Bukefalos 28 år!

Sverige behöver bättre hovslagare

Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

knapplån

Jag kan inte låta bli att undra över denna reaktion på en som kommer från utlandet och dessa ständiga kommentarer om att vi hästägare inte vill betala för en utbildad hovslagare.

Hur många hästar är det rimligt att en hovslagare kan sko på en dag? Om vi för enkelhetens skull säger att alla står i samma stall.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Och då ska nog coari läsa lite till, och kanske lite noggrannare.

1. Det är frivilligt att stå med i matrikeln på SHF liksom att vara medlem. Den person som har nämts har valt att gå ur föreningen (och även sin ordföranderoll) för drygt ett år sedan. Fullt utbildad är han dock så där råder ingen tvivel.

Var har jag ens åsyftat på någon person????

2. Den lista (certifierade) som du hänvisar till är dom av tidigare Djurskyddsmyndigheten certifierade. För dagen helt inaktuell eftersom myndigheten inte ens existerar.

Har inte hänvisat till någon lista eftersom någon sådan inte finns ännu, såvitt jag känner till. Men kommer väl så småningom kan man tänka.

3. Jordbruksverket har inte lagt ut ngn lista på sin hemsida över för dagen Godkända hovslagare. SHF har heller inte i sin matrikel lagt ut vilka av sina medlemar som för dagen innehar av Jordbruksverket en titel Godkänd Hovslagare.

Nej och det vet vi ju eftersom några sådana uppgifter inte finns tillgängliga varken hos JBV eller SHF.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

För mig spelar det ingen roll om hovisen är svensk eller ej, så länge de gör ett bra jobb. "Min" hovis tog 14 hästar idag, alla i samma stall.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

KL

Jag saknar verkligen de irländska hovslagarna här i Sverige. De som tittar ordentligt på hästen när den rör på sig och kollar hur hästen belastar sina hovar. De som kan slå på skor som sitter kvar, som inte lämnar tårna hur långa som helst och där det är snyggt och prydligt efteråt!

Många svenska hovslagare kommer bara in i stallet, drar av de gamla skorna och smäller på ett par nya i nästan samma hål som de gamla drogs ut ur.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Vi har då inte samma erfarenhet av irländska hovslagare hör jag. :crazy: Saknade åtminstone min svenska hovis när jag var på irland.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Japp, jag är det:),

Har ibland betalat 1.400:--1.500:- för halvskoning så 1.000:- känns som rena fyndet.

Mitt problem är väl att jag betalat fel personer:), dvs klåparna. Men alla välutbildade och skickliga hovisar är mer än välkomna till mig. Jag betalar, hästarna är rena och väluppfostrade, bra belysning och plats, värme, varmvatten och el finns.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

En dum fråga kanske men vad e skillanden på att ha ett gällsebrev och inte?
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Det var väl mest jag i alla fall som rörde ihop det och inte Boj. Men strunt i det, det kommer väl förhoppningsvis upp en lista på jordbruksverkets hemsida över av jordbruksverket godkända hovslagare så småningom.

Men jag upprepar min tidigare fråga och hoppas någon vet någonting om detta. I min närhet finns det nu en nyinflyttad hovortoped utbildad i tyskland som gärna använder sig av plastskor. Är det någon som vet någonting om denna titel/utbildning? Är det någon här som använder sig av plastskor? Är det någon som har några tankar och erfarenheter om detta?
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Håller med, det finns allt för många klåpare i hovslageri, har avverkat många under mina 20 år som hästägare, har bara haft två som jag är helt nöjd med, många hamnar i en ond cirkel att det blir understuckna trakter och långa tår. Nu har jag en som är super och den släpper jag aldrig..
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

KL

Jag saknar verkligen de irländska hovslagarna här i Sverige. De som tittar ordentligt på hästen när den rör på sig och kollar hur hästen belastar sina hovar. De som kan slå på skor som sitter kvar, som inte lämnar tårna hur långa som helst och där det är snyggt och prydligt efteråt!

Många svenska hovslagare kommer bara in i stallet, drar av de gamla skorna och smäller på ett par nya i nästan samma hål som de gamla drogs ut ur.

Ja då har andra annan erfarenhet, jag har av flera goda vänner (kunniga) som varit mycket på Irland hört raka motsatsen. De anser att hovvården är betydligt sämre där. Hovarna ser i vissa fall bedrövliga ut. Det här gäller galopphästar, kanske jag ska tillägga.

Men där ser man hur svårt det är att avgöra vad som är bra hovvård. Kanske ser ni helt olika saker. Tycker ofta det kan vara så.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

KL/OT

Det är som är frustrerande med hovslagare är att man som hästägare är såååå
beroende av dem. Alla som jag träffat vet och kan allting, man skall bara lita på dem:angel:.

Jag välkomnar verkligen SJVs beslut och förordning om godkännande m.m. av hovslagare och hoppas att det sanerar branschen både på klåpare och svartjobbare.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

KL/OT

Det är som är frustrerande med hovslagare är att man som hästägare är såååå
beroende av dem. Alla som jag träffat vet och kan allting, man skall bara lita på dem:angel:.

Jag välkomnar verkligen SJVs beslut och förordning om godkännande m.m. av hovslagare och hoppas att det sanerar branschen både på klåpare och svartjobbare.

Och jag blir oerhört ledsen av att läsa det, samtidigt som jag börjar undra över min hovis. Han förväntar sig att jag berättar för honom hur jag upplever hästen, han tittar då på hur hästen rör sig, hur den sätter ner hovarna, hur den belastar sig om jag anser att det är något problem. Min hovis måste lita på vad jag säger, för att kunna utföra att bra jobb är hans åsikt i sammanhanget.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Belgien och Irland är kanske inte de bästa exemplen på en högre utbildningsstandard då deras utbildningar liksom Sveriges inte uppfyller Europeiska Hovslagarfederationens krav.

De länder som av Europeiska Hovslagarfederationen har en tillräkligt hög standard på sin utbildning är Holland, Schweiz, Österrike, Storbritanien, Damnmark och Finland.
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Så jag måste alltså ringa och fråga om min hovslagare är "godkänd" att sko min häst eller inte?
Hon har understuckna traker (heter det så? :angel:) och det skulle väl vara tvunget att behandlas av en "godkänd" hovslagare om jag har fattat rätt?

Jag är jätte nöjd med den jag har, hon är MKT noggrann, lyssnar på vad jag säger, om jag upplever nån skillnad i steg, och kollar hästen efter varje skoning, hur hon rör sig osv, och ibland innan om det är nåt jag påpekar som hon vill titta extra på!
Och hon kan ta att jag ifrågasätter allt hon gör :angel:
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Oki. Jag kommer då inte gå på om dom har gällesbrev eller inte om/när jag måste hitta en ny. Anledningen till detta e för att min förra har ett gällesbrev och han kommer inte komma i närheten av mina hästar!

Min nyvarande e utbildad men har inte gällesbrev och han e betydligt bättre!
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Ja, jag tror ju knappast att ett gesällbrev helt allmänt gör en hovslagare sämre...;)
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
364
Senast: IngelaH
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 303
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 112
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp