Sy egna hästgrejer nr 6

2016-01-31-2147_56ae72f52a6b226054f5eb3c.jpg

Stigbygelpåsar sydda av spilltyg (fleece) och skosnören.

2016-02-25-1518_56cf0d22ddf2b3452990c523.jpg

En behändig mackapär som har i uppgift att hålla bakselens remmar på plats och även fungera som fäste mellan ryggstycke och baksele.

2016-02-27-1506_56d1ad61e087c35b4f9c512a.jpg

Syns kanske inte så bra på bilderna. Men jag har gjort repgrimmor och ledrepen själv. Från höger: Svart/Orange randig, Röd/Blå/Gul fläta (Stålmannens färger :love:) och sedan en gul/svart lite annorlunda fläta (Batmans färger :love:) .. Under produktion nu är en tredje superhjältegrimma som kommer bli lila och grön = Hulken :love:
 
Täcke? Nåt sorts överdrag? Ludd? Något av dem kanske funkar!

Mja, använder ju inget sånt. Täcke har jag i och för sig tänkt sy ett! Har en stor ullfilt som var tänkt att bli ett hästtäcke. Kanske dags att sätta igång med det :d

Ni som syr schabrak, vad använder ni som stoppning?
 
Mja, använder ju inget sånt. Täcke har jag i och för sig tänkt sy ett! Har en stor ullfilt som var tänkt att bli ett hästtäcke. Kanske dags att sätta igång med det :d

Ni som syr schabrak, vad använder ni som stoppning?
Jag har ofta funderat på om man kunde sy ett schabrak med en grov ullfilt som stoppning och ett tunnare mech tyg både över och närmst hästen. För att få svetten att verkligen transporteras bort från hästen :). Och sen bara quilta fast allt och sy passpoal och kantband för att få det lite lagom styvt.
De ventilations/funktions schabrak som finns tycker jag bara suger åt sig svetten och sen tar en hel dag på sig att torka. Ull håller sig ju torrt och svetten lägger sig utanpå. Dvs är man på träning så kan man återanvända schabraket utan att det är plaskblöt mot hästen :).
 
Mja, använder ju inget sånt. Täcke har jag i och för sig tänkt sy ett! Har en stor ullfilt som var tänkt att bli ett hästtäcke. Kanske dags att sätta igång med det :d

Ni som syr schabrak, vad använder ni som stoppning?

Jag har använt 200g vadd: http://www.ohlssonstyger.se/Trigger...eltyger/Vadd,_1m_200g/m2__1300_1300_4873.aspx

Men nästa gång tror jag nog att jag använder dubbelt lager bordsfilt: http://www.ohlssonstyger.se/TriggerShop/Artikel/Hemtextil/Vaxad_Dukvav/Bordsfilt__-1_665_2577.aspx
Borde bli mer stabilt.
 
Får ta och köpa lite filt och sy ett däckelunderlag nu kanske. Börjar bli dags för det! Har bara pratat om det i sisådär ett halvår.
 
Jag håller på och kikar efter ett tyg till ridbyxor.
Tror ni det här kan vara något?
http://www.jonic-textil.se/produkt/T1680-Trika-kraftig-morkgra
Har ni något annat tips annars?

Jag väntar på en bandkantare som jag kan kanta schabrak med så sen ska jag sy ett nytt tävlingsschabrak är planen. Hittar inte det jag söker någonstans..
Jag har också funderat på vad man ska ha för fyllning. Jag läste att någon använde fleece men ull kanske vore bra. Har ju en stadig ullfilt som bara ligger :)
 
Jag har funderat på att sy ett eget schabrak, men jag funderar på att försöka lyxa till det den här gången. Så har ni några bra tips på hur man kan sy dit en passpoal, så den sitter?
 
Tror ni det är svårt att sy på en ficka på ridbyxor? Jag vill ha en som på bilden, det är ju det perfekta stället! Förstår inte att inte alla ridbyxor har sån ficka.. :p
Nä, jag tror inte det är svårt egentligen, man får nog sy som en liten påse först och sen går det nog att "snitta" ridbyxan, sy fast påsen på insidan och samtidigt göra så snittet ser snyggt ut. Det var min spontana tanke. Nu har jag redan fickor på mina ridbyxor, dock för små, så faktiskt funderat på att göra dom störra. :p
 
Nä, jag tror inte det är svårt egentligen, man får nog sy som en liten påse först och sen går det nog att "snitta" ridbyxan, sy fast påsen på insidan och samtidigt göra så snittet ser snyggt ut. Det var min spontana tanke. Nu har jag redan fickor på mina ridbyxor, dock för små, så faktiskt funderat på att göra dom störra. :p

Undrar hur stor risken är att man förstör byxorna om man börjar klippa i dom...? :nailbiting:
 
Undrar hur stor risken är att man förstör byxorna om man börjar klippa i dom...? :nailbiting:
Alternativt får man sy på en ficka utanpå.
Är man kunnig med symaskinen och olika tyger är det ingen fara att klippa i dom, är man osäker kan man prova på tyg som är liknande ridbyxor eller om man t ex köpt ett par ridbyxor billigt på loppis kan man prova med dom osv. :)
 
Alternativt får man sy på en ficka utanpå.
Är man kunnig med symaskinen och olika tyger är det ingen fara att klippa i dom, är man osäker kan man prova på tyg som är liknande ridbyxor eller om man t ex köpt ett par ridbyxor billigt på loppis kan man prova med dom osv. :)

Smart! Jag har ju några gamla som jag inte är rädd om. :up:
 
Jag har ägnat två dagar till en orgie i överdrift
Köpte ett halsband på rea som jag byggde om lite. Sydde sedan ett pannband att montera smycket på, från scratch i tärnsjöläder som jag fodrade med mjukt kalvskinn.
Hysteriskt odiskret, men ibland är det väldigt roligt att vara överdriven :)

13876571_10155049320459428_6804774010036641609_n.jpg
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 937
· Visningar
61 878
Senast: _Taggis_
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 604
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 746
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 299
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp