Bukefalos 28 år!

Sverige behöver bättre hovslagare

Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

Imponerad! Tack för bilderna!
Deltog du själv i utbildningen?
 
Sv: Sverige behöver bättre hovslagare

OT Men den där listan över godkända hovslagare, stämmer verkligen den? Jag hittar inte John Lehtinen, så vitt jag vet ska han vara godkänd och hovslagaren jag har nu går/har gått som lärling hos honom...
Henne hittar jag förövrigt inte heller på listan...

Han håller på i Östergötland. ATG-Mantorp och Hästkliniken i Norrk.
Verkar ha ett lite eget sätt att sko som vi i dessa trakter inte är vana med.
 
Jag har jobbat nästan fyra år i Sverige, Hylte kommun, som hovslagare. Jag blev även godkänd som hovslagare i Sverige, men vad jag har uppleved som tysk hovslagare i Sverige är verkligen en skam att se hur svenska hovslagare skor hästar. En Erfahrenheit måste jag berätta. Jag hade en kund som har ridit också utomlands, i det här fallet i Belgien. Någon sa till henne att hästen var jätte bra skodd och frågade varifrån hon kommer. Hon sa från Sverige. Då tittade han på henne och kunde inte tror det, men hon sa, jag har en tysk hovslagare. Då var han nöjd och sa, javisst det ser man.
Tyvärr var jag tvungen attflytta tillbaka till Tyskland, men jag skulle gärna ger vidare min kunskap som jag har ägnad mig som hovslagare i Tyskland och utbilda andra eller skor hästar som det ska i Sverige. Men enligt min känsla " behöver" ingen svensk bra utbild hovslagare. Dom är över huvudtaget nöjd med dom dåliga skoningar som svensk hovslagare erbjuder, visst inte alla, jag hade bra kunder som uppskattade mitt jobb. Men tyvärr måste jag säga att dom flesta inte ens såg skillnaden mellan bra och dålig skoning. Det enda vad dom märkte är att mina skor hålla 8 eller även 10 veckor och ramla inte av efter 5 veckor som det brukar efter svensk skoning. Men vad ska man göra om i ett land är bara viktig att det är billig och kvalitet spelar mest ingen roll. Tyvärr, landet är fint, jag älskade mitt hus men dom svenskarna har varit inte övertygad att vi tysk hovslagare är verkligen bra utbildad. Som sagt, inte alla tänkte så, jag hade mina kunder, även bra kunder, men jag hade inte den känsla att nån vill veta eller även lära sig hur man skor bra, eller varför mina hästar gick mycket bättre eller varför mina skor har hållit mycket längre på hovarna. Inte ens Skara har varit intresserat på det. Då måste jag tyvärr säga, stackars land. Jag längtar efter Sverige och mitt älskad hus och jag skulle gärna visa och utbilda andra om hovbeslag och skoning, men jag tycker det bestå bara som dröm.
 
Håller med! Nu verkar och skor vi våra hästar själva samt att inom travet så är det inte svårt att hitta duktiga hovslagare, men i specialärenden då är det svårt att få tag på en riktigt bra hovslagare alltså.
 
Jag tror faktiskt väldigt många i Sverige har outbildade hovslagare.. det är bara att läsa trådarna här vad folk betalar för en skoning och det finns inte en chans att en seriös duktig utbildad hovslagare tar 600 spänn.

På den tiden jag tävlade mycket internationellt fick mina hästar alltid mycket beröm för sina fötter och att dom var väldigt bra skodda och om jag jämför med många av de övriga länders hästar så var dom faktiskt det. Har sett rent av bedrövliga fötter framförallt från Tyskland, Holland och Belgien.. men det var typ 10 år sedan nu då det var poppis med helt raka hovväggar och höga trakter där hovarna såg ut som platådojjor.
 
De bra skor nog mest hos proffs- som ställer krav.

Alla de hästar som löpte en dag på Täby var skitfina o då pratar vi fullblod.

De som själva varit även hoppryttare har varit bra generellt sett.

Ridkänsla- funktion.

Aldrig förr har ridhästar behövt special beslag som idag.
De kanske menar att ryttarna rider sämre......
 
Jag har jobbat nästan fyra år i Sverige, Hylte kommun, som hovslagare. Jag blev även godkänd som hovslagare i Sverige, men vad jag har uppleved som tysk hovslagare i Sverige är verkligen en skam att se hur svenska hovslagare skor hästar. En Erfahrenheit måste jag berätta. Jag hade en kund som har ridit också utomlands, i det här fallet i Belgien. Någon sa till henne att hästen var jätte bra skodd och frågade varifrån hon kommer. Hon sa från Sverige. Då tittade han på henne och kunde inte tror det, men hon sa, jag har en tysk hovslagare. Då var han nöjd och sa, javisst det ser man.
Tyvärr var jag tvungen attflytta tillbaka till Tyskland, men jag skulle gärna ger vidare min kunskap som jag har ägnad mig som hovslagare i Tyskland och utbilda andra eller skor hästar som det ska i Sverige. Men enligt min känsla " behöver" ingen svensk bra utbild hovslagare. Dom är över huvudtaget nöjd med dom dåliga skoningar som svensk hovslagare erbjuder, visst inte alla, jag hade bra kunder som uppskattade mitt jobb. Men tyvärr måste jag säga att dom flesta inte ens såg skillnaden mellan bra och dålig skoning. Det enda vad dom märkte är att mina skor hålla 8 eller även 10 veckor och ramla inte av efter 5 veckor som det brukar efter svensk skoning. Men vad ska man göra om i ett land är bara viktig att det är billig och kvalitet spelar mest ingen roll. Tyvärr, landet är fint, jag älskade mitt hus men dom svenskarna har varit inte övertygad att vi tysk hovslagare är verkligen bra utbildad. Som sagt, inte alla tänkte så, jag hade mina kunder, även bra kunder, men jag hade inte den känsla att nån vill veta eller även lära sig hur man skor bra, eller varför mina hästar gick mycket bättre eller varför mina skor har hållit mycket längre på hovarna. Inte ens Skara har varit intresserat på det. Då måste jag tyvärr säga, stackars land. Jag längtar efter Sverige och mitt älskad hus och jag skulle gärna visa och utbilda andra om hovbeslag och skoning, men jag tycker det bestå bara som dröm.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Mikael Glännström, arbetskonsulent diskuterar välmående Steg till arbete består av fyra steg, i privatlivet finns det betydligt fler och...
Svar
3
· Visningar
366
Senast: IngelaH
·
Anläggning Jag har nyligen grävt i frågan rätt intensivt och de svaren jag hittade i en tydligen låst tråd var inte riktigt korrekta. 1...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 372
Senast: Freazer
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter När det nu är 28 år sedan den här sidan startade kan väl det senaste året sammanfattas med att inte så mycket hänt eller förändrats på...
Svar
4
· Visningar
1 305
Senast: Tilly_85
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Och visst ja, jag är ju så aggressiv och otrevligt enligt rara bukevänner som jobbar som byråkratiska tjänstemän, att de inte vågar...
Svar
2
· Visningar
1 112
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp