Sy egna hästgrejer nr 6

Jag står i startgropen och ska sy ett ulltäcke. Över ryggen ska det bli i svart tyg och på sidorna rött. Har fått hem provtyger och en sån där svansfläta för ett par månader sen. Nu börjar det bli dax här i novemberrusket att beställa hem tyget! Nån som kan tipsa om bogspännen?
 
är det någon här som sytt stigbygelpåsar? hade varit bra till dressyrsadeln som har webbers under kåpan, så man kan kila upp dem under kåpan utan att det blir grus och skit där.

är fleece eller bommuls tyg bäst? tänker att fleece är bäst för sadeln men kanske fastnar skräpet lättare i dem, ev så kanske man kan ta 2 lager med fleece på utsidan och glatt tyg på insidan. hur har ni gjort?
 
är det någon här som sytt stigbygelpåsar? hade varit bra till dressyrsadeln som har webbers under kåpan, så man kan kila upp dem under kåpan utan att det blir grus och skit där.

är fleece eller bommuls tyg bäst? tänker att fleece är bäst för sadeln men kanske fastnar skräpet lättare i dem, ev så kanske man kan ta 2 lager med fleece på utsidan och glatt tyg på insidan. hur har ni gjort?

Jag sydde ett par enkla i fleece för inte så längesen, åt en kompis, dock har dom inte använts så flitigt så har ingen aning om hur det funkar nu med all lera. Hade nog bara tagit ett lager med fleece, eller tagit ett "regntyg" enbart. tror inte sadeln skadas av själva tyget, då är det nog bättre att det är tex galon eller liknande, så kommer inte fukten/leran igenom och det är lätt att tvätta rent insidan. Man kan ju göra flera så man har att byta med :)
 
Eftersom det "perfekta" täcket inte verkar finnas så funderar jag på att ta saken i egna händer och sy ett reflexländtäcke :up:
Men vad ska man använda för yttertyg? (jag kommer fodra med fleece) Det får ju gärna vara vattenavvisande och det ska vara fluorescerande gult. :)
 
Har idag sytt stigbygel påsar, får göra om dem dock då de blev lite små.
lagade också ett täcke och satte andra spännen fram så de blir smidigare :). Får ta bilder sen på allt :)
 
Eftersom det "perfekta" täcket inte verkar finnas så funderar jag på att ta saken i egna händer och sy ett reflexländtäcke :up:
Men vad ska man använda för yttertyg? (jag kommer fodra med fleece) Det får ju gärna vara vattenavvisande och det ska vara fluorescerande gult. :)
Jag sydde ett av reflexvästar en gång. Mitt var ofodrat men det borde funka bra med fleecefoder.
 
Eftersom det "perfekta" täcket inte verkar finnas så funderar jag på att ta saken i egna händer och sy ett reflexländtäcke :up:
Men vad ska man använda för yttertyg? (jag kommer fodra med fleece) Det får ju gärna vara vattenavvisande och det ska vara fluorescerande gult. :)
Använd google, så hittar du förslag ;) Har för mej man inte får länka, men det kommer upp en del sidor där iaf :) jag sökte på Fluorescerande tyg
 
@Trott Jo tack, jag har googlat.. :p De jag har hittat som har den typen av tyg som funkar till täcken verkar bara sälja till företag, inte privatpersoner.....
 
@Trott "Men jag trivs mycket bättre här.." :D
sn2vsw.jpg


nej, jag kunde faktiskt inte låta bli :o
 
@Lutten Haha, jag plockar bort spännena på mina täcken ;)

Modifierade mitt fleecetäcke från Biltema igår. Sydde helt enkelt igen bogen. Spännena får sitta kvar som dekoration.
IMG_20141127_072519_zps5pgms0ge.jpg
ser ut precis som innan :p
Håller på att knyta en repgrimma, går sakta men säkert. Det hänger en kattunge i ena änden hela tiden...
 
Då har jag knutit min första repgrimma! Fel längd på repet, så nacken blev bara ett enkelt rep, inte dubbelt. Vet inte om jag ska ta upp allt igen och knyta en mindre grimma eller om jag ska låta det vara som det är och kapa av den lilla extrabiten när jag provat in den ordentligt.

Men vad tycks annars?
IMG_20141127_113345_zpsqkhsgyar.jpg
 
Då har jag knutit min första repgrimma! Fel längd på repet, så nacken blev bara ett enkelt rep, inte dubbelt. Vet inte om jag ska ta upp allt igen och knyta en mindre grimma eller om jag ska låta det vara som det är och kapa av den lilla extrabiten när jag provat in den ordentligt.

Men vad tycks annars?
IMG_20141127_113345_zpsqkhsgyar.jpg
går det inte att skarva den sista biten och göra ett andra eller en tredje rep över nacken?
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Dags för en ny tråd! Jag kopierar helt fräckt Mineurs intro-inlägg från förra tråden, för det är så fint ❤️ — Vi fortsätter att...
95 96 97
Svar
1 934
· Visningar
61 778
Senast: lil-sis
·
Tjatter Hjärtligt välkomna till ”Lobelias meditations och mindfulnesscenter" Jag är glad att så många valt att närvara vid denna 10 dagars...
21 22 23
Svar
456
· Visningar
18 598
Tjatter Halloween 1925 - Sådär Carson, nu tror jag att allt är färdigt inför festen. Hur gick det förresten, fick ni tag på en extra footman? -...
66 67 68
Svar
1 349
· Visningar
49 705
Gnägg Tycker att vi som är fodervärdar ska ha en egen tråd att diskutera i på samma sätt som Medryttartråden osv så alla ni som är fodervärdar...
2
Svar
22
· Visningar
2 298
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp