Sy egna hästgrejer nr 6

Woho, ny symaskin! Dags att sy något trevligt :) Har ett par täcken att laga, men hur kul är det?

På tal om att laga täcken. Det har blivit ett par hål, en del ganska stora. Kan man klistra på vaxduk? Sätta en liten bit på insidan, limma fast och kanske ta nån söm runt om.

Och så vill jag ju sy något skoj med.
Tänkte en avtagbar hals till fleecetäcket. Någon som gjort det och kan komma med lite tips? Har ingen erfarenhet av halstäcken. Vill nog inte ha en fast hals, eller det kanske är lika bra?
Beslutsproblem, hjälp mig!
 
Woho, ny symaskin! Dags att sy något trevligt :) Har ett par täcken att laga, men hur kul är det?

På tal om att laga täcken. Det har blivit ett par hål, en del ganska stora. Kan man klistra på vaxduk? Sätta en liten bit på insidan, limma fast och kanske ta nån söm runt om.

Och så vill jag ju sy något skoj med.
Tänkte en avtagbar hals till fleecetäcket. Någon som gjort det och kan komma med lite tips? Har ingen erfarenhet av halstäcken. Vill nog inte ha en fast hals, eller det kanske är lika bra?
Beslutsproblem, hjälp mig!
För utetäcke så är det bäst att använda de special limm för täcken man kan köpa i de flesta ridsport affärer. Då tar man en bit reparations tyg (jag brukar ta från ett gammalt täcke) och petar ner i/under hålet. Sen limmar man fast det och ev så limmar man dit en bit ovanpå också vid behov.
tror inte vaxduk kommer hålla, och sömmar = hål i tyget= håller inte torrt.
 
Jag har inga gamla täcken att offra. Impregnerad vaxduk borde väl vara samma tänker jag. Vad skulle det vara för speciallim? Vanligt textillim har jag lagat kapell med, utomhus, och det har funkat. Känns som att enda skillnaden är att det kostar mer i hästaffären :angel:
 
Hur skulle ni laga ett hål i ett gammalt ylletäcke?

Hålet är runt, 3-5 cm i diameter (möss i sadelkammaren) och placerat strax bakom bogspetsen. Hålet är på ett gult fält, så jag tror det blir svårt att hitta ylletyg i samma färg.

Täcket ifråga:
IMAG0165_zps91wooveq.jpg
 
Hur skulle ni laga ett hål i ett gammalt ylletäcke?

Hålet är runt, 3-5 cm i diameter (möss i sadelkammaren) och placerat strax bakom bogspetsen. Hålet är på ett gult fält, så jag tror det blir svårt att hitta ylletyg i samma färg.

Täcket ifråga:
IMAG0165_zps91wooveq.jpg
Jag hade lappat med en fleece eller ylle bit i valfri färg, jag är inte så noga med att lagningar ska vara i rätt för, tar vad jag har hemma :).
 

bild på rid filten, 2 lager fleece med lakan i mellan, stasar inte öht, ligger platt även i galopp och blåst på tvären trots att det inte finns ngt rump snöre. Inte så vacker men den skrikigt gröna färgen syns på kvällen åtminstone ;)
 
Jag är kär! Nya symaskinen är helt underbar! :love:

Har gjort om mitt fleecetäcke lite till, nu kan man ta av bukgjordarna också. Bara avtagbar hals som saknas!

Ska sy om ett regntäcke med. Sy ihop halsen, göra den lite mindre och laga alla hål. Funderar på att pimpa det lite med lappar i andra färger :D
 
På tal om att laga täcken. Det har blivit ett par hål, en del ganska stora. Kan man klistra på vaxduk?

Lättast är att köpa lagningslapp på valfri sytillbehörsaffär, sån med klister på baksidan. Då förstör man inte täcket med extra sömmar, där vatten kan tränga in. Är det hål rakt igenom, ta en bit stadigt tyg ex jeanstyg, lägg det på insidan av täcket under hålet och sy runt och över hålet, och sen klistrar du på lagningslapp över det :) Lagningslapparna finns som vattentäta.
 
@Houdinie Jag (eller snarare min mor) har lappat ulltäcke av det tjocka slaget med rejält ulltyg - typ vaddmall. Troor att det syddes med langettstygn eller "kastsöm". Jag planerar att göra likadant med det som fick en drös hål då det flyttade in möss i täckesrummet som såklart tyckte att ulltyget var prima bomaterial :mad:
 
kruxet med vaxduk är att det inte är optimalt att sy i, det går väldigt lätt sönder där stygnen är.
 
Även vaxade? Hmm, vad kan man då använda tro...
Tyvärr har jag ingen aning om vad som kan vara bra alternativ :( Jag försökte sy en tältpåse en gång, i vaxduk. Gick jättebra tills jag skulle stänga den med dragsko, då fick jag med mig hela kanalen där dragskon var i då det sprack vid sömmen runt hela. Även handtaget jag sytt på en långsida lossnade och rev sönder hela påsen när jag skulle lyfta upp den. Och då va det bara ett litet lätt tvåmannatält... :/
 
Någon här som har erfarenhet av att sy i läder?

För några år sedan sydde jag bland annat ett träns och en grimma men lädret såg inte ut som när man köper färdiga grejer, det var liksom matt. Handlar det om vilken läderkvalitet man köper eller använder man någon "finish"? Jag använde mig av bukbitar då det var billigt men man kanske ska köpa något bättre? Nu kliar det i fingrarna att sy något nytt så jag tar tacksamt emot tips. :)
 
@Thalbaz Det handlar om vad du köper för läder. Lädret jag själv använt är underbart och av betydligt bättre kvalitet än de flesta träns jag känt på. Använder inte någon speciell finish alls (förutom kantfärg på skurna kanter), putsar bara lädret en omgång på vanligt vis för att få bort eventuella markeringar jag gjort med fettpenna.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
98 99 100
Svar
1 996
· Visningar
64 255
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 794
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
50 108
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 330
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Färgtråd III
  • Födda -21
  • Shettistråden del II

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp