Bukefalos 28 år!

Sverige behöver bättre hovslagare

Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Jo, det kan jag instämma helt på! Tur att man fått tag på en riktigt proffsig hovis från Belgien. (Tar 70 hästar i Sverige när han kommer hit en helg var 6 - 7 vecka.) :banana:
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Han har jag också haft (tror jag, med tanke på var du bor) och han är helt fantastisk! Var inte lätt att hitta en ny efter att man flyttat söderut så instämmer helt.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Tar han 70 hästar på en helg? Då skulle inte han få sko mina.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Instämmer! När sover och äter karln?
Skos 60 hästar och det jobbas dygnet runt utan skithuspauser så blir det 48 minuter/häst. Om även fredagen är inräknad i en helg så blir det 1h 24 min/häst fotfarande utan skithuspauser, sömn eller mat.
Jag tror att en stor del av problemet är att det finns för få utbildade hovslagare. Det gör att marknaden finns för de outbildade samt de utbildade som knappt borde få se en häst på bild. Tyvärr är ju inte utbildning en garanti för ett väl utfört arbete :crazy:.
Egentligen skulle jag nog gärna jobba med hovslageri men dåliga knän i kombination med migrän känns inte som en bra start på ett nytt yrkesliv.
 
Senast ändrad:
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Jo, det kan jag instämma helt på! Tur att man fått tag på en riktigt proffsig hovis från Belgien. (Tar 70 hästar i Sverige när han kommer hit en helg var 6 - 7 vecka.) :banana:


Låter lite långt att åka från Belgien till sigtuna för att slå på en tappsko mitt emellan två skoperioder. 70 hästar på en helg tar han absolut inte, däremot alldeles för många per dag,, min häst skulle han aldrig få sko som sista häst varesig första eller sista dagen. Jag säger inte att han e dålig för det är han absolut inte, bara llite fundersam över varför en skicklig hovis verksam i Belgien behöver behöver åka till Sverige och sko med jämna mellanrum.:angel:
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Jo, det kan jag instämma helt på! Tur att man fått tag på en riktigt proffsig hovis från Belgien. (Tar 70 hästar i Sverige när han kommer hit en helg var 6 - 7 vecka.) :banana:

För att nu vara helt allvarlig så vet jag att denna person har en lägre taxa än jag, har en lägre utbildning och kortare yrkesverksamhet och erfarenhet.

Visst behöver Sverige bättre hovslagare men är hästägarna villiga att betala för vad det innebär. Utbildning,fortbildning och ansökan om Godkännande från Jordbruksverket, avläggande av Gesällbrev ex ex kostar faktiskt den enskilde yrkesutövaren både tid och främst extremt ökade utgifter.

Som jag kan avläsa av inlägg och trådar på detta forum så anser ju majoriteten att en grundskoning som kostar mer än 1.000:- klassas som rent hutlösta.

Så som jag nämt tidigare, hästägarna bestämmer marknaden och får därmed oxå leva med den kvalite den prissättningen motsvarar.

Mellan tumme och pekfinger så skulle en normalskoning utförd av en Fullt utbildad hovslagare = Godkänd av Jordbruksverket ligga på ca 1.500:-/inkl moms.

Säg att ni är berädda att betala den skokostnaden var 6:e vecka så har ni oxå satt upp var ribban ska ligga på marknaden.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Vad löjligt!
Det är väl hästägarens ansvar att hitta rätt hovis för sin häst, vad nu problemet än må vara!

Inte lämnar jag in min bil på verkstad hos någon som inte servar det märket?! Är det också upp till alla bilmeckar att skaffa mer utbildning så dom ska kunna ta sig an ALLA bilar?!


Problemet är oseriösa hovslagare och då är det väl hästägarens uppgift att kolla upp och ta en som den litar på. Är man så pass novis så man inte kan det så kanske man ska sko sin häst på klinik istället eller sälja hästen och skaffa moppe!
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Den skulle inte få peta på mina hästar hur bra du än påstår han är, inte med dom arbetsförhållandena...


Belgien, är dom kända för bra hovvård eller vad gör honom sådär extra bra? att han är snabb? min hovis får gärna ta 2h på sig
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

För att nu vara helt allvarlig så vet jag att denna person har en lägre taxa än jag, har en lägre utbildning och kortare yrkesverksamhet och erfarenhet.

Visst behöver Sverige bättre hovslagare men är hästägarna villiga att betala för vad det innebär. Utbildning,fortbildning och ansökan om Godkännande från Jordbruksverket, avläggande av Gesällbrev ex ex kostar faktiskt den enskilde yrkesutövaren både tid och främst extremt ökade utgifter.

Som jag kan avläsa av inlägg och trådar på detta forum så anser ju majoriteten att en grundskoning som kostar mer än 1.000:- klassas som rent hutlösta.

Så som jag nämt tidigare, hästägarna bestämmer marknaden och får därmed oxå leva med den kvalite den prissättningen motsvarar.

Mellan tumme och pekfinger så skulle en normalskoning utförd av en Fullt utbildad hovslagare = Godkänd av Jordbruksverket ligga på ca 1.500:-/inkl moms.

Säg att ni är berädda att betala den skokostnaden var 6:e vecka så har ni oxå satt upp var ribban ska ligga på marknaden.

Jag betalar gladeligen 1500 Kr för en hovis som kan sko min häst korrekt och inte bara "prydligt" och som kommer när han/hon ska. Tyvärr växer de inte på träd.. Utbildade eller inte utbildade.

Har valt att ha hästen barfota nu.. och verkar själv.. hua mig.. Ger minst problem..

Verkar vara beroende på var man bor i Sverige hurdana hovslagarna är.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Tell me about it... Min fd. hovslagare hittade inte hovbölden min häst hade så vi fick tillkalla röntgen som konstaterade att det faktiskt fanns en (vilket hovslagare 1 sa inte stämde). Hovslagare 2 som vi kallade dit efter hittade den direkt, utan att se röntgenbilderna, och tog bort den på ett kick.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

du menar att han skor en häst på ca. 35 minuter??? get blir skäkert fina skoingar det, snaka om profs....
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Låter lite långt att åka från Belgien till sigtuna för att slå på en tappsko mitt emellan två skoperioder. 70 hästar på en helg tar han absolut inte, däremot alldeles för många per dag,, min häst skulle han aldrig få sko som sista häst varesig första eller sista dagen. Jag säger inte att han e dålig för det är han absolut inte, bara llite fundersam över varför en skicklig hovis verksam i Belgien behöver behöver åka till Sverige och sko med jämna mellanrum.:angel:

Han skor enbart hästar i Sverige när han kommer hit. Gör ett mycket perfekt jobb och skor alla hästar mycket perfekt! Sällan skådat någon så duktig hovis. Tar 40 min på sig per häst ungefär.

Mycket eftertraktad här i områdena och därför lönar det sig för honom att komma hit. ;)
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Den skulle inte få peta på mina hästar hur bra du än påstår han är, inte med dom arbetsförhållandena...


Belgien, är dom kända för bra hovvård eller vad gör honom sådär extra bra? att han är snabb? min hovis får gärna ta 2h på sig

Ja, riktigt snabb! Skor min (iof mkt lugn att sko) på 40 min. Alltid lika perfekt resultat.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

TILL ALLA! Hovisen tar 70 hästar under 4,5 dagar. var lite feluttryckt av mig att skriva att det är under en helg, från torsdag lunch till måndag kväll brukar han vara där om jag minns rätt. ;)

Han skor under bra förhållanden. Har tid för både kafferaster, bra sömn och matpauser.

Mycket snabb och proffsig hovslagare (40 min per häst ungefär) Min ponny skos i helgen, kan fota hovarna så får ni intresserade se ;)
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Ja, nu har inte jag någon bra statistisk eller erfaren koll på hur det ser ut runt om i världen, men baserat på jag ser där jag är så tror jag det stämmer.

Sen står jag fortfarande för den åsikten att det verkar bra korkat att slå på järnskor... Kan ju tänka mig hur det vore själv att springa omkring med järnbitar under fötterna, nada svikt! Har alltid känt mihg smått skeptisk. Sedan vad som är det BÄSTA sättet för våra hästars fossingar... Det är nog enbart individuellt.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Sen står jag fortfarande för den åsikten att det verkar bra korkat att slå på järnskor... Kan ju tänka mig hur det vore själv att springa omkring med järnbitar under fötterna, nada svikt! Har alltid känt mihg smått skeptisk. Sedan vad som är det BÄSTA sättet för våra hästars fossingar... Det är nog enbart individuellt.

Förstår du inte budskapet med den nya lagstiftningen som trädde i kraft 1/1 2010 ??
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 112
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 860
Senast: starcraft
·
Hästhantering Jag har två grundfunderingar som ju är typ hur breda som helst och som slingrat sig fram i min hjärna i flera år nu: Hur möjliggör du...
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 655
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp