Sveriges fetaste hundar...

Har börjat kolla nu. Skrek "LA POM" rakt ut när de sa vad för blandning det var. Jäklar vad påhittigt med alla dessa blandrasnamn.

Min mamma ringde mig när hon hade sett programmet och talade om att det var en La Pom med. Jag såg ut så här: :confused::confused::confused: i typ en minut innan hjärncellerna bestämde sig för att samarbeta och jag fattade vad det var för blandning :p
 
Min mamma ringde mig när hon hade sett programmet och talade om att det var en La Pom med. Jag såg ut så här: :confused::confused::confused: i typ en minut innan hjärncellerna bestämde sig för att samarbeta och jag fattade vad det var för blandning :p

Du är snabbtänkt ändå du! För mig gick det som sagt inte upp förrän de sa vilka raser det var :p
 
Heterosiseffekt kanske förekommer på sällskapshundar också? (avkomman vid första generationens korsningsavel har i regel högre tillväxt än en renrasig avkomma, används mycket vid köttdjursproduktion)

Det gör det absolut, men jag skulle nog snarare tro att det handlar om den specifika kombinationen av genetiska anlag i det här fallet som gjort avkomman större på något vänster.

Heterosiseffekt ger väl främst en positiv effekt på tillväxt hos exempelvis slaktsvin eftersom det blir en form av utavel som ökar motståndskraften mot sjukdom och därmed främjar tillväxten hos dagens slaktsvin som är relativt utsatta av patogener pga miljö och hög tillväxt. Våra hundar lever ju i en annan miljö och är inte lika hårt utsatta för infektionssjukdomar och därför tänker jag att just storleken inte borde påverkas av utkorsning i jättehög grad, men det är bara mina funderingar :)
 
Det gör det absolut, men jag skulle nog snarare tro att det handlar om den specifika kombinationen av genetiska anlag i det här fallet som gjort avkomman större på något vänster.

Heterosiseffekt ger väl främst en positiv effekt på tillväxt hos exempelvis slaktsvin eftersom det blir en form av utavel som ökar motståndskraften mot sjukdom och därmed främjar tillväxten hos dagens slaktsvin som är relativt utsatta av patogener pga miljö och hög tillväxt. Våra hundar lever ju i en annan miljö och är inte lika hårt utsatta för infektionssjukdomar och därför tänker jag att just storleken inte borde påverkas av utkorsning i jättehög grad, men det är bara mina funderingar :)
Heterosiseffekten ger väl generellt en aning högre tillväxt, exemplet på wikipedia är en majsplanta och jag ser det ofta på lamm så det handlar inte bara om motståndskraft.
 
Heterosiseffekt kanske förekommer på sällskapshundar också? (avkomman vid första generationens korsningsavel har i regel högre tillväxt än en renrasig avkomma, används mycket vid köttdjursproduktion)
Har sett det förut i korsningar mellan små hundar av olika raser - avkomman kan bli mycket större.
 
min förra hund va korsning york och tax. Han va definitivt större än bägge raser, runt 8,5 kg när han va i god form. Eftersom han va en omplacering kan jag ju inte va hundra på att det bara va dom två raserna men det kändes definitivt rimligt att han var det.
 
min förra hund va korsning york och tax. Han va definitivt större än bägge raser, runt 8,5 kg när han va i god form. Eftersom han va en omplacering kan jag ju inte va hundra på att det bara va dom två raserna men det kändes definitivt rimligt att han var det.

Men vad för typ av tax? En normalstor tax kan ju väga runt 9kg. :)
Yorken däremot är ju aningen mindre hehe...
 
...har ju börjat gå på SVT nu. Vill mest slå huvudet i bordet när jag ser deltagarna. Det första de flesta gör för att förklara hundens övervikt är att skylla på hunden. Den är lat, den tigger mat/godis hela tiden, den gillar inte att gå ut, därför är den fet.

Någon mer som följer detta?
Oh, no! Så glad att jag missat detta. Skulle få en stroke om jag skulle sätta mig och kolla tror jag. Håller mig till att läsa här tror jag :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 642
Senast: Hellhound
·
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 098
Senast: Bulldoozer
·
Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
Övr. Hund Hej alla! (Längre inlägg) Jag har i många år längtat efter en hund men har pga omständigheter inte haft den möjligheten förrän ett år...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
5 521
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp