🇾đŸ‡ȘSveriges Nationaldag🇾đŸ‡Ș

Jag Ă€r glad att det inte blev det 😁
Inte för att jag firar nationaldagen men för att vi fĂ„r fler lediga dagar. Midsommar Ă€r vi redan lediga torsdag och fredag, nu blev vi ju lediga mĂ„ndag och tisdag ocksĂ„ 😁
KlÀmdagar ftw!
Lyllo dig som har klÀmdagar, min snÄla arbetsgivare kör helt enkelt inte med det
 
Lyllo dig som har klÀmdagar, min snÄla arbetsgivare kör helt enkelt inte med det

Det Ă€r i underbart 😍
Speciellt efter alla dagar pĂ„ tĂ„gen dĂ„ det varken var tal om helgdagar eller klĂ€mdagar 😆
Nu kÀnns det som att jag Àr ledig jÀmt.
 
Åker vildmarksvĂ€gen över till BlĂ„sjön. De brukar bli en glass dĂ€r. Sedan hem igen 😀
De regnar, Àr nÀstan ingen snö, och vi har inte sett ett enda djur. I Är blir nog de lÄngvÀga gÀstarna som Äker över fjÀllet stort besvikna.
Men vÀgen Àr öppen och det kÀnns alltid bra!

* Jenny *
 
Sovit lÀnge - som jag gör varje dag. Sen Àta o duscha och Äka till jobbet 16.00. Eleverna pÄ internatet fÄr komma ikvÀll sÄ dom ska serveras varmkorv. Sen fÄr vi vÀl se om dom hittar pÄ nÄgot. Jag fÄr vÀl spela nationalsÄngen för dom.
 
Den svenskheten fĂ„r vi Ă„terkomma till om nĂ„gra veckor 😁

Men idag firar vi Sverige 🇾đŸ‡Ș😁🇾đŸ‡Ș Hurra hurra hurra. Du gamla du fria....Kungen o Drottningen, hela Hovet Ă€r med sĂ„klart.

Jag nallade lite frÄn en av Nationaldags bakelserna i kylskÄpet :d. Hoppas ingen mÀrker det :p

Kungen Àr inte svensk. Han Àr fransk-halv tysk-halv tysk- halv tysk-halv tysk (möjligtvis har jag glömt en tyska eller tvÄ). Hans barn Àr Ànnu mindre svenska eftersom Àven deras mamma Àr tysk/brasse. Kungen och Àven kungabarnen Àr fö andra generationens svenskar pÄ sin mammas sida. Du Gamla Du Fria Àr inte ens Sveriges officiella nationalsÄng och skrevs 1844, plus att det Àr lite patetiskt att det enda 'svenska' vi firar och Àr stolta över Àr vÄr historia, inte samtid eller framtid. Vad vi var bra pÄ för lÀnge sedan (oklart vad)

Dessutom Àr 6 juni en artificiell nationaldag som firar... ja ingenting. Olikt tex Frankrike, USA, Norge osv. GB har god save the queen/king som inte heller Àr officiell nationalsÄng och den som anvÀnds bara sÀger hurra för kungen/drottningen dvs helt neutral.

Sverige Àr fantastiskt, men det Àr inte kungen eller just 6 juni som Àr det vi firar. Vi firar nationalstaten Sverige, att idag Àr vi ett land att vara stolta över. Inte nÄgot att förtala, smutsa ner, beskylla för att vara en ruin, för att vara ett u-land. Ett land dÀr vi har demokrati och svenskar kan ha olika Äsikter utan att deras rÀttigheter inskrÀnks. Att vi har en demokratiskt vald regering och riksdag. Inte som andra lÀnder dÀr det rÄder halv-diktatur och förtryck. Trots dÄ att de officiellt Àr demokratier.

Vi firar att vi Àr ett land dÀr drag drottningar kan lÀsa sagor för barn, och dÀr vi ska skÀmmas över att det inte kan utföras pga hot och anklagelser. DÀr kvinnor Àr jÀmstÀllda med mÀn och Àger sina egna kroppar. Som har en av vÀrldens starkaste lagstiftning för hbtqi+ Ett land dÀr vi byggt upp ett socialförsÀkringssystem som ser till att de som behöver det fÄr hjÀlp. Ett generöst och öppet land dÀr vi hjÀlper de som behöver skydd.

Hurra för Sverige!


1686052158010.png
 
Senast Àndrad:
Vi har varit nere i samhÀllet dÀr de hade traktorparad. NÄgra traktorer var pyntade med flaggor och/eller syrener. De körde ett varv runt byn, stannade nÄn halvtimme sÄ man fick kolla pÄ traktorerna och sen Äkte de igen.
 
Inget direkt firande, men skÀnker en tacksam tanke Ät tidigare generationer som sett till att vi fÄtt leva i fred, demokrati och öppenhet sÄ lÀnge. Plus en förtvivlad förhoppning att inte brunnationalistiska SvÀrjevÀnner eller Putin sabbar alltihop för min generation och de kommande.
 
Har varit pÄ firande pÄ försvarsmuseet i TingstÀde, med högtidstal frÄn officer (?) frÄn p18, kaffe och bullar frÄn militÀrtross, körer, dana och orkester. Mycket fint! Sen lunch i Almedalen.
 
Vi stÀnger och sedan fÄr man ta valfri ledighet komp/semester/tjÀnstledighet...

VÄra klÀmdagar Àr "inarbetade".
Högst oklart nĂ€r vi gör det dock iom att vi aldrig ens kommer upp i snittet pĂ„ 38 timmar i veckan 😆
Men klagar icke, mĂ„ste fĂ„ ha det lite gött ibland đŸ„ł
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Jag Äkte till ett firande, och lyssnadepÄ kommunalrÄdet som talade. Hon Àr en bra mÀnniska och trots att hon Àr sosse gillar jag henne.
(skÀmt, det finns en hel massa sossar jag gillar skarpt i min bekantskapskrets)

Hon höll ett alldeles utmÀrkt och personligt ta. Hade valpen med mig och han hade fullt sjÄ med att hÀlsa pÄ folk, slicka barn i ansiktet (med förÀldrarnas tillÄtelse) och hÄlla koll pÄ alla andra hundar. Efter en timme bestÀmde jag att han var snurrig nog, och vi Àkte hem.

Vilade ett par timmar, innan vi Äkte till avkomman och lÀmnade av lite plantor. TvÄ begivenheter samma dag har slagit ut honom totalt och mig halvt.

Sammantaget en alldeles lagom festlig nationaldag med flaggor, pompa, folkdrÀkter, sÄng och mingel med bekanta.
 
En lyckad Nationaldag med perfekt vÀder. God mat i det gröna. Mycket Sverige flaggor överallt. Anslutar kvÀllen med att lyssna pÄ Jimmies och Ulfs nationaldags tal.
 
Åkte till Bornholm, kĂ€kade smörrebröd, snicksnackade lite med pensionĂ€rerna som sĂ„lde öl pĂ„ lokala loppisen och tĂ€nkte att Sverige har oĂ€ndligt att lĂ€ra nĂ€r det kommer till livskvalitet.
20230606_144924.jpg
 
Jag brukar inte fira nationaldagar, jag Àr inte sÄ nationalistisk av mig och gillar inte det dÀr flaggviftande "vi Àr bÀst". Jag Àr oÀndligt glad och tacksam att ha fÄtt födas i ett land dÀr frihet och demokrati har fÄtt rÄda lÀnge och dÀr vi har ett samhÀlle som i det stora hela fungerar vÀl, dÀr vi tar hand om sjuka, dÀr barn fÄr gÄ gratis i skolan och dÀr vi kan leva ett nÄgorlunda tryggt och vÀlordnat liv. DÀr vi fÄr lov att uttrycka vÄra Äsikter och Àr fria att forma vÄra egna liv. Men jag Àr ocksÄ ödmjuk nog att förstÄ att det inte bara Àr i Sverige vi har de förmÄnerna, utan att vi delar dem med ett antal andra demokratier i vÀrlden och att det Àr de demorkatiska fri- och rÀttigheterna som Àr vÀrda att stÄ upp för och skydda, oavsett under vilken flagga man lever. Och att det kanske Àr dags att göra det nu, i Sverige sÄvÀl som i andra lÀnder!

Jag Àlskar den lilla plats pÄ jorden som Àr min. Men den har inte varit svensk i nÄgra 500 Är, utan var dansk under hela Gustav Vasas regeringstid och nÀstan hundra Är till. Om flaggan Àr blÄgul eller rödvit - spelar det egentligen nÄgon roll?
 

Liknande trÄdar

Kropp & SjÀl God morgon, och gott nytt Är! :heart Jag har lite nÀtfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berÀttade...
2
Svar
38
· Visningar
3 705
Senast: Badger
·
Mat Jag ser att folk ofta startar trÄdar om tips pÄ restauranger i en stad/ ett omrÄde. Och sen blir trÄden Àldre och glöms bort. SÄ jag...
2
Svar
27
· Visningar
2 278
Senast: Lyan
·
  • Artikel
Dagbok tog pÄ bÄde "blÄsan", psyket och kroppen.... Men nu Àr bÄde telefon och dator inkopplat pÄ wifi.... sovit gott i natt. Arlanda hade...
Svar
1
· Visningar
630
Senast: IngelaH
·
Relationer Jag sÄg att min gamla trÄd frÄn i vÄras hade lÄsts, men jag fick sÄ himla mycket fina och kloka ord av er den gÄngen, sÄ jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 886
Senast: jemeni
·

Bukefalos, HĂ€stnyheter, Radannonser

AllmÀnt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

HĂ€strelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp