Syskon på samma bokstav?

Jag som jobbar inom vården tycker att det är jobbigt när det står tre namn och det inte är något som är markerat i journalsystemet som tilltalsnamn.
Jag har ju ingen aning innan om det är första namnet som är tilltalsnamn eller sista.

@Emmahpemma på vissa är tilltalsnamnet markerat i journalsystemen som går på folkbokföringen.
 
11 månader mellan mina döttrar :D blev inte fler sen... Minns tyvärr inte så mycket av småbarnsåren, det var liksom lite dimmigt med två spädbarn ( var av ett svårt hjärtsjukt så långa tider på sjukhus) och så 4 hästar eget företag på det och så såklart ombyggnation av hus mitt i allt ihopa :eek:. Relationen tog också stryk så det slutade med skilsmässa när allt hade lagt sig och barnen var två och tre. Skulle inte vilja göra om den resan :down:
Är du i rätt tråd nu?
 
Märta :love:


Jag har en Elliot. Har två tjejnamn i åtanke om ifall han får en syrra nån gång, Elise och Ellen. Tänker mig då nånstans att blir det TRE barn och första heter på E, andra oxå blir en pojke med ett namn som börjar på någon annan bokstav och så får vi kanske en trea som heter nåt på E, blir det inte konstigt då? Haha

Har verkligen sjukt svårt att komma på ett till pojknamn på E som jag gillar...

Men alltså Märta! Älskar det namnet!

(Har en nära vän vars dotter heter Märta och hon och hennes mamma fick verkligen en svår start, men hon är världens underbaraste lilla tjej verkligen!)
 
Märta :love:


Jag har en Elliot. Har två tjejnamn i åtanke om ifall han får en syrra nån gång, Elise och Ellen. Tänker mig då nånstans att blir det TRE barn och första heter på E, andra oxå blir en pojke med ett namn som börjar på någon annan bokstav och så får vi kanske en trea som heter nåt på E, blir det inte konstigt då? Haha

Har verkligen sjukt svårt att komma på ett till pojknamn på E som jag gillar...
Emrik?
Tycker jag går bra med Elliot
 
Emrik?
Tycker jag går bra med Elliot

Emrik... Ja det var fint!

Har tjatat hål i öronen på en kompis att när hon får barn, om det blir en pojke så måste hon döpa honom till Gusten! Annars måste jag helt klart skaffa mig en till katt... För jag är kär i det namnet men kan INTE få det att passa in i våran familj :D
 
Men hur ska en okänd som bara läser namnet veta att namn nummer två är tilltalsnamnet? Jag tänker mig väntrumssituationen som vi varit med om.

Det är problemet har jag med. Har tre namn och det är mitt tredje namn som är tilltalsnamnet. Dom ropar alltid upp namn 1. Nu reagerar jag visserligen på det eftersom det har varit så här hela mitt liv och det är inte ett jättevanligt namn så hör jag det så vet jag att dom menar mig.

Extra roligt är det när jag ska visa mitt körkort. Mina namn är så långa att mitt tilltalsnamn inte fick plats förutom första bokstaven eftersom det står sist av dom så dom hittar aldrig mitt namn när dom kollar utan bara första bokstaven. Lagom irriterande :down:
 
Tänker mig då nånstans att blir det TRE barn och första heter på E, andra oxå blir en pojke med ett namn som börjar på någon annan bokstav och så får vi kanske en trea som heter nåt på E, blir det inte konstigt då? Haha

Jag och yngsta lillebror har namn som börjar på samma bokstav, medan mellanbrodern (vi är 3 syskon) har ett helt annat namn. Ingen som reagerat på det vad jag vet, knappt jag tänkt på det själv :p
Däremot har vi lika många andranamn alla tre, och hyfsat liknande stil på namnen.
 
Jag däremot tycker det är fint, mina döttrar har namn som börjar på samma bokstav, och jag också, jag och min systers namn börjar på samma bokstav, hon bröt däremot och lät sin dotter få ett namn som började med en annan bokstav:banghead:
Vilken attityd ditt inlägg fick med den där dunka huvudet-smileyn :o :p
 
Mina två syskon och jag fick alla namn som börjar på Jo. Men sedan bytte mellansyskonet till ett namn som börjar på H. Jag har för mig att det var för att det var så många på dagis som hette samma så syskonet började kallas för sitt smeknamn (som är ett "riktigt" namn, så att säga) och valde till slut att byta till det för ingen sa ändå Jo___.
 
Gällande att fel namn ropas upp så är det bara att markera tilltalsnamnet i folkbokföringsregistret.
 
Nån som har vuxit upp i dylik syskonskara eller har en själv? Brukar folk kommentera det eller är det mest i mitt huvud problemet ligger?

Mina barns namn börjar på D, passar mig utmärkt då jag har D intatuerat på foten. Så får nog fortsätta med D, om vi får fler barn :angel:
 
Jag har ett ganska ovanligt förnamn (först i raden av namn) och ett väldigt vanligt tilltalsnamn som finns som släktnamn i många släkter. Således har jag många, många gånger blivit uppropad i vården som mitt förnamn som inte är mitt tilltalsnamn. Jag brukar säga till så händer det inte fler gånger på det stället i alla fall. Våra barn har efter det fått sina tilltalsnamn först i ordningen av namn och dessutom "släktnamn" som andra förnamn.

Våra barn heter inte alls något liknande varandra. Äldsta sonen har ett släktnamn (mammas morfar) och andra sonen ett namn inspirerat av en Disneyfigur. :o :angel: Jag hade gärna haft de på samma namn, men sambon var helt emot den idén.
 
Märta :love:


Jag har en Elliot. Har två tjejnamn i åtanke om ifall han får en syrra nån gång, Elise och Ellen. Tänker mig då nånstans att blir det TRE barn och första heter på E, andra oxå blir en pojke med ett namn som börjar på någon annan bokstav och så får vi kanske en trea som heter nåt på E, blir det inte konstigt då? Haha

Har verkligen sjukt svårt att komma på ett till pojknamn på E som jag gillar...

Men alltså Märta! Älskar det namnet!

(Har en nära vän vars dotter heter Märta och hon och hennes mamma fick verkligen en svår start, men hon är världens underbaraste lilla tjej verkligen!)

Elias, Elmer, Erik, Eskil? :)
 
Tja. Jag heter Anna Karin, men inte Anna-Karin. Därför lystrar jag inte till just dubbelvarianten (om inte efternamnet åker med också för då fattar jag ju i t.ex ett väntrum att det är förmodligen är mig de menar).

Min dyre fader har tre förnamn och tilltalsnamnet är det som står i mitten. Gissa hur ofta han får brev adresserade till sitt "riktiga" tilltalsnamn ;)
 
Tja. Jag heter Anna Karin, men inte Anna-Karin. Därför lystrar jag inte till just dubbelvarianten (om inte efternamnet åker med också för då fattar jag ju i t.ex ett väntrum att det är förmodligen är mig de menar).

Min dyre fader har tre förnamn och tilltalsnamnet är det som står i mitten. Gissa hur ofta han får brev adresserade till sitt "riktiga" tilltalsnamn ;)

Vi måste vara födda exakt samma år eller nåt.
 
Båda mina döttrars namn slutar på ia. Av någon anledning så gillar jag tjejnamn som slutar så. Båda har två andranamn var, ett från min släkt och det andra från min sambos släkt, andranamnen är dessutom från samma släktled.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 961
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp