Sy egna hästgrejer nr 5

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Vad fint det blev!

*kanske skulle våga mig på att sy, nu när sambon varit snäll nog att köpa en symaskin till mig....*

Funderar lite på ett ylletäcke, vad tror ni om det? Är det för svårt att börja med?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Vad fint det blev!

*kanske skulle våga mig på att sy, nu när sambon varit snäll nog att köpa en symaskin till mig....*

Funderar lite på ett ylletäcke, vad tror ni om det? Är det för svårt att börja med?

Ingenting är för svårt om man vill, men jag tror du enklast använder 0,3 bävernylontråd då bomullstråd lätt slits mot ylle. Lycka till! ;)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

KL

jag gjorde nyss ett chabrak som verkligen kommer att slitas på!
Det funkar kanonbra!
mall var sadeln den ska ligga under, men jag kollade linjen på mankfriheten från ett "Mias´chabrak.

mellanlägg är skivor av skumgummi, så det är rejäl stötdämpning i. Undersidan är tjock frottebadlakan som fick offras.
yttertyget är något kostymbystyg och det vita är linnetyg.. Inte så praktiskt kanske men jag tog vad som fanns. Det blev härligt lyxig känsla i yttertyget iaf!
Är lite sur att jag inte bytte till svart tråd på det svarta bara.. Skam på torra land..

http://www.branasvedjan.dinstudio.s...&<p> St&ouml;td&auml;mpande+schabrak </p>

Mittensömmen är ju tunn och ligger fri från ryggen, skumgummit börjar ut på det svarta.
Sadeln som det ska ligga under är en Marjoman skolsadel, därav skärningen.

http://www.branasvedjan.dinstudio.s...ch+frott&eacute;+p&aring;+undersidan. </p>
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Supersnyggt!! Jag tycker det var fint med vita sömmar på det svarta men annars får du väl måla dom med spritpenna om du inte gillar vita sömmar. :)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag har flätat en nosgrimma till min herre:


Ursäkta för den suddiga MOBIL bilden :/ Bättre bild kommer..


Ny gjort :)

Är riktigt nöjd för att de var första gången jag gjorde det.. Ska provap å lite andra flätningar också..

I skolan håller jag på med ett fleece täcke utan spännen (förutom en täckesgjord) Då du bara drar täcket över huvudet på hästen :) BIlder kommer när de är klart!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Åhh vad fint panband! :bow: kan du förklara hur man gör med tre band? :d
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Vad fint :laugh:
Funderar på att sy ett ridtäcke, men jag har ju ingen symaskin :confused:

Det är klart att du kan sy ett ridtäcke utan en symaskin.
Jag var i och för sig lat och sydde ryggsömmen på maskin, men det går utan eller så tar man och gör täcket i ett stycke så slipper man onödiga sömmar.
Här är mitt, sadel"hålet" blev lite stort, men jag är nöjd ändå.
Blandat100.jpg


Jag kantade med garn för hand och skippade kardborren, tog knappar i stället och det fungerar hur bra som helst. Fördelen är att garnet inte blir upprivet av knapparna som jag tror att det skulle blivit med kardborre.
Fästena för svansremmen är också påsydda för hand.
Eftersom täcket är gjort av en gammal militärfilt så finns en massa små hål och slitna punkter som fick broderi över sig för att döljas, vilket gjorde täcket lite snyggare också. :D

Lycka till!
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Ja det var en idé! Fast nu då det används märker jag att man kollar inte sådär noga. Det mesta av själva sömmarna ligger ju under sadeln o allt det vita runt omkring tar över.
Nu vill jag sy fler, i andra färger men det var så jobbigt att få till det snyggt, måste ha riktiga kantband som inte knövlar sig. Kanske elastiska!?
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Thankyou! :laugh:
Måste leta upp en bild under sadeln!
Hästen är svart f.ö, o har svartvitt som tävlingsfärger. (travare)
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Jag gillar dom här sy trådarna jäte mycket!:D Man blir såååå sugen på att sy egna saker! Jag funderar på att sy ett ländtäcke eller något lätt till att börja med;) Någon som har förslag?:D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

kl

En till tråd, jösses så fort det går :D Kul är det iaf!! Ni är så duktiga allihopa!!


Jag har en fundering. Jag tänker inom en snar framtid, hoppas jag, skaffa mig en Barefoot London. Och då funderar jag på det här med pad. Jag älskar mina dressyrschabrak, och skulle gärna vilja använda dem tillsammans med padd.
Är det enklast att köpa en London-vojlock och bara sy "av" sidorna?


Jag tänkte annars att jag borde kunna knåpa ihop nåt sånt här (pad med SKITO):
http://www.softsaddles.info/skito/DSCN9436.JPG
http://www.softsaddles.info/skito/DSCN9435.JPG

Edit: Jag har läst i mail från StallVrå att jag ska ha mina schabrak mellan sadeln och padden, så jag kan inte göra nån pad som jag tänkte från början...
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*knapp*

Någon som har mått på "däckel-schabrak" eller vad det nu kan tänkas heta.
Som man har under tömkörningsgjorden och som finns att köpa hos Mias.
Tänkte sy några egna... :) Men behöver bredd, längd och vart man fäster kardborren bäst.
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Snyggt!

Men jag menade inte körtäcke utan ett "schabrak" som man har under gjorden. :)
På Mias hemsida sida står det 'tömkörningsunderlägg'.

Ytterligare en fråga;
Jag var proffs på att sy schabrak med passpoal förut men nu kommer jag inte ihåg hur man gör.
Vet att man ska ha tråd i bandet för att iöht lyckas. Någon som kan friska upp mitt minne? :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

Ingen som hade något förslag på lätta saker att sy?:angel: :D
 
Sv: Sy egna hästgrejer nr 5

*KL*

Detta har jag "sytt" idag. Lyckades t.o.m sticka hål på min tumme! Dumma lädernål. :mad:

b3_27416890.jpg


b2_27416602.jpg
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till leken “skyll er själva som ger mig ideer”. Då jag just nu är lite upptagen blir det inga roliga teman eller uppdateringar...
40 41 42
Svar
827
· Visningar
11 400
Senast: Niyama
·
Tjatter Nu är det dags - här kommer årets upplaga av Secret Santa! 🎅 Ni som har varit med tidigare har koll på läget, men läs ändå igenom...
115 116 117
Svar
2 323
· Visningar
97 582
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
36 412
Senast: Hedinn
·
Utrustning Jaha, eftersom ingen annan tog initiativet gjorde väl jag det. Eftersom det var närmare 1500 inlägg i förra tycker jag att vi behöver en...
16 17 18
Svar
348
· Visningar
65 611
Senast: Plantan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Köpa hus
  • Vad gör vi? del 3 - Kids Edition

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp