Bukefalos 28 år!

Svartjobb och annat

Sv: Svartjobb och annat

Men jag har ju tre gånger nu berättat vad jag tror är lösningen. Andra har berättat om sin syn på lösningar.

Vill du inte ens läsa om de förslagen och kommentera dem?
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag tror inte att det finns någon i tråden som anser att det är grovt utnyttjande av svart arbetskraft att betala någon en hundring ett par gånger om året för att slänga åt några hästar mat. Jag tror däremot nästan alla är överens om att det är grovt utnyttjande av svart arbetskraft att granntjejen jobbar i stallet hela dagen mot ett par tusenlappar i handen per månad.


Ok, kanske inte grovt, men du kan nog hitta några i denna tråd som anser att företagaren är kriminell då brottet sker flera gånger. Sen sker nog sådant ofta betydligt oftare än ett par gånger om året.

Hur kan semesterersättningen vara större än lönen/fickpengarna när den endast är 12% av årslönen?

???? Du har nog missuppfattat något. Jag har aldrig skrivit något om semesterersättning. Då de jag pratat om har vit lönedel så tar jag för givet att semesterersättningen räknas på den enligt alla regler. Det var den vita lönedelen som jag avsåg vara betydligt högre än fickpengar.



Jag frågar samma sak som jag frågade i förra inlägget. Varför skulle inte hästbranschen i Sverige kunna vara vit och regelrätt, när den kan det utomlands?


Varför hästbranschen har en relativt hög svart del har jag svarat på massor med gånger. Själv har jag ingen lösning hur man skulle kunna få den vit. Hade det funnits någon enkel lösning så hade väl antagligen hästbranschen varit vit nu.
Hur det ser ut i utlandet har jag ingen bra koll på. De jag känner som varit utomlands och jobbat i stall har varit på stora anläggningar i Tyskland. De var säkert vita, men stora anläggningar i Sverige är nog ofta också det då det är väldigt svårt att driva stora företag svart.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag tror faktiskt inte att pantning av burkar är skattepliktigt. Oavsett om man letar upp burkarna i papperskorgar eller om man har köpt dem själv med innehåll.

dessutom kan man möjligen se det som att dessa personer gör en miljömässigt god gärning...

Det skulle vara intressant ifall myndigheterna har en specillag för just inkomster från burksamling. Har du någon källa?

Antagligen är det som med bärplockning och liknande, du får göra det skattefritt upp till en viss summa, men sen ska det deklareras.

Observera att jag inte vill att myndigheterna ska jaga burksamlare för skattebrott.
 
Sv: Svartjobb och annat

Men jag har ju tre gånger nu berättat vad jag tror är lösningen. Andra har berättat om sin syn på lösningar.

Vill du inte ens läsa om de förslagen och kommentera dem?


De lösningar jag sett är i stil med att du skriver att oseriösa aktörer ska rensas bort, eller att folk ska sluta anlita oseriösa företag.

Det kallar jag snarare önsketänkade än några förslag på lösningar.

Hur ska det gå till?

Dessa företag har ju oftast 1 eller 2 anställda. De anställda lär inte anmäla företagaren annat än i undantagsfall. Som jag påpekat är ju även de anställda skyldiga till skattebrott då de inte deklarerat och skattat för sina svarta inkomster. Så problemet för myndigheterna lär vara att det är väldigt svårt att få bevis eftersom ingen berättar något.
 
Sv: Svartjobb och annat

Dessa företag har ju oftast 1 eller 2 anställda. De anställda lär inte anmäla företagaren annat än i undantagsfall. Som jag påpekat är ju även de anställda skyldiga till skattebrott då de inte deklarerat och skattat för sina svarta inkomster. Så problemet för myndigheterna lär vara att det är väldigt svårt att få bevis eftersom ingen berättar något.

Den allra vanligaste anmälaren är en f.d. anställd som tröttnat på de usla villkoren.
 
Sv: Svartjobb och annat

De lösningar jag sett är i stil med att du skriver att oseriösa aktörer ska rensas bort, eller att folk ska sluta anlita oseriösa företag.

Nu inser jag att du inte ens läser de inlägg du sedan väljer att diskutera utifrån. Det gör ju hela diskussionen rätt meningslös.
 
Sv: Svartjobb och annat

Rättsväsendet lär nog få det väldigt svårt att skaffa bevis, eftersom uppenbarligen knappt någon anmäler dessa verksamheter. De som är anställda (helt eller delvis svart) har ju inget intresse att anmäla en arbetsgivare de nog ofta trivs med. De har ju dock frivilligt valt jobbet. Sen bryter ju även de anställda mot lagen eftersom de inte tar upp sina svarta inkomster. Ser du även de som kriminella?

Du har fel, lahsd...

Det handlar inte alltid om frivillighet. I en del fall har tränarna helt lurat arbetsryttaren/hästskötaren. I andra fall har man varit tvungen att ta det jobb som erbjudits bara för att överleva för stunden. Som arbetstagare så föredrar man vit avtalsenlig lön, semesterersättning, försäkring och anställningstrygghet mm framför osäkra arbetsmiljöer och inkomster. Arbetstagaren är oftast ett offer och förlorare i sammanhanget.

Men nu när en del "ökända tränare" lurat lite för många människor i hästnäringen på löner mm och ryktet gått att det pågår ett arbete med att sätta stopp för de här tränarnas verksamheter vågar de som blivit lurade och utnyttjade komma ut i ljuset och berätta om sina erfarenheter. Precis som Sjöberga skriver i inlägg 466.

En av de värsta aktörererna är redan anmäld och fler kommer att följa. Och när medvetenheten hos förbunden blir bättre kommer de att få upprätta policys och regler för att motverka liknande förhållanden i framtiden.

När andra tränare/stallägare/arbetsgivare ser att man börjar få upp ögonen för problemen i branchen och hittat vägarna för att komma åt de oseriösa kommer de att börja se om sina hus och verksamheter. Även om de oseriösa verksamheterna är många så vill ingen skylta med ansiktet att man driver en oseriös verksamhet.
 
Senast ändrad:
Sv: Svartjobb och annat

Den allra vanligaste anmälaren är en f.d. anställd som tröttnat på de usla villkoren.



Fast det handlar ju som jag skrev om undantagsfall, eller menar du att dessa anmälningar är särskilt vanliga? Sen måste det ju vara avskräckande att anmäla om en effekt av anmälan blir att man själv erkänner sig skyldig till skattebrott. Inte så kul att betala vad skattemyndigheten vill ha + eventuella straffavgifter.
 
Sv: Svartjobb och annat

Har du gett några konkreta förslag på hur man kan stoppa den svarta ekonomin så har jag uppenbarligen missat dem. Ibland lyckas man missa något i ett inlägg. De förslag jag kommer ihåg är sådana som jag nämnde i inlägget du svarade på. De anser jag inte särskilt realistiska.

Så återupprepa gärna dessa förslag eller hänvisa till det inlägg där du skrev dem.
 
Sv: Svartjobb och annat

Fast det handlar ju som jag skrev om undantagsfall, eller menar du att dessa anmälningar är särskilt vanliga? Sen måste det ju vara avskräckande att anmäla om en effekt av anmälan blir att man själv erkänner sig skyldig till skattebrott. Inte så kul att betala vad skattemyndigheten vill ha + eventuella straffavgifter.

lahsd...

Rörande svart arbetskraft finns det oftast inga anställningsavtal. Och den som anmäler kan dessutom vara anonym. Så som fd "arbetstagare" är man rätt väl skyddad om man anmäler en näringsidkare för nyttjande av "svart arbetskraft". Det är trots allt så att det inte är arbetstagaren som är den stora boven när det handlar om svarta tjänster, det är som bekant "arbetsgivaren" som är det.

Vet ingen som föredrar en svart inkomst med vad det innebär framför en vit pensionsgrundande lön med semesterersättning etc.
 
Sv: Svartjobb och annat

Du har fel, lahsd...

Det handlar inte alltid om frivillighet. I en del fall har tränarna helt lurat arbetsryttaren/hästskötaren. I andra fall har man varit tvungen att ta det jobb som erbjudits bara för att överleva för stunden. Som arbetstagare så föredrar man vit avtalsenlig lön, semesterersättning, försäkring och anställningstrygghet mm framför osäkra arbetsmiljöer och inkomster. Arbetstagaren är oftast ett offer och förlorare i sammanhanget.

Men nu när en del "ökända tränare" lurat lite för många människor i hästnäringen på löner mm och ryktet gått att det pågår ett arbete med att sätta stopp för de här tränarnas verksamheter vågar de som blivit lurade och utnyttjade komma ut i ljuset och berätta om sina erfarenheter. Precis som Sjöberga skriver i inlägg 466.

En av de värsta aktörererna är redan anmäld och fler kommer att följa. Och när medvetenheten hos förbunden blir bättre kommer de att få upprätta policys och regler för att motverka liknande förhållanden i framtiden.

När andra tränare/stallägare/arbetsgivare ser att man börjar få upp ögonen för problemen i branchen och hittat vägarna för att komma åt de oseriösa kommer de att börja se om sina hus och verksamheter. Även om de oseriösa verksamheterna är många så vill ingen skylta med ansiktet att man driver en oseriös verksamhet.

Den typen av företagare som uppför sig bedrägligt mot sina anställda har jag inget till övers för. Att bedragare drar på sig anmälningar ofta är ju helt självklart. Däremot löper nog företag som behandlar sina anställda bra inte särskilt stor risk att åka dit trots att alla regler inte följs.


En sak som du borde inse är att många som jobbar under lite oklara anställningsförhållanden inom hästnäringen är med på det. De är inga 'svaga' personer som låter sig utnyttjas. De vet vad som gäller och går in i det med öppna ögon.

Ibland låter det på dig och en del andra som att ni tror att folk som jobbar helt eller delvis svart i hästbranschen är svagbegåvade individer som inte fattar sitt eget bästa.
 
Sv: Svartjobb och annat

Den typen av företagare som uppför sig bedrägligt mot sina anställda har jag inget till övers för. Att bedragare drar på sig anmälningar ofta är ju helt självklart. Däremot löper nog företag som behandlar sina anställda bra inte särskilt stor risk att åka dit trots att alla regler inte följs.


En sak som du borde inse är att många som jobbar under lite oklara anställningsförhållanden inom hästnäringen är med på det. De är inga 'svaga' personer som låter sig utnyttjas. De vet vad som gäller och går in i det med öppna ögon.

Ibland låter det på dig och en del andra som att ni tror att folk som jobbar helt eller delvis svart i hästbranschen är svagbegåvade individer som inte fattar sitt eget bästa.

I de fall där de anställda går in i det med öppna ögon och villigt stödjer en oseriös verksamhet så finns det en så mycket större anledning att klämma åt verksamheten genom att anmäla den på alla sätt det går. Den utgör ju då verkligen en verksamhet som genomsyras av en osund företagskultur och konkurrerar med seriösa verksamheter på väldigt ojämna villkor.

Men det verkar allt som oftast att du mellan raderna försvarar denna företagskultur istället för att aktivt försöka skapa en förändring rörande synen på etik och moral inom dylika verksamheter...
 
Sv: Svartjobb och annat

Nej, men för att de utsätts för press genom kriminella företagare som bara erbjuder svarta anställningar.

Ingen, jag vill lova ingen, sund person väljer ett svartjobb framför ett vitt jobb. Då har man riktigt skumma och kriminella skäl själv, som exempelvis bidragsbedrägerier, skattebedrägerier, stora skulder hos kronofogden eller annat bakom.
 
Sv: Svartjobb och annat

Jag tror nog att en hel del unga går in med vad de tror är öppna ögon. Tyvärr saknas ofta insikt i hur mycket det är värt grundläggande tryggheter som möjlighet till längre sjukskrivning, pension etc.
 
Sv: Svartjobb och annat

Ingen, jag vill lova ingen, sund person väljer ett svartjobb framför ett vitt jobb. Då har man riktigt skumma och kriminella skäl själv, som exempelvis bidragsbedrägerier, skattebedrägerier, stora skulder hos kronofogden eller annat bakom.


Vilken härlig syn du har på alla dessa mest unga tjejer som ofta helt frivilligt tar anställningar där de är fullt medvetna om att hela eller en del av lönen är svart.

Alla är inte tvugna att ta dessa jobb, de gör det för att de vill.

Men i din värld är alla som inte som lever upp till dina höga moraliska krav osunda. Mycket unket, säger jag om detta, synsätt.
 
Sv: Svartjobb och annat

I de allra flesta fall är det helt enkelt okunskap om situationen som gör att de tackar ja. När man förklarat för dem vad de missar genom att stå utanför arbetsmarknaden, blir de i 99 % väldigt fundersamma och tycker att det är oseriöst av arbetsgivaren.

Den procent som vet vad de ger sig in i har oftast goda skäl att stå utanför, som Sjöberga har listat.
 
Sv: Svartjobb och annat

Nej, de gör det därför att motsvarande vita tjänst inte erbjuds av de företag som bedriver verksamhet baserat på olaglig bas.

Fullt medvetet väljer vissa säkert, andra saknar kunskaper om vad skillnaderna blir.
 
Sv: Svartjobb och annat

Den allra vanligaste anmälaren är en f.d. anställd som tröttnat på de usla villkoren.

Och som ofta sedan blir beskylld för att ha varit en dålig arbetaren, den har utfört ett dåligt jobb, eller så denne stulit, eller så har denne inte passat tiderna osv. Personen blir ofta svartmålad, och det är så synd om stallägaren som drabbats av denna hemska person. Nu så är anmälan minsann en hämnd för uppsägningen, hur ofta har vi inte hört det?
 
Sv: Svartjobb och annat

lahsd...

Rörande svart arbetskraft finns det oftast inga anställningsavtal. Och den som anmäler kan dessutom vara anonym. Så som fd "arbetstagare" är man rätt väl skyddad om man anmäler en näringsidkare för nyttjande av "svart arbetskraft". Det är trots allt så att det inte är arbetstagaren som är den stora boven när det handlar om svarta tjänster, det är som bekant "arbetsgivaren" som är det.

Vet ingen som föredrar en svart inkomst med vad det innebär framför en vit pensionsgrundande lön med semesterersättning etc.

Fuskande arbetstagare är inte någon ovanlighet heller precis. Jag försökte anställa en gårdskarl och allt-i-allo som hjälp men det slutade med att jag gav upp. Tiden för och arbetet med att försöka få tag i någon pålitlig skulle blivit för stor när samtliga av den handfull personer med lämpliga kvalifikationer som jag kontaktade på arbetsförmedlingens lista antingen var upptagna (med svartarbete) eller endast kunde tänka sig att att arbeta svart för att kunna kvittera ut arbetslöshetsunderstöd samtidigt. Och då var det ändå ett i mina ögon bra arbete jag erbjöd, heltid med lön enligt avtal och fri arbetstid med lugna arbetsförhållanden. Enda nackdelen var att det inte var tillsvidareanställning utan tidsbegränsat, men det borde vara bättre än att gå arbetslös. När jag talat med andra så har de ungefär samma erfarenhet.

Vill man ägna sig åt att anmäla fuskande människor så är arbetsförmedlingens lista över arbetssökande en bra start. Där finns det läsning och en del är väldigt lätta att genomskåda när de enbart är listade för arbeten de garanterat inte kommer att få.

Fusket är nog väl så utbrett bland arbetare också och incitamentet att arbeta svart är oftast större än för en arbetsgivare att anställa svart eftersom denne måste betala motsvarande skatt ändå. Företag med svart arbetskraft finner man främst i branscher där det också finns stora svarta inkomster och inte något deklareras och det vet jag inte om det är så vanligt att det finns inom häst.
 
Sv: Svartjobb och annat

Det skulle vara intressant ifall myndigheterna har en specillag för just inkomster från burksamling. Har du någon källa?

Antagligen är det som med bärplockning och liknande, du får göra det skattefritt upp till en viss summa, men sen ska det deklareras.

Observera att jag inte vill att myndigheterna ska jaga burksamlare för skattebrott.

Nej, någon källa har jag inte. Jag skrev också "tror".
Men tänk så här:
betalar du skatt när du lämnar in burkar, eller tar du - som reglerna är - kvittot till kassan och får avdrag på det du köper?

Det handlar om att någon återlämnar den burk för vilken pant är betald, och återfår pantsumman.

Det är antagligen så att det inte räknas som arbete, att lämna in returburkar.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag börjar bli lappsjuk av att bara vara på "Steg till arbete" mån-fred för föreläsningar, anteckningar, diskussioner, pappersifyllande...
Svar
1
· Visningar
273
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 495
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 738
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
782

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp