Sy egna hästgrejer nr 6

Tar första knappen.

Håller på med lite grejer hemma. Bl.a. ett läntäcke och ett schabrak. Funderar med på att sticka ett innetäcke till min häst. Men funderar på hur jag ska göra med spängerna för att få det att hålla.
 
Jag hittade ett fint hängsmycke på en loppis för två kronor, så då fick det bli ett nytt pannband till ponnyn :)

10661943_10153184374084428_5473686043319257824_o.jpg
 
Är nu klar med läntäcket och lämnade iväg det innan jag hann fota det (ett beställt jobb). Var lite mer jobb med det än jag hade trott. Men nu vet jag till nästa gång hur jag ska göra för att det ska bli ännu bättre.

Nu håller jag p att klä om mitt älsklings schabrak. Vet 17 vad det var för fel på det gamla tyget, men det smulade bara sönder :( Men det kommer nu bli ännu snyggare!
 
Är det någon som har tips på saker man kan sy/göra till sin ponny? Tänkte försöka mig på pannband någon gång! :P
Har gjort benlindor en gång, och ett schabrak, vilket gick ok!
 
Är det någon som har tips på saker man kan sy/göra till sin ponny? Tänkte försöka mig på pannband någon gång! :P
Har gjort benlindor en gång, och ett schabrak, vilket gick ok!
ländtäcke, fleece täcke, ludd till nosgrimmor osv:).

jag har nyss sytt ett ländtäcke/ träningstäcke, tog 2 ikea filtar och ett lakan i mitten, quiltade ihop dem och det blev super bra, perfekt längd för häst med 155 i täcke och inte för elastiskt eller statiskt. låg perfekt under uteritten trots blåst och avsaknaden av svansrem.
 
@-Catherine- Wow! Pannbandet med draken var ju helt galet läckert! Önskar jag hade kunskap och tid att göra pannband, så roligt att kunna byta ibland.

Jag har tänkt sy ett fleecetäcke till ponnysarna. Har inte kommit längre än till tanke än, men det kommer. Ska bara hitta The Fleecefilt, fleecefilten med stor F. Kanske rent av ska ge mig på att göra ett med hals.

Avtagbar hals kanske? Fast hur fäster man i så fall? Har aldrig haft några halstäcken :o

Fått lite dille på att brodera, ska nog piffa upp något med lite fina figurer. Har i och för sig inget att piffa upp :angel:
Ska dessutom köpa lite hotfix motiv på eBay och snygga upp min tävlingsskjorta med lite bling. Lagom svårt, bara att lägga på och stryka.
 
Tack @sthu :)
Det tar inte så väldigt lång tid & är inte så svårt att sy ett pannband faktiskt, om man bara har ordentliga verktyg. Detta tog mig i effektiv tid ungefär 1½ dag inklusive modellering av skinnfodringen (den måste blötas, formas och sen torka igen innan man syr på den på en form som har så mkt vinklar, annars blir det fula veck).
Jag tycker det är skitroligt att ha utrustning som är unik, så det är helt klart värt pysslet :)
 
ländtäcke, fleece täcke, ludd till nosgrimmor osv:).

jag har nyss sytt ett ländtäcke/ träningstäcke, tog 2 ikea filtar och ett lakan i mitten, quiltade ihop dem och det blev super bra, perfekt längd för häst med 155 i täcke och inte för elastiskt eller statiskt. låg perfekt under uteritten trots blåst och avsaknaden av svansrem.

Tack för tipsen! Jag har faktiskt funderat på att göra ett ländtäcke... Är det svårt, haha? :)
 
Vad många fina saker ni fixar! Det är super att titta på vad alla har sytt och gjort själva. Funderar på att sy fleece täcken drömmer om ylletäcken. Har funderingar på att ändra reflextäcken så de passar, men jag verkar ha lång start sträcka på att komma igång.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Här kommer bilder på senaste projekten :)

Skrittäcke som är vindtät och vattenavvisande. Har dessutom impregnerat det så hoppas det håller tätt.




Ländtäcke


Körtäcke


Impressions pad


Pärlpannband


Flätat namnpannband


Ludd till dressyrgjorden



Var har du köpt det rosa tyget ?

:love: :love: :love:
 
Här kommer bilder på senaste projekten :)

Skrittäcke som är vindtät och vattenavvisande. Har dessutom impregnerat det så hoppas det håller tätt.




Ländtäcke


Körtäcke


Impressions pad


Pärlpannband


Flätat namnpannband


Ludd till dressyrgjorden



Åh så fina saker! På skrittäcket; sydde du ihop tyget ovanpå så att det blev "rundat" efter hästens form (alltså öve rumpan och efter det) eller kan man bara klippa ut dubbelvikt? :)
 
Åh så fina saker! På skrittäcket; sydde du ihop tyget ovanpå så att det blev "rundat" efter hästens form (alltså öve rumpan och efter det) eller kan man bara klippa ut dubbelvikt? :)
Jag vek tyget dubbelt så Jag fick en hel bit så att säga. Ville inte ha söm över hela ryggen så därför gjorde jag så. Sydde sen in täcket för att följa bra över korset till svansroten :)
 
Här kommer bilder på senaste projekten :)

Skrittäcke som är vindtät och vattenavvisande. Har dessutom impregnerat det så hoppas det håller tätt.




Ländtäcke


Körtäcke


Impressions pad


Pärlpannband


Flätat namnpannband


Ludd till dressyrgjorden


Hur gjorde du skrittäcket?! :love:
Även luddet till gjorden?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
61 701
Senast: lil-sis
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 591
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 689
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 297
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp