blir ganska obehagligt att veta vad man stödjer och medverkar till.

Om utbudet inte fanns; skulle man tvingas prioritera hårdare. En del skulle välja hästen, en del skulle välja annat. So be it. Win-win-win.
 
Sv: Svartjobb och annat

Nja, jag ser en hel del som inte har råd att ha häst. Som inte har pengar till veterinärvård eller ytterligare grovfoder som behövs. Som snålar med skoningen och använder utrustning som inte passar, för det finns inte pengar till annat.

Och vi ser ju en hel del här i trådarna på Buke. Både trådskapare och trådskapare som drabbats av de som faktiskt inte har pengar att ha häst, och därmed har misskött foderhästar och nyinköp.

Men många vill bara komma så billigt undan som möjligt, för att kunna köpa annat för pengarna.

Summasummarum: stryps möjligheterna att bidra till ekonomisk brottslighet kommer branschen och hästarna att tjäna på det.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det är nog en hel del i tråden som anser detta vara grovt utnyttjande av svart arbetskraft ;) Tror du granntjejen är försäkrad?

Jag har även sådana i närområdet. Fast med tanke på hur mycket tid de lägger ner på sitt arbete jämfört med de inkomster de får av det så är nog travtränandet att egentligen betrakta som hobbyverksamhet. De har även ofta andra jobb, så travtränandet är inte deras huvudsakliga inkomst.
Fast nu handlar ju denna tråd om svartjobb.






De jag känner till har semester och penningdelen är betydligt större än fickpengar. Faktum är att lönebiten är vit för de jag känner till, fast bostad och stallplats är svart. Försäkringar tycker jag att man bör ha så har du uppfattat att jag tyckt att man inte ska ha försäkringar så har du missuppfattat mig.

Jag tror inte att det finns någon i tråden som anser att det är grovt utnyttjande av svart arbetskraft att betala någon en hundring ett par gånger om året för att slänga åt några hästar mat. Jag tror däremot nästan alla är överens om att det är grovt utnyttjande av svart arbetskraft att granntjejen jobbar i stallet hela dagen mot ett par tusenlappar i handen per månad.

Hur kan semesterersättningen vara större än lönen/fickpengarna när den endast är 12% av årslönen?

Jag frågar samma sak som jag frågade i förra inlägget. Varför skulle inte hästbranschen i Sverige kunna vara vit och regelrätt, när den kan det utomlands?
 
Sv: Svartjobb och annat

Hästnäringen skulle förmodligen vara "vitare" om myndigheter, förbund och skolor hade bättre koll på saker och ting.

Myndigheterna borde ha bättre branchkunskaper samt fler och bättre tillsyner.

Förbunden borde bättre koll på vad för aktörer det finns i branchen. Man stänger av tränare m.fl. för doping men inte för skattebrott, svart arbetskraft mm. Policys saknas...

Skolor och arbetsförmedlingar borde ha större kontroll över till vilka de skickar praktikanter. Att man upptäcker fall där halva personelen utgörs av svart arbetskraft och andra halvan av praktikanter och arbetsmiljölagen nonchaleras är inte acceptabelt och utgör i högsta grad en osund konkurrens...
 
Sv: Svartjobb och annat

Ska jag tolka detta som att du ser de burksamlare som tagits upp tidigare i tråden som kriminella skattesmitare? De bryter ju också mot Svea Rikes lag.

Som sagt, allt är inte svart eller vitt.

Jag tror faktiskt inte att pantning av burkar är skattepliktigt. Oavsett om man letar upp burkarna i papperskorgar eller om man har köpt dem själv med innehåll.

dessutom kan man möjligen se det som att dessa personer gör en miljömässigt god gärning...
 
Sv: Svartjobb och annat

Nu går det i cirklar. Jag skrev redan i början att det är för att många hästägare egentligen inte har råd med häst. De är beroende av ekonomisk brottslighet för att hålla häst.

Om man sanerar branschen och bara de som faktiskt har råd att hålla häst, har häst - då löser man problemet. Övriga kan frekventera andra anläggningar (se tidigare i tråden) och därmed skapa en hälsosam lönsamhet för de som bedriver sådana verksamheter. Win-win.

Och inget av detta skriver jag för första gången.


Sorry, om det är någon tröst så har jag tappat räkningen hur många gånger jag fått upprepa saker i denna tråd.

Att folk inte vill/kan offra nog med pengar för hästhållning håller jag med om. Problemet är ju att den mänskliga naturen tyvärr är sådan att folk inte betalar dubbla priset p.g.a. att produkten är mer etisk. Det är ju bara att se på H&M, där köper massor av folk billiga kläder trots att de vet att kläderna producerats på att sätt som skulle få det vi pratar om i denna tråd att verka som idealanställningar.


Fast om vi vänder på det. Vad är lösningen? Hur ska man få bort det svarta ur hästnäringen? Jag har svårt att se att folk frivilligt betala dubbla priser, så det lär nog behövas lite hårdare metoder än att bara uppmana kunderna att sluta handla svart.

Rättsväsendet lär nog få det väldigt svårt att skaffa bevis, eftersom uppenbarligen knappt någon anmäler dessa verksamheter. De som är anställda (helt eller delvis svart) har ju inget intresse att anmäla en arbetsgivare de nog ofta trivs med. De har ju dock frivilligt valt jobbet. Sen bryter ju även de anställda mot lagen eftersom de inte tar upp sina svarta inkomster. Ser du även de som kriminella?
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
303
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 787
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 857
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
826

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp