Bukefalos 28 år!

Syns inte, finns inte och idiot?

Jag tyckte precis att jag sa att det inte är ett alternativ att låta bli att behandla och att man ska ta medicin om det behövs, så jag förstår inte riktigt kommentarerna.

Däremot finns det alternativ till medicin som är effektiv och som kan användas vid måttliga besvär av olika åkommor, eller om besvären är svårare så fungerar det som komplement. Det beror ju helt på problemets art och omfattning om medicin ska vara ett förstahandsval. Blodtrycket kan t.ex. sänkas inom några veckor med yoga och är det bara något förhöjt tycker i alla fall jag att man kan avvakta de veckorna utan att sätta in medicin.

Jag kommenterade för att jag tyckte att du insinuerade att man ibland lika gärna kan välja icke-evidensbaserade metoder istället för läkemedel och få samma effekt, vilket ju är att fara med osanning. Sambandet mellan yoga och antihypertensiv effekt är långt ifrån vedertaget vad jag kan finna. Huruvida man kan avvakta några veckor eller inte kan ju bara läkaren avgöra även om det naturligtvis till syvende och sist är upp till patienten.
 
Jag kommenterade för att jag tyckte att du insinuerade att man ibland lika gärna kan välja icke-evidensbaserade metoder istället för läkemedel och få samma effekt, vilket ju är att fara med osanning. Sambandet mellan yoga och antihypertensiv effekt är långt ifrån vedertaget vad jag kan finna. Huruvida man kan avvakta några veckor eller inte kan ju bara läkaren avgöra även om det naturligtvis till syvende och sist är upp till patienten.

Yoga används inom vården idag och det finns forskning på olika områden. Danderyds sjukhus var först ut (2011) med att använda det i vården av hjärtinfarktpatienter då forskning visat positivt resultat.
 
Yoga används inom vården idag och det finns forskning på olika områden. Danderyds sjukhus var först ut (2011) med att använda det i vården av hjärtinfarktpatienter då forskning visat positivt resultat.

Du redovisar en sida från ett vinstdrivande företag inom medicinsk yoga och en studie på 60 patienter (som dessutom verkar ha genomförts tillsammans med företaget i fråga).

Det finns inte ett ord om yoga och CVD på SBU. Systematiska översikter från PubMed säger att vissa samband finns mellan yoga och blodtryck men att betydligt mer forskning av högre kvalitet krävs. Cochrane finner inget stöd överhuvudtaget för sekundärprevention och väldigt låg evidens för primärprevention av CVD.
 
Du redovisar en sida från ett vinstdrivande företag inom medicinsk yoga och en studie på 60 patienter (som dessutom verkar ha genomförts tillsammans med företaget i fråga).

Det finns inte ett ord om yoga och CVD på SBU. Systematiska översikter från PubMed säger att vissa samband finns mellan yoga och blodtryck men att betydligt mer forskning av högre kvalitet krävs. Cochrane finner inget stöd överhuvudtaget för sekundärprevention och väldigt låg evidens för primärprevention av CVD.

Ursäkta TS att det här glider iväg lite väl mycket off topic.

Utan företaget ovan skulle medicinsk yoga inte finnas. I studien ovan ser jag ingen koppling alls mellan företaget och forskningen. Var ser du den?

Medicinsk yoga (MediYoga) finns i princip bara i Sverige och Norge. Utanför dessa länder är spridningen fortfarande måttlig. Problemet med forskning på yoga är att det finns så många olika sorters yoga och det blir problematiskt. Sidan jag hänvisade till visar den forskning som gjorts i Sverige på medicinsk yoga. Utomlands finns det ingen forskning alls på den yogan. Det är helt enkelt för nytt.
 
Hmmm, rätt lika resultat endast en siffta skiljde och många av frågorna ville jag svara "det beror på" men det gick inte..

Men vad tyckte du själv om resultatet? Stämmer det, känner du igen dig? Om inte, hur kan det komma sig? Läste du sidorna med ytterligare information som fanns på sidan som som länkades till? Kände du igen dig där?
 
Här kommer ett par länkar till dig som jag i all välmening tror kommer att göra livet lite lättare :)

https://www.google.se
http://www.ne.se
Jag förstår inte varför det är så svårt att svara på enkla frågor. Visst jag kan söka på google, men ska jag göra det med allt så kommer vi snart hamna i ett osocialt samhälle där ingen kan svara på frågor för man kan hitta svaren på google och är för lat för att svara själv.
 
Å andra sidan kan det vara trevligt att själv ta reda på basfakta för att sedan därifrån fortsätta diskussionen. Att be andra "göra jobbet åt en" kan uppfattas som väldigt otrevligt. Och visa på ett massivt ointresse.

Så gör jag själv för att markera just ett massivt ointresse (underförstått: det du säger är inte viktigt för mig, vill du att jag ska bry mig får du göra allt jobbet med att intressera mig)
 
Men vad tyckte du själv om resultatet? Stämmer det, känner du igen dig? Om inte, hur kan det komma sig? Läste du sidorna med ytterligare information som fanns på sidan som som länkades till? Kände du igen dig där?
Jag tyckte inte att något stämde mer överens än det andra, utan mer båda två samtidigt typ.
 
Jag förstår inte varför det är så svårt att svara på enkla frågor. Visst jag kan söka på google, men ska jag göra det med allt så kommer vi snart hamna i ett osocialt samhälle där ingen kan svara på frågor för man kan hitta svaren på google och är för lat för att svara själv.

Att diskutera är inte att en person matar en annan med information, det är att båda har information och resonerar kring den informationen. Därför är det bra att informera sig själv om grunderna, så funkar det att diskutera vidare sedan.
 
Å andra sidan kan det vara trevligt att själv ta reda på basfakta för att sedan därifrån fortsätta diskussionen. Att be andra "göra jobbet åt en" kan uppfattas som väldigt otrevligt. Och visa på ett massivt ointresse.

Så gör jag själv för att markera just ett massivt ointresse (underförstått: det du säger är inte viktigt för mig, vill du att jag ska bry mig får du göra allt jobbet med att intressera mig)
Fast man står inte och diskuterar med andra och så frågar man något å så säger den andre "nä det får du googla på din telefon". Så funkar det inte när man diskuterar och jag ser ingen skillnad mot en diskusion öga mot öga och en på nätet. Men det är min åsikt, som säkerligen avviker från de flesta andras som vanligt.
 
Ursäkta TS att det här glider iväg lite väl mycket off topic.

Utan företaget ovan skulle medicinsk yoga inte finnas. I studien ovan ser jag ingen koppling alls mellan företaget och forskningen. Var ser du den?

Detta tolkar jag som att association finns mellan företaget och forskningen:

Forskning på yoga har pågått i Sverige sedan 1998 då vi deltog i den första svenska yogastudien [...]

Om detta är det enda företaget i hela världen som pysslar med medicinsk yoga är det ju dock inte så konstigt att just deras metod används. Eller hur de nu är involverade; det redovisas ju inte riktigt.

Medicinsk yoga (MediYoga) finns i princip bara i Sverige och Norge. Utanför dessa länder är spridningen fortfarande måttlig. Problemet med forskning på yoga är att det finns så många olika sorters yoga och det blir problematiskt. Sidan jag hänvisade till visar den forskning som gjorts i Sverige på medicinsk yoga. Utomlands finns det ingen forskning alls på den yogan. Det är helt enkelt för nytt.

Alltså, att yoga kan ha goda hälsoeffekter och att detta kommer att kunna påvisas utan tvivel längre fram vänder jag mig inte emot. Men att i dagens läge påstå att yoga sänker blodtrycket enligt vetenskap och beprövad erfarenhet är fel. Du säger ju själv att det finns för lite forskning på området? Då kan man omöjligt säga att "det finns alternativ till medicin som är effektiv" - det är inte bevisat.

Att KS m fl forskar på området tyder på att det finns potential. Det är inte samma sak som att evidensgraden är god eller ens måttlig.
 
Fast man står inte och diskuterar med andra och så frågar man något å så säger den andre "nä det får du googla på din telefon". Så funkar det inte när man diskuterar och jag ser ingen skillnad mot en diskusion öga mot öga och en på nätet. Men det är min åsikt, som säkerligen avviker från de flesta andras som vanligt.
Fast jo, så funkar det. Om jag diskuterar ett ämne där det krävs lite bakgrundsfakta för att få en givande diskussion hänvisar jag till att "det är nog bättre om du tittar lite på grunderna, så kan vi återkoppla när vi har samma underlag att utgå från."

Det är ju totalt ointressant att stå och lära ut, istället för att diskutera. Jag vill DISKUTERA, inte ägna mig åt upplärning. Det är ju inte diskussion. Det är ju bara att ge min input. I bästa fall faktautbyte. Inte diskussion.
 
Att diskutera är inte att en person matar en annan med information, det är att båda har information och resonerar kring den informationen. Därför är det bra att informera sig själv om grunderna, så funkar det att diskutera vidare sedan.

Men precis, jag hade ju egentligen sluppit skriva mitt tidigare inlägg.

Edit: här är ett skäl till att jag tror TS kan uppfattas som.... en smula... otrevlig? Skillnad i uppfattning vad som fungerar i sociala relationer t ex. Jag hade uppfattat det som otrevligt att bli ombedd att redogöra för allt motparten inte vet eller förstår. Ser inte riktigt att det ligger på mig.

För mig hade det umgänget varit väldigt påfrestande och jag hade undvikit personen.
 
Jag förstår inte varför det är så svårt att svara på enkla frågor. Visst jag kan söka på google, men ska jag göra det med allt så kommer vi snart hamna i ett osocialt samhälle där ingen kan svara på frågor för man kan hitta svaren på google och är för lat för att svara själv.

Du får väl ställa hur många frågor du vill men jag tror inte att folk tycker att det så kul att agera lärare hela tiden. Jag menar, det är ju upprepade gånger du frågar saker som är väldigt lätta att ta reda på själv med en enkel sökning. Du framstår även som en lat och ointresserad debattör men det är ju inte mitt huvudbry.

Ang. diskussion öga mot öga så kan jag absolut svara på någon enstaka fråga men har personen ingen aning om vad jag säger så brukar inte diskussionen bli så intressant.
Jag ser det istället som en tillgång att jag i forumdiskussioner kan kolla upp saker och läsa på innan jag diskuterar, inte en belastning.
 
Att diskutera är inte att en person matar en annan med information, det är att båda har information och resonerar kring den informationen. Därför är det bra att informera sig själv om grunderna, så funkar det att diskutera vidare sedan.
Så du menar alltså att det ALDRIG kommer frågor när man diskuterar?
 
Edit: här är ett skäl till att jag tror TS kan uppfattas som.... en smula... otrevlig? Skillnad i uppfattning vad som fungerar i sociala relationer t ex. Jag hade uppfattat det som otrevligt att bli ombedd att redogöra för allt motparten inte vet eller förstår. Ser inte riktigt att det ligger på mig.

För mig hade det umgänget varit väldigt påfrestande och jag hade undvikit personen.
Man ska inte utgå från saker man inte vet ett dugg om, sen är det skillnad på tal och skrift. I tal bestämmer talaren hur den vill att den andre ska uppfatta sakerna, men i skrift kan den som skriver inte bestämma HUR den andre kommer uppfatta texten då den som läser är den som bestämmer det.
 
Nej, det är inte sant.

Ingen kan någonsin bestämma hur någon annan ska uppfatta något. Sedan kan man vara olika duktig på marknadsföring, men oavsett tal eller skrift är det ju en grundläggande uppfattning man framför. Det skiljer sig knappast om det är tal eller skrift.

Man är den person man är, oavsett om det är IRL eller bakom tangenterna. Men sedan kan sättet att framföra åsikterna måhända skilja, men jag tror faktiskt inte att man blir en helt annan personlighet (som det syftas på i den här tråden) bara för att man framför text i skrift och inte i tal.
 
Detta tolkar jag som att association finns mellan företaget och forskningen:



Om detta är det enda företaget i hela världen som pysslar med medicinsk yoga är det ju dock inte så konstigt att just deras metod används. Eller hur de nu är involverade; det redovisas ju inte riktigt.



Alltså, att yoga kan ha goda hälsoeffekter och att detta kommer att kunna påvisas utan tvivel längre fram vänder jag mig inte emot. Men att i dagens läge påstå att yoga sänker blodtrycket enligt vetenskap och beprövad erfarenhet är fel. Du säger ju själv att det finns för lite forskning på området? Då kan man omöjligt säga att "det finns alternativ till medicin som är effektiv" - det är inte bevisat.

Att KS m fl forskar på området tyder på att det finns potential. Det är inte samma sak som att evidensgraden är god eller ens måttlig.

All yoga är egentligen medicinsk, men då det finns så många olika sorters yoga går det inte att säga att något som fungerar för en typ av yoga fungerar för en annan. MediYoga är en svenskutvecklad yogaform och det är den yogan som det forskas på i Sverige. Anledningen är just att vården kräver att något ska vara vetenskapligt beprövat innan man använder det. Uppenbarligen ansåg en av landets största sjukhus att det i forskning bevisats att MediYoga är så pass effektivt att de införde det i rehabiliteringen av hjärtinfarktpatienter 2011. De var först med det och därefter har fler följt deras exempel. Hade de tvivlat på forskningen hade de inte infört det.

Det är bara personer med grundläggande medicinsk kompetens (motsvarande undersköterska) som kan utbilda sig till instruktör och idag används medicinsk yoga på cirka 90 vårdenheter i Sverige.
 

Liknande trådar

L
  • Artikel
Dagbok Denhär berättelsen börjar i december året 2006. Det var en mamma en pappa och deras lilla bebis som var i himlen. Dom skulle få en till...
2
Svar
37
· Visningar
2 338
Senast: manda
·
L
  • Artikel
Dagbok Jag ville göra en egen dagboks tråd om dethär för att det är mera djupa tankar och så och jag vill inte blanda hop det med liksom...
Svar
15
· Visningar
1 315
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 280
Juridik & Ekonomi Hej. Jag hoppas att här finns några som mer kunskap än mig i hur polisen hanterar den här typen av situationer. Vi har fått mycket...
Svar
14
· Visningar
2 358
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp