Syskon på samma bokstav?

Det borde ju vara viktigast att ni gillar namnet.

Hos oss har det fallit sig så att alla i familjen börjar på samma bokstav. Vi får se med kommande syskon men visst har tanken slagit mig att syskonet kanske skulle känna sig konstig med ett namn på annan bokstav. Tror detta är ett fall där jag tänker för mycket ;)
 
Det går väl bra så länge det inte är "samma" namn, typ Alexander och Alexandra, Andrea och Andreas, Maria och Marie för det är ju bara som gjort för förväxlingar när det är i samma familj, förutom att det känns fantasilöst, tycker jag!
Min bror och jag heter båda på M, men olika antal bokstäver/ stavelser så inget problem där. Den enda gången det var lite jobbigt var när vår farbror köpt nyckelringar till oss med våra initialer på, och sa att vi kunde skilja på våra nyckelknippor genom dem, problemet var ju bara att de var exakt likadana... Annars var det rätt praktiskt med vår namnade saker, mamma beställde märklappar med "M. Efternamn och telenr" och alla barnkläder kunde märkas med samma!
 
Jag har tre döttrar, Emilia, Maja och Mira. När tredje föddes så funderade vi på om Mira var för likt Maja men vi tyckte om namnet så det fick bli det. Jag heter också att namn på M (Maria) och deras pappa ett tvåstavit namn på P.

I barnens Kindergarten heter nästan alla flickor namn på M.
 
Jag har alltid tyckt att det är lite "cheesy" med syskonskaror där alla barn börjar på samma bokstav.

Nu väntar vi syskon nr 3 och vi har ett namn som vi båda gillar och typ det enda vi är överens om. "Problemet" är bara att det börjar på samma bokstav som de två äldre syskonen.

Och det gör att jag tvekar lite...

Ettan är min bonus så hennes namn är jag oskyldig till. Med tvåan tog vi ett vi tyckte var fint, och tänkte inte direkt på att de började på samma.

Men nu då... :cool:

Nån som har vuxit upp i dylik syskonskara eller har en själv? Brukar folk kommentera det eller är det mest i mitt huvud problemet ligger?

Dagens i-landsproblem, jag vet... :angel:
Vuxit upp i en kusinskara med samma bokstav på alla flickor. Tror inte någon märkte det. Kusinerna som var tre i samma familj och körde med samma bokstav på pojkar och flickor tror jag inte man märkte det på heller, men det vet jag ju inte. Det var en ovanlig bokstav för förnamn också C.
 
Inte samma bokstav, men en kompis till mig som heter Maj ar gift med Lee och deras barn heter Ben, Sam och Max. Sa alla i familjen har fornamn med bara tre bokstaver. Det ar fint tycker jag! Sarskilt eftersom i deras fall ar efternamnet langt.

Min mans foraldrar har bada "an" i sina namn (Ian och Ann) och alla tre barnen fick heta sa ocksa - Brendan, Joanne och Antonia. Ratt fyndigt tycker jag!

Jag och min man fick tvillingar sa det kandes ratt sjalvklart att de inte skulle ha samma initialer. Men har man alderskillnad pa syskonen sa gor det ju ingenting...
 
Det som kan vara negativt är att det är svårt för andra att komma ihåg vem som heter vad. Mina nära vänners syskonbarn har namn på samma bokstav, jag kan aldrig lära mig vem som heter vilket namn av de två. Jag kan tänka mig att det inte är så roligt att bli ihopblandad med sitt syskon.
Det är å andra sidan ganska naturligt att man fastnar för snarlika namn, t ex samma begynnelsebokstav.
 
Jag och mina två bröder har alla namn som börjar på M. Mamma och hennes fyra syskon har namn som börjar på R och min kusins tre barn har namn som börjar på E. Ingen har väl direkt sagt nåt om samma begynnelsebokstav. De flesta är mest förbluffade över att mamma och två av hennes syskon fyller år på samma dag, en är född på 50-talet, en på 60-talet och en på 70-talet.
 
Jag tycker man reagerar mer ju fler barn det blir. Det känns som en hillbilly-film typ "Jim, Joe, Job, Jill, Jen, osv"
Är det så få kvittar det väl.

Däremot är namn som Johan Johansson lite trist
 
Äsch, jag tror inte folk bryr sig även om det verkar vanligt.

Hade jag fått bestämma själv hade våra två barn haft samma begynnelsebokstav, men det var mer av anledningen att jag gillade dem. Men nu har jag en man också och han gillade inte mitt förslag på namn till barn nr 2.

Det blev två väldigt olika namn, typ Emma och Katarina. Förstår inte problemet med varken det ena eller andra (som någon verkade ha).
 
Min pappa och hans syskon har alla namn på S men inte alltid förstanamnen. En har ett namn på C (S-ljud). De är 15 stycken...

En gång läste jag en födelseannons där barnet och syskonen hade namn som slutade på x! Felix, Max, Rex, Beatrix och nån mer. :laugh:
 
Det som kan vara negativt är att det är svårt för andra att komma ihåg vem som heter vad. Mina nära vänners syskonbarn har namn på samma bokstav, jag kan aldrig lära mig vem som heter vilket namn av de två. Jag kan tänka mig att det inte är så roligt att bli ihopblandad med sitt syskon.
Det är å andra sidan ganska naturligt att man fastnar för snarlika namn, t ex samma begynnelsebokstav.



Mina döttrar är enäggstvillingar och då kan jag förstå det eftersom de var ganska lika som små (även om vi körde enkla regler som långt hår, långt namn), men i alla andra fall tycker jag att det är riktigt oförskämt att inte orka lära sig vem som heter vad. Det spelar ingen roll om namnen är lika. Det är bara att lära sig.
 
Våra tjejer börjar alla på en vokal och slutar på A ;) Blev så av misstag på första två. Så tredje fick hänga på samma tema ;)
 
Mina döttrar är enäggstvillingar och då kan jag förstå det eftersom de var ganska lika som små (även om vi körde enkla regler som långt hår, långt namn), men i alla andra fall tycker jag att det är riktigt oförskämt att inte orka lära sig vem som heter vad. Det spelar ingen roll om namnen är lika. Det är bara att lära sig.
Jag försöker verkligen att lära mig vem som är vem, men det fastnar helt enkelt inte. Jag vill kunna lära mig, jag vill inte råka säga fel namn. Dat är nog inte bara jag som kan ha svårt med att skilja lika namn åt. Det var därför jag gav den vinkeln på det.
 
Vår släkt har dragit det ett steg längre :wtf: Alla flickor döps till Eva som första namn (m eget tilltalsnamn) och alla pojkar till Lars m samma upplägg. Total förvirring med post kan jag meddela och tycker inte alls det är ngn kul tradition så mina barn bär inte dessa namn alls syrrans tre följer dock traditionen
 
Vår släkt har dragit det ett steg längre :wtf: Alla flickor döps till Eva som första namn (m eget tilltalsnamn) och alla pojkar till Lars m samma upplägg. Total förvirring med post kan jag meddela och tycker inte alls det är ngn kul tradition så mina barn bär inte dessa namn alls syrrans tre följer dock traditionen
Den ville jag göra! Sambon och hans pappa delar namn och jag ville att vår son skulle följa med på samma tema men inte sambon
 
Jag valde att gå i från traditionen som finns i min släkt där förstfödda dottern får moderns namn samt ett eget tilltalsnamn. Jag valde att istället hedra min sambos mormor, som lustigt nog hette samma som min mamma så nu heter jag och min dotter båda Marianne i andra namn.
 
Vår släkt har dragit det ett steg längre :wtf: Alla flickor döps till Eva som första namn (m eget tilltalsnamn) och alla pojkar till Lars m samma upplägg. Total förvirring med post kan jag meddela och tycker inte alls det är ngn kul tradition så mina barn bär inte dessa namn alls syrrans tre följer dock traditionen

Jag tycker det är knepigt att inte ha tilltalsnamnet först.
Att det finns ett släktnamn som många bär är rätt fint tycker jag
 
Det värsta exemplet på det där tycker jag är den där kristna familjen i USA med 19 barn och alla börjar på C tror jag....eller värsta o värsta, kanske det märkligaste jag stött på i alla fall.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 962
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 282
Senast: QueenLilith
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 482

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp