Syns inte, finns inte och idiot?

Jag förstår inte varför det är så svårt att svara på enkla frågor. Visst jag kan söka på google, men ska jag göra det med allt så kommer vi snart hamna i ett osocialt samhälle där ingen kan svara på frågor för man kan hitta svaren på google och är för lat för att svara själv.

Det är inte svårt, men det tar tid och energi, och är sällan särskilt kul för den som ska googla och skriva förklaringar åt den som framstår som inte själv gitter googla eller tänka efter. Så därför kan man tänka att man frågar med måtta, sånt som är svårt att ta reda på på annat sätt. Det är ju inte lättare för någon annan att slå upp pondus i en ordbok åt dig, än för dig att göra det själv. Om du tycker andra är lata som inte googlar åt dig, är inte risken att andra uppfattar dig, som inte heller orkar googla, som ointresserad och/eller tankelat också?

Man behöver inte googla allt, men en del saker. Jag googlar saker hela tiden, av nyfikenhet och för att man stöter på nya begrepp, jag tror att väldigt många gör det, och då kan ju den som alltid förväntar sig att andra ska googla åt den i jämförelse framstå som ointresserad/okunnig/arrogant - risken finns ju, iaf. Gör du så på jobbet med kollegorna, så kan det ju vara en anledning till att du får en förklaring istället för en upprepning - de är kanske vana vid att du gärna vill ha saker förklarade för dig?

Jag spekulerar här naturligtvis, det behöver inte vara så, men som exempel på hur socialt samspel fungerar för många?
 
Så du menar alltså att det ALDRIG kommer frågor när man diskuterar?

Det var inte ens i närheten av vad jag skrev, det handlar om en förväntan att bli matad med information. En viss informationsöverföring hör till, men inte mer än vad som får plats i diskussionen. Om det bara handlar om att en utbildar en annan, då är det inte en diskussion längre och det finns en anledning att lärare har lön.

Toleransen för "mata mig"-beteende är generellt lägre i skrift, eftersom diskussionen för det första förs i ett annat tempo vilket gör det fullt möjligt att informera sig själv mellan inläggen och för det andra finns informationen nästan helt fritt tillgänglig om man sitter vid en dator. Men även vid samtal irl finns det gränser för hur mycket man kan fråga utan att bidra till ämnet själv, blir det för mycket faller samtalet ihop. Som @Lovisaleonora skriver så handlar det om socialt samspel, bryter man mot "reglerna" reagerar folk olika på det, men det är naivt att inte förvänta sig en reaktion. Om jag känner att jag vet för lite för att fortsätta en intressant diskussion ber jag att få återkomma. Om den andra parten vet för lite för att jag ska få ut något av diskussionen ber jag den personen återkomma när den informerat sig själv bättre om den vill diskutera ämnet vidare. Om någon ställer fråga efter fråga utan att själv göra en insats och ta sitt ansvar i diskussionen, då anser jag att personen är direkt oförskämd och/eller omedveten om hur diskussioner förs konstruktivt och förlorar helt intresset att diskutera något med henom igen.

Det är viss skillnad om utgångspunkten är en faktaförfrågan, men även där måste man själv informera sig om saker som kan komma upp utanför just det ämnet. Om jag tex frågar någon efter bästa vägen till Malmö bör jag inte behöva fråga om hur man kör i en rondell eller om min bil behöver diesel eller bensin.
 
Fast man står inte och diskuterar med andra och så frågar man något å så säger den andre "nä det får du googla på din telefon". Så funkar det inte när man diskuterar och jag ser ingen skillnad mot en diskusion öga mot öga och en på nätet. Men det är min åsikt, som säkerligen avviker från de flesta andras som vanligt.

Nej, man säger det inte uttryckligen, men man kanske tänker det, ifall någon hela tiden vill att man ska förklara basic information. Ganska ofta när jag pratar med någon dyker det upp något nytt, som jag inte vet så mycket om, och då säger jag till mig själv att det där ska jag googla sen. Om jag aldrig gjorde det, utan alltid frågade den jag pratade med, så skulle säkert andra säga det till mig istället till slut.
 
All yoga är egentligen medicinsk, men då det finns så många olika sorters yoga går det inte att säga att något som fungerar för en typ av yoga fungerar för en annan. MediYoga är en svenskutvecklad yogaform och det är den yogan som det forskas på i Sverige. Anledningen är just att vården kräver att något ska vara vetenskapligt beprövat innan man använder det. Uppenbarligen ansåg en av landets största sjukhus att det i forskning bevisats att MediYoga är så pass effektivt att de införde det i rehabiliteringen av hjärtinfarktpatienter 2011. De var först med det och därefter har fler följt deras exempel. Hade de tvivlat på forskningen hade de inte infört det.

Det är bara personer med grundläggande medicinsk kompetens (motsvarande undersköterska) som kan utbilda sig till instruktör och idag används medicinsk yoga på cirka 90 vårdenheter i Sverige.

Nu börjar du helt plötsligt prata om hjärtinfarktspatienter..? Jag får känslan av att du blandar äpplen och päron litegrann.

Vad jag kan läsa mig till på Danderyds hemsida:
Medicinsk yoga har mycket positiva effekter på patienter som drabbats av hjärtinfarkt. Blodtrycket sjunker, stressnivåerna sjunker och hälsotillståndet förbättras betydligt. Som första sjukhus i Norden erbjöd Danderyds sjukhus medicinsk yoga i hjärtrehabiliteringen för hjärtinfarktspatienter redan 2010.

Dvs. rehabilitering för hjärtinfarktspat. Att blodtrycket sjunker hos denna grupp (hur länge? Hur mycket? Jämförbart med antihypertonika?) innebär inte att yoga kan användas som blodtrycksmedicin. Det är inte ens säkert att yoga sänker blodtrycket hos några andra grupper än just hjärtinfarktspatienter (dvs. generaliserbarheten är mycket låg).

Jag tror att detta blir det sista jag skriver i ämnet. Som sagt; det är ett intressant område och vore jättebra om vi kunde skriva ut yoga istället för läkemedel med samma evidens men där är vi inte ännu.
 
Kan du se något gemensamt med de sista inläggen och din trådstart?
Det var inte jag som började spåra ur förstås, så ska man alltså strunta i att svara när någon börjar spåra ur. Jaha... då tror jag att jag tackar för mig för tråden har spårat ut totalt och jag ska inte svara så den spårar ur mer då.
 
Jag tänker såhär, jag känner en del människor som blivit mobbade och ganska har haft kraftiga begränsningar av socialt samspel under uppväxtenåren. Flera, nästan alla av dem har lite, eller ibland mycket stora svårigheter i sociala miljöer. Vissa av dem känner sig obekväma och de känner att de kan inte alla koder som förväntas av dem att de ska klara.
Jag har även på mycket nära håll fått lära mig att socialt samspel, är en färskvara. När man exkluderas sammanhang så minskar även färdigheterna.
Det kan även vara så att TS genom sin uppväxttid har haft mindre övningar, lek och samspel. Därför tycker jag inte alls att det är konstigt att vederbörande ställer många frågor.
Jag tror att TS går igenom en fas av mental utveckling. Funderingar och frågor som behöver få svar. I dessa samtal är man inte alltid logisk, korrekt eller ibland ens begriplig. Men tankarna finns där och frågorna vill ha svar.
 
Nu börjar du helt plötsligt prata om hjärtinfarktspatienter..? Jag får känslan av att du blandar äpplen och päron litegrann.

Vad jag kan läsa mig till på Danderyds hemsida:


Dvs. rehabilitering för hjärtinfarktspat. Att blodtrycket sjunker hos denna grupp (hur länge? Hur mycket? Jämförbart med antihypertonika?) innebär inte att yoga kan användas som blodtrycksmedicin. Det är inte ens säkert att yoga sänker blodtrycket hos några andra grupper än just hjärtinfarktspatienter (dvs. generaliserbarheten är mycket låg).

Jag tror att detta blir det sista jag skriver i ämnet. Som sagt; det är ett intressant område och vore jättebra om vi kunde skriva ut yoga istället för läkemedel med samma evidens men där är vi inte ännu.

Är det någon skillnad på blodtrycket hos människor som fått en hjärtinfarkt respektive inte fått en hjärtinfarkt (än)?

I forskningen jag refererade till ovan står att läsa:
I början avstudien var medelblodtrycket högre i yogagruppen jämfört med sjukgymnastikgruppen (128/75 respektive 119/69 mmHg). Blodtrycket sjönk signifikant efter tre månader hos patienter i yogagruppen (113/71 mmHg), medan i sjukgymnastikgruppen steg blodtrycket till 127/71 mmHg.

Yogan fortsätter att fungera så länge man utför den regelbundet. Minst.

Remisser till yoga förekommer redan, men för vilka åkommor och i vilken grad annan behandling förekommer samtidigt vet jag inte. För ryggsmärtor är det i alla fall den mest kostnadseffektiva metoden som ger mest hälsa för pengarna. För egen del har yogan gjort mig fri från mediciner.

Men nu är det här rejält OT. Sorry TS.
 
Äsch nu har du ju skrivit att du inte vill säga något mer...Men angående pondus: Tänk dig hästen som går in i hagen med flocken som vet att alla kommer att vika undan om den skulle vilja det- den äter och dricker när den vill- det är pondus- att ta sin plats- gärna på ett trevligt sätt :) Du kan prova att vara den hästen nästa gång du känner dig osynlig, bortglömd och förlöjligad- andas in djupt ta din rätt, eller gå därifrån- du har ditt värde ändå! Du är värdefull det kan ingen annan ta ifrån dig :)
 
Jag tänker såhär, jag känner en del människor som blivit mobbade och ganska har haft kraftiga begränsningar av socialt samspel under uppväxtenåren. Flera, nästan alla av dem har lite, eller ibland mycket stora svårigheter i sociala miljöer. Vissa av dem känner sig obekväma och de känner att de kan inte alla koder som förväntas av dem att de ska klara.
Jag har även på mycket nära håll fått lära mig att socialt samspel, är en färskvara. När man exkluderas sammanhang så minskar även färdigheterna.
Det kan även vara så att TS genom sin uppväxttid har haft mindre övningar, lek och samspel. Därför tycker jag inte alls att det är konstigt att vederbörande ställer många frågor.
Jag tror att TS går igenom en fas av mental utveckling. Funderingar och frågor som behöver få svar. I dessa samtal är man inte alltid logisk, korrekt eller ibland ens begriplig. Men tankarna finns där och frågorna vill ha svar.

Och en del av de svaren kan bland annat vara "det här går emot de sociala reglerna", det är minst sagt en björntjänst att inte upplysa om sådant.

Jag har själv stora problem med sociala regler, många av dem kommer inte naturligt för mig. Den benhårda sanningen är att det ligger på en själv att justera, folk kommer att reagera. Alldeles oavsett vilken orsak som kan tänkas ligga bakom eventuella misstag, alldeles oavsett om man själv tycker att det är ett knepigt sätt att göra saker, alldeles oavsett om man inte vill, kan, orkar eller vad som helst annat. För vissa människor krävs det en jämförelsevis enorm ansträngning för att följa sociala koder i alla fall någorlunda, men det betyder inte att andra regler gäller för dem - om man inte vill tillhöra en särbehandlad grupp, med allt som hör till det (och det rent praktiska krånglet med att upplysa om det hela tiden). Det finns ingen tävling om vem som har bäst anledning att bryta mot sociala regler, den som bryter dem kommer att få konsekvenser.

Tråden börjar dessutom med en frågeställning kring en social situation som sedan till viss del speglats i trådens utveckling, då blir det närmast en dubbel björntjänst att inte försöka reda ut det.
 
Är det någon skillnad på blodtrycket hos människor som fått en hjärtinfarkt respektive inte fått en hjärtinfarkt (än)?

Det kan man absolut spekulera i. Min gissning är ja, eftersom de som får hjärtinfarkt i större utsträckning lider av hyperlipidemi, hypertoni, fetma och en hel drös andra tillstånd än de som inte får det.
Men det är egentligen inte min poäng, utan min poäng är att bara för att blodtrycket har sjunkit hos hjärtinfarktspatienter (i just denna studie som dessutom hade väldigt få deltagare) så innebär det verkligen inte att detta kan generaliseras till övriga befolkningen.

Titta på titeln: "Positiva effekter av Medicinsk yoga på blodtryck och kortisolnivå i saliv hos patienter med hjärtinfarkt". Den säger att OM du är hjärtinfarktspatient får du en positiv effekt på ditt blodtryck (och inte ens ditt höga blodtryck) med medicinsk yoga.

I forskningen jag refererade till ovan står att läsa:
I början avstudien var medelblodtrycket högre i yogagruppen jämfört med sjukgymnastikgruppen (128/75 respektive 119/69 mmHg). Blodtrycket sjönk signifikant efter tre månader hos patienter i yogagruppen (113/71 mmHg), medan i sjukgymnastikgruppen steg blodtrycket till 127/71 mmHg.

Dessa blodtryck är inte över gränsen för hypertoni. Återigen så kommer du med avstickare; det du tog upp initialt var att yoga har en antihypertensiv effekt. Den studie du visat säger att ditt redan normala blodtryck sjunker om du är en hjärtinfarktspatient och kör mediyoga. Eller hur får du ihop det?

Yogan fortsätter att fungera så länge man utför den regelbundet. Minst.

Återigen, dina egna spekulationer är inte intressanta. Mina spekulationer är inte heller intressanta. Vad som är intressant är vad studier med god kvalitet, många deltagare och hög generaliserbarhet säger. Sådana finns inte ännu, vad jag kan hitta. Att SBU ännu inte har en enda granskning av medicinsk yoga tycker jag talar för samma sak.
 
Det var inte jag som började spåra ur förstås, så ska man alltså strunta i att svara när någon börjar spåra ur. Jaha... då tror jag att jag tackar för mig för tråden har spårat ut totalt och jag ska inte svara så den spårar ur mer då.
Jag har inte skrivit något om att tråden spårat ut. Jag undrar bara om du ser ett mönster i Vad du skriver i ditt första inlägg och vad som sedan händer när folk ger dig råd i tråden?
 
Jaha... då tror jag att jag tackar för mig för tråden har spårat ut totalt och jag ska inte svara så den spårar ur mer då.

Tycker inte tråden spårat ur, snarare tvärtom. Nu kommer ju de verkligt intressanta inläggen som på djupet kan hjälpa dig att komma tillrätta med de problem du beskriver. Varför du känner dig utanför, inte socialt accepterad och idiotförklarad. Det finns ju jättebra verktyg att jobba med utifrån input i tråden.

Det är bara du som kan göra jobbet.
 
Det var inte jag som började spåra ur förstås, så ska man alltså strunta i att svara när någon börjar spåra ur. Jaha... då tror jag att jag tackar för mig för tråden har spårat ut totalt och jag ska inte svara så den spårar ur mer då.
Nu blev du stött.

Snarare håller jag med @Lovisaleonora - det är nu vi börjar komma någonvart.

Är du inte nyfiken på vart det kan leda?
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 200
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 284
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 341
Senast: MiaMia
·
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 319
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp