Sverige har 362 700 hästar

Sv: Sverige har 362 700 hästar

Det är ju fortfarande en skattning! Man har inte räknat hästarna.

Så här står det i själva dokumentet:
"Detta innebär att med 95 % sannolikhet ligger det sanna värdet av antalet hästar i Sverige i intervallet 323 600-401 800."

Dessutom är siffrorna ännu mer osäkra på länsnivå:
"Antalet hästar har också skattats på länsnivå. Här är medelfelet betydligt högre, så dessa siffror ska tolkas med försiktighet. Ett exempel är Stockholms län som har ett medelfel på 29,1 %. Det ger att antalet hästar i Stockholms län med 95 % sannolikhet ligger i intervallet 19 400-71 000."

Det ger en diff på 51 600 hästar i Stockholms län!
Det känns ju väldigt taget ur luften samtidigt som tidningen Ridsport presenterar statistiken som en sanning!

Statistik som i princip baserar sig på gissningar, om än något sånär kvalificerade, hur mycket värde har den egentligen?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 191
Ekonomi & Juridik Hej! Jag köpte min 11 åriga valack för drygt ett år sedan ! Nu ett år senare upptäcktes efter att jag tyckt han kännts knackig en lös...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 796
Senast: WBanna
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
125
· Visningar
8 588
Utrustning Tjo, behöver någon att bolla lite täckestankar med! Köpte en till häst förra veckan (oops) som liksom min första vill ha kläder...
Svar
14
· Visningar
835
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp