Svenskt pass till importhäst – registrera var?

Känner samma sak, vad kan dom göra liksom...

Tycker detta är fullkomligt idiotiskt från början, ännu värre är det att inga undantag görs t ex att gamla hästar slipper. Kul att lägga dom pengarna på en 20-årig häst som bott i sverige i 15 år....
 
Med risk för att bli dumförklarad. :D Men frågar man inget så får man inget veta. ;)
Måste alla raser tilläggsregistreras? Om man har en importerad Quarter från Tyskland, räcker inte det tyska passet då?
Ja, alla hästar av alla raser måste tilläggsregistreras om de vistas mer än 90 dagar i ett annat land.
Det tyska passet kommer inte bytas ut, utan det blir bara en extra stämpel i passet som visar att den är tilläggsregistrerad här.
Älskar civil olydnad!:bump: Och hatar såna här jävla påfund!:mad: Vad i hela friden har EU pass alls till sina hästar när de inte är godkända i PK landet Sverige??? Vad är det för fel på oss? Varför ska vi alltid hitta på saker som kostar hästägaren multum för ingenting??? Slå inte i mig att de kan kosta 1000 spänn för en människa att sätta en stämpel i ett pass på nåt kansli, det är ju för höge farao ocker!!:rage: Ja jag är upprörd.:arghh:
Det har ÍNTE med PK-Sverige att göra, utan det är ännu ett EU-direktiv.
Och jag är rätt säker på att det är en följd av hästlasagnen... Hästar är livsmedelsproducerande djur, per definition, även om de flesta av oss inte ser det så (att vissa av oss kan tänka oss att låta dem bli livsmedel när de har gjort sitt, är en annan fråga). Ur EU-synpunkt är det inte så stor skillnad mot kossor, som sedan rätt många år har haft ganska strikta regler om registrering och även att myndigheterna ska veta var de finns och när och var de transporteras. Sett ur den synvinkeln har vi hästägare ganska stor frihet, än så länge...
(jag försvarar inte, bara försöker förklara)
 
Det jag reagerar emot är att det alltid är någon förening som ska sko sig på hästägarna,säger som någon annan sa,det kan inte kosta så mycket att stämpla eller sätta i en klisterlapp.
Men som vanligt så ligger Sverige i topp på kostnad!
 
Ja, alla hästar av alla raser måste tilläggsregistreras om de vistas mer än 90 dagar i ett annat land.
Det tyska passet kommer inte bytas ut, utan det blir bara en extra stämpel i passet som visar att den är tilläggsregistrerad här.

Det har ÍNTE med PK-Sverige att göra, utan det är ännu ett EU-direktiv.
Och jag är rätt säker på att det är en följd av hästlasagnen... Hästar är livsmedelsproducerande djur, per definition, även om de flesta av oss inte ser det så (att vissa av oss kan tänka oss att låta dem bli livsmedel när de har gjort sitt, är en annan fråga). Ur EU-synpunkt är det inte så stor skillnad mot kossor, som sedan rätt många år har haft ganska strikta regler om registrering och även att myndigheterna ska veta var de finns och när och var de transporteras. Sett ur den synvinkeln har vi hästägare ganska stor frihet, än så länge...
(jag försvarar inte, bara försöker förklara)

Jo jag vet det egentligen men det är bara här som det kostar 1000 spänn att göra det.
 
Alltså jag är så himla glad över att min oäkting är svenskfödd... Det här var knappast något man tänkte på när man köpte häst i slutet av november förra året. Hade vi köpt den häst som vi tänkte köpa så hade även vi fått krångla med det här eftersom hon var från Polen.

Sen hörde jag personligen inte talas om det här förrän i år heller, var det i år de gick ut med det eller har de varskott tidigare? Känns som om det blir lite panik för vissa hästägare som vill hålla sig till reglerna. :p
 
Jag måste säga att jag inte fattar riktigt..

Har en korsningsponny med okänd härstamning... Vart tusan skickar jag passet?
Fattar seriöst inte... Ingen aning om hon är chippad heller. Står det i passet? Det är på polska så det är inte helt lätt att se ;)
Är minst sagt förvirrad!
 
@Pancakes
Andra är säkert mer insatta då jag inte behöver tilläggsregistrera min, men såhär står det på Jordbruksverkets sida:

"Vad händer om hästen inte har pass eller om jag inte uppdaterar uppgifterna?
Det är länsstyrelsen som ansvarar för kontrollen av hästpass. Länsstyrelsen kan tvinga dig att skaffa pass åt din häst. De kan också uppmana dig att skicka in hästpasset för att uppdatera uppgifterna i passet. Om hästen saknar pass kan du bli åtalad.

Registrera din importerade häst i Sverige
Kravet på pass gäller även för importerade hästar. Har hästen ett pass utfärdat i EU ska du inte ansöka om ett nytt pass, däremot behöver du tilläggsregistrera din häst. Om du däremot importerar en häst från ett land utanför EU måste du ansöka om ett pass och registrera din häst inom 30 dagar. Detta gör du hos en avelsorganisation eller en organisation som får utfärda pass till hästdjur för avel och produktion. Din avelsorganisation eller passutfärdande organisation för hästdjur för avel och produktion kan informera dig om vad som gäller för just din häst."

Jag tolkar det som att alla hästar med utländska pass ska tilläggsregistreras i ett svenskt avelsförbund och att om så inte görs kan Länsstyrelsen tvinga fram det vid en kontroll (genom exv. vite).
Jo, jag läste det också men tänker vad som händer om hästen redan har ett gammalt pass, kan man fortfarande bli åtalad. För den saknar ju inte rent teoretiskt ett pass, dock kanske inte fulländat men ändå. :/
 
@Pancakes

Jo, jag läste det också men tänker vad som händer om hästen redan har ett gammalt pass, kan man fortfarande bli åtalad. För den saknar ju inte rent teoretiskt ett pass, dock kanske inte fulländat men ändå. :/

Nä, åtalad blir en inte på en gång. Jag jobbar inte med djurskydd själv men länsstyrelsen åtalar ju inte folk till höger och vänster utan det är nog föreläggande som förmodligen blir aktuellt om de hittar pass som inte är enligt reglerna.
 
Nä, åtalad blir en inte på en gång. Jag jobbar inte med djurskydd själv men länsstyrelsen åtalar ju inte folk till höger och vänster utan det är nog föreläggande som förmodligen blir aktuellt om de hittar pass som inte är enligt reglerna.
Så med andra ord skulle man rent teoretiskt kunna bli åtalad om man har ett pass, som inte är tilläggsregistrerat?
Vet jag vart lite förvirrad, då det först sas att det bara gällde hästar som kommer in i landet efter 1/1 -2016, men nu verkar det som alla hästar som finns i Sverige ska ha det. Det som gör mig lite förvirrad.
 
Så med andra ord skulle man rent teoretiskt kunna bli åtalad om man har ett pass, som inte är tilläggsregistrerat?
Vet jag vart lite förvirrad, då det först sas att det bara gällde hästar som kommer in i landet efter 1/1 -2016, men nu verkar det som alla hästar som finns i Sverige ska ha det. Det som gör mig lite förvirrad.

Det kan jag inte svara tvärsäkert på, men i teorin antar jag att det kan bli så. Men åtal är som sagt inte första åtgärden länsstyrelsen sätter in.

Alla hästar som inte är registrerade i Sverige ska tilläggsregistreras (om de ska vara kvar mer än 90 dagar) oavsett när de kom. Så har jag fattat det.
 
Det kan jag inte svara tvärsäkert på, men i teorin antar jag att det kan bli så. Men åtal är som sagt inte första åtgärden länsstyrelsen sätter in.

Alla hästar som inte är registrerade i Sverige ska tilläggsregistreras (om de ska vara kvar mer än 90 dagar) oavsett när de kom. Så har jag fattat det.
Får väl hoppas de är schyssta och ger den som inte gjort en tilläggsregistering en chans att göra det innan åtal.
 
Jag måste säga att jag inte fattar riktigt..

Har en korsningsponny med okänd härstamning... Vart tusan skickar jag passet?
Fattar seriöst inte... Ingen aning om hon är chippad heller. Står det i passet? Det är på polska så det är inte helt lätt att se ;)
Är minst sagt förvirrad!
Då är det hos SH du ska tilläggsregistrera.
Om den är chipmärkt borde det stå ett chipnummer i passet. De borde också vara en ring ritad på konturdiagrammet där chipet sitter.

Så med andra ord skulle man rent teoretiskt kunna bli åtalad om man har ett pass, som inte är tilläggsregistrerat?
Vet jag vart lite förvirrad, då det först sas att det bara gällde hästar som kommer in i landet efter 1/1 -2016, men nu verkar det som alla hästar som finns i Sverige ska ha det. Det som gör mig lite förvirrad.
Nej, det gäller precis alla hästar som befinner sig i landet i mer än 90 dagar.
 
Får väl hoppas de är schyssta och ger den som inte gjort en tilläggsregistering en chans att göra det innan åtal.

Som sagt, åtal är inte LS första steg. Förelägganden och grejer kommer ju innan det. Om du känner dig orolig för det är det väl lättast att tilläggsregistrera innan det blir ett problem? Som jag fattat det ska du ha gjort det senast 30 januari.
 
Vi får ta ut en ID-kontrollant iallafall då hästens konturdiagram troligen behöver ritas om. Veterinären som var ute tyckte inte det stämde i passet :yuck: Dessutom funkade inte chipläsaren så att hästen kunde kontrolleras mot passhandlingen. Passet är polskt och veterinären trodde inte ens hästen var chippad först, tills jag (språkgeniet :D) upplyste "hen" om att raden "Transpondras" måste betyda chip :o
 
Själv har jag en svenskfödd knabstrupp men med danskt pass.. Känns lite surt att behöva ta ut kontrollant igen när jag hade en ute i somras för att regga fölet..
Dock så vet jag inte vart man ska regga om det blir SH eller SWB hon har en sida på blup med stam?
Är lite glad att jag reggade fölet som SWB och inte knabstrupp, då hade jag haft dubbla kostnader.
 

Liknande trådar

Avel I mitt stall finns en jättefin valack, av halvblodstyp, som lite skämtsamt brukar kallas "Dressyrkungen" för att han, trotts att han är...
Svar
8
· Visningar
3 597
Avel Jag är ju nybörjare när det gäller avel, men det ser ju ut som om ASVH kämpar i rejäl motvind? Jag har ju också förstått att det är inte...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: kopparberg
·
Ekonomi & Juridik Är det dumt att köpa ett häst (sto) med ett pass från holland, där hästen är import och det finns ingen stämpel på att hon har kommit in...
2
Svar
25
· Visningar
2 995
Senast: Masse
·
Avel Hej! Jag har aldrig registrerat en häst och nu är det första gången... Det är en tjuvbetäckning men vi vill registrera henne med...
Svar
4
· Visningar
1 454
Senast: Rodde
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp